Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2020)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2020)

Bericht door Laafsekikker » maart 6, 2020, 12:17

MASTERPLAN 2030 VAN DIERGAARDE BLIJDORP ZET VOL IN OP NATUURBEHOUD

Afbeelding

Diergaarde Blijdorp presenteert vandaag haar Masterplan 2030. Dit plan geeft de koers voor de komende 10 jaar weer. Daarin staat de bijdrage aan natuurbehoud voorop met als logische speerpunten dierenwelzijn, educatie, onderzoek, fokprogramma’s en een klimaatpositieve en circulaire bedrijfsvoering.

Ruime verblijven voor olifanten en gorilla’s
In het Masterplan 2030 is veel aandacht voor nieuwe verblijven voor de olifanten en gorilla’s. Als Europees stamboekhouder van de Aziatische olifanten maken we voor hen meer ruimte. Het huidige buitenverblijf wordt richting de huidige bongoweide sterk vergroot met ‘oliducten’ over het pad. In fase 2 wordt het buitenverblijf verder uitgebreid voor een speciale bullengroep.

Mede ingegeven door de aanstaande verbouwing van de Rivièrahal, krijgen Bokito en zijn familie (de westelijke laaglandgorilla’s) een nieuw eigentijds verblijf. In de zuidrand van de ‘oude’ tuin komt een duurzaam binnenverblijf en geschakeld daaraan een bosrijk en groot buitengebied.

Natuurbehoud
Het thema van het Masterplan is ‘Natuurlijk in Blijdorp’. Erik Zevenbergen, directeur van Diergaarde Blijdorp: “Met de natuur in de wereld gaat het niet goed. Diergaarde Blijdorp is in de bevoorrechte positie om daar, samen met onze omgeving, wezenlijk iets aan te kunnen veranderen. We willen echt het verschil maken. Dat doen we onder andere met hoogwaardig onderzoek, brede educatie en cruciale fokprogramma’s.

In 2030 wil Blijdorp een vooraanstaande rol spelen in de wereld op het gebied van natuurbehoud en dierenwelzijn en een substantiële bijdrage leveren aan behoud en herstel van biodiversiteit. Door reservepopulaties van bedreigde diersoorten te behouden kunnen deze in de toekomst, indien de omstandigheden dit mogelijk maken, weer uitgezet worden in het wild.

“Diergaarde Blijdorp wil ook met bijzondere ontmoetingen en verhalen meer mensen dichter bij de natuur te brengen. Digitaal en fysiek. We willen bezoekers betrekken en tot ambassadeurs maken voor natuurbehoud. Immers, alleen als je ergens van houdt, kun je er goed voor zorgen.”

21 rijksmonumenten èn de Rotterdamse ontmoetingsplek
Daarnaast wil Blijdorp uitgroeien tot een dierentuin van wereldklasse met twee miljoen bezoekers, met moderne en ruime verblijven, uitstekende faciliteiten en een duurzame bedrijfsvoering. Maar Blijdorp is ook een prachtige groene oase in een alsmaar groeiende wereldstad die befaamd is om haar architectuur. De 21 rijksmonumenten van de Diergaarde zijn in 2030 allemaal gerestaureerd en herbestemd, waaronder het meesterwerk van Sybold van Ravesteyn (1889-1983), de Rivièrahal. Dit centrale bouwwerk binnen het unieke totaalontwerp krijgt weer haar oorspronkelijke bestemming terug: de Rotterdamse ontmoetingsplek, bijvoorbeeld met horeca- en tentoonstellingsfaciliteiten. De restauratie is omvangrijk en vergt uiterste inspanningen op het gebied van middelen, vakmanschap en ondernemerschap.

Eerste stappen in 2020
In de zomer van 2020 wordt het voorplein naast de historische ingang heringericht en het flamingoverblijf overnet. In de loop van dit jaar wordt ook begonnen met de restauratie en omvorming van de bergdierenrots (rijksmonument) naar een Himalayagebied voor kleine panda’s. Tegelijkertijd wordt er in het Oceanium gewerkt aan het project ‘Eilandhoppen. Dit omvat een nieuw tropisch gedeelte voor endemische eilanddieren van Madagaskar, Komodo en Galapagos.

