Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2020)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic AquaZoo Friesland (2020)

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
21 nov 2020, 15:32
Al snap ik dat grote roofdieren niet achter een klein hekwerk kunnen zitten, vind ik dat wel jammer van Libéma. Zodiac stond er altijd wel om bekend om de omheining bij verblijven zoveel mogelijk uit het zicht te houden. In het begin vond ik het hekwerk rond het ijsberenverblijf erg storend, maar met de beplanting die de afgelopen jaren daar is gegroeid valt het hek gelukkig veel minder op.
Het is ook logisch dat die dieren achter bepaalde hekwerken moeten zitten, maar als je ziet hoe andere parken het aanpakken dan zijn er in mijn ogen mooiere opties dan de keuzes die Libema maakt. Ze kiezen vrijwel altijd voor het heel erg aanwezige hekwerk..
MennoPebesma schreef:
Zoals ik die plattegrond toen zag was dat dus wel de bedoeling en er zou ook meer aankleding met groen komen naar mijn idee.
Afbeelding
Afbeelding
Aah ja, als je deze plattegrond bekijkt dan snap ik inderdaad dat het wel tegenvalt.. Zou het denk je mogelijk zijn om de volière op een later moment alsnog toegankelijk te maken?
MennoPebesma schreef:
Klopt, die heb ik ook gezien. Ik geloof dat het nog wel beter geworden is na jou laatste bezoek. Maar ik kijk daar zelf niet zo vaak naar binnen. Als het weer morgen een beetje mee zit was ik van plan om even naar AquaZoo te gaan, dus dan zal ik even kijken.
Ik ben benieuwd!

MennoPebesma
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: AquaZoo Leeuwarden, Wildlands, Artis

Bericht door MennoPebesma »

Joost schreef:
21 nov 2020, 16:34
Het is ook logisch dat die dieren achter bepaalde hekwerken moeten zitten, maar als je ziet hoe andere parken het aanpakken dan zijn er in mijn ogen mooiere opties dan de keuzes die Libema maakt. Ze kiezen vrijwel altijd voor het heel erg aanwezige hekwerk..
Inderdaad.
Joost schreef:
21 nov 2020, 16:34
Aah ja, als je deze plattegrond bekijkt dan snap ik inderdaad dat het wel tegenvalt.. Zou het denk je mogelijk zijn om de volière op een later moment alsnog toegankelijk te maken?
Ik denk dat dat wel mogelijk is, het is een redelijk simpele netconstructie. Een echte doorloopvoliere zoals in amersfoort zie ik niet gebeuren, maar een vlonder in de voliere, zoals op de tekening en ook in de Beekse Bergen gedaan is, zie ik ooit nog wel gebeuren.

freerk1982
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Bericht door freerk1982 »

Fijn dat er een vergunning is aangevraagd. Afgelopen jaar zijn al diverse opties in het park onderzocht waar een dergelijk verblijf kan. Zo is het kangoeroe-eiland hier een voorbeeld van, maar ook het beververblijf. Deze laatste is dit voorjaar leeggepomt. Het verblijf stamde uit de Aqua Lutratijd en is niks minder dan een betonnen bak.

Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
21 nov 2020, 17:00
Ik denk dat dat wel mogelijk is, het is een redelijk simpele netconstructie. Een echte doorloopvoliere zoals in amersfoort zie ik niet gebeuren, maar een vlonder in de voliere, zoals op de tekening en ook in de Beekse Bergen gedaan is, zie ik ooit nog wel gebeuren.
Ik bedoelde inderdaad ook zo'n vlonder, alleen dat al kan de beleving van zo'n volière al heel erg veranderen. Nu is er toch best wel wat afstand tussen de bezoeker en dier, als je zo'n vlonder aanlegt komen de dieren letterlijk dichterbij.
freerk1982 schreef:
21 nov 2020, 22:16
Fijn dat er een vergunning is aangevraagd. Afgelopen jaar zijn al diverse opties in het park onderzocht waar een dergelijk verblijf kan. Zo is het kangoeroe-eiland hier een voorbeeld van, maar ook het beververblijf. Deze laatste is dit voorjaar leeggepomt. Het verblijf stamde uit de Aqua Lutratijd en is niks minder dan een betonnen bak.
Lijken mij allebei ook mooie plekken voor zo'n verblijf. Is het beververblijf niet alleen een beetje klein? Dan lijkt me dat ze het flamingo stuk of een ander gebied ze daar ook nog wel bij zouden moeten trekken. Zou het wel jammer vinden als de bevers uit het park zouden verdwijnen, vind dat nou juist een leuke typische AquaZoo soort.

