Nieuwstopic Eindhoven Zoo/ Dierenrijk

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Re: Nieuwstopic Eindhoven Zoo/ Dierenrijk

Bericht door MennoPebesma »

Ontsnapte lynx is na een week weer terug bij zijn ouders

De lynx die een week geleden ontsnapte uit Eindhoven Zoo, is weer terug in de dierentuin. Na een lange zoektocht werd het dier maandagavond gevangen in het bos, op zo'n achthonderd meter van de dierentuin.

De lynx van nog geen jaar oud wist vorige week te ontsnappen uit zijn verblijf. Hij zag vermoedelijk een duif aan de andere kant van zijn kooi en heeft zich in zijn poging om die te pakken te krijgen door het gaas heen gewerkt.

Bron & meer: Omroep Brabant

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Bericht door freerk1982 »

Het dier zit eerst achter de schermen. Aangezien jonge lynxen na 12 maanden hun ouders verlaten zal de lynx vast niet meer voor de schermen komen en verhuizen naar een ander park.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

De tweede Harpij van dit jaar zat gisteren weer in de brievenbus. Hierbij een aantal nieuwtjes uit deze Harpij voor Eindhoven Zoo. De nieuwtjes die die er in staan en hier al eerder genoemd zijn probeer ik niet te herhalen, maar het kan zijn dat ik iets gemist heb. Voor wie het niet meteen wil lezen omdat je de Harpij bijvoorbeeld zelf ook nog krijgt heb ik de nieuwtjes in een spoiler gezet:
Spoiler: geef het geheim prijs!
- Een in 2024 geboren 1,0 wolf is verhuisd naar Le Pal.
- Meerdere koppels humboldtpinguïns en een koppel vale gieren hebben eieren gelegd.
- Na medewerking aan het herpes-vaccinatieprogramma werd het vierjarige stiertje Rashmi plotseling ziek. Hij had koorts, oogde sloom en had geen eetlust. Daarom is het herpesprotocol opgestart. Hij kreeg bloedplasma toegediend net als een diversiteit aan medicatie, en er is bloed afgenomen en naar Diergaarde Blijdorp gestuurd voor onderzoek. Bij dit onderzoek is geen herpes aangetroffen. Vanaf dag vier ging het weer beter met Rashmi. Het is nog onduidelijk wat hij precies mankeerde.

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

Gisteren voor het eerst in een hele tijd weer in Dierenrijk geweest, sinds hier niet zo heel vaak mensen komen doe ik maar een update van alles dat me opgevallen was:

In het Reptielenrijk zijn de terraria voor de Rode rattenslang en de leguanen leeg. Het bordje van de rattenslang hing er nog, dus die zou nog terug kunnen komen, maar bij de leguanen hing niks meer
Afbeelding

De Grijze kroonkraanvogels zijn verhuisd van de vogelrijkvolière naar de kleinere volière met Koereigers en Lepelaars. Volgens een gids waren er problemen met de broedende flamingos en de kroonkraanvogels. Ik weet niet of dit een tijdelijke verhuizing is of dat ze hier nu permanent zitten.

Het vernieuwde olifantenverblijf ziet er goed uit. De Java-apen waren niet erg zichtbaar vanwege het weer, maar de nieuwe rotsformaties lijken mij wel een hele goede nieuwe toevoeging voor ze. Ook is de nieuwe beplanting een goede toevoeging, ook al moet het nog wat groeien.

Een gedeelte van de dierentuin is gesloten vanwege de bouw van de nieuwe Kleine panda en Gouden takin verblijven, ook al hebben ze dat niet op de plattegrond aangegeven. Het lijkt er wel op dat het een mooi verblijf gaat worden:

Afbeelding

De kamelen zijn naar het oude Schotse hooglanderverblijf verhuisd. Ik vind het wel een goed verblijf voor ze, grasveld bovenop de heuvel ziet er wel heel erg steppe-achtig uit.

Vanwege de verbouwingen waren de Alpensteenbokken niet te zien. Om het takinverblijf te bouwen moesten ze door het steenbokkenverblijf.

Het nieuwe Siberische tijgerverblijf vond ik niet zo goed als het vernieuwde olifantenverblijf. Op de foto's zag het er best groot uit, of in ieder geval ongeveer net zo groot als de "nieuwe" tijgerverblijven in Aquazoo Leeuwarden, maar in werkelijkheid is het amper half zo groot. Als je het mij vraagt hadden ze beter het Lynxverblijf er bij kunnen trekken, of het alsnog een overdekt verblijf maken zodat je die enorme gracht terugwint.

Naast het tijgerverblijf is ook een nieuwe waterspeeltuin gebouwd:
Afbeelding

De Bergeenden en Mandarijneenden worden niet meer in de vogelrijkvolière gehouden, de Chileense smienten werden niet aangegeven, maar waren er nog wel. Omdat vogelgriep eindelijk voorbij is was de gehele volière weer open. Nou ja, de hele volière? Het pad aan de achterkant was nu blijkbaar permanent afgesloten, wat betekend dat je niet meer van de Volière naar de wolven kan lopen. Gelukkig lukte het me toch om alle vogelsoorten te zien, maar nogsteeds vind ik het een beetje jammer.