De eerste fase van de restauratie van de Rivièrahal start in 2021 en bestaat uit de herinrichting van de Victoriaserre. De botanische invulling met de reuzenwaterlelie Victoria amazonica in de centrale vijver blijft de basis.

Samenwerken
Blijdorp is een Rotterdams icoon met een geschiedenis van 163 jaar maar levenslustiger dan ooit. Het Masterplan 2030 laat zien dat Diergaarde Blijdorp daadwerkelijk een substantiële bijdrage wil en kan leveren aan behoud van de natuur. Dat kan en wil Blijdorp niet alleen.

Erik Zevenbergen: “We zorgen voor een gezonde, duurzame bedrijfsvoering, waardoor we veel plannen uit eigen middelen kunnen financieren. Maar we hebben ook samenwerking en hulp van onze omgeving nodig. We willen graag krachten bundelen met partners, gemeente en overheid maar ook bezoekers, natuurbehoudsorganisaties, Vrienden, vrijwilligers en fans.” Meer informatie vind je op de website https://www.diergaardeblijdorp.nl/masterplan-2030/

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » maart 6, 2020, 12:32

Voor een video-overzicht van het masterplan kunnen we ook kijken naar: https://www.facebook.com/laafsekikkers/ ... &__tn__=-R
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Dustin1999
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Bericht door Dustin1999 » maart 6, 2020, 13:00

Ik ben echt razend enthousiast over het Masterplan. Kan nu al niet wachten om de verbouwingen te volgen. Het olifantenverblijf, gorillaverblijf, Rivierahal, Eilandhoppenproject en Bergdierenrots gaan pareltjes worden als we de concept arts moeten geloven.

Ik hoop alleen dat de monumentencommissie geen roet in het eten gaat gooien.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » maart 9, 2020, 19:41

De Rotterdamse Partij voor de Dieren heeft het stadsbestuur gevraagd of het bereid is de subsidie aan Diergaarde Blijdorp stop te zetten en het geld beschikbaar te stellen voor alternatieve NME-activiteiten ‘’die wel pedagogische waarde hebben.’’ Te denken valt aan natuurexcursies

We lezen dit bij het Barendrechts Dagblad op https://barendrechtsdagblad.nl/Algemeen ... n-blijdorp

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Dustin1999
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door Dustin1999 » maart 9, 2020, 20:59

De nieuwe aflevering van Zoo Inside over het Masterplan 2030 van Blijdorp is nu te beluisteren!

https://soundcloud.com/user-113581999/z ... rplan-2030

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands
Abonnement dierentuin: Ja

Bericht door Joost » maart 10, 2020, 13:56

Mooi om te horen dat ze voor het nieuwe gorilla verblijf hebben gekeken naar het verblijf in The Bronx Zoo! Wat mij betreft is dat by far het mooiste gorilla verblijf wat ik ooit heb gezien, ben benieuwd of ze die sfeer in Blijdorp ook kunnen neer zetten.

Daarnaast ben ik verbaasd over het feit dat men in ZooInside ook zegt dat de neushoorns weggaan, is dit dan alleen tijdelijk tijdens de renovatie van de rivierahal of verdwijnen deze definitief? Een definitief vertrek zou me verbazen aangezien dat verblijf zo oud nog niet is, aan de andere kant kunnen we ondertussen wel stellen dat het binnen gedeelte wel een mislukking is geweest..

Als we de invulling van de bergdierenrots buiten beschouwing laten vind ik het een prima masterplan, ook al zijn er ook een hele boel dingen nog niet bekend. Ik blijf me wel verbazen over hoe zeker men er nu ook weer van is dat de monumentencommissie het ontwerp van de flamingovoliere nu wel goed keurt, na 5 jaar met elkaar aanklooien zou ik daar toch iets minder zeker van zijn...

