Nieuwstopic Burgers' Zoo (2025)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
teunvdvlugt
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Zie-ZOO

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2025)

Bericht door teunvdvlugt »

Mr. Gharial schreef:
10 feb 2025, 22:25
Yapok schreef:
10 feb 2025, 21:24
Bij mijn bezoek vandaag viel het mij op dat er in de Bush nieuwe soortenbordjes geplaatst zijn met ook de pas toegevoegde ornaathoningzuigers. Het bordje van de witoorkatvogel was echter verdwenen. Ik heb ze ook niet meer kunnen vinden. Tijdens mijn bezoek in december heb ik nog één exemplaar kunnen spotten. Ik vrees dat deze soort daarmee wel eens helemaal verdwenen zou kunnen zijn uit Europese dierentuinen. Tenzij ze nog ergens achter de schermen zouden zitten.
Op ZooChat was die laatst nog gezien, maar het is er inderdaad nog maar één, helaas
Tijdens mijn bezoek afgelopen vrijdag heb ik de witoorkatvogel nog gezien.

rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Living Coast

Bericht door rick04 »

Mr. Gharial schreef:
10 feb 2025, 22:25
Yapok schreef:
10 feb 2025, 21:24
Bij mijn bezoek vandaag viel het mij op dat er in de Bush nieuwe soortenbordjes geplaatst zijn met ook de pas toegevoegde ornaathoningzuigers. Het bordje van de witoorkatvogel was echter verdwenen. Ik heb ze ook niet meer kunnen vinden. Tijdens mijn bezoek in december heb ik nog één exemplaar kunnen spotten. Ik vrees dat deze soort daarmee wel eens helemaal verdwenen zou kunnen zijn uit Europese dierentuinen. Tenzij ze nog ergens achter de schermen zouden zitten.
Op ZooChat was die laatst nog gezien, maar het is er inderdaad nog maar één, helaas
Gelukkig zijn het er nog 2
You can find me in the zoo :)

lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Bericht door lintworm »

Mr. Gharial schreef:
11 feb 2025, 13:18
teunvdvlugt schreef:
11 feb 2025, 12:32
- In het voormalige rode lynxen verblijf zat een boomstekelvarken met socorroduiven. Zijn de schildpadden hier weg?
Nee, deze zitten/zaten helemaal achter in het verblijf en er staat ook geen bordje voor. Dus ze waren nooit ècht voor de schermen. Een tijd geleden hebben ze de barrière wat hoger dan eerst dus nu is 'ie eigenlijk helemaal niet meer te zien.
teunvdvlugt schreef:
11 feb 2025, 12:32
- Daarnaast vroeg ik me af of er plannen zijn met het voormalige Kaaimanverblijf?
Ik ben bang dat hier niks meer terug gaat komen. Voordat ze overleed hadden ze een nieuw bordje voor de vissen gemaakt. Toen de kaaiman weg was plaatsten ze een extra bordje voor de harnasmeerval en zoetwaterrog, nu hebben ze laatst het andere bordje vervangen zodat de harnasmeerval en rog er niet dubbel op staan. Lijkt mij niet dat ze een extra bordje zouden maken als ze van plan waren er een nieuwe soort aan toe te voegen. Heel jammer, als je het mij vraagt
Er komt een kaaiman terug, maar wanneer precies is nog niet duidelijk volgens een van de vaste verzorgers.

Overigens is er in de Desert nooit meer dan 1 gopherschildpad geweest.

DieNoorseMan
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Blijdorp, Burgers ZOO

Bericht door DieNoorseMan »

Ook olifant Pinky is overleden

Burgers’ Zoo heeft vandaag voor de tweede keer in korte tijd afscheid moeten nemen van een van de Aziatische olifanten. Het gaat om de hoogbejaarde koe Pinky, die tientallen jaren in het Arnhemse dierenpark heeft geleefd. Via een video laat de dierentuin het proces rondom de dood van de olifant zien.

