Ik weet niet hoe jij er over denkt (jij komt volgens mij wat vaker in het park), maar ik vind het verblijf niet goed genoeg. Ik zou het een mooi moment vinden om bijvoorbeeld wat dieren naar Planckendael te sturen.FotoWilliam schreef: ↑13 feb 2025, 19:57Vier dieren nog. Twee vrouwen met allebei een jong. Waarbij het ene jong ook langzaam naar de leeftijd toe aan het gaan is om zelfstandig te worden, dus mochten ze willen uitfaseren dan is dit wel een goed moment inderdaad.
Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
Re: Nieuwstopic Ouwehands Dierenpark
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval
Andere soort, Planckendael heeft Sumatraanse orangs. Die hebben ze in Nederland niet, daar zijn het allemaal de Borneose.Boots schreef: ↑13 feb 2025, 20:05Ik weet niet hoe jij er over denkt (jij komt volgens mij wat vaker in het park), maar ik vind het verblijf niet goed genoeg. Ik zou het een mooi moment vinden om bijvoorbeeld wat dieren naar Planckendael te sturen.FotoWilliam schreef: ↑13 feb 2025, 19:57Vier dieren nog. Twee vrouwen met allebei een jong. Waarbij het ene jong ook langzaam naar de leeftijd toe aan het gaan is om zelfstandig te worden, dus mochten ze willen uitfaseren dan is dit wel een goed moment inderdaad.
- FotoWilliam
- Laafsekikker dikkopje (LC)
- Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo, Artis
Ik vind het verblijf inderdaad behoorlijk ondermaats. Op zich biedt het binnenverblijf genoeg klimmogelijkheden, zeker als je de kooiconstructie meerekent, die voor een orang uiteindelijk gewoon klimstructuren zijn en ook als zodanig gebruikt worden. Maar de algehele ondruk van het de kas, met afbrokkelend beton, verdorde planten en veel traliewerk is niet meer hoe ik mijn orang-oetans zou willen tonen als moderne dierentuin. Ook het buitenverblijf vind ik niet meer voldoen, het idee van Apen op Stelten is leuk, maar is uiteindelijk ook niet meer dan een stel touwen tussen wat palen, en biedt geen afwisselend klimparcours voor de apen.Boots schreef: ↑13 feb 2025, 20:05Ik weet niet hoe jij er over denkt (jij komt volgens mij wat vaker in het park), maar ik vind het verblijf niet goed genoeg. Ik zou het een mooi moment vinden om bijvoorbeeld wat dieren naar Planckendael te sturen.FotoWilliam schreef: ↑13 feb 2025, 19:57Vier dieren nog. Twee vrouwen met allebei een jong. Waarbij het ene jong ook langzaam naar de leeftijd toe aan het gaan is om zelfstandig te worden, dus mochten ze willen uitfaseren dan is dit wel een goed moment inderdaad.
Zelf hoop ik wel dat de soort in Ouwehands behouden blijft, want het zijn zeer charismatische diere. Maar dan wel in een nieuw verblijf die helemaal aan hun eisen voldoet, en die de bezoekers echt iets laat zien van hoe deze prachtige dieren in het wild leven.
-
- Laafsekikkertje (VU)
Ik dacht dat het dezelfde soort was. Dat idee gaat dus niet door.Limburg vooruit schreef: ↑13 feb 2025, 20:09Andere soort, Planckendael heeft Sumatraanse orangs. Die hebben ze in Nederland niet, daar zijn het allemaal de Borneose.Boots schreef: ↑13 feb 2025, 20:05Ik weet niet hoe jij er over denkt (jij komt volgens mij wat vaker in het park), maar ik vind het verblijf niet goed genoeg. Ik zou het een mooi moment vinden om bijvoorbeeld wat dieren naar Planckendael te sturen.FotoWilliam schreef: ↑13 feb 2025, 19:57Vier dieren nog. Twee vrouwen met allebei een jong. Waarbij het ene jong ook langzaam naar de leeftijd toe aan het gaan is om zelfstandig te worden, dus mochten ze willen uitfaseren dan is dit wel een goed moment inderdaad.