Jarne
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne »

Joost schreef:
21 nov 2020, 22:49
MennoPebesma schreef:
21 nov 2020, 17:00
Ik bedoelde inderdaad ook zo'n vlonder, alleen dat al kan de beleving van zo'n volière al heel erg veranderen. Nu is er toch best wel wat afstand tussen de bezoeker en dier, als je zo'n vlonder aanlegt komen de dieren letterlijk dichterbij.
freerk1982 schreef:
21 nov 2020, 22:16
Lijken mij allebei ook mooie plekken voor zo'n verblijf. Is het beververblijf niet alleen een beetje klein? Dan lijkt me dat ze het flamingo stuk of een ander gebied ze daar ook nog wel bij zouden moeten trekken. Zou het wel jammer vinden als de bevers uit het park zouden verdwijnen, vind dat nou juist een leuke typische AquaZoo soort.
De Amerikaanse bevers gaan op termijn sowieso verdwijnen met het Europees exotenbesluit, maar het is te hopen dat Europese dan hun plaats innemen.

freerk1982
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Mocht men kiezen voor het bevergebied verwacht ik dat ze hier ook het flamingoverblijf en een deel van het pelikanengebied in meenemen. Als de vijver bij de bevers dempt dan krijg je een mooi gebied. Maar we zullen ongetwijfeld wel horen welk deel van het park het oog op is gevallen.

MennoPebesma

Het was vandaag goed weer dus ben ik naar AquaZoo geweest.

- De deur naar de ruimte waar de vissengrot zat was dicht. Ik kon dus niet even spieken. Wel heb ik verderop binnen veel materialen en spullen zien liggen.
Afbeelding
Afbeelding
Hier stonden stellingen, lege aquariums glasplaten, posters en een opgezette zeehond. Ik vermoed dus dat het nieuwe gedeelte een Noordzee/Waddenzee thema krijgt. Op de eerste foto vooraan lijkt een soort van opzet voor een aquariumindeling.

- Een belofte aan Joost, een foto van het binnenverblijf van de zwartvoetpinguïns.
Afbeelding
Er is dus niks veranderd helaas...

- We blijven bij de zwartvoetpinguïns. Ze hebben flink wat nesten gemaakt. Bijna allemaal zijn zelf door de pinguïns gemaakt. De meeste nestboxen zijn leeg. Er zijn zelfs, net als vorige jaren, nesten half buiten het verblijf gemaakt.
Afbeelding
Alle nesten zijn genummerd. Dit was het hoogte nummer wat ik kon vinden, nummer 20. Dat belooft wat!

- Vanwege de ophokplicht om de vogelgriep zaten de bergeenden en zwarte zwanen in de voliere van o.a. de heilige ibissen.
Afbeelding

- Ook grappig om te zien dat de ontsnapte kwak veel in het park blijft. Eerst zag ik hem bovenop de voliere van de ibissen, later zat hij bovenop de voliere van de pelikanen.
Afbeelding

- De cavia's waren weer naar binnen, en dus niet te zien.

- In de voliere van de oehoe's zaten nu ook de chinese kraanvogels, ook weer vanwege de ophokplicht.
Afbeelding
Afbeelding

- De tapirs vandaag niet gezien. Die zullen het wel te koud vinden, de deur naar hun binnenverblijf was wel gewoon open.

- Het beverjong van dit jaar groeit goed en is al bijna even groot als zijn/haar ouders en oudere broer. Ook waren alle bevers lekker actief vandaag.
Afbeelding

- Bij het kangoeroe-eiland is het hek rond het water weer geplaatst, zoals elk jaar gebeurd. Dit om te voorkomen dat, vooral de moeraswallabys, in het water gaan.

