Nieuwstopic Wildlands (2020)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Wildlands (2020)

Bericht door Joost »

Vanaf 1 juli was het in Nederland weer toegestaan om ook met het openbaar vervoer te gebruiken voor niet noodzakelijke reizen, dit betekent dat het voor mij weer een stuk makkelijker is om in Emmen te komen en dat ik dus ook weer vaker updates kan geven (er zal in elk geval niet weer bijna 2 maand tussen zitten ;) ). Allereerst een paar algemene corona zaken:
- Toen ik naar binnen ging vond ik het toch redelijk opvallend dat de jongen die daar stond aangaf dat ik alleen mijn reservering hoefde te laten scannen en mijn abonnement niet, opvallend omdat de vorige keer je eerst je reservering moest laten checken en daarna zelf je kaartje scannen.
- De vrijwilligers zijn terug in het park, Wildlands koos er eerst voor om ze nog niet in te zetten omdat het vooral mensen zijn die in de risicogroep vallen. Sinds deze week zijn ze dus terug, ze lopen nog niet hun vaste rondes door het park maar zijn op 3 informatie punten te vinden waar voldoende afstand gehouden kan worden.
- Gratis tip voor iedereen: als je in Wildlands de keuze hebt je handen te wassen of handgel te pakken van een van de pompjes: kies handen wassen!! Net als iedereen heb ik de afgelopen periode veel meer handgel gebruikt dan ooit te voren, maar die ze nu in het park hebben is echt de meest verschrikkelijke tot nu toe: heel dik, plakkerig, het stinkt en het grootste nadeel is dat het vrijwel niet opdroogt. Het zorgt er eigenlijk voor dat je na gebruik alsnog ook je handen wil wassen, misschien moet er maar een keurmerk komen voor goede handgel :p
- Over het algemeen ging het afstand houden etc. in mijn ogen helemaal prima, natuurlijk zijn er wel momenten dat het even niet lukt of mis gaat, maar over het algemeen ging het prima. De enige die er echt moeite mee leken te hebben waren Duitsers en kinderen, nu gelden er in Duitsland andere regels en kan het verwarrend zijn maar er staat zo vaak aangegeven dat je anderhalve meter afstand moet houden (in het Nederlands, Duits én Engels) dat het haast onmogelijk is niet te zien. In Nederland hoeven kinderen zich naar mijn weten niet meer aan de 1,5 meter te houden, dus dat maakt niet zoveel uit, alleen onhandig wanneer een kind er vandoor gaat en papa of mama uit vol automatisme er achteraan gaat en daardoor vergeet afstand te houden.

Dan nu over naar de leuke dingen: de nieuwtjes uit het park, te beginnen bij Serenga:
- In het verblijf van de prairiehonden staan minstens twee vallen, ik gok dat ze binnenkort dus weer wat dieren gaan verhuizen naar een andere dierentuin.
- De onager merries staan weer allemaal samen en het jong doet het goed!
- Het gat waar voorheen de Churroskraam stond is nu dicht gemaakt met houten palen zoals daar omheen ook al stonden:
Afbeelding

- Het mannelijke penseelzwijn was weer nergens te bekennen en zal dus waarschijnlijk nog backstage zitten.
- Er is weer een jong bij de zeboes.
- In het Serenga restaurant zijn nu ook bestelzuilen te vinden zoals we ook in bijvoorbeeld de McDonald's tegen komen.
- De Serenga Lodge is al zo goed als af en zal binnenkort open gaan, ondanks dat het een educatieve lodge moet worden wordt de educatie pas in het najaar geplaatst. Ik denk dat het een goede keus is om een extra overkapping te maken in Serenga, want die was daar wel ook nodig, en lijkt me prima geschikt om op termijn ook trouwerijen te houden. Ik vind het in elk geval zoals het er nu uitziet weer zeer geslaagd, maar oordeel vooral zelf:
Afbeelding
Vanaf het restaurant, op deze foto zie je goed het nieuwe stuk uitkijk stijger.

