Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2025)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2025)

Bericht door MennoPebesma »

Het jonge Pater Davidshert van vorig jaar is vandaag naar Natuurpark Lelystad verhuisd:

Nieuw Pater Davidshert in kudde Natuurpark Lelystad

Op 2 april 2025 arriveerde er een jonge Pater Davidshert-hinde uit AquaZoo Leeuwarden in Natuurpark Lelystad. De hinde gaat zorgen voor vers bloed in de kudde en voorkomt inteelt. De afgelopen tijd zijn om die reden al meerdere mannelijke Pater Davidsherten geïntroduceerd.

Bron & meer: Natuurpark Lelystad

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Er is een Pater Davidshert geboren.

Bron: Facebookgroep 'Vrienden van AquaZoo Leeuwarden'

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

Zandkunst tussen de dieren: ontdek Zand & Zoo in AquaZoo Leeuwarden

AquaZoo Leeuwarden wordt deze lente en zomer omgetoverd tot een waar zandwalhalla. Vanaf 18 april organiseert het park Zand & Zoo, een evenement met bijzondere zandsculpturen. De metershoge, gedetailleerde sculpturen beelden diverse dieren uit, zoals een giraffe, zebra, leeuw, haai, dolfijn en papegaai.

Op drie locaties in het park komen sculpturen die geïnspireerd zijn op dieren van het land, in de lucht en in het water. Het evenement wordt mede mogelijk gemaakt door We Love Sand in samenwerking met diverse zandkunstenaars uit binnen- en buitenland.

“Met Zand & Zoo brengen we kunst en natuur op een bijzondere manier samen,” zegt Jeroen Loomeijer, general manager van AquaZoo. “Dit evenement biedt een leuke beleving voor jong en oud. Het geeft een extra dimensie aan het bezoek aan ons park, waarbij je zowel echte dieren als dierensculpturen kunt bewonderen."

Activiteiten voor kinderen

Kinderen kunnen zich tijdens Zand & Zoo uitleven in de gigantische zandbak in het park, waar ze hun eigen zandsculptuur kunnen bouwen aan de hand van een handig stappenplan. Ook is er een gratis speurtocht voor kinderen van alle leeftijden.

AquaZoo betrekt ook basisscholen in Friesland, Groningen en Drenthe bij Zand & Zoo. Klassen worden uitgedaagd om een zandsculptuur te bouwen in de zandbak op hun eigen schoolplein. De klas met het mooiste kunstwerk wint een geheel verzorgd schoolreisje naar AquaZoo. Scholen ontvangen in april een deelnamepakket en kunnen hun creaties tot en met 31 mei insturen. Alle informatie staat in het informatiepakket of is te vinden op www.aquazoo.nl/zand-zoo.

Zandsculptuur ontwerpen
Daarnaast organiseert AquaZoo een ontwerpwedstrijd waarbij mensen hun eigen sculptuur kunnen ontwerpen. Vanaf 18 april kan iedereen een ontwerpformulier downloaden op de website van AquaZoo. Inleveren kan tot en met 31 mei bij de kassa of digitaal. In het weekend van 14 en 15 juni wordt het winnende ontwerp tot leven gebracht in het park, uiteraard in aanwezigheid van de winnaar. De informatie en deelnamevoorwaarden zijn te vinden op de website.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Bericht door freerk1982 »

Primeur in AquaZoo! 🎉 Voor het eerst ooit is er in een Nederlandse dierentuin een reuzenotterjong geboren en dat gebeurde bij ons in Leeuwarden. Bijzonder, toch?

Een mooie stap voor deze ernstig bedreigde soort, waarvan er wereldwijd nog maar zo’n 5.000 in het wild leven. Samen met andere dierentuinen zetten we ons in voor hun toekomst – wat misschien ooit zelfs leidt tot herintroductie in Argentinië.

Het jong en de nieuwe ouders zijn rustig aan het wennen. Met een beetje geluk is er soms al een glimp op te vangen van het kleintje. 👀

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

freerk1982 schreef:
11 apr 2025, 10:48

Primeur in AquaZoo! 🎉 Voor het eerst ooit is er in een Nederlandse dierentuin een reuzenotterjong geboren en dat gebeurde bij ons in Leeuwarden. Bijzonder, toch?

