Nieuwstopic Artis (2020)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Max
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp

Re: Nieuwstopic Artis (2020)

Bericht door Max »

In het artikel van de Volkskrant werd er nog wel gesproken over een renovatie van het aquarium in een afgeslankte vorm, zou wel spijtig zijn als deze binnenkort moet sluiten.
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

Apenarend
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Is er in NL tussenkomst van Monumentenzorg mogelijk bij bepaalde projecten, bv. het aquarium?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Het is alleszins te hopen dat het Amsterdamse aquarium behouden kan blijven, desnoods met een afgeslankte renovatie, en dat het niet hetzelfde lot moet ondergaan als het aquarium van London Zoo.

Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Apenarend schreef:
16 sep 2020, 12:07
Is er in NL tussenkomst van Monumentenzorg mogelijk bij bepaalde projecten, bv. het aquarium?
Artis heeft vorig jaar 1,4 miljoen euro gekregen van de monumenten commissie om onderhoud te kunnen doen aan monumenten, waarvan minstens 500.000 voor het aquarium. Maar ik denk niet dat dat genoeg is. Zou het mogelijk zijn dat men de vissen voor nu allemaal verhuisd zodat een renovatie van het aquarium gedaan kan worden wanneer men hier en middelen voor heeft? Liever niet natuurlijk, maar misschien is dat een optie..

Overigens gaan de bouw van het gibbonsverlijf, het Groote Museum en de Artis-Bibliotheek wel door, want daar waren de benodigde middelen al wel voor binnen.

Ik zat overigens te denken hè, recent was er ja het bericht dat de leeuwen op de beschikbaarheidslijst zijn geplaatst. Het zou mij niet verbazen als men er voor kiest om deze (tijdelijk) weg te doen omdat de bouw van het nieuwe verblijf dus niet door kan gaan en het huidige al een aantal jaar echt niet meer door de beugel kan.

MennoPebesma
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: AquaZoo Leeuwarden, Wildlands

Bericht door MennoPebesma »

Zoozot schreef:
16 sep 2020, 13:05
Het is alleszins te hopen dat het Amsterdamse aquarium behouden kan blijven, desnoods met een afgeslankte renovatie, en dat het niet hetzelfde lot moet ondergaan als het aquarium van London Zoo.
Is het Artis aquarium er zo slecht aan toe dan? Ik ben vorig jaar voor het eerst naar Artis geweest, en ik kan mij niet herinneren dat het aquarium in slechte staat was.

Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
16 sep 2020, 13:22
Zoozot schreef:
Is het Artis aquarium er zo slecht aan toe dan? Ik ben vorig jaar voor het eerst naar Artis geweest, en ik kan mij niet herinneren dat het aquarium in slechte staat was.
Jaa, in 2017 sprak men al van dat de renovatie hoognodig was. Ik kwam namelijk dit artikel tegen:
https://www.parool.nl/nieuws/gemeente-s ... ~bc353154/

Maar men heeft in 2017 dus ook al 2,3 miljoen euro van de gemeente gekregen voor de renovatie.

Zoozot
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Joost schreef:
16 sep 2020, 13:30
MennoPebesma schreef:
Zoozot schreef:
Jaa, in 2017 sprak men al van dat de renovatie hoognodig was. Ik kwam namelijk dit artikel tegen:

Maar men heeft in 2017 dus ook al 2,3 miljoen euro van de gemeente gekregen voor de renovatie.
Inderdaad. Zoals in het artikel te lezen zit de crux van het aquarium hem momenteel vooral in de structuur en funderingen van het gebouw, kortom dingen die niet direct voor het oog van de bezoeker te zien zijn.

MennoPebesma
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: AquaZoo Leeuwarden, Wildlands

Bericht door MennoPebesma »

Zoozot schreef:
16 sep 2020, 14:04
Joost schreef:
16 sep 2020, 13:30
MennoPebesma schreef:
Zoozot schreef:

Inderdaad. Zoals in het artikel te lezen zit de crux van het aquarium hem momenteel vooral in de structuur en funderingen van het gebouw, kortom dingen die niet direct voor het oog van de bezoeker te zien zijn.
Aah ja oké, zoiets moet inderdaad snel wat aan gedaan worden.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's

Bericht door Limburg vooruit »

Ik begin het een beetje beu te worden, de tuinen die subsidies en hulpmiddelen krijgen klagen steen en been. Wat moeten de kleine tuinen die het met eigen middelen moeten doen dan zeggen?