-
- Laafsekikkertje (VU)
Sluit ik mij bij aan. Hopen dat Boekhoorn dan een keer de portemonnee wilt trekken voor een echt goed verblijf.FotoWilliam schreef: ↑13 feb 2025, 20:18Ik vind het verblijf inderdaad behoorlijk ondermaats. Op zich biedt het binnenverblijf genoeg klimmogelijkheden, zeker als je de kooiconstructie meerekent, die voor een orang uiteindelijk gewoon klimstructuren zijn en ook als zodanig gebruikt worden. Maar de algehele ondruk van het de kas, met afbrokkelend beton, verdorde planten en veel traliewerk is niet meer hoe ik mijn orang-oetans zou willen tonen als moderne dierentuin. Ook het buitenverblijf vind ik niet meer voldoen, het idee van Apen op Stelten is leuk, maar is uiteindelijk ook niet meer dan een stel touwen tussen wat palen, en biedt geen afwisselend klimparcours voor de apen.Boots schreef: ↑13 feb 2025, 20:05Ik weet niet hoe jij er over denkt (jij komt volgens mij wat vaker in het park), maar ik vind het verblijf niet goed genoeg. Ik zou het een mooi moment vinden om bijvoorbeeld wat dieren naar Planckendael te sturen.FotoWilliam schreef: ↑13 feb 2025, 19:57Vier dieren nog. Twee vrouwen met allebei een jong. Waarbij het ene jong ook langzaam naar de leeftijd toe aan het gaan is om zelfstandig te worden, dus mochten ze willen uitfaseren dan is dit wel een goed moment inderdaad.
Zelf hoop ik wel dat de soort in Ouwehands behouden blijft, want het zijn zeer charismatische diere. Maar dan wel in een nieuw verblijf die helemaal aan hun eisen voldoet, en die de bezoekers echt iets laat zien van hoe deze prachtige dieren in het wild leven.
- FotoWilliam
Ik help het je hopen, maar Boekhoorn kennende is die al aan het sparen voor de volgende nieuwe zeldzaamheid... Ik heb laatst zelf een ontwerp gemaakt om de orangs naar het huidige bonobo-verblijf te doen, met wat aanpassingen uiteraard, en dan op het olifantenperk + de ijsberen een mooie grote Zuidoost-Aziatische vlakte met hoefdieren, babiroera's en in bomen langoeren of gibbons. Eventueel zouden zelfs de orangs op de vlakte kunnen komen met een zelfde soort paalconstructie als ze nu hebben. Op de plek van de zeehonden een mooie volière met neushoornvogels en kleiner spul. Dan laat je tenminste de dieren zien zoals ze in de natuur samen zouden voorkomen. Maar ik vrees dat dat soort gebieden aan Ouwehands niet besteedt zijnBoots schreef: ↑13 feb 2025, 20:21Sluit ik mij bij aan. Hopen dat Boekhoorn dan een keer de portemonnee wilt trekken voor een echt goed verblijf.FotoWilliam schreef: ↑13 feb 2025, 20:18Ik vind het verblijf inderdaad behoorlijk ondermaats. Op zich biedt het binnenverblijf genoeg klimmogelijkheden, zeker als je de kooiconstructie meerekent, die voor een orang uiteindelijk gewoon klimstructuren zijn en ook als zodanig gebruikt worden. Maar de algehele ondruk van het de kas, met afbrokkelend beton, verdorde planten en veel traliewerk is niet meer hoe ik mijn orang-oetans zou willen tonen als moderne dierentuin. Ook het buitenverblijf vind ik niet meer voldoen, het idee van Apen op Stelten is leuk, maar is uiteindelijk ook niet meer dan een stel touwen tussen wat palen, en biedt geen afwisselend klimparcours voor de apen.Boots schreef: ↑13 feb 2025, 20:05Ik weet niet hoe jij er over denkt (jij komt volgens mij wat vaker in het park), maar ik vind het verblijf niet goed genoeg. Ik zou het een mooi moment vinden om bijvoorbeeld wat dieren naar Planckendael te sturen.FotoWilliam schreef: ↑13 feb 2025, 19:57Vier dieren nog. Twee vrouwen met allebei een jong. Waarbij het ene jong ook langzaam naar de leeftijd toe aan het gaan is om zelfstandig te worden, dus mochten ze willen uitfaseren dan is dit wel een goed moment inderdaad.