Een mooie stap voor deze ernstig bedreigde soort, waarvan er wereldwijd nog maar zo’n 5.000 in het wild leven. Samen met andere dierentuinen zetten we ons in voor hun toekomst – wat misschien ooit zelfs leidt tot herintroductie in Argentinië.

Het jong en de nieuwe ouders zijn rustig aan het wennen. Met een beetje geluk is er soms al een glimp op te vangen van het kleintje. 👀

Geweldig nieuws! Bij mijn vorige bezoek had ik al een vermoeden dat er of een geboorte was geweest of dat die aanstaande was. Kan niet wachten om het jong te zien!

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

Primeur: eerste reuzenotterjong in Nederland geboren in AquaZoo

Een bijzondere primeur voor AquaZoo: voor het eerst is er in een Nederlandse dierentuin een reuzenotterjong geboren. Het jong werd afgelopen week verwelkomd door het ouderpaar dat sinds vorig jaar samenleeft in het park. Deze geboorte is belangrijk voor het behoud van de ernstig bedreigde diersoort.

William Kreijkes, hoofd dierenverzorging bij AquaZoo, reageert: “Na de komst van de vrouwelijke reuzenotter, in november vorig jaar, zagen we al snel dat zij het goed kon vinden met het mannetje dat al in het park verbleef. Dat dit nu resulteert in een jong is precies waar we op hoopten.”

Even wennen
Voor beide reuzenotters is dit hun eerste nest. Vooral de moeder reageerde in de eerste week nog wat onwennig, maar inmiddels lijkt ze meer rust te vinden. De dieren liggen regelmatig met zijn drieën in de speciaal daarvoor gebouwde nestruimte. Deze is uitgerust met twee camera’s, zodat de verzorgers de dieren goed kunnen volgen zonder hen te storen.

De eerste weken zijn cruciaal voor de jonge reuzenotter, die nog veel in de nestruimte verblijft. Kreijkes: “We laten hen zo veel mogelijk met rust, zodat ze goed kunnen wennen. Maar alles wijst erop dat het goed gaat. Met een beetje geluk kunnen bezoekers soms al een glimp opvangen van het kleintje."

Bedreigd in het wild
AquaZoo is de enige Nederlandse dierentuin waar reuzenotters te zien zijn. In het wild komen ze voor in Zuid-Amerika, maar het gaat daar slecht met de soort. Naar schatting leven er wereldwijd nog slechts zo’n vijfduizend. De populatie neemt af door stroperij, verlies van leefgebied en watervervuiling. Europese dierentuinen werken daarom samen binnen een managementprogramma om een genetisch gezonde populatie in stand te houden.

AquaZoo, dat in 1994 begon als otterpark, speelt al jarenlang een actieve rol in de bescherming van otters. Zo werkte het park recent mee aan een zenderonderzoek, dat indirect bijdroeg aan een internationaal herintroductieprogramma van de reuzenotter in Argentinië.

General manager Jeroen Loomeijer: “We dragen graag bij aan het behoud van de soort binnen Europese dierentuinen. Daarnaast zou het heel mooi zijn om in de toekomst reuzenotters te kunnen uitzetten in Argentinië. De geboorte van dit jong is een veelbelovende stap in die richting.”

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Vanavond ben ik aanwezig geweest bij de speciale opening van Zand & Zoo voor abonnementhouders. En eerder op de middag al een rondje park gedaan. Een aantal updates:

- Zand & Zoo staat op drie locaties in het park, met op elke plek een ander thema. Zo staan er zandsculpturen met het thema dieren in de lucht op de plek van het voormalige Afrikaanse pinguïnverblijf, sculpturen met het thema dieren in het water bij de zeehonden en sculpturen met het thema dieren van het land bij de Beach Club. Ook is er van alles omheen georganiseerd zoals speurtochten, een zandbak en een ontwerpwedstrijd. Zand & Zoo duurt tot en met augustus ongeveer. Als het evenement een succes is wordt het zand bewaard en een volgende keer opnieuw gebruikt.
Afbeelding

