Nieuwstopic Artis (2020)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Plaats reactie
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Nieuwstopic Artis (2020)

Bericht door Gorilla Gust » december 31, 2019, 14:29

Plaats vanaf 2020 hier al het nieuws uit Artis

Het oudere dierentuinnieuws van deze dierentuin vinden we terug in het Dierentuinnieuws Archief.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands
Abonnement dierentuin: Ja

Re: Nieuwstopic Artis (2020)

Bericht door Joost » januari 5, 2020, 11:38

Volgens de Zoo Inside van vandaag gaan in 2021 de leeuwen in Artis verhuizen naar waar nu de algazellen nog wonen.

Pastinaaktslak
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Burgers zoo

Bericht door Pastinaaktslak » januari 5, 2020, 14:44

Mooi nieuws als de leeuwen eindelijk een ruimer verblijf gaan krijgen. Die zitten nu wel erg krap. Verdwijnen de algazellen uit de collectie of zouden deze hun intrek nemen in het voorheen door de penseelzwijntjes bewoonde verblijf?

Ik ben wel benieuwd welke invulling ze zullen geven aan het huidige leeuwenverblijf. Allicht de otters aangezien ze de afgelopen tijd in rap tempo het kleine zoogdierenhuis aan het leeg halen zijn.

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne » januari 5, 2020, 15:41

Dat penseelzwijnenverblijf lijkt me toch wat aan de kleine kant voor de algazellen. Persoonlijk vindt ik het ietwat zonde dat ze de leeuwen weghalen van het huidig terras, aangevuld met de zijkanten is dat opzich geen slecht verblijf.

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp

Bericht door Max » januari 5, 2020, 16:47

Waren ze eerst niet van plan om het leeuwenverblijf op een deel van de parkeerplaats te maken? Als ze echt van plan zijn om het algazellen verblijf hiervoor te gaan gebruiken, dan is de kans groot dat er weer een bijzondere soort verloren gaat uit Artis. Het penseelzwijnenverblijf is zoals Jarne zei inderdaad te klein en ik zou zo snel geen andere plek weten. Mocht dit doorgaan dan zou ik liever een kleinere katachtige op het terras willen zien, zoals de nevelpanter.
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » januari 5, 2020, 18:04

De nijlgaus waren toch ook vertrokken uit het park? Zou het dan niet mogelijk zijn om dit verblijf samen te voegen met het voormalige penseelzwijntjes verblijf? Dan lijkt het me qua oppervlakte prima voor de algazellen.

Persoonlijk vind ik het huidige leeuwenverblijf al een tijd over datum en ben ik blij dat men eindelijk werk lijkt te maken van een nieuw verblijf. Ik denk dat men er voor kiest om een toch een plek in de huidige tuin te zoeken omdat dit een stuk goedkoper zal zijn dan het bouwen van een ondergrondse parkeergarage (en daarbij is vooral de vraag wie dat dan gaat betalen).

Choco115
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp
Contacteer:

Bericht door Choco115 » januari 5, 2020, 18:53

Joost schreef:
januari 5, 2020, 18:04
De nijlgaus waren toch ook vertrokken uit het park? Zou het dan niet mogelijk zijn om dit verblijf samen te voegen met het voormalige penseelzwijntjes verblijf? Dan lijkt het me qua oppervlakte prima voor de algazellen.

Persoonlijk vind ik het huidige leeuwenverblijf al een tijd over datum en ben ik blij dat men eindelijk werk lijkt te maken van een nieuw verblijf. Ik denk dat men er voor kiest om een toch een plek in de huidige tuin te zoeken omdat dit een stuk goedkoper zal zijn dan het bouwen van een ondergrondse parkeergarage (en daarbij is vooral de vraag wie dat dan gaat betalen).
Op de plek van de nijlgaus zitten nu struisvogels. Op zich zouden die samen met de algazelles kunnen, maar in Amersfoort was die combinatie volgens mij niet zo'n succes.
De natuur is het mooiste wat er is

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » januari 5, 2020, 19:28

Choco115 schreef:
januari 5, 2020, 18:53
Op de plek van de nijlgaus zitten nu struisvogels. Op zich zouden die samen met de algazelles kunnen, maar in Amersfoort was die combinatie volgens mij niet zo'n succes.
Ah dat wist ik niet, waarom lopen die dan niet meet op de savanne liep die combi niet goed? En of bepaalde combi's van diersoorten lukken of niet hangt natuurlijk vooral af van de individuele dieren, sommige soorten lijken in alle parken perfect te combineren maar lukken dan toch niet omdat 1 dier de boel niet vertrouwd en stennis blijft schoppen. Desondanks zou ik (als ze überhaupt een keuze moeten maken tussen deze soorten) persoonlijk liever de algazelles houden dan de struisvogels.