Afbeelding
Zo zal het er straks uit zien als je naar de lodge toe loopt, al zal dat wel zonder bouwmateriaal en containers zijn ;)

Animazia:
- In tegenstelling tot mijn vorige bezoek was Animazia nu wel weer open, echter mogen er maar een beperkt aantal mensen tegelijkertijd naar binnen. Op een bord bij de ingang staat aangegeven of het vol is of hoeveel mensen er nog bij mogen, het lijkt een automatisch systeem te zijn. Overigens: een keer toen in er langs liep zag ik niemand naar binnen gaan, maar sprong het bord wel op vol:
Afbeelding

- Aan de binnenkant van animazia is het een en ander veranderd, bij binnenkomst liep je voorheen altijd tegen een muurschildering van Neila en Babu aan, deze is overgeverfd en nu is het een volledig kale witte muur. Ik hoop dat ze hier nog wel iets vervangends gaan doen, want nu is het nogal sfeerloos en anders zou het zonde zijn als ze die schildering weg hebben gehaald, ook al zijn Neila en Babu al een tijdje wegbezuinigd. Even verderop is bij het zeeschildpadden aquarium de muur waar voorheen het idee werd gegeven dat je in de diepe zee zat ook volledig wit geverfd, dat terwijl er geen mascottes op stonden die niet meer gebruikt worden :p
- Bij de aquaria boven in Animazia zijn ook dingen veranderd, eerst vond je hier aan de ene kant 6 aquaria en aan de andere kant 2 wat kleinere. Vanwege de komst van de educatieve escaperoom in de ruimte achter de twee kleine aquaria zijn deze naar de andere kant verplaatst, het aquarium met de tetravissen is nu de eerste die je tegenkomt, vervolgens volgen de 6 bakken die er al stonden en helemaal op het einde vind je de axolotls. De muur waar de twee aquaria eerst tegen aan stonden is nu ook helemaal wit geverfd, ik hoop ook hier dat hier nog wat aan gedaan zal worden. Want zo'n witte muur is maar saai (en je kan ze lijn tussen de oude en de nieuwe verf goed zien):
Afbeelding

Nortica:
- Bij de pinguïns hebben een aantal jongen het nest alweer verlaten en zijn klaar voor hun eerste zwemlessen.
- De educatieve machine waar men verteld over het recyclen van petflessen ziet er als volgt uit:
Afbeelding

- Waar je voorheen naar binnen kon kijken bij de bouwwerkzaamheden aan de aquaria bij het poolstation is dat nu helaas niet meer mogelijk, alle ruiten zijn bedekt met zeil. Ik weet niet waarom dit is, maar op Facebook kwamen foto's langs dat de pompen in de aquaria aan stonden en dat ook het zand er al in zat, misschien dat de vissen zijn aangekomen?
- De jonge uilen groeien als kool en laten zich goed bewonderen. Het schijnt dat eentje ook al soms het nest verlaat. Ze zijn het beste te spotten vanaf de trap van het poolstation naar hun verblijf:
Afbeelding

- Ik had ergens gelezen dat de zeehonden tijdelijk niet te zien zijn in het verblijf bij de wasberen, ze zouden er uit gehaald zijn vanwege een huidprobleem, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nu niet meer kan vinden waar ik dat precies las :s
- Zoals eerder gemeld is de eerste eekhoorn een tijdje terug aangekomen in het park en dus kon ik vandaag het nieuwe verblijf ook in zijn uiteindelijke staat bewonderen en ik vind het erg geslaagd, het is erg mooi afgewerkt, zoals we van de meeste projecten van de afgelopen jaren ook gewend zijn. De eekhoorn is dusdanig vlug dat hij zich maar moeilijk laat fotograferen, maar ik denk dat Wildlands er wel echt een nieuwe publiekslieveling bij heeft, telkens als ik er langs liep stond het er vol mensen (op 1,5 meter afstand) die enthousiast stonden te kijken naar het vermakelijke diertje.
Afbeelding

Afbeelding

- Op het pleintje bij het eekhoornverblijf zijn nu ook picknick banken in stijl verschenen:
Afbeelding