- In maart heeft AquaZoo ook een fotowedstrijd georganiseerd. Inmiddels zijn de 12 winnaars gekozen en opgehangen in de entreehal en het restaurant. De foto's blijven daar een jaar hangen. De winnende foto's zijn ook te vinden op de website (en wellicht staan daar een aantal bekende namen tussen 😉):https://www.aquazoo.nl/fotowedstrijd
Afbeelding

- Er is nog maar één axolotl.

- Helaas net het reuzenotterjong gemist. Toen ik om het hoekje kwam doken de ouders en het jong net de tunnel naar het verblijf achter de schermen in. Ik heb ze daarna nog wel een tijdje gehoord in die tunnel.

- Het nieuwe educatiebord bij de zeeforellen is af. Aan de hand van verschillende filmpjes wordt uitgelegd wat het programma waar AquaZoo aan meewerkt inhoud. Ook lijkt het er op dat de eerste forellen zijn uitgezet. Eén van de opgroeibakken was leeg en werd later op de dag weer gevuld met water.
Afbeelding

- Er zijn wat veranderingen geweest bij de kleinklauwotters. Het verblijf tegenover de reuzenotters staat leeg en het binnenverblijf daar is ook weggehaald (ik weet niet wat ze daar verder mee van plan zijn). Na wat verhuizingen zou er nu in het oude rode panda verblijf weer een koppel moeten zitten.

- De bijenkasten zijn weer terug in de insectentuin. Deze staan nu onder een dakje. Ook wordt er aan het terrein gewerkt. Zo was er extra grond het verblijf in gebracht en zag ik wat nieuw geplante bloemen.

- Er zijn minimaal twee moeraswallaby's met een jong in de buidel.

- Het springkussen bij de Beach Club is vervangen. De nieuwe heeft een andere kleur en is ook minder hoog. Ik weet niet of deze dus nog steeds de titel 'hoogste springkussen van Noord-Nederland' draagt.

- Beide rode panda's zitten inmiddels in het nieuwe verblijf.

- In de pelikanenvolière was een koppel pelikanen bezig met het bouwen van een nest. De kwakken en kleine zilverreigers waren dit ook aan het doen.

LianneLok
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: AquaZoo Leeuwarden , Ouwehands Dierenpark , Burgers Zoo , Wildlands

Bericht door LianneLok »

MennoPebesma schreef:
17 apr 2025, 19:50
Vanavond ben ik aanwezig geweest bij de speciale opening van Zand & Zoo voor abonnementhouders. En eerder op de middag al een rondje park gedaan. Een aantal updates:

- Zand & Zoo staat op drie locaties in het park, met op elke plek een ander thema. Zo staan er zandsculpturen met het thema dieren in de lucht op de plek van het voormalige Afrikaanse pinguïnverblijf, sculpturen met het thema dieren in het water bij de zeehonden en sculpturen met het thema dieren van het land bij de Beach Club. Ook is er van alles omheen georganiseerd zoals speurtochten, een zandbak en een ontwerpwedstrijd. Zand & Zoo duurt tot en met augustus ongeveer. Als het evenement een succes is wordt het zand bewaard en een volgende keer opnieuw gebruikt.
Afbeelding

- In maart heeft AquaZoo ook een fotowedstrijd georganiseerd. Inmiddels zijn de 12 winnaars gekozen en opgehangen in de entreehal en het restaurant. De foto's blijven daar een jaar hangen. De winnende foto's zijn ook te vinden op de website (en wellicht staan daar een aantal bekende namen tussen 😉):https://www.aquazoo.nl/fotowedstrijd
Afbeelding

- Er is nog maar één axolotl.

- Helaas net het reuzenotterjong gemist. Toen ik om het hoekje kwam doken de ouders en het jong net de tunnel naar het verblijf achter de schermen in. Ik heb ze daarna nog wel een tijdje gehoord in die tunnel.