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Max » januari 13, 2020, 22:11

Vandaag voor het eerst dit jaar weer in Artis geweest en ze zitten daar niet stil!

Er werden veel werkzaamheden in de tuin uitgevoerd waardoor meerdere paden afgezet waren:
-Het pad bij de stekelvarkens richting de beverratten wordt opnieuw bestraat, hierdoor is die ingang naar het kleine zoogdierenhuis niet te gebruiken.
-De brug naar de Twee Cheetahs is ook afgesloten, deze wordt voor zover ik kon zien van nieuwe planken voorzien.
-Ook het restaurant zelf was niet open, deze wordt blijkbaar verbouwd.
-De beplanting rechts van het binnenverblijf van de chimpansees is voor een groot deel weggehaald, hier werd tijdens mijn bezoek nog aangewerkt. Hierdoor was het pad naar het buitenverblijf van de gorilla's ook afgesloten.
-Bij het nieuwe binnenverblijf van de gibbons is echter nog niet veel gebeurd, alleen een gat gegraven voor de fundering.

Ook heb ik vandaag erg nieuws te horen gekregen, ik weet niet zeker of het al gemeld was dus bij deze. Ongeveer drie maanden geleden is de olifant Sanuk ernstig gewond geraakt aan haar slurf. Deze kwam klem te zitten tussen een van de toegangspoorten van het buitenverblijf en is hierdoor korte tijd afgekneld geweest. Deze poorten worden op afstand bedient door de verzorgers. Echter toen deze bijna dicht was maakte Sanuk een onverwachte beweging waardoor de slurf tussen de poort kwam. De verzorger heeft de poort meteen uit gezet, maar net iets te laat. Het gevolg was een diepe inkeping in de slurf net iets boven het uiteinde van de slurf. Hierdoor kon ze zelf niet meer eten en drinken, werd ze dus met de hand gevoerd. De slurf is ook nog gehecht door artsen van het VUmc, dit was in oktober echter heeft dit volgens de verzorger niet heel veel geholpen. Op dit moment gaat het goed met haar en kan ze haar slurf weer gebruiken om te eten en te drinken. Ze heeft zegt men geen trauma hieraan overgehouden, als in ze is niet bang voor die poort en vertoont weer haar zelfde vrolijke gedrag.
In dit artikel wordt nog wat verteld over de operatie https://www.parool.nl/amsterdam/chirurg ... gle.com%2F
Hier nog een foto van het informatiebord dat bij het buitenverblijf stond, waar de verwonding op te zien is.
Afbeelding

Ook heb ik nog positief nieuws over de olifanten, als ik het goed onthouden heb is Thong Tai weer zwanger en zal er dit voorjaar nog een jong geboren worden. Yindee is helaas niet gedekt door Nikolai, hij zit de laatste tijd ook apart in het voormalige olifantenperk.

Ook bij het kleine zoogdierenhuis waren een aantal dingen verandert:
-In het buitenverblijf van de beermarter zat nu een van de margays, deze had het hele buitenverblijf voor zichzelf alleen.
-De beermarter zit nu in het oude zwarte slingerapen verblijf, de hoop is dat er op termijn nieuwe beermarters komen maar wanneer en of dit doorgaat is nog onzeker.

Ik heb ook nog een verzorger in het reptielenhuis gesproken over de leegstand die daar heerst, hij kon mij het volgende vertellen:
-Er is nog maar een Williams dwerggekko, voorheen waren er twee maar beide zijn gestorven. Deze soort wordt niet zo heel oud, er is nu alleen nog maar een mannetje over.
-Hij vertelde me dat er inderdaad plannen waren om een verblijf voor de komodovaranen ergens te bouwen, maar vanwege de kosten is dit niet doorgegaan.
-Ze zijn momenteel bezig om te evalueren hoe ze de reptielencollectie willen onderhouden. Ze zijn opzoek naar nieuwe soorten, maar dit kost tijd en er is relatief weinig aanbod.

-Nog terugkomend op een opmerking van tijden terug over hoeveel pelikanen Artis nog heeft, ik heb er vandaag 16 geteld.

-Bij de gorilla's staan nu twee bakken met palmbomen voor de ruiten, deze staan aan de bezoekerskant. Zijn deze neergezet om te voorkomen dat er teveel mensen voor de ruiten gaan staan?
Afbeelding

Hier zijn nog een paar foto's van de werkzaamheden naast het chimpansee binnenverblijf.
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Max op januari 14, 2020, 00:03, 4 keer totaal gewijzigd.