Jungola:
- De alligatortrail is weer te bezoeken, maar alleen voor kinderen onder de 12 jaar.
- Ik ben niet zeker of ik het hier al gemeld had, maar de Kuifibis zit eindelijk voor de schermen en is te zien in de Birdy Bush.
- De maki's en vari's zijn weer voor de schermen te zien en kunnen ook weer tussen de bezoekers lopen, echter is er wel een touw gespannen zodat bezoekers afstand houden van de beplanting, zijn alle bankjes die er stonden weggehaald en is er de hele dag iemand aanwezig die er voor zorgt dat bezoekers niet te dicht bij de dieren komen.
- Toen men de komst van de gordeldieren en de oeistiti's aankondigde zei men dat het vanaf dan ook mogelijk was om de hele dag de Jungle arena te bezoeken en niet alleen tijdens de shows, dit was nu helaas nog niet het geval en ik gok in verband met corona en dat het een doodlopend stuk zou zijn. Hierdoor helaas nog geen goede blik van dichtbij kunnen krijgen van de verblijven, want om nou daarvoor alleen die hele Jungle Jim show te moeten zien... haha
- De vrouwelijke rode ibis die een tijdje geleden naar Wildlands kwam lijkt nog wat jonger te zijn dan de 3 al aanwezige mannen, ze is namelijk nog niet zo vol van kleur als zij zijn:
Afbeelding

Max
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp

Bericht door Max »

Bedankt voor de mooie update Joost! Heeft even moeten duren maar gelukkig kon je er weer heen!
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

rick04
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Zoo Mulhouse

Bericht door rick04 »

Leuke update :) Wat is Birdy Bush precies? Is dat de grote jungolakas of een stuk daarin of heel iets anders.
Altijd aan het genieten van hoe mooi de natuur geschapen is.

Pastinaaktslak
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Burgers zoo

Bericht door Pastinaaktslak »

Birdy bush is het voorste stuk van de rimbulakas. Tussen de ringstaartmaki's en de ingang van de kas. Onder andere de Lori's vliegen hier rond.

Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Joost »

rick04 schreef:
09 jul 2020, 06:55
Leuke update :) Wat is Birdy Bush precies? Is dat de grote jungolakas of een stuk daarin of heel iets anders.
Als je de grote kas (Rimbula) binnenkomt kan je twee kanten op: rechts de Birdy Bush in en links een pad er omheen. De Birdy Bush is een afgezet stuk binnen de grote kas waar onder andere de lori's zitten die door de bezoekers gevoerd kunnen worden met nectar. Naast de lori's leven in dit gedeelte van de kas ook de kroonduiven, blauwwanghoningeters en dus de kuifibissen. En soms wanneer er bijvoorbeeld nog maar 1 dier over is van een vogelsoort in het vrijlevende gedeelte van de kas wordt dat dier uitgevangen en tijdelijk in de Birdy Bush geplaatst.

Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Joost »

Triest nieuws vanuit Emmen: olifantenkoe Ma Yay Yee heeft afgelopen nacht haar ongeboren jong verloren:

Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Bericht door Dustin1999 »

Echt treurig inderdaad, ook voor de verzorgers natuurlijk dit is het ergste wat je in je loopbaan mee kan maken. Hopelijk blijft Ma Yay Yee gezond en komt ze hier weer bovenop, maar de rouw overheerst natuurlijk nu in de groep wat logisch is natuurlijk. Ook voor Tamara is dit echt een treurige gebeurtenis aan haar emoties te zien.

Ik wens alle verzorgers en de olifantenfamilie veel sterkte toe met dit pijnlijke verlies.

Is wel een beetje een pechjaar voor de olifanten in Nederland, eerst Yunha die overleed in Amersfoort, Indra die schijnzwanger was, en nu deze doodgeboren jong, alleen bij Artis is het tot nu toe succesvol verlopen. Hopelijk gaan de aanstaande geboortes van olifanten wel goed, maar dat is helaas altijd afwachten met die klote herpesvirus.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

Olifant in WILDLANDS verliest onvoldragen kalf

De olifantenkoe Ma Yay Yee uit WILDLANDS Adventure Zoo Emmen is vannacht haar onvoldragen jong verloren. De olifantenverzorgers ontdekten dit vanmorgen. De dame was ruim een jaar op weg en dus halverwege de dracht. Olifanten hebben een draagtijd van gemiddeld 22 maanden. De vader was dan ook niet de in mei gearriveerde stier Timber, maar zijn voorganger Mekong.

De miskraam komt niet helemaal onverwacht: zo’n twee weken geleden vertoonde Ma Yay Yee al tekenen van ongemak en verloor zij bloed. Waarom de dracht is afgebroken, is nog niet bekend. Op dit moment gaat het lichamelijk goed met de moeder, al is de olifantenkudde duidelijk in rouw. De andere dames en de jongen houden haar goed in de gaten en zodra Ma Yay Yee een brul geeft, snellen zij naar toe. De dierverzorgers zullen haar de komende tijd ook goed in de gaten houden, omdat zij op dit moment ook minder eetlust heeft.