''Dit 59-jarige olifantenvrouwtje at en dronk de laatste tijd steeds slechter, vermagerde en had veel last van één van haar voorpoten vanwege slijtage en artrose”, laat de dierentuin vandaag weten. Pinky heeft ruim 43 jaar in Burgers’ Zoo geleefd. “Zowel de dierverzorgers als de overige twee olifanten in Arnhem hebben de ruimte gekregen om op hun eigen wijze afscheid te nemen van dit charismatische dier”, aldus het dierenpark.

Pinky was een van de langst verblijvende dieren in Burgers’ Zoo, dat al lange tijd fungeert als opvanglocatie voor oudere olifantenvrouwtjes binnen het Europese fokprogramma van deze olifantensoort. Vorig jaar ontving het Arnhemse dierenpark twee nieuwe olifanten om de bestaande groep van twee dieren uit te breiden. Eén van de twee nieuwkomers overleed echter al snel, ruim een maand geleden.

https://zooflits.nl/burgers-zoo-verlies ... orte-tijd/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

DieNoorseMan schreef:
12 feb 2025, 16:45
Ook olifant Pinky is overleden

Burgers’ Zoo heeft vandaag voor de tweede keer in korte tijd afscheid moeten nemen van een van de Aziatische olifanten. Het gaat om de hoogbejaarde koe Pinky, die tientallen jaren in het Arnhemse dierenpark heeft geleefd. Via een video laat de dierentuin het proces rondom de dood van de olifant zien.

''Dit 59-jarige olifantenvrouwtje at en dronk de laatste tijd steeds slechter, vermagerde en had veel last van één van haar voorpoten vanwege slijtage en artrose”, laat de dierentuin vandaag weten. Pinky heeft ruim 43 jaar in Burgers’ Zoo geleefd. “Zowel de dierverzorgers als de overige twee olifanten in Arnhem hebben de ruimte gekregen om op hun eigen wijze afscheid te nemen van dit charismatische dier”, aldus het dierenpark.

Pinky was een van de langst verblijvende dieren in Burgers’ Zoo, dat al lange tijd fungeert als opvanglocatie voor oudere olifantenvrouwtjes binnen het Europese fokprogramma van deze olifantensoort. Vorig jaar ontving het Arnhemse dierenpark twee nieuwe olifanten om de bestaande groep van twee dieren uit te breiden. Eén van de twee nieuwkomers overleed echter al snel, ruim een maand geleden.

https://zooflits.nl/burgers-zoo-verlies ... orte-tijd/
Zat er spijtig genoeg aan te komen, en 59 is echt wel een mooie leeftijd.

Heb nu niet direct mijn notities bij de hand maar ik dacht dat ze net niet top 10 oudste olifanten van Europa was, 11 of 12de.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

Limburg vooruit schreef:
12 feb 2025, 17:15
Heb nu niet direct mijn notities bij de hand maar ik dacht dat ze net niet top 10 oudste olifanten van Europa was, 11 of 12de.
12e inderdaad. Van alleen de Aziatische olifanten was ze 10e.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

MennoPebesma schreef:
12 feb 2025, 17:39
Limburg vooruit schreef:
Was puur gokwerk, heb problemen met de USB stick waar al deze gegevens op staan, 14 dagen geleden deed hij het perfect en nu wil hij niet openen.
Weet niet of het de stick is of de USB-poort van mijn laptop.

De oudste olifant ter wereld staat in Japan dacht ik, die is of gaat 70 worden. Maar ook hier ben ik niet zeker van.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Limburg vooruit schreef:
12 feb 2025, 19:01
MennoPebesma schreef:
12 feb 2025, 17:39
Limburg vooruit schreef:
De oudste olifant ter wereld staat in Japan dacht ik, die is of gaat 70 worden. Maar ook hier ben ik niet zeker van.
Buiten Europa weet ik het niet, maar de oudste olifant in Europa staat in Longleat. Zij is ongeveer 71 jaar oud.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Jonge kangoeroeratten in de Desert 🎉

Kangoeroeratten zijn natuurlijk geen familie van de kangoeroe, want ze zijn geen buideldieren. Deze knaagdieren lijken met hun grote achterpoten alleen wat op kangoeroes, vandaar de naam.