- Het nieuwe educatiebord bij de zeeforellen is af. Aan de hand van verschillende filmpjes wordt uitgelegd wat het programma waar AquaZoo aan meewerkt inhoud. Ook lijkt het er op dat de eerste forellen zijn uitgezet. Eén van de opgroeibakken was leeg en werd later op de dag weer gevuld met water.
Afbeelding

- Er zijn wat veranderingen geweest bij de kleinklauwotters. Het verblijf tegenover de reuzenotters staat leeg en het binnenverblijf daar is ook weggehaald (ik weet niet wat ze daar verder mee van plan zijn). Na wat verhuizingen zou er nu in het oude rode panda verblijf weer een koppel moeten zitten.

- De bijenkasten zijn weer terug in de insectentuin. Deze staan nu onder een dakje. Ook wordt er aan het terrein gewerkt. Zo was er extra grond het verblijf in gebracht en zag ik wat nieuw geplante bloemen.

- Er zijn minimaal twee moeraswallaby's met een jong in de buidel.

- Het springkussen bij de Beach Club is vervangen. De nieuwe heeft een andere kleur en is ook minder hoog. Ik weet niet of deze dus nog steeds de titel 'hoogste springkussen van Noord-Nederland' draagt.

- Beide rode panda's zitten inmiddels in het nieuwe verblijf.

- In de pelikanenvolière was een koppel pelikanen bezig met het bouwen van een nest. De kwakken en kleine zilverreigers waren dit ook aan het doen.
Wat gaaf zie mijn foto er tussen :).

Leuke update mennno. Jammer genoeg kon gister niet naar opening van zand in de zoo :(

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

MennoPebesma schreef:
17 apr 2025, 19:50
Mijn vermoeden klopte. De eerste in AquaZoo opgekweekte zeeforellen zijn inderdaad recentelijk uitgezet (bron: AquaZoo):

Eerste opgekweekte forellen vanuit AquaZoo uitgezet in Nederlandse beek

De eerste jonge zeeforellen uit de kwekerij bij AquaZoo zijn uitgezet in een Nederlandse beek. Deze uitzet vormt een belangrijke stap in het herstel van de iconische vissoort, die nog maar weinig voorkomt in Nederlandse wateren. De samenwerking tussen AquaZoo, Sportvisserij Nederland en de Waddenvereniging borduurt voort op het project Vissen voor Verbinding.

De zeeforel is van oorsprong een inheemse soort die in Nederlandse beken en rivieren leefde, maar komt daar tegenwoordig nauwelijks nog voor. Oorzaken zijn onder andere migratiebarrières, verslechterde waterkwaliteit en het verdwijnen van geschikt leefgebied. Met het project Vissen voor Verbinding hopen de samenwerkende organisaties dat tij te keren, waarbij het uitzetten van de forellen een van de laatste stappen in het proces is.

De jonge vissen zijn afkomstig uit Noord-Duitse kwekerijen, waar eitjes van wilde zeeforellen zijn verzameld. In AquaZoo zijn ze vervolgens verder grootgebracht. William Kreijkes, hoofd dierenverzorging, legt uit: “Duizenden jonge zeeforellen worden in speciale bassins opgekweekt. Als ze sterk genoeg zijn, mogen ze de natuur in."

Van beek naar zee
De jonge forellen zijn door AquaZoo en Sportvisserij Nederland uitgezet in een beek in Drenthe. Deze vissen zullen na één tot twee jaar de trek naar de Waddenzee maken en verder groeien. Na gemiddeld één tot drie jaar op zee proberen ze instinctief terug te keren naar de beek waar ze ooit zijn uitgezet, waar ze zich voortplanten. Om dit mogelijk te maken, hebben organisaties als de Waddenvereniging en Sportvisserij Nederland migratieroutes hersteld en het leefgebied verbeterd met opgroei- en paaigebieden.

“De zeeforel is nu vaak nog een dwaalgast in onze wateren,” zegt Marcus de Boer van Sportvisserij Nederland. “Met terugkerende volwassen zeeforellen zou deze uitzet geslaagd zijn.”