In WILDLANDS wordt nog wel een olifantenkalf verwacht in het voorjaar van 2021, want ook de leidster van de kudde, Mingalar Oo, is drachtig van Mekong.

Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Joost »

De groep wasberen in Emmen wordt verdubbeld, men vangt nogmaals 11 dieren van Stichting AAP op. Daarmee komt het totaal op 22 dieren, de 11 dieren die er al zaten kwamen uiteindelijk ook vanuit AAP.

Vandaag wordt een groep van 11(!) #wasberen die we bij AAP hebben opgevangen naar @WildlandsNL in Emmen gebracht. Hier krijgen ze een mooi buitenverblijf en kunnen ze veilig leven.

Bron: Twitter Stichting AAP

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's

Bericht door Limburg vooruit »

Joost schreef:
17 jul 2020, 12:30
De groep wasberen in Emmen wordt verdubbeld, men vangt nogmaals 11 dieren van Stichting AAP op. Daarmee komt het totaal op 22 dieren, de 11 dieren die er al zaten kwamen uiteindelijk ook vanuit AAP.

Vandaag wordt een groep van 11(!) #wasberen die we bij AAP hebben opgevangen naar @WildlandsNL in Emmen gebracht. Hier krijgen ze een mooi buitenverblijf en kunnen ze veilig leven.

Van zulke initiatieven word ik blij. Europa zou ze allemaal laten afmaken, maar gelukkig zijn er nog tuinen die deze prachtige dieren opvangen.

Mooie groep trouwens!
Je weet pas wat je mist als het er niet meer is!

Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Joost »

In de meest recente Harpij weer wat interessante zaken vanuit Wildlands:
- In Jungola zijn er wederom 5 driekielstraalschildpadden uit het ei gekropen, waarmee de fok dus erg goed loopt. De jongen zijn (nog) niet voor de schermen te zien.
- Toen de ringstaartmaki's vanwege corona opgesloten moesten worden in het binnenverblijf is de groep verder uit elkaar gevallen, bij een gevecht tussen 2 moeders is daardoor ook een van de jongen overleden. Waarschijnlijk kiest men er voor om maar met 1 van de twee groepen door te gaan.
- Bij de gibbons is fokman Gamber geëuthanaseerd nadat hij 2 breuken bleek te hebben in zijn been die moeilijk gezet konden worden. Vermoedelijk is hij op het eiland naar beneden gevallen. Hierop is besloten om vrouwtje Sheeba weer te herintroduceren met haar dochter Yindee, die laatste zat al lange tijd alleen wachtend op een plekje in een ander dierenpark nadat haar moeder er wou verjagen. Omdat er geen man meer bij zit lijkt het nu goed te gaan tussen de dames.
- De mannelijke wallaby zal op termijn vertrekken naar een ander park omdat hij het niet goed kan vinden met de nandoes.
- Bij de zebra's is er een merrie van vorig jaar overleden en zijn er twee merries van 2 jaar oud naar Nordhorn vertrokken.
- Zoals eerder al gemeld was ging het na de aankomst van de 4 nieuwe mannelijke gnoes niet goed met een van de dieren, door kaakproblemen viel hij heel veel af. Hierop is hij apart gezet van de groep zodat zijn gewicht beter gemonitord kon worden, echter was hij toen hij weer helemaal kwiek was zijn plaats in de groep verloren en accepteerden de andere mannen hem niet meer, ondanks meerdere verzoeningspogingen. Hierop is besloten hem te verhuizen naar een park in Italië.
- Nadat eerder dit jaar ook de tweede hen van de Noord-Afrikaanse struisvogels overleed na een ongeluk op stal is alleen de haan nog over en er is besloten een plekje voor hem te gaan zoeken in een andere dierentuin. Als hij vertrokken is gaat men eens kijken wat ze met 'de kleine woestijn' willen gaan doen qua invulling. Jammer dat het zo loopt met de struisvogels, men koos er een tijd terug voor om de standaard soort weg te doen voor een uniekere ondersoort, zonde dat het dan zo eindigt!
- Bij de pinguïns zijn een aantal dieren overleden aan aspergillose.