- Dan iets wat ik een beetje vreemd vond. De watervogelplas was gewoon geopend. Alle eigen eenden waren er wel uit, maar de vele wilde eenden waren er natuurlijk nog wel.

- De zwarthalszwanen waren niet te bekennen bij het verblijf van de Vicuna's. Later zag ik dat ze in de pelikanenvoliere zaten. Ook weer vanwege de vogelgriep maatregelen.

- Ook bij de humboldt pinguïns waren vele nesten gemaakt. Ook hier was genummerd, het hoogste nummer wat ik zag was 14. Dus ook daar veel nesten!

- De nieuwe zeeberen zijn al aardig gewend aan het friese water. Aan een ding moeten ze nog wel wennen, en dat is zand. De zeeberen worden meestal gevoerd op het zandstrand in het verblijf, alleen de nieuwelingen durven nog niet zo goed op dat zand te komen. Voor de rest gaat het heel goed met ze en zwemmen alle 5 de zeeberen met zijn allen door het verblijf. Af en toe is er een beetje ruzie om wie waar op welke steen mag zitten:
Afbeelding

Dat was het wel volgens mij.

Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Joost »

Mooie update Menno!
MennoPebesma schreef:
22 nov 2020, 22:05
- Een belofte aan Joost, een foto van het binnenverblijf van de zwartvoetpinguïns.
Afbeelding
Er is dus niks veranderd helaas...
Dank! Ik blijf het zonde vinden, waarom maakt je zulke gedetailleerde tekeningen bekend als je er toch niets mee doet.. Ik neem aan dat de stoombooteenden daar nu ook binnengesloten zitten vanwege de vogelgriep? En maken de pinguïns eigenlijk wel eens gebruik van het gebouwtje, ik neem aan dat nu ze aan het nestelen zijn ze vooral bij hun nesten zitten toch?
MennoPebesma schreef:
22 nov 2020, 22:05
- De nieuwe zeeberen zijn al aardig gewend aan het friese water. Aan een ding moeten ze nog wel wennen, en dat is zand. De zeeberen worden meestal gevoerd op het zandstrand in het verblijf, alleen de nieuwelingen durven nog niet zo goed op dat zand te komen. Voor de rest gaat het heel goed met ze en zwemmen alle 5 de zeeberen met zijn allen door het verblijf. Af en toe is er een beetje ruzie om wie waar op welke steen mag zitten:
Mooi om te horen dat dat goed gaat. Ik vraag me af: zouden zeeberen iets hebben tegen zand? Voor zover ik kan vinden hebben veel verblijven van deze soort nauwelijks zand, ik kon alleen Emmen vinden en daar komen de dieren ook alleen op het strand om gevoerd te worden, liggen doen ze allemaal liever op de rotsen.

MennoPebesma

Joost schreef:
22 nov 2020, 23:13
Dank! Ik blijf het zonde vinden, waarom maakt je zulke gedetailleerde tekeningen bekend als je er toch niets mee doet.. Ik neem aan dat de stoombooteenden daar nu ook binnengesloten zitten vanwege de vogelgriep? En maken de pinguïns eigenlijk wel eens gebruik van het gebouwtje, ik neem aan dat nu ze aan het nestelen zijn ze vooral bij hun nesten zitten toch?
Het kan altijd nog afgemaakt worden... Maar het is wel zonde inderdaad want van buiten ziet het er goed uit.
Die stoombooteenden zullen daar inderdaad zitten vanwege de vogelgriep. Ik heb daar binnen bijna nooit een pinguïn gezien, alleen als de jonge pinguïns in de créche zitten om vis te leren eten. De pinguïns zaten inderdaad op/rond hun nesten.
Joost schreef:
22 nov 2020, 23:13
Mooi om te horen dat dat goed gaat. Ik vraag me af: zouden zeeberen iets hebben tegen zand? Voor zover ik kan vinden hebben veel verblijven van deze soort nauwelijks zand, ik kon alleen Emmen vinden en daar komen de dieren ook alleen op het strand om gevoerd te worden, liggen doen ze allemaal liever op de rotsen.
Ik denk niet dat ze echt iets tegen zand hebben, de twee dieren die al in AquaZoo leefden gaan ook gewoon op het strand net als alle voorgaande dieren die daar gezeten hebben. Het is volgens mij wel zo dat bijna alle Zuid-Amerikaanse zeebeer verblijven bestaan uit rotsen, en daar liggen ze ook het liefst op. Een van de dieren die gisteren niet durfde was ook de oudste van de drie nieuwelingen, Grace. Zij is 19 jaar en is dus al een beetje op leeftijd. Het kan dus ook zijn dat het haar daar niet goed lukte om op de stenen te klimmen, de aanwezige verzorgers hadden ook al wat stenen voor haar verplaatst maar nog steeds kwam ze niet op het strand. Aan de ander kant, de stenen in het midden en bij het nieuwe separatiegedeelte klom ze dan weer wel makkelijk op.

Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
23 nov 2020, 10:47
Het kan altijd nog afgemaakt worden... Maar het is wel zonde inderdaad want van buiten ziet het er goed uit.
Die stoombooteenden zullen daar inderdaad zitten vanwege de vogelgriep. Ik heb daar binnen bijna nooit een pinguïn gezien, alleen als de jonge pinguïns in de créche zitten om vis te leren eten. De pinguïns zaten inderdaad op/rond hun nesten.
Dan vraag ik me toch af wat de toegevoegde waarde er van is om het voor publiek zichtbaar te maken..
MennoPebesma schreef:
23 nov 2020, 10:47
Ik denk niet dat ze echt iets tegen zand hebben, de twee dieren die al in AquaZoo leefden gaan ook gewoon op het strand net als alle voorgaande dieren die daar gezeten hebben. Het is volgens mij wel zo dat bijna alle Zuid-Amerikaanse zeebeer verblijven bestaan uit rotsen, en daar liggen ze ook het liefst op. Een van de dieren die gisteren niet durfde was ook de oudste van de drie nieuwelingen, Grace. Zij is 19 jaar en is dus al een beetje op leeftijd. Het kan dus ook zijn dat het haar daar niet goed lukte om op de stenen te klimmen, de aanwezige verzorgers hadden ook al wat stenen voor haar verplaatst maar nog steeds kwam ze niet op het strand. Aan de ander kant, de stenen in het midden en bij het nieuwe separatiegedeelte klom ze dan weer wel makkelijk op.
Kan natuurlijk ook gewoon met gewenning te maken hebben, als alle verblijven uit rotsen bestaan en de dieren alleen daar mee in aanraking komen is het ook logischer dat ze dan wat afwachtender zijn met het voor hun onbekende zand. Zeker als een dier 19 jaar is en niets anders gekend heeft.

Zijn de dieren in AquaZoo eigenlijk ervaren moeders of niet? Het fokprogramma zou wel wat jongen kunnen gebruiken..

MennoPebesma

Joost schreef:
23 nov 2020, 11:30
Dan vraag ik me toch af wat de toegevoegde waarde er van is om het voor publiek zichtbaar te maken..
Ik zie het nut daar ook niet echt van in. Misschien dat je ze dan bij een strenge winter binnen kunt zien, maar een zo'n winter is ook wel weer even geleden.
Joost schreef:
Kan natuurlijk ook gewoon met gewenning te maken hebben, als alle verblijven uit rotsen bestaan en de dieren alleen daar mee in aanraking komen is het ook logischer dat ze dan wat afwachtender zijn met het voor hun onbekende zand. Zeker als een dier 19 jaar is en niets anders gekend heeft.
Grace is geboren in Bristol Zoo (alleen maar steen), daarna verhuisd naar Living Coasts (alleen maar steen). Ze heeft dus (waarschijnlijk) nog nooit zand gezien/gevoeld.
Joost schreef:
Zijn de dieren in AquaZoo eigenlijk ervaren moeders of niet? Het fokprogramma zou wel wat jongen kunnen gebruiken..
Zeker! Er zijn er nog maar 25 in het Europees fokprogramma...