Monitoring en vervolg
De komende jaren wordt het opkweekprogramma bij AquaZoo voortgezet. In het verleden zijn eerder forellen uitgezet vanuit het project, waarbij een deel is gezenderd. Hieruit bleek dat de vissen inderdaad de weg naar zee weten te vinden. De Boer: "De monitoring richt zich nu op de overleving van de jonge forellen in de beek. In de toekomst willen we volwassen forellen die terugkeren zenderen om hun stroomopwaartse migratie te volgen."

Bezoekers van AquaZoo kunnen meer leren over dit bijzondere project via interactieve educatieborden in de Waddenruimte van het park. Daar wordt uitgelegd hoe het herstel van trekroutes niet alleen de zeeforel, maar ook andere vissoorten helpt – en daarmee ook vogels, zeehonden en het hele ecosysteem.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Als het evenement een succes is wordt het zand bewaard en een volgende keer opnieuw gebruikt.
Een beetje voorbarige uitspraak van de manager. Het zand zal gebruikt worden voor het maken van een duingebied in de Waddenvolière en het speelstrand en zeehondenstrand opvullen.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Vandaag AquaZoo weer eens bezocht. Een aantal updates:

- Een nieuwe soort gespot in het zeepaardjes aquarium. Als het goed is zou het een Salarias fasciatus moeten zijn.
Afbeelding

- De Madagaskar tandkarpers zitten weer in hun oude aquarium. De middelste bak is nu weer leeg.

- In het grote aquarium in het Waddengebied zag ik een aantal slakjes die ik daar nog niet eerder gezien had. Ik ben er nog niet achter wat het zijn...
Afbeelding

- Buiten was men bezig nieuwe bewegwijzeringsbordjes op te hangen. Een hele verbetering ten opzichte van de vorige verouderde bordjes. Die wezen op sommige plekken bijvoorbeeld nog naar de zeeberen...
Afbeelding

- Na de verhuizing van het laatste dier zat AquaZoo enekele weken zonder capibara's. Inmiddels zijn er twee nieuwe dieren aangekomen. Ze wennen langzaam aan het verblijf maar zijn nog niet samen te zien met de medebewoners. Al het goed is zijn het twee mannetjes.

- De Chinese kraanvogels hebben weer een nest met twee eieren.
Afbeelding

- De foodtrailer staat weer op zijn plek bij de waterspeeltuin.

- De Pater Davidshertbok is begonnen zijn gewei te vegen.

- Bij de Humboldtpimguïns zitten een aantal dieren in de nestboxen. Of er eieren en/of jongen zijn kon ik niet zien.

- Van de kroeskoppelikanen zag ik maar negen dieren, terwijl dat er altijd tien waren. Ze hebben ook verder gebouwd aan het nest.
Afbeelding

- De Koi zijn weer terug in de vijver met de bestuurbare bootjes.

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

MennoPebesma schreef:
07 mei 2025, 18:07
- In het grote aquarium in het Waddengebied zag ik een aantal slakjes die ik daar nog niet eerder gezien had. Ik ben er nog niet achter wat het zijn...
Afbeelding
Lijkt mij logisch dat dit dan alikruiken zijn
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Mr. Gharial schreef:
07 mei 2025, 18:24
MennoPebesma schreef:
07 mei 2025, 18:07
Afbeelding
Lijkt mij logisch dat dit dan alikruiken zijn
Ja dat vermoed ik ook. Maar volgens de bordjes zouden die dus in de andere bak moeten zitten, maar daar heb ik ze nog nooit gezien :s.

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

MennoPebesma schreef:
07 mei 2025, 18:27
Ja dat vermoed ik ook. Maar volgens de bordjes zouden die dus in de andere bak moeten zitten, maar daar heb ik ze nog nooit gezien :s.
Precies daarom dat ik denk dat ze dus hier wel zitten

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Provincie Friesland nagelt dierentuin aan de schandpaal: 'Weinig deskundigheid en expertise'

De provincie Friesland uit felle kritiek op de manier waarop een Friese dierentuin is omgegaan met ontsnapte dieren. AquaZoo Leeuwarden raakte in maart vorig jaar elf wasberen kwijt. Twee maanden later wisten nog eens twee wasberen te ontsnappen. In twee brieven beschuldigt de provincie het park van illegale handelingen, gebrekkige communicatie en een verkeerde aanpak.