-
- Laafsekikkertje (VU)
Nee zoiets zie ik nooit in Ouwehands verschijnen. Klinkt als een typisch Burgers zoo project.FotoWilliam schreef: ↑13 feb 2025, 20:28Ik help het je hopen, maar Boekhoorn kennende is die al aan het sparen voor de volgende nieuwe zeldzaamheid... Ik heb laatst zelf een ontwerp gemaakt om de orangs naar het huidige bonobo-verblijf te doen, met wat aanpassingen uiteraard, en dan op het olifantenperk + de ijsberen een mooie grote Zuidoost-Aziatische vlakte met hoefdieren, babiroera's en in bomen langoeren of gibbons. Eventueel zouden zelfs de orangs op de vlakte kunnen komen met een zelfde soort paalconstructie als ze nu hebben. Op de plek van de zeehonden een mooie volière met neushoornvogels en kleiner spul. Dan laat je tenminste de dieren zien zoals ze in de natuur samen zouden voorkomen. Maar ik vrees dat dat soort gebieden aan Ouwehands niet besteedt zijnBoots schreef: ↑13 feb 2025, 20:21Sluit ik mij bij aan. Hopen dat Boekhoorn dan een keer de portemonnee wilt trekken voor een echt goed verblijf.FotoWilliam schreef: ↑13 feb 2025, 20:18Ik vind het verblijf inderdaad behoorlijk ondermaats. Op zich biedt het binnenverblijf genoeg klimmogelijkheden, zeker als je de kooiconstructie meerekent, die voor een orang uiteindelijk gewoon klimstructuren zijn en ook als zodanig gebruikt worden. Maar de algehele ondruk van het de kas, met afbrokkelend beton, verdorde planten en veel traliewerk is niet meer hoe ik mijn orang-oetans zou willen tonen als moderne dierentuin. Ook het buitenverblijf vind ik niet meer voldoen, het idee van Apen op Stelten is leuk, maar is uiteindelijk ook niet meer dan een stel touwen tussen wat palen, en biedt geen afwisselend klimparcours voor de apen.Boots schreef: ↑13 feb 2025, 20:05Ik weet niet hoe jij er over denkt (jij komt volgens mij wat vaker in het park), maar ik vind het verblijf niet goed genoeg. Ik zou het een mooi moment vinden om bijvoorbeeld wat dieren naar Planckendael te sturen.FotoWilliam schreef: ↑13 feb 2025, 19:57
Vier dieren nog. Twee vrouwen met allebei een jong. Waarbij het ene jong ook langzaam naar de leeftijd toe aan het gaan is om zelfstandig te worden, dus mochten ze willen uitfaseren dan is dit wel een goed moment inderdaad.
Zelf hoop ik wel dat de soort in Ouwehands behouden blijft, want het zijn zeer charismatische diere. Maar dan wel in een nieuw verblijf die helemaal aan hun eisen voldoet, en die de bezoekers echt iets laat zien van hoe deze prachtige dieren in het wild leven.![]()
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: Meerdere
Gisterochtend stonden alle seinen op groen bij de Amoertijgers.
De dieren toonden achter de schermen interesse in elkaar bij het neus-aan-neus contact. Het vrouwtje bood zich aan aan het mannetje en leek overduidelijk krols. Dat betekent dat ze in haar vruchtbare periode zit. De introductie achter de schermen verliep goed, dus het was tijd voor de volgende stap! Beide tijgers mogen samen het buitenverblijf in.
Daar zoeken ze elkaar op en waren al een aantal paarpogingen te zien!
Sinds de aankomst van de tijgervrouw in 2023 leven we toe naar dit moment. Introducties bij katachtigen zijn enorm risicovol zijn. Als de dieren op een verkeerd moment samen komen, kunnen ze elkaar flink verwonden of erger. Het is daarom enorm belangrijk dat de dieren er allebei klaar voor zijn en alle gedragingen kloppen. Het is dan ook ontzettend mooi om te zien dat deze introductie goed verloopt.