Dustin1999
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door Dustin1999 » maart 10, 2020, 14:24

Ja ze hebben wel het ontwerp aangepast he en Erik Zevenbergen heeft gezegd dat dit al bijna zeker is dat het gaat lukken. Denk dat die niet zomaar dit vermeldt tegen de vrienden. Maar goed we wachten af.

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » maart 10, 2020, 15:08

Dustin1999 schreef:
maart 10, 2020, 14:24
Ja ze hebben wel het ontwerp aangepast he en Erik Zevenbergen heeft gezegd dat dit al bijna zeker is dat het gaat lukken. Denk dat die niet zomaar dit vermeldt tegen de vrienden. Maar goed we wachten af.
Jawel, op de nieuwjaarslezing (van de vrienden) werd ook gezegd dat dit bijna rond was en binnen een paar maanden de eerste paal in de grond zou gaan, toen bleek ook na een maand dat de monumentencommissie het niet goed keurde. Persoonlijk zou ik dan de volgende keer gewacht hebben met weer een nieuwe start periode aankondigen (nu na de zomer als ik het goed heb onthouden) voordat je daadwerkelijk die vergunning binnen hebt.

Dustin1999
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door Dustin1999 » maart 14, 2020, 19:05

Ruim twee weken geleden zijn er twee serval-kittens geboren. Het geslacht is nog onbekend. De eerste foto is net na de geboorte gemaakt door de dierverzorger. Een paar dagen later gingen de oogjes pas open. Vader Titus verblijft momenteel achter de schermen om moeder en haar jongen meer rust en ruimte te geven, zowel in het binnen- als buitenverblijf. Meer weten over de serval? Kijk in onze app!

Bron: https://www.facebook.com/diergaardeblij ... 1183900222

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » maart 25, 2020, 22:48

Blijdorp en het verhaal van de flamingovolière... voorlopig komt de vergunning er niet want de welzijnscommissie komt vanwege het coronavirus in elk geval tot begin april niet bijeen. Balen voor Blijdorp, maar hier is écht niets aan te doen..

Meer kleine nieuwtjes bij de blijdorperbende http://www.blijdorperbende.nl/kort-nieu ... CJjPe1lWJo

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » maart 26, 2020, 12:17

Joost schreef:
maart 10, 2020, 13:56
Mooi om te horen dat ze voor het nieuwe gorilla verblijf hebben gekeken naar het verblijf in The Bronx Zoo! Wat mij betreft is dat by far het mooiste gorilla verblijf wat ik ooit heb gezien, ben benieuwd of ze die sfeer in Blijdorp ook kunnen neer zetten.

Daarnaast ben ik verbaasd over het feit dat men in ZooInside ook zegt dat de neushoorns weggaan, is dit dan alleen tijdelijk tijdens de renovatie van de rivierahal of verdwijnen deze definitief? Een definitief vertrek zou me verbazen aangezien dat verblijf zo oud nog niet is, aan de andere kant kunnen we ondertussen wel stellen dat het binnen gedeelte wel een mislukking is geweest..

Als we de invulling van de bergdierenrots buiten beschouwing laten vind ik het een prima masterplan, ook al zijn er ook een hele boel dingen nog niet bekend. Ik blijf me wel verbazen over hoe zeker men er nu ook weer van is dat de monumentencommissie het ontwerp van de flamingovoliere nu wel goed keurt, na 5 jaar met elkaar aanklooien zou ik daar toch iets minder zeker van zijn...
Helemaal mee eens Joost, maar als je weet hoeveel dat (toen) gekost heeft, lijkt het me weinig waarschijnlijk dat Blijdorp zoiets kan maken, zeker gelet op hun moeilijke financiële toestand (ik laat de huidige coronacrisis en de impact ervan, nog even buiten beschouwing, aangezien een masterplan een ruime meerjarenplanning inhoudt).
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » maart 26, 2020, 14:49