AquaZoo Leeuwarden is onderdeel van recreatiegroep Libéma, net als onder meer Safaripark Beekse Bergen, waar in 2023 een hyena ontsnapte, ZooParc Overloon, waar vorig jaar een brazzameerkat ontsnapte, en Eindhoven Zoo, waar momenteel nog gezocht wordt naar een ontsnapte lynx.

De brieven van de provincie kwamen boven tafel dankzij een verzoek in het kader van de Wet open overheid (Woo). In het document wordt hard uitgehaald naar het management van AquaZoo, omdat men ontevreden is over de samenwerking met de dierentuin en er zorgen zijn over ecologische schade die de nog loslopende dieren kunnen aanrichten.

Ontstemd en verbaasd
De provincie stelt onder meer dat AquaZoo slecht was voorbereid en illegaal vangkooien heeft geplaatst. "Dit is een overtreding waarop strafrechtelijk en bestuursrechtelijk handhaving kan plaatsvinden", zo valt er te lezen. Ook zou blijken "dat de quarantainevoorzieningen onvoldoende op orde zijn". Daarnaast is de provincie "ontstemd en verbaasd" omdat de tweede ontsnapping nooit is gemeld.

De brief aan het dierenpark bevat nóg een sneer. "Op uw website staat de visie en missie van uw organisatie vermeld. Daarin geeft u aan dat u zich actief inzet voor natuurbehoud, onder andere voor dieren in hun natuurlijke leefomgeving. Op basis van meerdere wasbeerontsnappingen in en nabij kwetsbare weidevogelkans- en beschermde Natura 2000-gebieden constateren wij dat deze inzet rond eigen terrein nog
veel beter kan."

Niet competent
In een brief aan het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur gaat de provincie een stap verder, door te suggereren dat het AquaZoo-management niet competent is. Het zou zijn opgevallen "dat AquaZoo weinig deskundigheid en expertise bezit".

Het gaat dan onder meer om het plaatsen van vangmiddelen, met verkeerde vangsystemen en een verkeerde locatie, verblijven die "kennelijk niet op orde zijn" en een gebrek aan verdovingsgeweren en schutters. "Gezien de problemen die zijn ontstaan ten aanzien van wasberen, vragen wij ons af of AquaZoo voldoende voorbereid is op ontsnappingen van andere - ook voor de mens gevaarlijker - exotische diersoorten."

Broedseizoen
Verder benadrukt de provincie dat wasberen roofdieren zijn en dat de ontsnapping - pal naast een Natura 2000-gebied - plaatsvond in het broedseizoen. Dat kan leiden tot ecologische schade. Men vindt eigenlijk dat wasberen "vanwege de reële ontsnappingskans" helemaal niet thuishoren in Leeuwarden.

Parkmanager Jeroen Loomeijer verbaast zich naar eigen zeggen over de felheid van de provincie. Zijn team doet er juist alles aan om te voorkomen dat dieren ontsnappen, aldus Loomeijer. Hij zegt wel de verantwoordelijkheid te willen nemen voor de constructiefout bij het wasberenverblijf, ook al was het verblijf vooraf goedgekeurd door de instanties. Hij biedt ook excuses aan voor het gebrek aan communicatie en het illegaal plaatsen van vangkooien.

Bron: Looopings

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

In Aqua Zoo laat zich op het moment ook regelmatig een wilde raaf zien. Vanmiddag was het dier te vinden bij de nieuwe waterspeelplaats. Van een verzorger hoorde ik dat de vogel ook bij de grote Churchill-volière te vinden is.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Vandaag weer eens een bezoekje gebracht aan AquaZoo. De volgende dingen vielen op:

- Het axolotl aquarium heeft een snoeibeurt gehad. Veel alg/mos is weggehaald en er zijn wat nieuwe planten in gezet.
Afbeelding

- Ook in de getijdenbak nu eindelijk eens een alikruik gezien! Ze zitten er dus wel degelijk. Ook de strandkrab die ik al een tijdje niet gezien had vandaag gespot.