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » januari 13, 2020, 23:31

Mooie uitgebreide update Max! Maar helaas doen de foto's het bij mij niet..

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Max » januari 14, 2020, 00:04

Als het goed is, moeten de foto's het nu wel doen.

JvG
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG » januari 14, 2020, 00:36

Zou het kunnen dat ze door de beplanting weg te halen willen kijken of ze daar een nieuw of een uitbereiding van het chimpanseeverblijf kunnen realiseren? Het huidige verblijf is nu niet echt meervan deze tijd te noemen, zeker binnen niet meer..

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Max » januari 14, 2020, 00:41

Laten we het hopen! Van mij mogen ze het hele verblijf afbreken en eentje die past bij deze tijd ervoor in de plaats zetten. Het buitenverblijf is ook niet meer van deze tijd vind ik, gaas met glas voor mensapen is geen gezicht.

Dustin1999
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door Dustin1999 » januari 14, 2020, 20:04

Mooi om te lezen dat de Margay meer ruimte heeft gekregen en de beermarters naar het zwarte slingerapenverblijf gaan is een stuk beter als dat wat ze hadden. Ben zeer benieuwd naar de toekomst van het kleine zoogdierenhuis.

Want ben benieuwd wat ze met het makistuk gaan doen als de Ringstaartmaki's gaan verhuizen naar de metzelaarskas. En jammer dat ze geen komodovaranen verblijf konden bouwen had namelijk prima gepast in de metzelaarskas naar mijn idee.

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Max » januari 14, 2020, 23:11

Hopelijk gaan ze nadat de ringstaartmaki's naar de metzelaarkas zijn verhuist het kleine zoogdierenhuis opknappen. Zelf vind ik het idee van een klein zoogdierenhuis nog steeds erg leuk, maar ze zouden ook het makistuk in combinatie met omliggende verblijven om kunnen bouwen tot komodovaraan verblijf. Dan zou het kleine zoogdierenhuis een Komodogebouw kunnen worden met andere soorten die voorkomen op dat eiland.

Weet iemand eigenlijk de geslachten van de Margay? Met andere woorden zijn ze een fokpaartje of zijn ze te oud om nog jongen te krijgen?

Dustin1999
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door Dustin1999 » januari 15, 2020, 00:07

Ze hebben 2 mannetjes en 1 vrouwtje namelijk 2.1.

Geen idee hoe oud ze zijn.

Zou inderdaad niet zo'n heel gek idee dat Komodogebouw of een eilandengebouw.

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Max » januari 15, 2020, 00:22

Ik wist niet dat Artis 3 margay heeft, ik zag net wel op ZTL dat in 2014 Artis het vrouwtje naar Randers zoo (Denemarken) gestuurd heeft. Ik zal deze week nog wel navraag doen hoe het precies zit met deze soort.

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Joost » januari 19, 2020, 11:18

Volgens ZooInside zou men net als in Blijdorp het flamingoverblijf willen over netten. En volgens hun bronnen zou men over een aantal jaar het aquarium een grote renovatie willen geven, die maar liefst 5 jaar in beslag zou gaan nemen.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » februari 14, 2020, 05:53

Nieuwe museumopstelling Niet van gisteren geopend in Micropia
Ontdek de duurzame mogelijkheden van gist

Vanavond openden ARTIS-directeur Rembrandt Sutorius en president DSM Nederland, Edith Schippers, in ARTIS-Micropia ‘Niet van gisteren’. Deze nieuwe museumopstelling is in nauwe samenwerking tussen Micropia en DSM ontwikkeld. Bezoekers kunnen ontdekken hoe gist gebruikt wordt om duurzame producten te maken zoals bio-plastics en gezonde suikervervangers. “Met deze nieuwe toevoeging aan het museum, kunnen we onze bezoekers nog meer bewustmaken van het belang en de eindeloze mogelijkheden van het kleinste leven op aarde”, aldus Sutorius. “Samen met Micropia laten we zien hoe microben in de industriële biotechnologie worden toegepast om producten te maken die het leven van iedereen verbeteren, klimaatverandering aanpakken en voeding gezonder maken“, aldus Schippers. Bezoekers kunnen de nieuwe interactieve opstelling vanaf morgen ontdekken in Micropia.

ARTIS-directeur Rembrandt Sutorius en president DSM Nederland Edith Schippers testen als eerste hun kennis van gist met de opstelling Niet van gisteren in Micropia.