Apenarend schreef:
maart 26, 2020, 12:17
Helemaal mee eens Joost, maar als je weet hoeveel dat (toen) gekost heeft, lijkt het me weinig waarschijnlijk dat Blijdorp zoiets kan maken, zeker gelet op hun moeilijke financiële toestand (ik laat de huidige coronacrisis en de impact ervan, nog even buiten beschouwing, aangezien een masterplan een ruime meerjarenplanning inhoudt).
Dat is natuurlijk waar, daarom dat ik ook aan gaf dat ik benieuwd was of ze zoiets neer konden zetten, zelf leggen ze de lat in elk geval wel hoog en gaven ze aan dat het nog mooier en beter moet zijn, dat lijkt me in elk geval onhaalbaar maar ik laat me graag verassen.

Ik weet niet meer precies waar, maar ik meen ergens gehoord te hebben dat van de 100 miljoen euro die men begroot had voor het masterplan (hiervan zou men zelf een aanzienlijk deel betalen) er alleen al 50 miljoen ging naar het renoveren van de rivierahal. Dan blijft er voor al die andere projecten 50 miljoen over, daar kan je 1/3 Wildlands voor bouwen ;) (al was het daar natuurlijk minder passen en meten dan in blijdorp én hoefde er geen rekening gehouden te worden met verschillende monumenten).

Overigens houdt ik mijn hart vast voor de gevolgen van de coronacrisis, want vooral de vorige economische crisis had Blijdorp het erg zwaar. Als de gevolgen groot zijn denk ik dat we dit vooral eerst zullen gaan merken in het nieuwe masterplan.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » maart 26, 2020, 15:59

Joost schreef:
maart 26, 2020, 14:49
Apenarend schreef:
maart 26, 2020, 12:17
Dat is natuurlijk waar, daarom dat ik ook aan gaf dat ik benieuwd was of ze zoiets neer konden zetten, zelf leggen ze de lat in elk geval wel hoog en gaven ze aan dat het nog mooier en beter moet zijn, dat lijkt me in elk geval onhaalbaar maar ik laat me graag verassen.

Ik weet niet meer precies waar, maar ik meen ergens gehoord te hebben dat van de 100 miljoen euro die men begroot had voor het masterplan (hiervan zou men zelf een aanzienlijk deel betalen) er alleen al 50 miljoen ging naar het renoveren van de rivierahal. Dan blijft er voor al die andere projecten 50 miljoen over, daar kan je 1/3 Wildlands voor bouwen ;) (al was het daar natuurlijk minder passen en meten dan in blijdorp én hoefde er geen rekening gehouden te worden met verschillende monumenten).

Overigens houdt ik mijn hart vast voor de gevolgen van de coronacrisis, want vooral de vorige economische crisis had Blijdorp het erg zwaar. Als de gevolgen groot zijn denk ik dat we dit vooral eerst zullen gaan merken in het nieuwe masterplan.
Ik denk dat je nu al mag stellen dat alle plannen overal (grote) vertraging zullen oplopen. Zelfs wie zijn financiering al rond zou hebben, zal het deel dat van uit zijn eigen middelen komt, nu dringender moeten besteden.

Congo kostte overigens al 43 miljoen dollar in 1999. De index toegepast komen we op 62.000.000. De waardeverhouding dollar / euro verrrekend maakt dat 56 miljoen euro. En ik denk dat de prijzen van bouwconstructies in de VS lager zijn dan in Europa.
Extinction is forever!

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » maart 26, 2020, 16:18

Apenarend schreef:
maart 26, 2020, 15:59
Ik denk dat je nu al mag stellen dat alle plannen overal (grote) vertraging zullen oplopen. Zelfs wie zijn financiering al rond zou hebben, zal het deel dat van uit zijn eigen middelen komt, nu dringender moeten besteden.

