Nieuwstopic Burgers' Zoo (2025)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Harm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Burgers'

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2025)

Bericht door Harm »

zoofan schreef:
07 mei 2025, 16:13
Ik zag net een filmpje passeren op Instagram waarin een conflict gefilmd is tussen gorilla's en mangabeys. Duidelijk gefilmd in Burgers. De mangabeys gedraagt zich erg dominant, springt op de gorilla's hun kop en bijt ze zelfs. Nu begrijp ik waarom ze de soorten niet meer samenhouden. Het profiel waarom het filmpje staat is gorillawent.
Dit filmpje is afkomstig van de dierentuin zelf en staat al jaren op YouTube:
Burgers' omschrijft het zelf als spel en niet als een conflict.

Yapok
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Zoo Praag

Bericht door Yapok »

Harm schreef:
07 mei 2025, 18:21
zoofan schreef:
07 mei 2025, 16:13
Ik zag net een filmpje passeren op Instagram waarin een conflict gefilmd is tussen gorilla's en mangabeys. Duidelijk gefilmd in Burgers. De mangabeys gedraagt zich erg dominant, springt op de gorilla's hun kop en bijt ze zelfs. Nu begrijp ik waarom ze de soorten niet meer samenhouden. Het profiel waarom het filmpje staat is gorillawent.
Dit filmpje is afkomstig van de dierentuin zelf en staat al jaren op YouTube:
Burgers' omschrijft het zelf als spel en niet als een conflict.
Het gedrag op dit filmpje is inderdaad volkomen normaal. Dit is gewoon een manier van spelen. De gorilla's reageren ook totaal niet agressief. Als ze wilden hadden ze de mangabey gemakkelijk kunnen verwonden. Maar je ziet duidelijk dat ze zich inhouden. Als dieren met mekaar spelen ziet dit er vaak vrij agressief uit voor ons als mensen. Iets wat je bij roofdieren ook vaak terugziet. Het zou anders ook vreemd zijn als Burgers' Zoo een filmpje van ruziemakende dieren zelf zou publiceren.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Apenarend schreef:
07 mei 2025, 17:14
Ik kan het filmpje niet meteen vinden maar dacht dat het samenleven daar best lange tijd goed is gelopen?

Misschien is er een speciale aanleiding geweest, maar het blijft opmerkelijk dat dit soort situaties plots opduiken. En dat op een oppervlakte van 3500-4000 m².

Het is een belangrijke reden waarom ik tegen al dat geëxperimenteer in Antwerpen ben: elk perk is daar te klein voor om het even welke combi. Vroeg of laat duikt er altijd wel eens een conflict op tussen de uilekoppen en de gorilla's, en omdat de oppervlakte daar erg klein is (900m²) weet je dat het potentieel dodelijk zal zijn voor de meerkatten.
Het gaat wellicht om een andere versie die Zoofan zag, ik vermoed deze... https://www.instagram.com/reel/DIp1nidx ... BiNWFlZA==
Ze knippen en plakken fragmenten, en geven er een geheel eigen draai aan. Desinformatie stopt niet bij de dierentuin helaas. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:
08 mei 2025, 17:18
Apenarend schreef:
Ik kan het filmpje niet meteen vinden maar dacht dat het samenleven daar best lange tijd goed is gelopen?

Misschien is er een speciale aanleiding geweest, maar het blijft opmerkelijk dat dit soort situaties plots opduiken. En dat op een oppervlakte van 3500-4000 m².

Het is een belangrijke reden waarom ik tegen al dat geëxperimenteer in Antwerpen ben: elk perk is daar te klein voor om het even welke combi. Vroeg of laat duikt er altijd wel eens een conflict op tussen de uilekoppen en de gorilla's, en omdat de oppervlakte daar erg klein is (900m²) weet je dat het potentieel dodelijk zal zijn voor de meerkatten.
Het gaat wellicht om een andere versie die Zoofan zag, ik vermoed deze... https://www.instagram.com/reel/DIp1nidx ... BiNWFlZA==
Ze knippen en plakken fragmenten, en geven er een geheel eigen draai aan. Desinformatie stopt niet bij de dierentuin helaas. ;)
Ik snap wel dat je geknipte beelden afzonderlijk heel anders kunt interpreteren, maar zelfs op deze beelden zie ik eerder speels of corrigerend gedrag, dan echte agressie.

Maar wat is dan de reden geweest dat de mangabeys niet meer bij de gorilla's zitten?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Dat laatste is inderdaad vooral wat ik zou willen weten. Waarom ze niet meer samen gehouden worden.

lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Bericht door lintworm »

Apenarend schreef:
08 mei 2025, 18:27
Gorilla Gust schreef:
Apenarend schreef:

Ik snap wel dat je geknipte beelden afzonderlijk heel anders kunt interpreteren, maar zelfs op deze beelden zie ik eerder speels of corrigerend gedrag, dan echte agressie.

Maar wat is dan de reden geweest dat de mangabeys niet meer bij de gorilla's zitten?
Die zijn destijds weggehaald om de gorilla's binnen meer separatie & afzonderingsmogelijkheden te geven. Na het overlijden van Bauwi, die vorige zilverrug, kwam het nogal tot spanningen binnen de gorillagroep (met al die jonge mannen....). Dus het had niets te maken met de relatie tussen de mangabeys en de gorilla's.

De laatste goudbuikmangabey is overigens recent naar Thoiry verhuisd, maar bij de herinrichting van het gorilla-eiland dit voorjaar is expliciet rekening gehouden met een 2e primatensoort. Welke dat wordt, zal ergens de komende tijd wel duidelijk worden.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

lintworm schreef:
09 mei 2025, 08:17
Apenarend schreef:
08 mei 2025, 18:27
Gorilla Gust schreef:
Apenarend schreef:

Die zijn destijds weggehaald om de gorilla's binnen meer separatie & afzonderingsmogelijkheden te geven. Na het overlijden van Bauwi, die vorige zilverrug, kwam het nogal tot spanningen binnen de gorillagroep (met al die jonge mannen....). Dus het had niets te maken met de relatie tussen de mangabeys en de gorilla's.

De laatste goudbuikmangabey is overigens recent naar Thoiry verhuisd, maar bij de herinrichting van het gorilla-eiland dit voorjaar is expliciet rekening gehouden met een 2e primatensoort. Welke dat wordt, zal ergens de komende tijd wel duidelijk worden.
Thx Lintworm, dit maakt alles veel duidelijker nu.
Extinction is forever!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

In Thoiry... zitten ze trouwens ook terug bij gorilla's. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

BURGERS’ ZOO ONTVANGT ZILVERRUG UIT WARSCHAU
Volwassen gorillamannetje wordt in Arnhem de nieuwe leider van de groep

Maandag 12 mei 2025 is een volwassen gorillamannetje vanuit de dierentuin van Warschau in Koninklijke Burgers’ Zoo gearriveerd. De zilverrug wordt in Arnhem de nieuwe leider van de gorillagroep. Maandagochtend zijn twee Arnhemse vrouwtjes op hun beurt vanuit Burgers’ Zoo naar de Poolse hoofdstad afgereisd. In Gelderland wordt de introductie van het nieuwe gorillamannetje bij de vier resterende vrouwtjes de komende weken stap voor stap opgebouwd.

Europees populatiemanagementprogramma (EEP)
De Westelijke gorilla wordt helaas ernstig bedreigd in het wild. Om die reden coördineren de Europese dierentuinen die zijn aangesloten bij de Europese dierentuinvereniging EAZA al jarenlang een Europees populatiemanagementprogramma (EEP) voor deze mensapensoort. Dit EEP verloopt dankzij de intensieve internationale samenwerking zeer voorspoedig in de Europese dierentuinen.

Zorgvuldige afwegingen voor genetische variatie
Om de Europese dierentuinpopulatie voor de toekomst genetisch zo gevarieerd mogelijk te houden, bekijkt de coördinator nauwkeurig welke dieren zich het beste kunnen voortplanten en welke dieren vanwege eerdere foksuccessen het beste gebruik kunnen maken van anticonceptie. In Arnhem zijn de afgelopen jaren de nodige gorillajongen ter wereld gekomen, dus ook in Burgers’ Zoo wordt hier zorgvuldig naar gekeken.

Onverwante dieren en nieuwe bloedlijnen
Dankzij onderlinge uitwisselingen tussen dierentuinen die aan het EEP deelnemen, worden onverwante dieren bij elkaar geïntroduceerd om de genetische variatie te waarborgen. Hierdoor ontstaan nieuwe bloedlijnen binnen het populatiemanagementprogramma om te voorkomen dat het genetisch materiaal van specifieke individuele dieren oververtegenwoordigd raakt. De uitwisseling van gorilla’s binnen dit EEP tussen Burgers’ Zoo en de dierentuin van Warschau is hier een goed praktijkvoorbeeld van.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Heeft burgers nog maar 4 vrouwelijke gorilla's?

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
12 mei 2025, 20:38
Ze hadden er zes, maar daarvan zijn er dus twee naar Warschau geruild voor de nieuwe zilverrug.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Zoozot schreef:
12 mei 2025, 21:17
Limburg vooruit schreef:
12 mei 2025, 20:38
Ze hadden er zes, maar daarvan zijn er dus twee naar Warschau geruild voor de nieuwe zilverrug.
Ah oké, dat gedeelte heb ik dus niet gelezen.