Overal gist
Er zijn meer dan 1.500 soorten gisten beschreven. Ze maken ongeveer 1% uit van alle soorten schimmels op aarde. Deze eencelligen bevinden zich overal om ons heen, op bomen, planten, dieren en op en in onszelf. Een van de bekendste is gewone bakkersgist Saccharomyces cerevisiae, wat letterlijk betekent “suikerschimmel van bier”. Gist wordt al eeuwen gebruikt voor het maken van brood, wijn, bier en andere producten, maar deze microbe heeft veel meer te bieden.

Microbiële alleskunner
In de industriële biotechnologie, waar DSM een hoofdrolspeler is, worden gisten, bacteriën en algen gebruikt om producten en processen te verbeteren en te verduurzamen. Wetenschappers kruipen dicht op de kleinste organismen en vragen zich af hoe ze een rol kunnen spelen bij het oplossen van grote maatschappelijke vraagstukken, bijvoorbeeld rond voeding, grondstoffen en het klimaat. Ze zetten deze microben in voor het maken van uiteenlopende producten, van lactosevrije en suikerarme zuivel die ook nog lekker is, gezonde calorievrije zoetstof, omega 3 vetzuren uit algen voor visvoer in plaats van wild gevangen vis, waardoor overbevissing wordt tegengegaan, tot de productie van zogenaamde tweede-generatie biobrandstoffen uit afvalresten van planten.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » februari 14, 2020, 14:22

ARTIS verwacht olifantje
Alle tekenen wijzen op een dracht

:olifant: :olifant:

ARTIS verwacht een olifantje in dit voorjaar. Alles wijst erop dat de matriarch van de kudde Aziatische olifanten momenteel drachtig is van haar vijfde kalf. De olifantenkoe is inmiddels 200 kilo aangekomen en de uitslagen van mestonderzoek wijzen op de dracht. Ruim drie jaar geleden werd voor het laatst een olifantenkalf geboren in ARTIS. De kudde Aziatische olifanten bestaat momenteel uit vier dieren; de drachtige matriarch, haar twee dochters en de mannelijke bul. En vanaf het voorjaar komt daar een vijfde olifant.

Bijna 2 jaar drachtig
Aziatische olifanten (Elephas maximus) hebben een lange dracht van maar liefst 20 tot 22 maanden. Aan de buik van een olifant is op het oog niet zo te zien dat ze drachtig is, ondanks dat ze in die periode 400 tot 500 kilo aankomt. Deze extra kilo’s zijn op een gewicht van 4.000 kilo verhoudingsgewijs niet zo veel. Het jong en het vruchtwater zorgen voor de toename in gewicht, en dan vooral in de laatste maanden van de dracht. Het grootste deel van de gewichtstoename ontstaat door het vruchtwater, want een pasgeboren olifantje weegt ongeveer 100 kilo. Het gewicht van een pasgeboren olifantje is daarmee ongeveer gelijk aan het aantal kilo’s poep dat een olifant per dag produceert.

Geen zwangerschapstest
Bij olifanten kun je niet zoals bij mensen makkelijk een zwangerschapstest afnemen. Naast de gewichtstoename is de langdurige verhoging van het progesteronniveau in de ontlasting van de olifant een aanwijzing voor de dracht. Als een koe niet drachtig is daalt de concentratie van dit hormoon weer. Progesteron is een hormoon dat tijdens de dracht wordt aangemaakt en nodig is voor een goed verloop van de dracht. Verder had deze koe altijd een duidelijke cyclus en deze is sinds de waargenomen dekking uitgebleven. Ook het gebrek aan seksuele interesse in deze koe door de bul zijn aanwijzingen voor de dracht.

Goed mikken
De voorplantingsdaad vergt bij olifanten heel wat inspanning van het mannetje. De ruim 5.000 kilo zware olifantenbul staat tijdens de dekking alleen op zijn achterpoten en leunt met zijn voorpoten op de koe. Met zijn penis, die wel 25 kilo weegt, moet hij een S-bocht maken om de koe te kunnen bevruchten: de opening zit namelijk niet onder haar staart, maar helemaal onderaan aan de buikzijde. Ook het geboortekanaal is niet recht. Weet de bul niet goed te mikken, dan zit een bevruchting er niet in.

Meer informatie

Kijk voor meer achtergrondinformatie over de dracht en de olifanten in ARTIS op www.artis.nl/olifantje. Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Houd dan de social media kanalen van ARTIS in de gaten. Als eerste weten als het kalf geboren is? SMS ‘olifantje’ naar 4333 en doneer eenmalig €3,- en steun de vernieuwingen in ARTIS. Speciaal rondom de dracht van de olifant organiseert de ARTIS-Academie het avondprogramma Verhalen uit ARTIS: olifantje op komst op donderdag 12 maart.

Plaats reactie