- In het zeeaquarium van het Waddengebied gaat de kweek van hondshaaien zeer goed. Naast de vele jonge haaitjes in de bak zag ik zowel eieren in het grote aquarium als het speciale eieren bakje.

- Vandaag eindelijk eens een actieve wasbeer gezien! Al kwam de meeste activiteit en geluid in dat verblijf vandaag van de vele kikkers.

- Met het mooie weer en warmere water zijn de vissen bij de bevers ook weer goed te zien. Meerdere regenboogforelletjes zwemmen voor de ruit en ook komt er af en toe een grote Atlantische steur voorbij. De lepelsteur moet ik nog steeds eens zien...

- De nieuwe capibara's zitten inmiddels samen met de tapirs en agouti's. Het is wel nog een beetje wennen want toen een tapir dichtbij één van de capibara's kwam, sprong die laatste meteen het water in.

- De reuzenotters mochten tegen het einde van de middag even naar buiten (zonder hun jong uiteraard). Helaas heb ik zelf het jong nog niet kunnen spotten, maar net zoals de vorige keren was het wel goed hoorbaar.

- Er is opnieuw een jong bij de rode reuzenkangoeroes.

- Volgens de verzorger van de tijgerpresentatie zullen ook de twee jonge mannetjes over enkele maanden verhuisd zijn.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

De tweede Harpij van dit jaar zat gisteren weer in de brievenbus. Hierbij een aantal nieuwtjes uit deze Harpij voor AquaZoo. De nieuwtjes die die er in staan en hier al eerder genoemd zijn probeer ik niet te herhalen, maar het kan zijn dat ik iets gemist heb. Voor wie het niet meteen wil lezen omdat je de Harpij bijvoorbeeld zelf ook nog krijgt heb ik de nieuwtjes in een spoiler gezet:
Spoiler: geef het geheim prijs!
- De laatste 0,1 capibara is naar Beauval verhuisd. Inmiddels zijn er 2,0 nieuwe capibara’s uit Berlijn aangekomen.
- De jonge 1,0 witgezichtsaki is verhuisd naar La Vallée des Singes. Het dit jaar geboren jong is een vrouwtje.
- 2,0 Aziatische kleinklauwotters verhuisden naar een dierentuin in Italië. De overgebleven 1,1 zijn bij elkaar geïntroduceerd als koppel.
- In de groep Humboldt pinguïns zijn 3,1 dieren overleden. Drie daarvan waren op hoge leeftijd en de andere overleed aan de gevolgen van aspergillose. Twee van de nieuwe dieren uit ZiE-ZOO zijn ook overleden. De rest doet het goed.
- Verder zijn er een 1,0 dwergflamingo overleden en een 1,0 mandarijneend wegens ouderdomskwalen ingeslapen. Ook is er een 1,0 raaf overleden. Bij controle bleek hij een ontsteking in het ellebooggewricht te hebben. Therapie leek aan te slaan maar de situatie verbeterde niet. Daarom is het dier ingeslapen.
- Ook is een 1,0 gewone zeehond overleden. Uit sectie bleek hij een aangeboren leverafwijking te hebben.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

- In de groep Humboldt pinguïns zijn 3,1 dieren overleden. Drie daarvan waren op hoge leeftijd en de andere overleed aan de gevolgen van aspergillose. Twee van de nieuwe dieren uit ZiE-ZOO zijn ook overleden. De rest doet het goed.
Zes dieren is toch weer een flink aantal in de groep.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Bericht door Boots »

freerk1982 schreef:
22 mei 2025, 09:50
Zes dieren is toch weer een flink aantal in de groep.
Inderdaad. En de dieren uit Zie-Zoo waren zover ik weet ook niet op leeftijd. Die zijn toen op jonge leeftijd in het park gekomen.

Plaats reactie