En wat nu? De dieren brengen tijd met elkaar door tot de krolse periode van de tijgervrouw voorbij is. De verzorgers houden beide dieren en hun gedrag in de gaten. Als de krolse periode voorbij is, gaan beide weer hun eigen weg. En dan is het hopen dat er een gelukte paring heeft plaatsgevonden!Dat is ontzettend mooi, want de Amoertijger is een bedreigde diersoort. Wat denk jij? Kunnen we over drie maanden tijgerwelpjes verwachten? 🥹
Bron: Facebook Ouwehands Dierenpark
- Laafsekikker
- Fictieve account
- Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
- Contacteer:
Ouwehands Dierenpark roept op om te rennen voor de ijsbeer
Het is vandaag de Internationale dag van de ijsbeer, een dag waarop wereldwijd aandacht wordt gevraagd voor het krimpende leefgebied van de ijsbeer en andere bedreigingen. Ouwehands Dierenpark roept op om heel concreet bij te dragen aan de bescherming van de ijsbeer, namelijk door mee te rennen met de Beregoeie Run.
Op zaterdag 12 april 2025 vindt alweer de derde editie plaats van de Beregoeie Run in en om Ouwehands Dierenpark. Tijdens deze sponsorloop wordt dit keer geld opgehaald voor bescherming van beren via twee stichtingen, Bears in Mind en Ouwehand Zoo Foundation. Waar Bears in Mind zich vooral richt op bruine beren, zet Ouwehand Zoo Foundation zich in voor onder andere de ijsbeer. Het geld dat wordt opgehaald gaat naar bijvoorbeeld de organisatie Polar Bears International (PBI) die zich in het natuurlijk leefgebied inzet voor het beschermen van de ijsbeer en onderzoek.
IJsbeer jongen en hun moeder
Ouwehand Zoo Foundation (OZF) ondersteunt Polar Bears International (PBI) al jaren in hun onderzoek met name naar gedrag van ijsbeer-moeders op Spitsbergen (Noorwegen) vlak voordat ze het sneeuwhol ingaan en vlak nadat ze met hun jongen naar buiten komen en in welke conditie zij dan zijn.
Wetenschappers vrezen dat ijsbeer-moeders worden gestoord door menselijke activiteiten die in intensiteit toenemen doordat de Noordpool steeds toegankelijker wordt. Als een ijsbeermoeder zich niet veilig voelt, worden jongen niet geboren of overleven ze de periode waarin ze met moeder in hun sneeuwhol zijn niet. Daarom wordt er met speciale camera’s gekeken of de ijsberen last hebben van menselijke activiteiten en zo ja, wat we hierin kunnen veranderen. Daarnaast is het door klimaatverandering en daardoor het smelten van het ijs op de Noordpool steeds moeilijker voor ijsberen om te jagen. Voor ijsbeermoeders is het erg belangrijk dat zij genoeg eten en in een gezonde conditie zijn om hun jongen te krijgen en groot te brengen. Hierin biedt het onderzoek ook meer inzicht.
Ren voor de ijsbeer!
De Beregoeie Run is voor beren die een betere toekomst verdienen. Het brengt de sponsorlopers en de beren samen in Ouwehands Dierenpark na sluitingstijd, waar de renners dóór het park, langs de ijsberen, Maleise beren en de bruine beren in Het Berenbos rennen. Een unieke beleving, waar de deelnemers direct zien waar zij het voor doen. De routes zijn aangekleed met feiten, wist-je-datjes, 'beren op de weg' en leuke uitdagingen. Er is een mogelijkheid voor 5 kilometer, 10 kilometer en er is een 1 kilometer Kidsrun. Het belooft een impactvolle sponsorloop te worden met steun van hoofdsponsor Pet’s Place en restaurantketen De Beren.
Dus wil jij meehelpen het verschil te maken? Ren dan mee voor de ijsbeer. Wil je meer weten of je inschrijven? Kijk op www.beregoeierun.nl
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
Sinds gisteren is er een nieuw rode panda mannetje te zien! Hij voegt zich bij het vrouwtje dat nu al in het park leeft. Beide dieren zijn nog jong. Rode panda’s zijn vanaf 18 maanden geslachtsrijp. De twee kunnen aan elkaar wennen en misschien kunnen we in de toekomst wel jongen verwachten!