De volgende zeeberen wonen in AquaZoo:
1,0 Miguel geb. juni 2010 in Bristol, in 2019 naar Leeuwarden verhuisd. Geen nakomelingen.

0,1 Bonita geb. 8 Juli 2008 in Hamburg, in 2009 naar Leeuwarden, in 2011 weer terug naar Hamburg en in 2018 weer naar Leeuwarden. 1 keer een jong gehad in 2018 (datzelfde jaar overleden).

0,1 Grace geb. 26 Mei 2001 in Bristol, in 2003 naar Living Coasts en in 2020 naar Leeuwarden verhuisd. 2 keer een jong gehad, in 2014 en 2017.

0,1 Tunanta geb. 7 Juni 2006 in Living Coasts, in 2020 naar Leeuwarden verhuisd. Geen nakomelingen.

0,1 Gemini (wordt Clara genoemd sinds ze in Leeuwarden is) geb. 3 Juni 2014 in Living Coasts (Moeder is Grace), in 2020 naar Leeuwarden verhuisd. Geen nakomelingen.

Ik zie nu dat ik gisteren nog een ding ben vergeten. Bij het binnenverblijf van de ijsberen zag ik een transportkist staan, het kan zijn dat die er al langer stond maar dat ik hem eerder niet gezien heb door al het groen.
Afbeelding

Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
23 nov 2020, 12:12
Joost schreef:
Zeker! Er zijn er nog maar 25 in het Europees fokprogramma...

De volgende zeeberen wonen in AquaZoo:
1,0 Miguel geb. juni 2010 in Bristol, in 2019 naar Leeuwarden verhuisd. Geen nakomelingen.

0,1 Bonita geb. 8 Juli 2008 in Hamburg, in 2009 naar Leeuwarden, in 2011 weer terug naar Hamburg en in 2018 weer naar Leeuwarden. 1 keer een jong gehad in 2018 (datzelfde jaar overleden).

0,1 Grace geb. 26 Mei 2001 in Bristol, in 2003 naar Living Coasts en in 2020 naar Leeuwarden verhuisd. 2 keer een jong gehad, in 2014 en 2017.

0,1 Tunanta geb. 7 Juni 2006 in Living Coasts, in 2020 naar Leeuwarden verhuisd. Geen nakomelingen.

0,1 Gemini (wordt Clara genoemd sinds ze in Leeuwarden is) geb. 3 Juni 2014 in Living Coasts (Moeder is Grace), in 2020 naar Leeuwarden verhuisd. Geen nakomelingen.
In elk geval mooi dan dat er dan in elk geval twee dames met wat meer ervaring zijn en hopen dat dan ook voor mooie fokresultaten zorgt. Het fokprogramma kan er wel een groep bij gebruiken die regelmatig fokt, op dit moment gebeurd dat eigenlijk alleen nog in Hamburg.. Moeten we natuurlijk wel hopen dat Miguel het beter doet dan zijn broer Quito in Emmen deed, die paarde wel maar er gebeurde maar niets en is vervolgens vervangen voor een meer ervaren man (de dames hebben helaas allemaal nog geen jongen gehad)..
MennoPebesma schreef:
23 nov 2020, 12:12
Ik zie nu dat ik gisteren nog een ding ben vergeten. Bij het binnenverblijf van de ijsberen zag ik een transportkist staan, het kan zijn dat die er al langer stond maar dat ik hem eerder niet gezien heb door al het groen.
Afbeelding
Zouden ze eindelijk een plekje hebben gevonden om de huidige man heen te verhuizen?