Ze krijgen minder jongen dan veel andere kleine knaagdieren. En de fok is niet gemakkelijk, ook al zou je dit bij een ‘rat’ misschien niet vermoeden. Er moet bij deze soort namelijk echt een klik tussen mannetje en vrouwtje zijn, anders lukt het niet.

Instagram Burgers'Zoo

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Joost »

Achter de schermen is een zwarte neushoornvogel geboren:

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Joost »

Ik zat even op Zootierliste te struinen en op de pagina van de aasgieren staat aangegeven dat Burgers dit jaar een koppel heeft ontvangen vanuit Praag. Volgens mij had ik daar nog niets over gelezen. Weet iemand waar die dan zouden komen? Ik zie niet meteen een logische plek voor ze in het park :s

Pater-damiaanshert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Tierpark Berlijn

Bericht door Pater-damiaanshert »

Is de monniksgier volière er nog? Anders zie ik ook niet echt een optie.

Utari19
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door Utari19 »

Pater-damiaanshert schreef:
01 mar 2025, 19:06
Is de monniksgier volière er nog? Anders zie ik ook niet echt een optie.
Enerzijds gingen ze voor de nieuwe ecodisplay de volière van de monniksgieren afbreken anderzijds hadden ze in een video over hun moninniksgierenkuiken laten verstaan dat ze er gingen blijven mee kweken dus gok ik dat de nieuwe ecodisplay een Europees gebied wordt met een volière met monniksgieren en aasgieren.

lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door lintworm »

Zou het niet net zo goed een foutje vanuit Praag kunnen zijn en zijn deze aasgieren in werkelijkheid naar Avifauna gegaan...

lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door lintworm »

Ondertussen bevestigd, die aasgieren gingen niet naar Arnhem, maar naar Avifauna.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Joost »

lintworm schreef:
01 mar 2025, 20:02
Ondertussen bevestigd, die aasgieren gingen niet naar Arnhem, maar naar Avifauna.
Helder! Dankjewel :)

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

EUROPESE KORAALEXPERTS WERKEN STEEDS INTENSIEVER SAMEN
De Europese dierentuin- en aquariumvereniging EAZA organiseert een Advanced Coral Husbandry Workshop voor 43 koraalexperts uit heel Europa in Koninklijke Burgers’ Zoo

Kennis en expertise van het kweken met koralen wordt steeds belangrijker om koraalriffen in het wild te beschermen en koraalrifrestauraties mogelijk te maken. De voorzitter van de EAZA Coral Taxon Advisory Group (TAG), Dr. Jamie Craggs (Horniman Museum and Gardens, Engeland), en de president van de EUAC, Ir. Max Janse (Koninklijke Burgers’ Zoo), maken zich hard voor een nog intensievere samenwerking tussen Europese koraalexperts. Van 4 tot en met 7 maart 2025 vindt de Advanced Coral Husbandry Workshop plaats in het Arnhemse dierenpark: een historische mijlpaal. Op deze EAZA Academy Recognized Course wordt namelijk de EAZA Coral TAG officieel opgezet.

Stimulatie verdere samenwerking EAZA en EUAC
Veel grote publieksaquaria in Europa zijn aangesloten bij de Europese dierentuinvereniging EAZA (European Association of Zoos and Aquaria) en daarnaast hebben aquariumcuratoren zich verenigd in de Europese Unie voor Aquarium Curatoren (EUAC). Dr. Jamie Craggs en Ir. Max Janse zijn beiden een groot voorstander van een nog intensievere samenwerking tussen beide verenigingen om de internationale uitwisseling van kennis en expertise verder te bevorderen. Belangrijke doelen zijn onder meer om koraalriffen te beschermen, koraalrifrestauraties waar mogelijk te ondersteunen en een belangrijke reservepopulatie op te bouwen van bedreigde koraalsoorten in publieksaquaria. Een historische mijlpaal bovendien: op de Advanced Coral Husbandry Workshop wordt de EAZA Coral TAG officieel opgezet.