De rode panda staat op de IUCN Red List genoteerd als bedreigde diersoort. Het in stand houden van een gezonde reservepopulatie in dierenparken is daarom belangrijk. Nog belangrijker is het beschermen van de wilde rode panda en zijn leefgebied. Daarom steunt Ouwehand Zoo Foundation het project van Red Panda Network. Deze organisatie beschermt het leefgebied en bestrijdt stroperij.
Bron: Facebook Ouwehands Dierenpark
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
Gisteren zijn er drie nevelpanters geboren in Ouwehands Dierenpark. De paringen vonden in december plaats. Dan is het natuurlijk altijd spannend of die succesvol zijn! Dat bleek dus zo te zijn!
De nevelpanter staat als ‘Kwetsbaar’ genoteerd op de IUCN Red List. We zijn dus trots om op deze manier bij te kunnen dragen aan het in stand houden van deze bijzondere diersoort. De komende tijd verblijven de jongen nog in het veilige kraamhol. Over een tijdje verschijnen hun koppies vanzelf in het binnenverblijf!
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
- Spoiler: geef het geheim prijs!
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: CNME
-
- Laafsekikkertje (VU)
Ik snap de keuze ook niet. Zeker niet voor dat verblijf.meubilaie2 schreef: ↑07 mar 2025, 08:29Tamelijk bizarre keuze om de kaaimannen weg te doen voor een luiaard in mijn ogen.
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
- FotoWilliam
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
Het lijkt er in de plannen op dat ze die beslissing inderdaad genomen hebben.FotoWilliam schreef: ↑11 mar 2025, 16:10Mooi nieuws, hopelijk durven ze de beslissing te nemen om na de verbouwing ook minder soorten te tonen, want de vliegruimte per volière is met de huidige zes soorten echt ontoereikend. Er drie volières/soorten van maken lijkt me een pak beter.
- Mr. Gharial
- Laafsekikker (EN)
- Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo
- FotoWilliam
- Bij de neushoornvogels ontbraken de bordjes voor de rosse neushoornvogel en de Sulawesi jaarvogel. De schuiven naar de binnen-verblijven waren ook gesloten, dus verwacht dat de soorten uit de collectie zijn.
- Het tijgerverblijf kreeg een opknapbeurt, zo werdt er flink gesnoeid, en de schuilholen aangepakt. De tijgers waren hierdoor niet te zien.
- In het Aquarium heeft de bak van de juweelkardinaalbaarzen nu gedempt licht. Een goede keuze gezien dit een schemer-actieve soort is.
- De afscheiding van het berberapen-verblijf is verhoogd en aangepast. Persoonlijk vind ik het er wel mooi uit zien. En, een groot pluspunt, het ziet er weer hetzelfde uit zoals de oorspronkelijke afscheiding uit de jaren '30 (vergelijk foto's 2 &3):

- Een primaten-verblijf waar ik een pak minder positief over ben is het bonobo-verblijf. Daar zijn ze druk bezig om het verblijf anti-uitbraak te krijgen, maar qua esthetiek had het allemaal wel wat subtieler gekund... De stalen platen en metalen constructie op de rotsen maken het verblijf er niet mooier op. Maar oordeel zelf:

- In het Ori-Huis wordt het voormalige verblijf van de Burmeens python weer ingericht met o.a. een kunstboom. Hier zullen op termijn de Cubaanse boa's heen verhuizen:

- Het binneverblijf van de Maleise beren nadert zijn voltooing:

- De afscheiding vanaf de kant van de koala's. De ontstane hoek op rechts schreeuwt toch om een kleine volière met Australische prachtvinken

- En als laatste iets waar ik zeer positief over ben, bij de gorilla's zijn groenperken aangebracht voor het buitenverblijf. Hier knapt het aanzien toch een heel stuk van op:

-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: de BBB's
Ouwehands en esthetiek is iets zoals water en vuur. Het een dooft het ander.FotoWilliam schreef: ↑15 apr 2025, 17:53
- Een primaten-verblijf waar ik een pak minder positief over ben is het bonobo-verblijf. Daar zijn ze druk bezig om het verblijf anti-uitbraak te krijgen, maar qua esthetiek had het allemaal wel wat subtieler gekund... De stalen platen en metalen constructie op de rotsen maken het verblijf er niet mooier op. Maar oordeel zelf:
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com