Apenarend
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
17 jul 2020, 16:26
Joost schreef:
17 jul 2020, 12:30

Van zulke initiatieven word ik blij. Europa zou ze allemaal laten afmaken, maar gelukkig zijn er nog tuinen die deze prachtige dieren opvangen.

Mooie groep trouwens!
Ik ben het op zich wel eens met jouw standpunt, maar je moet er wel plaats en financiën voor hebben natuurlijk.

Persoonlijk mag ik niet denken aan hoeveel nutteloze ruimte al die muntjacs, neusberen, wasberen en andere soorten van die zwarte lijst in onze dierentuinen innemen, ruimte die niet aan een bedreigde soort kan worden gegeven.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Joost »

Men doet een onderzoek naar verschillende soorten licht bij de vlinders in de hoop dat men de dieren op donkere dagen actiever kan krijgen:

Wildlands wil dat vlinders zich vaker laten zien: 'Bij grauwe, donkere dagen, zijn ze nauwelijks actief'
Bron en meer: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/161920 ... jks-actief

Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Joost »

Op de plaats waar de volière in Nortica zou komen is het helaas al een tijdje stil, vanwege de coronacrisis is de bouw van de volière een tijdje terug al stilgelegd. Echter waren een deel van de vogels voor het verblijf al wel aangekomen, zo waren er achter de schermen ook al wilde kalkoenen gespot. Nu blijkt dat er ook al een aantal eenden en ganzen soorten aan waren gekomen, deze zitten nu sinds kort in het verblijf waar de volière moet komen (dus ze zitten er nog zonder net). De soorten die er nu zitten zijn carolina-eenden, kleine canadese ganzen en sneeuwganzen. Of het pad door het verblijf nu dan ook open gaat weet ik niet, we zien er meer over bij de Wildlands blog

Aan het begin van het jaar had Wildlands grote plannen. Zo zou er tegenover Raccoon Creek een voliere gebouwd gaan worden. Deze is als gevolg van de Corona crisis helaas op de lange baan geschoven. Een aantal vogels waren voor die tijd echter al aangekomen. Tim de Zwarte stuurde ons deze foto’s dat er al een paar ganzen en eenden rondzwemmen in het gebied. Zo hebben we in ieder geval alvast een voorproefje.

Bron en meer: https://www.facebook.com/wildlandsblog/ ... 7909246623

Ook fijn voor abonnees: vanaf vandaag is er ook een tijdslot te reserveren voor vanaf 15:00, exclusief voor abonnees en waarschijnlijk is dan ook een groot gedeelte van het volk voor de vroege tijdsloten al vertrokken.

rick04
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Zoo Mulhouse

Bericht door rick04 »

Leuk, ziet er goed uit! Ik heb het alleen niet zo met meerdere soorten ganzen in een verblijf i.v.m. de bastaarden die daaruit kunnen ontstaan zoals in Avifauna bijvoorbeeld al gebeurd...
Altijd aan het genieten van hoe mooi de natuur geschapen is.

Joost
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Joost »

rick04 schreef:
06 aug 2020, 13:10
Leuk, ziet er goed uit! Ik heb het alleen niet zo met meerdere soorten ganzen in een verblijf i.v.m. de bastaarden die daaruit kunnen ontstaan zoals in Avifauna bijvoorbeeld al gebeurd...
Snap ik, maar ik snap ook dat als je 20 soorten uit noordelijke gebieden gaat zoeken voor een doorloop volière dat je dan al snel bij meerdere ganzensoorten uit komt. Daarnaast is er natuurlijk ook nog niet veel bekend, we weten niet of het koppels zijn en of men überhaupt met deze soorten zou willen kweken, het komt wel vaker voor dat men eieren uit het nest haalt als men niet wil kweken met bepaalde soorten. En als het wel koppels zijn dan zijn ganzen naar mijn weten redelijk monogaam toch? Dus dan zou het mogelijk zijn dat ze ergens anders al aan elkaar gekoppeld zouden zijn.

jakdw
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Bioparc de Doué-la-Fontaine

Bericht door jakdw »

Het zijn niet echt bedreigde diersoorten. Eventuele kruisingen zullen lekker smaken ... :eten:
Sometimes something similar to what it is! ...

Plaats reactie