Onderwerpen op de agenda
De 43 koraalexperts van 25 organisaties uit 16 verschillende landen bespreken onder meer veel voorkomende ziektes onder koralen en hoe deze behandeld kunnen worden, geslachtelijke voortplanting bij koralen en bijvoorbeeld de genetische determinatie van koraalsoorten. Maar ook de voortgang die geboekt wordt bij het World Coral Conservatory-project staat op het programma, een wereldwijde Ark van Noach voor bedreigde koraalsoorten. Gastheer Burgers’ Zoo herbergt het grootste levende koraalrif van Europa en is zeer succesvol met de kweek van koralen.

Resultaten
De Advanced Coral Husbandry Workshop is een trainingscursus voor alle deelnemers. Op deze workshop wordt de EAZA Coral TAG officieel gelanceerd. Op korte termijn zal er een bijeenkomst gehouden worden om de strategie te bespreken voor de komende jaren voor wat betreft de koraalsoorten in Europese publieksaquaria (ook wel bekend als de Europese ex situ populatie). Deze strategie wordt het Regional Species Plan genoemd.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

De eerste Harpij van dit jaar zat vandaag alweer in de brievenbus. Hierbij een aantal nieuwtjes uit deze Harpij voor Burgers’ Zoo. De nieuwtjes die die er in staan en hier al eerder genoemd zijn probeer ik niet te herhalen, maar het kan zijn dat ik iets gemist heb. Voor wie het niet meteen wil lezen omdat je de Harpij bijvoorbeeld zelf ook nog krijgt heb ik de nieuwtjes in een spoiler gezet:
Spoiler: geef het geheim prijs!
- Vanuit een inbeslagname kwamen vorig jaar niet alleen een koppel indigovinken maar ook een grote groep Mexicaanse nonpareils. Om inteelt te voorkomen zijn alle mannen uit de Desert omgeruild voor een deel van de nieuwe vogels. Ook zijn er 1,2 naar Walsrode verhuisd.
- Verder gingen er ook 1,1 indigovinken, 2,2 violetorganisten, 2,2 witvleugelduiven en een 1,0 sneeuwkaptapuit naar Walsrode.
- De violetorganisten waren in 2024 zeer succesvol waardoor er 1,3 naar Neurenberg, 1,1 naar Opole en 1,1 naar Warschau zijn verhuisd.
- Er kwamen ook een aantal vogels binnen om koppels weer compleet te maken. Een 1,0 zonneral kwam uit Wildlands. En uit Krefeld kwamen een 0,1 montserratoriole en een 0,1 rode tangara. Ook wam er een 0,1 blauwvleugeltaling binnen voor in de Desert.
- Uit Beauval kwamen 1,3 allisoni-anolissen voor de Mangrove.
- De 1,0 aardvarken is opnieuw tijdelijk naar Zoo Keulen verhuisd om de daar aanwezig vrouwen te dekken.
- Vanuit Zoo Keulen kwamen drie geelbandzeenaalden, mangrovekwallen en zeegrasvijlvissen aangekomen. De vijlvissen worden uitgezet in de Ocean en het zoutwatergedeelte van de Mangrove.
- Vanuit de Ocean is zelfgekweekt vingerlederkoraal, zeeoren en twee epaulethaaien naar Sea Life Konstanz verhuisd.
- In het haaienaquarium is een 0,1 zwartpuntrifhaai overleden. In het tunnelbassin is een stompneus-pompano en een zuidelijke pompano overleden. In het nachtrif is één van de koraalduivels geëuthanaseerd. De twee overgebleven dieren zijn achter de schermen geplaatst.
- Vanuit het kleine Oceaanbassin is één van de Indische draadmakrelen naar het Tunnelbassin verhuisd. Verder zijn er in het tunnelbassin twee adelaarsroggen geboren.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Contacteer:

Paul van loon presenteert nieuwste boek in burgers' zoo
Op zondag 9 maart 2025 organisereerde Paul van Loon en Uitgeverij Leopold Dolfje Weerwolfje Dag in Koninklijke Burgers’ Zoo