MennoPebesma

Joost schreef:
23 nov 2020, 13:54
In elk geval mooi dan dat er dan in elk geval twee dames met wat meer ervaring zijn en hopen dat dan ook voor mooie fokresultaten zorgt. Het fokprogramma kan er wel een groep bij gebruiken die regelmatig fokt, op dit moment gebeurd dat eigenlijk alleen nog in Hamburg.. Moeten we natuurlijk wel hopen dat Miguel het beter doet dan zijn broer Quito in Emmen deed, die paarde wel maar er gebeurde maar niets en is vervolgens vervangen voor een meer ervaren man (de dames hebben helaas allemaal nog geen jongen gehad)..
Laten we het hopen, ook voor Wildlands! Hamburg zal de komende jaren niet fokken, de oude fokman is overleden en de nieuwe man is nog maar 3 jaar oud. De twee dames van Emmen zijn ook nog wel redelijk jong dus dat moet wel goedkomen denk ik, als Gonzo zijn best doet.
Joost schreef:
23 nov 2020, 13:54
Zouden ze eindelijk een plekje hebben gevonden om de huidige man heen te verhuizen?
Laten we het hopen. Maar het kan ook zijn dat de kist mij nooit eerder opgevallen is en dat het al langer staat, net zoals de kist bij de zeeleeuwen.

EDIT: AquaZoo heeft vandaag op de sociale media een klein beetje gehint naar de tijgers. Voor een sinterklaasactie zijn de dierenknuffels in de aanbieding. Op de foto staan knuffels van dieren die in AquaZoo leven zoals: een krokodil, een flamingo en een ringstaartmaki. Maar ook..... een tijger! ;)

Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
23 nov 2020, 15:31
Laten we het hopen, ook voor Wildlands! Hamburg zal de komende jaren niet fokken, de oude fokman is overleden en de nieuwe man is nog maar 3 jaar oud. De twee dames van Emmen zijn ook nog wel redelijk jong dus dat moet wel goedkomen denk ik, als Gonzo zijn best doet.
Als Hamburg het niet doet komende jaren, laat Aquazoo en Wildlands het dan maar overnemen! :D Als ik het goed heb zijn de twee dames in Emmen nu rond de 8/9 jaar oud, dus dat is een mooie leeftijd om jongen te gaan krijgen, als ik het goed heb is het nog 1 dame die uit Dortmund kwam en 1 dame uit Zuid-Afrika die los staat van de Europese populatie. In het verleden hebben ze in Wildlands wel eens gedacht dat er dieren drachtig waren, maar dat was helaas niet zo. Gonzo heeft in het verleden in elk geval jongen gehad, dus dat geeft hoop!

MennoPebesma

Joost schreef:
23 nov 2020, 17:04
Als Hamburg het niet doet komende jaren, laat Aquazoo en Wildlands het dan maar overnemen! :D Als ik het goed heb zijn de twee dames in Emmen nu rond de 8/9 jaar oud, dus dat is een mooie leeftijd om jongen te gaan krijgen, als ik het goed heb is het nog 1 dame die uit Dortmund kwam en 1 dame uit Zuid-Afrika die los staat van de Europese populatie. In het verleden hebben ze in Wildlands wel eens gedacht dat er dieren drachtig waren, maar dat was helaas niet zo. Gonzo heeft in het verleden in elk geval jongen gehad, dus dat geeft hoop!
Ik denk dat die twee groepen ook de meeste kans hebben om jongen te krijgen. Andere 'groepen' (naast Hamburg, Emmen en Leeuwarden) in dierentuinen bestaan uit 2 dieren, man en vrouw of alleen maar mannen. Daar is de kans dus veel kleiner.

De dames in Emmen, Aruna (7 jaar, uit Dortmund) en Molly (8 jaar, uit Zuid-Afrika) hebben inderdaad een mooie leeftijd om jongen te krijgen. De moeder van Molly, Cindy, is destijds drachtig in Emmen aan gekomen, maar helaas werd dat jong dood geboren. Gonzo is al wat ouder (17 jaar) maar kent het 'trucje' inderdaad wel. En hij heeft tot nu toe alleen nog maar vrouwelijke jongen gehad, dus als hij dat nou even door zet. ;)

Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
23 nov 2020, 17:19
Ik denk dat die twee groepen ook de meeste kans hebben om jongen te krijgen. Andere 'groepen' (naast Hamburg, Emmen en Leeuwarden) in dierentuinen bestaan uit 2 dieren, man en vrouw of alleen maar mannen. Daar is de kans dus veel kleiner.