Dit is geen nieuws, maar ik moet het toch even kwijt. Het Dino's in de zoo evenement was actief in Dierenrijk. Ik heb hetzelfde evenement vorig jaar ook in Overloon gezien, met dezelfde beelden ook. Vreselijk lelijke beelden van zacht materiaal, promotionele posters die met ai zijn gemaakt, en vreselijk verouderde verschijningen. In Overloon stonden de Indominus rex en Blue de velociraptor er ook bij, twee fictieve dino's uit de Jurassic world films. Bij Dierenrijk stonden die er gelukkig niet meer tussen, maar wel vreselijk slechte Dilophosaurussen met kragen.

Heel veel dino's stonden er dubbel bij, en niet eens in dezelfde stijl. Er was één Dilophosaurus die wel ongeveer klopte, en twee lelijkerds met kraag. Ook stonden er twee volledig verschillende Amargasaurussen, T-rexen en Spinosaurussen. En in alle gevallen klopte geen van beide.

Deze klopt een beetje:
Afbeelding
En dan later op het pad; wat de :grr is dit?!
Afbeelding
Ik weet dat het dinobos van Amersfoort door dierentuin-nerds als een beetje controversieel wordt beschouwd, maar ik heb toch liever mooie, imposante beelden die ten minste nog een beetje kloppen, dan de rotzooi die ze bij dit evenement hadden. Vreemd genoeg waren er vorig jaar in Aquazoo volledig andere beelden, die er toch een stuk beter uitzagen dan degene van dit evenement.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Gisteren voor het eerst in een hele tijd weer in Dierenrijk geweest, sinds hier niet zo heel vaak mensen komen doe ik maar een update van alles dat me opgevallen was:

Vraagje: zijn de rendieren nog te zien en op welke plaats in het park?

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

freerk1982 schreef:
11 jun 2025, 19:09

Het rendierenperk zit achter het Wilde zwijnenverblijf. Eigenlijk is het tegenover het toekomstige Takinverblijf, en daar is dus ook het kijkpunt, maar je kan ze ook zien vanaf het Wilde zwijnen kijkpunt.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Mr. Gharial schreef:
11 jun 2025, 21:36
freerk1982 schreef:

Het rendierenperk zit achter het Wilde zwijnenverblijf. Eigenlijk is het tegenover het toekomstige Takinverblijf, en daar is dus ook het kijkpunt, maar je kan ze ook zien vanaf het Wilde zwijnen kijkpunt.
Komt het nieuwe rode panda verblijf niet deels op de plek waar nu de rendieren zitten? Zo lijkt het op de artist impression namelijk wel.

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

MennoPebesma schreef:
11 jun 2025, 21:45
Mr. Gharial schreef:
11 jun 2025, 21:36
freerk1982 schreef:

Komt het nieuwe rode panda verblijf niet deels op de plek waar nu de rendieren zitten? Zo lijkt het op de artist impression namelijk wel.
Het is wel wat gekrompen nu ik nog eens naar de foto's kijk. Het hek aan de Takinkant van het verblijf lijkt nieuw te zijn, maar de rendieren staan nog wel in het verblijf.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Feestelijk nieuws! 🎉🐵 Er is een West-Afrikaanse chimpansee geboren: een mannetje. 💙 Het gaat goed met moeder en zoon; ze houdt hem dichtbij zich.

Deze geboorte is niet alleen bijzonder voor ons park, maar ook belangrijk voor het voortbestaan van de diersoort. Chimpansees worden namelijk bedreigd in de natuur.

Bron: Facebook Eindhoven Zoo

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

Bijzonder: in natuur bedreigde chimpansee geboren in Eindhoven Zoo

Een bijzondere gebeurtenis in Eindhoven Zoo: er is een West-Afrikaanse chimpansee geboren. De geboorte van het jonge mannetje is een feestelijk moment voor het park en bovendien van groot belang voor het behoud van deze bedreigde apensoort.

De dierenverzorgers van Eindhoven Zoo waren al enige tijd op de hoogte van de zwangerschap, dus de komst van het jong kwam afgelopen maandagochtend niet geheel onverwacht. Voor moeder Jozi is het haar tweede nakomeling. Wie de vader is moet nog blijken uit DNA-onderzoek, aangezien er meerdere vruchtbare mannetjes in de groep leven.

"Het gaat goed met de jonge chimpansee", vertelt hoofd dierenverzorging Stephan Rijnen. "De moeder houdt hem dichtbij zich en de groep reageert rustig. Vooralsnog ziet alles er dus goed uit."

Belangrijk voor soortbehoud
De chimpansee is een bedreigde diersoort die vooral voorkomt in de bossen van Centraal- en West-Afrika. Het leefgebied verdwijnt door ontbossing, landbouw en mijnbouw, waardoor het aantal chimpansees sterk afneemt. Bovendien worden chimpansees gevangen voor de illegale handel of bejaagd voor bushmeat.

Eindhoven Zoo zet zich in voor het behouden en beschermen van bedreigde diersoorten. Europese dierentuinen werken nauw met elkaar samen om dit doel te bereiken en doen dit met een managementprogramma (EEP). Ook de chimpansee is hier onderdeel van. Rijnen: "Deze geboorte is dan ook belangrijk binnen het managementprogramma. We zijn blij om zo een steentje te kunnen bijdragen aan het behoud van deze diersoort."

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

De rode panda's zijn vanaf volgende week te zien (nieuwsbrief)

Plaats reactie