Zondag 9 maart 2025 organiseerde kinderboekenschrijver Paul van Loon en Uitgeverij Leopold de Dolfje Weerwolfje Dag in Koninklijke Burgers’ Zoo. Paul van Loon trad tweemaal op met zijn band Paul van Loon & Andere Snuiters en overhandigde in zijn voorstelling van 13.00 uur op het podium van het Auditorium het eerste exemplaar van zijn nieuwste boek Wondernacht aan dierentuindirecteurs Alex en Bertine van Hooff.

Dolfje Weerwolfje Dag: de aftrap van een feestelijke week
Van zondag 9 tot en met zondag 16 maart 2025 vindt de Dolfje Weerwolfje Week plaats. Deze feestelijke week start met de Dolfje Weerwolfje Dag op zondag 9 maart in Burgers’ Zoo in Arnhem. Het nieuwe Dolfje Weerwolfje-boek Wondernacht gaat over fabelwezens en is geïnspireerd door de tentoonstelling Fantastische Fabelwezens in het Arnhemse dierenpark.

Wondernacht
Dolfje Weerwolfje staat symbool voor iedereen die zich anders voelt. Zoals in alle Dolfje Weerwolfje-boeken combineert Paul van Loon in Wondernacht een spannend avontuur met een herkenbare verhaallijn, deze keer over pesten en buitensluiten, en hoe je dat kunt doorbreken – voor jezelf en voor anderen.

Een dag vol activiteiten
Dolfje Weerwolfje Dag vindt van 11.00 tot 16.00 uur plaats in het Safari Meeting Centre. Paul van Loon & Andere Snuiters treden om 13.00 en 14.00 uur twee keer op (duur dertig minuten) in het Auditorium. Van 15.00 tot 16.30 uur signeert Paul van Loon in het Safari Restaurant. Van 14.00 tot 15.00 uur is er een exclusieve workshop door de illustrator van de Dolfje Weerwolfje-boeken, Hugo van Look (aanmelding vooraf, beperkte capaciteit). Hugo van Look signeert van 15.30 tot 16.30 uur.

Maar er is nog meer!
Dolfje Weerwolfje is zelf ook aanwezig voor een ‘meet & greet’: kinderen kunnen met hem op de foto voor de fotowand. Je kunt je laten schminken als Dolfje Weerwolfje, deelnemen aan creatieve activiteiten en een kleuter- of familierondleiding door een dierentuingids volgen langs alle fabelwezens. Op burgerszoo.nl/dolfjeweerwolfjedag zijn online kaarten te koop en kunnen belangstellenden vooraf plaatsen reserveren voor populaire activiteiten.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Contacteer:

volwassen adelaarsrog verhuist naar frankrijk
Koninklijke Burgers' Zoo schenkt kraakbeenvis van 70 kilo en een spanwijdte van 170 centimeter aan collega-aquarium
Maandag 10 maart 2025 verhuist een volwassen adelaarsrog vanuit Koninklijke Burgers’ Zoo in Arnhem naar Nausicaá in Boulogne-sur-Mer (Frankrijk). Dit vrouwtje blijkt maar liefst 70 kilo te wegen en kent een spanwijdte van 170 centimeter.

Grootste kweker ter wereld
Het Arnhemse dierenpark is al jaren de grootste kweker ter wereld van gevlekte adelaarsroggen. Het volwassen vrouwtje dat maandag 10 maart 2025 naar Frankrijk verhuist, heeft al voor een groot aantal nakomelingen gezorgd die door Burgers’ Zoo zijn gedoneerd aan publieksaquaria in heel Europa.

Europees populatiemanagementprogramma
Burgers’ Zoo heeft het stamboek opgezet voor deze kraakbeenvissoort en is jarenlang de coördinator geweest van dit Europese populatiemanagementprogramma. Tegenwoordig vervult Zoo Wroclaw (Polen) de rol van coördinator.

Plaats reactie