Congo kostte overigens al 43 miljoen dollar in 1999. De index toegepast komen we op 62.000.000. De waardeverhouding dollar / euro verrrekend maakt dat 56 miljoen euro. En ik denk dat de prijzen van bouwconstructies in de VS lager zijn dan in Europa.
Oke ja, dat is inderdaad stukken hoger dan dat ik dacht. Nu moet het project in Rotterdam volgens mij ook een stuk kleinschaliger worden qua oppervlak (waardoor ook dat tropisch regenwoud gevoel creëren sowieso een stuk lastiger gaat zijn) maar dan nog zou het een hele prestatie zijn mochten ze ook maar een beetje kunnen tippen aan The Bronx, we zullen zien!

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » maart 26, 2020, 16:29

Joost schreef:
maart 26, 2020, 16:18
Apenarend schreef:
maart 26, 2020, 15:59

Oke ja, dat is inderdaad stukken hoger dan dat ik dacht. Nu moet het project in Rotterdam volgens mij ook een stuk kleinschaliger worden qua oppervlak (waardoor ook dat tropisch regenwoud gevoel creëren sowieso een stuk lastiger gaat zijn) maar dan nog zou het een hele prestatie zijn mochten ze ook maar een beetje kunnen tippen aan The Bronx, we zullen zien!
Ik hoop het alvast. Als liefhebber van immersion wil ik zoiets wel elk jaar kunnen aanschouwen.

Off topic maar speciaal voor jou : zie overigens pas op Zoochat de foto's van het binnenverblijf in Emmen : indrukwekkend.
Extinction is forever!

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » maart 26, 2020, 16:36

Apenarend schreef:
maart 26, 2020, 16:29
Off topic maar speciaal voor jou : zie overigens pas op Zoochat de foto's van het binnenverblijf in Emmen : indrukwekkend.
Dank voor de tip, ik ga meteen kijken!

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » maart 28, 2020, 19:05

Een van de otters is ontsnapt en zwemt nu rond in de buurt van de dierentuin, vangen is op dit moment lastig mede doordat het water waar hij in zwemt vol zit met vis én doordat de verzorgers door het Corona virus lastiger kunnen samenwerken:

Otter ontsnapt uit Diergaarde Blijdorp: "Hij is heel erg snel!"
Bron en meer: https://www.nujunior.nl/het-laatste-nie ... redirect=1

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » april 2, 2020, 19:54

Helaas zal otter Igor ook niet meer terug keren in Diergaarde Blijdorp" :(

Ontsnapte otter uit Blijdorp aangereden
Bron en meer: http://www.blijdorperbende.nl/dierennie ... angereden/

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » april 3, 2020, 12:41

VIER MAKI’S GEBOREN IN DIERGAARDE BLIJDORP:
VIER OP EEN RIJ

In Diergaarde Blijdorp zijn er in één week tijd vier ringstaartmaki’s geboren in het nieuwe Madagaskargedeelte bij het Oceanium. Maki Ketaka werd op vrijdag 20 maart als eerste moeder, gevolgd door Kyra (27 maart), Kely (31 maart) en Kanto (1 april). De vader van alle jongen is Leo, de enige volwassen man in de groep. Hij kwam vorig jaar in juli over uit Amersfoort. Na aankomst hield hij zich eerst wat gedeisd, maar gaandeweg werden de vrouwtjes wat toeschietelijker. Daarop zag hij zijn kans schoon met deze vier jongen als resultaat. Alle jongen maken het goed, het geslacht is nog onbekend.

Na de geboorte houden de jonkies zich vast aan de buik van hun moeder. Na een week of twee verhuizen ze naar haar rug totdat ze op eigen benen kunnen staan. De hele groep zorgt voor de jongen, die ook door andere vrouwtjes worden gedragen. De zoogtijd duurt zo’n 10 weken.

Zonnebaden
De vrouwen zoeken geregeld samen het lentezonnetje op. Ze zonnebaden met hun buik naar de zon en spreiden hun armen. Moeders, dochters en nichten blijven altijd bij elkaar in de groep. Mannetjes verhuizen regelmatig naar andere groepen of hangen om de vrouwtjes heen. Ze worden namelijk niet altijd geduld door de bazige vrouwtjes.