Iedereen in deze sector heeft het moeilijk, stop met klagen en zoek oplossingen.
Je weet pas wat je mist als het er niet meer is!

Apenarend
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
16 sep 2020, 15:40
Ik begin het een beetje beu te worden, de tuinen die subsidies en hulpmiddelen krijgen klagen steen en been. Wat moeten de kleine tuinen die het met eigen middelen moeten doen dan zeggen?

Iedereen in deze sector heeft het moeilijk, stop met klagen en zoek oplossingen.
Doen ze in feite wel he, een (tijdelijke) bouw- en renovatiestop lijkt me een goede maatregel. Geen enkele tuin zal er aan ontkomen denk ik en we zullen de komende jaren weinig nieuwigheden moeten verwachten.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's

Bericht door Limburg vooruit »

Apenarend schreef:
16 sep 2020, 15:44
Limburg vooruit schreef:

Doen ze in feite wel he, een (tijdelijke) bouw- en renovatiestop lijkt me een goede maatregel. Geen enkele tuin zal er aan ontkomen denk ik en we zullen de komende jaren weinig nieuwigheden moeten verwachten.
Ja klopt voor een stuk, maar door er steeds over te klagen los je niks op.

Ik hoor burgers niet, of de meeste kleine parken.

Ook in België hoor je enkel de echt grote parken wekelijks klagen.
Je weet pas wat je mist als het er niet meer is!

Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Joost »

Apenarend schreef:
Ik denk dat nieuwigheden nog wel zullen blijven komen, maar dat het voorlopig inderdaad geen grootse nieuwe investeringen zullen zijn. Het zal denk ik vooral meer in de trant zijn van nieuwe diersoorten in al bestaande verblijven etc. Al heeft bijvoorbeeld Blijdorp al wel gezegd dat de bouw van de flamingovolière en de renovatie van bergdierenrots wel door zullen gaan omdat deze al volledig door externe partijen gefinancierd zijn. Volledige stilstand en helemaal niets nieuws openen zou in elk geval niet slim zijn..
Limburg vooruit schreef:
16 sep 2020, 17:42

Ik snap het geklaag van sommige parken ook echt niet, naast dat je er niets mee op gaat lossen werp je hiermee ook een bepaald imago over je zelf af en indirect ook over de hele sector.

Nu moet ik wel zeggen, ik vind het geklaag van Artis nog wel mee vallen, natuurlijk van Burgers en GaiaZoo horen we nóg minder. Maar voor zover ik me kan herinneren is dit überhaupt het eerste bericht waarin Artis "klaagt" over de situatie en ik vind dat men in Amsterdam juist wel realistisch klinkt en ook goed naar de eigen organisatie lijkt te kijken. Daarnaast is het maar bij 1 medium en 2 dagen geleden, het was toevallig dat ik het vanmorgen ergens langs zag komen..

Ik heb meer moeite met parken die vanaf dag 1 van de corona crisis overal waar ze kunnen schreeuwen hoe zwaar ze het hebben en hoe zielig ze zijn en die in hun manier van uiten in de pers ook haast lijken te zeggen dat we met hun veeel meer medelijden moeten hebben dan met andere parken. Iedereen heeft het zwaar, maar gelukkig vindt niet iedereen zichzelf even zielig.

Max
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp

Bericht door Max »

Nou Artis heeft al in twee kranten haar beklag gedaan. Ze zouden zoals Blijdorp ook een soort actie met een shirt of iets anders kunnen beginnen om toch nog wat extra inkomsten te krijgen.
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Limburg vooruit schreef:
16 sep 2020, 17:42
Apenarend schreef:
Limburg vooruit schreef:

Ik denk ook dat de kleinere parken in het Waalse landgedeelte het behoorlijk goed doen door hun 'open en natuurlijk' Ardens karakter. Het was afgelopen zomer drukker dan ooit in het wildpark van de Grotten van Han, Bouillon, of zelfs Forestia. Monde Sauvage op zich ook... maar ik vermoed dat ze door hun abonnementen voor 20 euro daar een beetje zelf voor gezorgd hebben. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie