Nieuwstopic Burgers' Zoo (2025)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2025)

Bericht door Laafsekikker »

DRIE JONGE NATUURBESCHERMERS VEROVEREN FELBEGEERDE PRIJS
Anthony Waddle (amfibieën), Kumar Paudel (schubdier) en Ruthmery Pillco Huarcaya (nevelwoud) verslaan ruim 300 medekandidaten uit de hele wereld en winnen Future For Nature Awards 2025

Meer dan 300 kandidaten uit de hele wereld streden de afgelopen maanden om een internationale prijs voor jonge (maximumleeftijd 35 jaar), succesvolle natuurbeschermers: de Future For Nature Awards. Anthony Waddle (Australië), Kumar Paudel (Nepal) en Ruthmery Pillco (Peru) zijn door een internationale onafhankelijke vakjury tot de drie winnaars van 2025 uitgeroepen en ontvangen vrijdag 16 mei 2025 in Koninklijke Burgers’ Zoo hun prijs plus 50.000 euro per winnaar onder toeziend oog van honderden gasten uit binnen- en buitenland.

Succesvolle jonge natuurbeschermers
Anthony Waddle wijdt zijn werk aan het bestrijden van een van de meest verwoestende ziektes die amfibieën kennen: Chytrid-schimmel. Kumar Paudel is toegewijd aan het beschermen van een van 's werelds meest verhandelde, maar vaak over het hoofd geziene soorten: het schubdier. Ruthmery Pillco werkt aan de bescherming van de kwetsbare nevelwouden van de Andes in Peru en alle soorten die dit gebied hun thuis noemen. Meer informatie over hun winnende projecten is te vinden op https://www.futurefornature.org/awards-event-2025/, waar de prijsuitreiking vrijdag 16 mei 2025 ook via een livestream te volgen is.

Vrijdag 16 mei 2025: uitreiking van de Future For Nature Awards 2025
Honderden gasten uit binnen- en buitenland zijn vrijdagmiddag 16 mei 2025 te gast in Koninklijke Burgers’ Zoo als eregast Brigitte Baptiste de drie winnaars de Future For Nature Award 2025 én 50.000 euro per winnaar uitreikt. Brigitte Baptiste is een Colombiaanse landschapsecoloog en een expert op het gebied van milieuvraagstukken en biodiversiteit.

(Inter)nationale beroemdheden steunen het werk van Future For Nature
De Future For Nature Awards worden in 2025 voor de achttiende opeenvolgende keer uitgereikt in Burgers’ Zoo. Het Arnhemse dierenpark is medeoprichter en hoofdsponsor van Stichting Future For Nature. De internationaal erkende natuurbeschermingsprijs werd in het verleden onder meer uitgereikt door Sir David Attenborough, Jane Goodall DBE, Frans de Waal, Redmond O’Hanlon en Frans Lanting. Tijdens de tiende editie was Zijne Koninklijke Hoogheid Koning Willem-Alexander eregast.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

Eén van de grootste projecten in de geschiedenis van Burgers’ Zoo is de bouw van de Ocean. Bijna vier jaar lang is er gewerkt aan dit megaproject, dat de dierentuin voorgoed heeft veranderd. Hier groeit één van de grootste indoor levende koraalriffen ter wereld langzaam uit tot een indrukwekkend ecosysteem vol leven.

7 april 2000: een revolutionair publieksaquarium opent de deuren
Op 7 april 2000 verricht Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Margriet de officiële opening van Burgers’ Ocean. Het tropisch koraalrifaquarium van Burgers’ Zoo kent een volume van acht miljoen liter water en herbergt destijds de grootste aquariumruit ter wereld. Het Arnhemse dierenpark ontwikkelt stap voor stap een levend koraalrif, wat op dat moment nog nooit eerder ter wereld is vertoond in een publieksaquarium. Qua ontwerp simuleert een bezoek aan de Ocean een duik in de tropische koraalzee van het Indo-Pacifische gebied.

Wereldwijd toonaangevend: kweek van koralen en roggen
In 25 jaar tijd is Burgers’ Ocean uitgegroeid tot een publieksaquarium dat met enkele internationale collega’s wereldwijd toonaangevend is voor wat betreft de kweek van koralen en roggen. Zo is Burgers’ Zoo al jarenlang de grootste kweker van gevlekte adelaarsroggen ter wereld en doneert het Arnhemse dierenpark jaarlijks tientallen zelfgekweekte koralen aan collega-aquaria verspreid over heel Europa.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Blijft met voorsprong het mooiste aquarium waar ik al geweest ben.
Hier loop ik samen met de bush het langst in rond.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Burgers' is een dierentuin waar ik jarenlang mensen heb mee naar toe genomen die heel sceptisch tegenover dierentuinen stonden. Al die mensen waren daar achteraf zeer over te spreken.

Waar ik mij blijf over verbazen is dat de Bush-Desert-Ocean-Mangrove eigenlijk tot op heden nauwelijks geïmiteerd worden in andere zoos. Terwijl het voor mij 4 echte mijlpalen zijn in de Europese dierentuingeschiedenis.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Geen voorkeuren

Bericht door Asbolus »

Apenarend schreef:
29 mar 2025, 12:51
Waar ik mij blijf over verbazen is dat de Bush-Desert-Ocean-Mangrove eigenlijk tot op heden nauwelijks geïmiteerd worden in andere zoos. Terwijl het voor mij 4 echte mijlpalen zijn in de Europese dierentuingeschiedenis.
Ieder park wilt zn eigen identiteit. Dan ga je natuurlijk niet een andermans project nabootsen.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Asbolus schreef:
29 mar 2025, 13:52
Apenarend schreef:
Ieder park wilt zn eigen identiteit. Dan ga je natuurlijk niet een andermans project nabootsen.
Klopt, maar elke tuin heeft wel een tropische kas. Bij vele is het van willen en niet kunnen niveau. Spijtig toch.

Je moet het ook niet klakkeloos nabootsen hé, beetje creatieve ideeën en we hebben een heel andere situatie.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Asbolus schreef:
Apenarend schreef:
Je ziet wel overal minder goede regenwoudhallen verschijnen. Na bijna 40 jaar Bush zou je denken dat het net (nog) beter zou moeten worden. Heeft niets met identiteit te maken.
Extinction is forever!

Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Geen voorkeuren

Bericht door Asbolus »

Apenarend schreef:
29 mar 2025, 16:14
Asbolus schreef:
Apenarend schreef:
Je ziet wel overal minder goede regenwoudhallen verschijnen. Na bijna 40 jaar Bush zou je denken dat het net (nog) beter zou moeten worden. Heeft niets met identiteit te maken.
Wat noem jij 'minder goed'? Smaken verschillen toch echt.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Patrick
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Bericht door Patrick »

Inderdaad. Gondwanaland bijvoorbeeld, vind ik veel beter.

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door daniel1109 »

Asbolus schreef:
29 mar 2025, 16:29
Apenarend schreef:
29 mar 2025, 16:14
Asbolus schreef:
Apenarend schreef:
Wat noem jij 'minder goed'? Smaken verschillen toch echt.
Met je eens. Tuurlijk is het knap dat het na bijna 40 jaar nog steeds zo goed is. Maar ik persoonlijk vind Gondwanaland in Leipzig of the Equatorial Dome in Beauval toch indrukwekkender dan de Bush. De manier waarop er daar gebouwd is met verschillende verdiepingen geeft een extra dimensie. Hierdoor lijken ze, ondanks dat ze iets groter (Gondwanaland), of zelfs kleiner (beauval) zijn, ogen ze toch vele malen groter dan de Bush, en zijn er toch ook veel meer diersoorten te bezichtigen.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Het is maar op basis van wat je zo'n regenwoudhal beoordeelt dat maakt welke voor wie op nummer één komt te staan. Een Gondwanaland komt qua constructie inderdaad stuk indrukwekkender over dan de Bush, maar desondanks blijf ik het regenwoud dat nagebootst wordt in de Bush qua authentieke uitstraling nog steeds vrij onovertroffen vinden.

Een grote onderscheidende factor is volgens mij dat de Bush bewust spaarzaam is met individuele verblijven (otters, capibara's, aardvarkens, kaaimannen), terwijl het gros van de soorten los zit en gezocht moet worden tussen de beplanting. De wirwar aan grote en kleine paadjes doorheen de Bush ondersteunt dat gevoel van ronddwalen ook, terwijl je in Leipzig en zeker in Beauval meer gebonden bent aan een vaste route tussen een reeks verblijven met grotere soorten. Het maakt dat die hallen daardoor een veel spectaculairdere beleving en collectie kunnen brengen, maar het is ook wat artificiëler.

Kortom, het concept van de Bush is naar mijn idee wel wat verschillend van de andere grote regenwoudhallen waarmee ze vaak vergeleken wordt. Masoala in Zürich lijkt mij qua opzet nog het meest vergelijkbaar gezien de focus op loslopende soorten, maar ook daar loop je een vaste route, waardoor de Bush in een aantal opzichten nog steeds vrij uniek blijft.

Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza en Burgers Zoo

Bericht door Dustin1999 »

Op het Youtube kanaal van Burgers Zoo is een uitgebreid filmpje te zien over het 25-jarige bestaan van Burgers Ocean waarbij Curator Max Janse, Dierverzorger Miranda Verbeek en dierverzorger waterkwaliteit Frank Wennekers vertellen over hun werkgeschiedenis bij de Ocean en hoe ze daar terecht zijn gekomen en al bij het begin betrokken zijn geweest bij de Ocean. Ook zie je uitgebreide beelden van de opbouw van de Ocean. Ik vond het erg interessant en boeiend om te zien!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Zoozot schreef:
29 mar 2025, 17:52
Het is maar op basis van wat je zo'n regenwoudhal beoordeelt dat maakt welke voor wie op nummer één komt te staan. Een Gondwanaland komt qua constructie inderdaad stuk indrukwekkender over dan de Bush, maar desondanks blijf ik het regenwoud dat nagebootst wordt in de Bush qua authentieke uitstraling nog steeds vrij onovertroffen vinden.

Een grote onderscheidende factor is volgens mij dat de Bush bewust spaarzaam is met individuele verblijven (otters, capibara's, aardvarkens, kaaimannen), terwijl het gros van de soorten los zit en gezocht moet worden tussen de beplanting. De wirwar aan grote en kleine paadjes doorheen de Bush ondersteunt dat gevoel van ronddwalen ook, terwijl je in Leipzig en zeker in Beauval meer gebonden bent aan een vaste route tussen een reeks verblijven met grotere soorten. Het maakt dat die hallen daardoor een veel spectaculairdere beleving en collectie kunnen brengen, maar het is ook wat artificiëler.

Kortom, het concept van de Bush is naar mijn idee wel wat verschillend van de andere grote regenwoudhallen waarmee ze vaak vergeleken wordt. Masoala in Zürich lijkt mij qua opzet nog het meest vergelijkbaar gezien de focus op loslopende soorten, maar ook daar loop je een vaste route, waardoor de Bush in een aantal opzichten nog steeds vrij uniek blijft.
Je verwoordt uitstekend wat ik bedoel.

Ik begrijp absoluut dat velen Gondwanaland in Leipzig en de dome in Beauval (die laatste heb ik overigens nog niet gezien) interessanter vinden: de constructie op zich is indrukwekkender en er zijn heel wat grote dieren te vinden. Maar interessanter betekent niet altijd 'beter' en er zijn op kwalitatief vlak, met name op het vlak van dierenwelzijn, heel wat bemerkingen te maken bij de regenwoudhal in Leipzig.
Die nieuwe hallen lijken mij op het vlak van hoe dieren getoond worden, vaak meer gelijkenis te vertonen met Jungleworld in de Bronx Zoo en dat dateert van 1985, dan dat ze een verdere verbetering inhouden ten opzichte van Burger's Bush.

Ik ben het wel eens met Daniel1109 dat bv. Gondwanaland indrukwekkender overkomt en dat de etage-werking daar beter is dan in de Bush. Die laatste vind ik door de nabijheid van het dak in bepaalde delen (het avonturenpad bovenaan) wel wat beklemmend overkomen.
Extinction is forever!

Raf
Favoriete dierentuin: Velen

Bericht door Raf »

Een vraag over het andere woud in Burgers' Zoo: zijn alle koralen in de Ocean levende koralen of hebben ze ook kunstkoraal?

Zijn er andere parken in de Benelux waar ze met levens koraal werken?

Mr. Gharial
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

Raf schreef:
01 apr 2025, 10:34
Een vraag over het andere woud in Burgers' Zoo: zijn alle koralen in de Ocean levende koralen of hebben ze ook kunstkoraal?
Het grote koraalaquarium en de kleinere bakken daarna is allemaal levend koraal, maar de Lagoon en het mureneaquarium hebben nepkoraal.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

FotoWilliam
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo, Artis

Bericht door FotoWilliam »

Raf schreef:
01 apr 2025, 10:34
Zijn er andere parken in de Benelux waar ze met levens koraal werken?
De meeste parken met een aquarium hebben wel een of meerdere bakken met levend koraal, maar allemaal vele malen kleiner dan in Arnhem. Blijdorp is nu wel bezig met een koraalrif opzetten dacht ik, maar hoe goed dat van de grond komt zou ik niet weten, ben er al een poosje niet geweest.
De natuur toont ons de nietigheid van onszelf en de grootheid van onze Schepper

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Antwerpen heeft toch ook best een pareltje van koraalaquarium.

Het kweken van koralen begint ook steeds beter te lukken waardoor er steeds meer aquaria gemakkelijk aan koralen kunnen raken en aan alle info om ze te houden/kweken.

Burgers is hierin de grootste, qua kweek, qua kennis, qua aantal soorten,...

Hopelijk gaat het binnenkort overal zo goed dat de koralen in de natuur ermee kunnen aangevuld worden.

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

Limburg vooruit schreef:
01 apr 2025, 12:32
Antwerpen heeft toch ook best een pareltje van koraalaquarium.

Het kweken van koralen begint ook steeds beter te lukken waardoor er steeds meer aquaria gemakkelijk aan koralen kunnen raken en aan alle info om ze te houden/kweken.

Burgers is hierin de grootste, qua kweek, qua kennis, qua aantal soorten,...

Hopelijk gaat het binnenkort overal zo goed dat de koralen in de natuur ermee kunnen aangevuld worden.
Burgers heeft hierin wel echt een voortrekkersrol gespeeld. Het Oceanium in Blijdorp is tegelijk gebouwd en heeft daarin qua koraalaquaria minder vernieuwende keuzes gemaak. Het had bij Burgers ook goed kunnen mislukken, juist hun openheid maakt dat andere parken makkelijker overstappen op echte koralen. Burgers heeft zoveel gepioneerd en daarin hun kennis gedeelt. Als je ooit de kans hebt om een rondleiding achter de schermen daar te doen zie je pas echt hoe goed ze het voor elkaar hebben (regelmatig is de Ocean backstage open, vaak kan je je ook van te voren aanmelden). Los van het koraal in het aquarium voor de schermen hebben ze ook achter de schermen genoeg plek om koralen op te vangen en te kweken. Als ik het goed heb komt zelfs een heel groot gedeelte van het Antwerpse rif van oorsprong uit Arnhem.

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

Apenarend schreef:
30 mar 2025, 11:15
Zoozot schreef:
29 mar 2025, 17:52

Je verwoordt uitstekend wat ik bedoel.

Ik begrijp absoluut dat velen Gondwanaland in Leipzig en de dome in Beauval (die laatste heb ik overigens nog niet gezien) interessanter vinden: de constructie op zich is indrukwekkender en er zijn heel wat grote dieren te vinden. Maar interessanter betekent niet altijd 'beter' en er zijn op kwalitatief vlak, met name op het vlak van dierenwelzijn, heel wat bemerkingen te maken bij de regenwoudhal in Leipzig.
Die nieuwe hallen lijken mij op het vlak van hoe dieren getoond worden, vaak meer gelijkenis te vertonen met Jungleworld in de Bronx Zoo en dat dateert van 1985, dan dat ze een verdere verbetering inhouden ten opzichte van Burger's Bush.

Ik ben het wel eens met Daniel1109 dat bv. Gondwanaland indrukwekkender overkomt en dat de etage-werking daar beter is dan in de Bush. Die laatste vind ik door de nabijheid van het dak in bepaalde delen (het avonturenpad bovenaan) wel wat beklemmend overkomen.
Beauval vond ik enorm tegenvallen juist... ik was er een kleine 3 jaar geleden en toen was de hal nog niet lang open maar het was voor mijn gevoel vol gegooid met verblijven. Eigenlijk was merendeels alleen maar dierverblijven en was er weinig ruimte over voor het groen wat een regenwoudhal in mijn ogen een regenwoudhal maakt. Voor de dagjesbezoekers vast superleuk maar als je een echte onderdompeling in een ecosysteem verwacht dan valt het enorm tegen. Een paar soorten minder had al enorm gescheeld daarin.

Grondwanaland vond ik daarintegen al een stuk beter. Gevoelsmatig was daar veel meer ruimte voor de begroeiing (maar de hal is ook wat ouder dan die van Beauval). In mijn ogen een goede mix tussen een Bush met weinig verblijven maar een goede regenwoudbeleving en een Dome uit Beauval die vooral veel soorten wilt laten zien. Zelf vind ik Rimbula in Emmen ook lijken op Grondwana. Veel ruimte voor groen maar tevens ook grotere soorten. Qua welzijn van de grotere soorten vind ik Rimbula wel beter door het olifantenbuitenverblijf. Voor zulke grote soorten is een buitenverblijf echt wel een grote plus. Beauval en Leipzig zijn toch meer alleen op de hal zelf gericht.

De Bush staat echt op zichzelf. Ik vind het wel goed dat ze keuzes durven te maken zoals de zeekoeien eruit halen en het enorme terras weg. Juist de toevoegingen van kleine dingen zoals de bladsnijdermieren zegt veel over de richting waar Burgers heen wilt. Misschien minder interesant voor het grote publiek maar gevoelsmatig vind Burgers dat minder belangrijk, als ze hun unique-sellingpoint maar behouden en dat lukt ze nog steeds enorm goed. Het enige nadeel van de Bush is dat ze niet te hoog mochten bouwen, dat maakt het inderdaad aan de ene kant wat "beklemmend" qua gevoel. Aan de andere kant kan je daardoor bepaalde soorten wel beter spotten aan die kant dan aan de andere kant van de hal. Qua afwerking kan er nog wel wat verbeteren zoals het stuk bij de giraffenstal of de uitgang bij de Ocean en aan de olifantenkant om de beleving te verbeteren. Maar zolang ze weer zo goed bezig zijn met hun collectieplanning als de laatste paar jaar dan hoor je mij niet klagen ;)

Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza en Burgers Zoo

Bericht door Dustin1999 »

Ik lees in de nieuwe Zie-Zoo van april dat er in Burgers Mangrove nu ook Schubbenhalsduiven (Patagioenas speciosa) nieuw in de collectie hebben. Volgens ZTL worden die maar in 3 Europese dierentuinen gehouden dus weer een vrij zeldzame soort!
En ze verwachten binnenkort een nieuw gorillamannetje. Daarom wordt momenteel de gracht van het gorilla-eiland opgeknapt, worden schuilplekken aangelegd en alle klimstructuren vervangen.

Plaats reactie