Bedreiging
Ringstaartmaki’s komen uit Madagaskar en worden daar bedreigd. De menselijke bevolking van Madagaskar groeit razend snel en daardoor komen de dieren meer en meer in de knel. Diergaarde Blijdorp steunt het project Madagasikara Voakajy. Dit project zet zich in om de unieke variatie van dieren en planten op het eiland te behouden.

#OndertussenInBlijdorp
In Blijdorp leven de ringstaarten in een doorloopverblijf, in de sfeer van Madagaskar. Het verblijf is mede mogelijk gemaakt door een Vereniging Vrienden van Blijdorp. Momenteel is Diergaarde Blijdorp voor onbepaalde tijd gesloten in verband met het coronavirus. Bezoekers worden online op de hoogte gehouden met vlogs en de serie #OndertussenInBlijdorp.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » Gisteren, 12:54

PRIMEUR: 3 BEDREIGDE RUPPELLSGIEREN GEBOREN IN DIERGAARDE BLIJDORP:
MEEGLUREN IN HET NEST VIA WEBCAMS

Op de Afrikaanse Gierenrots in Diergaarde Blijdorp zijn afgelopen week(end) live voor de webcam twee Rüppellsgieren uit het ei gekropen. Omdat er al eerder een Rüppellsgier in de broedmachine uit het ei kroop, staat het totale aantal kuikens nu op drie! Bijzondere geboortes en een primeur omdat er in Blijdorp niet eerder drie Rüppellsgieren in een jaar geboren zijn. Online kunnen bezoekers momenteel live meekijken in de nestkasten van twee stellen via:
https://www.diergaardeblijdorp.nl/webcams/ Beide hebben nu dus een jong. Je moet wel even geduld hebben om de kleine giertjes te spotten. Ze blijven graag warmpjes onder moeder of vader zitten. De ouders wisselen elkaar af. In de komende tijd zullen de jongen zich voor de webcam ontwikkelen. Ze zijn nu nog helemaal kaal en hulpeloos. Pas na 3 á 4 jaar hebben ze een volwassen verenkleed.

Trotse pleegouders dankzij wisseltruc
Het allereerste jong van de Rüppellsgieren dat in de broedmachine ter wereld kwam, wordt nu toch ook op de natuurlijke manier grootgebracht dankzij een handige wisseltruc. Een koppel witruggieren zat zelf te broeden op een onbevrucht ei. De verzorgers wisselden hun ei met het pasgeboren jong dat meteen werd geaccepteerd. Nu zijn ze dus de trotse pleegouders van het pasgeboren Rüppellsgiertje. Ze verzorgen het alsof het hun eigen kuiken is. Diergaarde Blijdorp coördineert het Europese stamboek van de Rüppellsgieren en is erg blij met deze mooie kweekresultaten.

Diverse gierensoorten op Afrikaanse Gierenrots
Op de Afrikaanse Gierenrots in Blijdorp leven naast de Rüppellsgieren ook witrug-, witkop- en kapgieren, evenals maraboes, secretarisvogels en hamerkoppen. Op de achtergrond van een van de webcams zie je de maraboes (Afrikaanse ooievaars) ook een nest bouwen. Blijdorp probeert met alle gierensoorten te kweken. Zowel voor als achter de schermen zijn de gieren druk bezig met nestelen. Er broeden nog twee koppels kapgieren.

Bedreiging
Gieren worden in het wild ernstig bedreigd. De Rüppellsgier komt voor op open grasland, struik-, rots- en woestijngebieden in Centraal en Noord Oost- Afrika. In Afrika leidt met name het stropen van neushoorns en olifanten tot een sterftetoename bij gieren. De stropers vergiftigen karkassen om zo gieren te doden die anders hun illegale activiteiten kunnen verraden. Ze cirkelen namelijk rond boven het aas waardoor rangers de stropers makkelijk kunnen vinden. Maar ook in Azië worden gieren ernstig bedreigd.

Plaats reactie