Joost schreef: ↑16 jan 2025, 12:40
Gorilla Gust schreef: ↑15 jan 2025, 17:57
Inderdaad, het (meende ik toch?) aangekondigde afscheid van de Indische neushoorns als diersoort is hiermee alvast weer tijdelijk van de baan.
De Indische neushoorns hebben inderdaad lange tijd op de nominatie gestaan om uit de collectie te gaan ten behoeve van de uitbreiding van het olifantenverblijf. Wat ik echter uit de
berichtgeving van de Blijdorper Bende begrijp is dat plan vorig jaar van tafel gegaan omdat het meenemen van het neushoornverblijf te kostbaar zou zijn. In de meest recente tekeningen lijkt er ook niets aan het neushoornverblijf te veranderen, dus zeker voor een oudere dame lijkt het mij nog wel geschikt.
Ik denk dat het zoals hier eerder al geopperd werd goed zou zijn voor Blijdorp om de focus nu eerst van het olifantenverblijf naar andere projecten te verleggen. Op termijn is het olifantenverblijf echt wel aan vernieuwing toe, maar momenteel is het voor mij echt niet het meest heikele punt in het park. De verblijven die daar voor zouden moeten wijken (grote vliegkooi, kamelen en het Aziatisch moeras) lijken ook nog niet perse aan het einde van hun latijn te zijn. Gezien de enorme kosten zou ik er dan inderdaad voor kiezen om eerst op andere projecten te focussen. Daarbij gaat mijn oog meteen naar de Oceaniumzijde en dan het gebied rondom Amazonica en de bizons. Hier heb je de ruimte en zit je niet aan allerlei bouwrestricties vast die je aan de andere kant van het spoor wel hebt, waardoor je redelijk veel vrijheid hebt om te doen wat je wil. Zet daar een groot en indrukwekkend African Jungle gebied neer en je kan zo weer een aantal jaar vooruit.
Aan de andere kant vind ik het ergens ook makkelijk om enkel naar nieuwbouw projecten te kijken als het gaat om hoe Blijdorp weer terug naar de top te helpen. Ik denk dat er ook op andere vlakken dingen niet goed gaan. Volgens ZooInside (in de podcast) is er een misrekening gemaakt met de bouwkosten van het olifantenverblijf en zou deze miljoenen hoger uitvallen dan verwacht. En daarnaast is er recent een nieuwe financieel manager aangenomen en
zoeken ze momenteel nog een medewerker finance en een controller, voor een organisatie als die van Blijdorp klinkt dat alsof ze ongeveer de volledige financiële afdeling aan het vervangen zijn. Dat doet mij vrezen dat het er financieel nog minder goed gaat dan wat er zo nu en dan naar buiten komt.
Als je dan elke euro moet omdraaien vraag ik mij af of ze ook op het vlak van visie en de marketing helemaal de logische keuzes maken momenteel. Vooropgesteld: de ambities die de Diergaarde heeft in hun masterplan vind ik geweldig. En van de
bewustwordingscampagne in samenwerking met andere Rotterdamse iconen durf ik ook te zeggen dat ik die geniaal vind. Echter stel ik mij bij allebei wel de vraag: is dit wat Blijdorp nu verder gaat helpen? Het is heel goed om ambities te hebben om de wereld te verbeteren en mensen bewust te maken met campagnes, maar dat kan pas als de kern ijzersterk is. Ik vraag me af of ze met deze hele nieuwe visie en campagne echt veel nieuwe bezoekers trekken, ze gaan daarvoor misschien net te veel over de wereld buiten Blijdorp, maar als je kijkt naar de partijen waarmee ze deze ontwikkeld hebben zal het flink wat gekost hebben. Blijdorp heeft nog altijd een enorm fundament om op voort te borduren en andere parken kijken jaloers naar de trouwe fanschare die ze hebben, maar je merkt dat dit de afgelopen jaren wat aan het afbrokkelen is. Als ik Erik Zevenbergen was zou ik voor nu eerst alles op alles zetten om van Blijdorp weer de parel te maken die het 10 jaar geleden was, vol de focus op het park en daarna komt de rest.
Ik vind het een mooie analyse Joost. Ik denk alleen dat je problemen bij de kern op moet lossen. Het probleem is in dit geval Erik Zevenbergen, die geen goede visie heeft en met een goed beargumenteerd, maar veel te ambitieus masterplan het hele park om zeep aan het helpen is. Het is te hoogover voor de nuchtere Rotterdammers. De nadruk ligt simpelweg teveel op natuurbehoud.
Blijdorp moet terug naar de basis. Volledige focus op het verrijken van de diercollectie waar mogelijk, kleine bouwprojecten starten om bezoekers terug te halen en gelijktijdig onderhoud plegen aan bestaande verblijven.
Ook moet Blijdorp gewoon ala de leeuwenexit in Artis gaan dreigen met instortingsgevaar of een potentiële sloop van de Rivierahal, om de gemeente en andere instanties wakker te schudden. Alleen gaat Blijdorp de renovatie van de hal nooit kunnen betalen. Ik heb het idee dat Erik te weinig wat dat betreft van zich laat horen, hij moet de noodklok nu echt gaan luiden.
En het hele olifantenproject moet per direct worden geannuleerd. Men moet het stof weghalen in Taman Indah, nieuwe kunstplanten plaatsen en drie bullen gaan houden. De olifantenuitbreiding is onrealistisch, kost teveel geld en gaat geen enkele bezoeker extra opleveren. Een van de domste investeringen die een Nederlandse dierentuin ooit gepland heeft.