De dames in Emmen, Aruna (7 jaar, uit Dortmund) en Molly (8 jaar, uit Zuid-Afrika) hebben inderdaad een mooie leeftijd om jongen te krijgen. De moeder van Molly, Cindy, is destijds drachtig in Emmen aan gekomen, maar helaas werd dat jong dood geboren. Gonzo is al wat ouder (17 jaar) maar kent het 'trucje' inderdaad wel. En hij heeft tot nu toe alleen nog maar vrouwelijke jongen gehad, dus als hij dat nou even door zet. ;)
Klopt ik denk dat die parken ook de meeste kans hebben en vrouwen zouden dan inderdaad het mooist zijn. Als ze in deze parken mooie fokgroepen kunnen creëren en Dortmund op den duur ook weer aansluit dan kan dat een mooie basis zijn om het fokprogramma nieuw leven in te blazen.

Klopt, Cindy heeft in het oude park een doodgeboren jong gehad. Het is nergens echt bevestigd maar er gingen toen verhalen dat dat kwam omdat ze redelijk laat in de zwangerschap vanuit Zuid-Afrika naar Emmen is verhuisd. Het late verhuis was ook niet de bedoeling toen, maar kon niet anders omdat de papieren maar niet eerder rond kwamen..

freerk1982
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2020)

Een gave verhuizing vandaag! 👀 De dieren en materialen, zoals de schelpen en een slikbak, van Waddenbelevingscentrum de Noordhoren uit Holwerd zijn vandaag verhuisd naar AquaZoo.
Hier wordt het verhaal over de Waddenzee, door Unesco uitgeroepen tot Werelderfgoed, verder verteld. 🌊 Het zes meter lange en twee meter brede zeeaquarium, waar onder meer hondshaaien en krabbetjes in verblijven, is binnenkort te zien in AquaZoo! (Facebook Aqua Zoo)

freerk1982
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Info Facebook Noordhoren:

Het waddenbelevingscentrum verhuist naar Aquazoo.
De aquariums zijn vandaag verhuist. De vissen logeren bij het muzeeqauarium in Delfzijl en over een paar weken kunnen zij weer terug naar hun eigen aquarium.
De slikbak is met alles erin verhuist zodat we het bio systeem in de bak niet hoeven te verstoren. In het slik zitten hele kleine baby krabbetjes die beter met rust gelaten kunnen worden.
Na het trieste nieuws dat we niet meer in Holwerd konden blijven zijn we nu erg blij dat het verhaal van de Waddenzee nu aan een groter publiek verteld kan worden. Het verhaal over de waddenzee van de Noordhoren gaat gewoon door maar dan op een andere plek.

MennoPebesma

freerk1982 schreef:
Gisteren, 10:33
Een gave verhuizing vandaag! 👀 De dieren en materialen, zoals de schelpen en een slikbak, van Waddenbelevingscentrum de Noordhoren uit Holwerd zijn vandaag verhuisd naar AquaZoo.
Hier wordt het verhaal over de Waddenzee, door Unesco uitgeroepen tot Werelderfgoed, verder verteld. 🌊 Het zes meter lange en twee meter brede zeeaquarium, waar onder meer hondshaaien en krabbetjes in verblijven, is binnenkort te zien in AquaZoo! (Facebook Aqua Zoo)
Ik zag het bericht net ook voorbijkomen inderdaad, heel leuk! Eindelijk haaien in AquaZoo!

Ben wel benieuwd waar die grote bak moet komen. Lijkt mij eerlijk gezegd wat te groot voor de oude plek van de vissengrot.

freerk1982
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Ik zag het bericht net ook voorbijkomen inderdaad, heel leuk! Eindelijk haaien in AquaZoo! Ben wel benieuwd waar die grote bak moet komen. Lijkt mij eerlijk gezegd wat te groot voor de oude plek van de vissengrot.

Dat lijkt mij ook. Ik heb het idee dat deze in het binnengebouw tussen het buitenverblijf van de reuzenotters en pinguïns gaat komen.

Plaats reactie