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

Ook al was ik een beetje ziek ben ik gister toch naar Burgers' Zoo geweest, hier het nieuws:

- Het klimparkoer voor de Rode titi's lijkt nu af te zijn, er zijn nu ook lianen die over de Zeekoeienkreek gaan, en langs de achterkant van het droogbos.
Afbeelding

- Ik heb een gezellig gesprek met een hoofdgids gehad, die een paar dingen noemde over wat er achter de schermen aan de hand was:
- Vier weken terug zei ik dat de Rode titi's waren aangekomen en vier weken in quarataine gingen (wat dus zou betekenen dat ze deze week los gelaten zouden worden). Maar wat blijkt? Ze zijn nog helemaal niet in Nederland aangekomen. Ze zitten nu nog in Duitsland en het zal dus nog even duren voordat ze los gelaten zullen worden, want als ze aankomen is er volgens mij alsnog vier weken quarantaine.

- Burgers' heeft plannen om een Breedsnuitkaaiman terug naar de Bush te brengen. Vanwege wat bureaucratische bulls :grr mogen ze geen andere kaaimansoort in het verblijf zetten, anders was er een kans dat ze voor een dwergkaaiman hadden gekozen, zodat ze meerdere dieren in het verblijf kunnen hebben in plaats van een enkel individu.

-De Indische sterschildpadden zitten nogsteeds achter de schermen, opnieuw vanwege bureaucratische bulls :grr . Ik vroeg me af of er een kans was op een combiverblijf (met bijv. Zeilvinhagedissen, Wateragamen of misschien vogels), maar dat gaat dus helaas niet gebeuren.

- De watervaraan zal op een gegeven moment de collectie verlaten

- Één van de Rode diamantratelslangen is overleden, ik zag geen van beide in het vebrlijf.

Verder nieuws:

- De ingang word gerenoveerd
Afbeelding

- De Madagaskar-kuifibissen hebben een nest gebouwd boven de uitgang van het avonturenpad met de hangbrug:
Afbeelding

- De Grijze kardinaal en Zwartkopkardiaal (Arizonakardinaal en Zwartkopkernbijter volgens de borden) staan nu ook op het soortenbordje. Ook is er nog ruimte voor twee extra loslopers :bengeltje:
Afbeelding

- De Regenbooggors staat nu in de Canyonvolière ook aangegeven, ze zijn ook een stuk beter zichtbaar, want ze zitten veel meer in de buurt van de bezoekers.
Afbeelding

- De Mexicaanse roodmussen zijn een nest aan het bouwen

- Het Gilamonsterterrarium was bijna helemaal donker, ik zou een foto plaatsen maar het verblijf is zo'n beetje een spiegel nu.

- In plaats van advertenties voor nieuwe knuffels, worden er nu bustijden aangegeven bij het scherm naast de parkwinkel. Ik gebruik bijna nooit de bus, maar toch vind ik het een hele goede verandering
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Kuifibis: knappe foto Mr. Gharial!
Extinction is forever!

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

Apenarend schreef:
14 mei 2025, 18:26
Kuifibis: knappe foto Mr. Gharial!
Dat valt nog wel mee, hoor! Ik vond deze mooier:
Afbeelding
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

MClaeys
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door MClaeys »

Mooie foto’s inderdaad! Weer wat nieuwtjes in Burgers’ dus.

Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza en Burgers Zoo

Bericht door Dustin1999 »

Ben ook wel benieuwd wanneer die Bowmouth Gitaarvissen voor de schermen komen in Burgers Ocean die al een tijdje achter de schermen zitten.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Dustin1999 schreef:
15 mei 2025, 12:24
Ben ook wel benieuwd wanneer die Bowmouth Gitaarvissen voor de schermen komen in Burgers Ocean die al een tijdje achter de schermen zitten.
Is maar 1 dier dat ik voorlopig nog niet voor de schermen verwacht.
Ik ga ervan uit dat ze eerst een koppel gaan trachten te vormen voordat het voor de schermen komt.
Is natuurlijk speculatie van mij, maar zoveel dieren zijn er niet in Europa dat kweek zeker gewenst is.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

Limburg vooruit schreef:
15 mei 2025, 12:33
Dustin1999 schreef:
15 mei 2025, 12:24
Is maar 1 dier dat ik voorlopig nog niet voor de schermen verwacht.
Ik ga ervan uit dat ze eerst een koppel gaan trachten te vormen voordat het voor de schermen komt.
Is natuurlijk speculatie van mij, maar zoveel dieren zijn er niet in Europa dat kweek zeker gewenst is.
Er is al een tweede dier. Zie mijn bericht van vorige maand:
MennoPebesma schreef:
10 apr 2025, 17:52
Burgers' Zoo heeft via L'Oceanografic Valencia een Rondbekkegrog (Rhina ancylostoma) ontvangen uit het Okinawa Churaumi Aquarium in Japan. Volgens ZTL arriveerde vorig jaar ook al een dier vanuit het S.E.A. Aquarium in Singapore. Deze zou sinds die tijd achter de schermen verblijven.

Bron:

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Ah oké, dat was ik dan vergeten.

Plaats reactie