Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2025)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2025)

Bericht door daniel1109 »

Apenarend schreef:
16 jan 2025, 19:45
Wat ik toch niet helemaal begrijp is waarom het persé een oliduct moet zijn ipv een bezoekersbrug. Dat laatste lijkt me goedkoper in constructie een geeft de bezoekers meteen een uitzicht op beide perken.
Waarschijnlijk om een naar hun idee uniek selling point in Nederland te hebben. Wat het door de Beekse bergen al niet meer is.

Maar ik denk dat we allemaal wel betere en goedkopere oplossingen, en grotere prioriteiten om aan te pakken kunnen bedenken, dan wat het bestuur daar nu allemaal wilt.

En oke, qua thematisering is Blijdorp van een hoger niveau dan bij Libéma. Maar hoe kan het dat ze in Overloon voor 2 miljoen euro een gebied van 2 hectare kunnen bouwen met meerdere verblijven en 17 diersoorten, en dat Blijdorp al 2 miljoen uittrekt voor alleen het nieuwe verblijf van de francois langoeren. Ik vraag me dan echt af waarom daar zo'n groot financieel verschil in zit

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

lintworm schreef:
16 jan 2025, 20:21
Rensrobert schreef:
16 jan 2025, 20:14
Apenarend schreef:
Wat ik toch niet helemaal begrijp is waarom het persé een oliduct moet zijn ipv een bezoekersbrug. Dat laatste lijkt me goedkoper in constructie een geeft de bezoekers meteen een uitzicht op beide perken.
ja, of helemaal geen bezoekerspad. het scheelt een hoop geld allemaal :D
Dat kan dan weer niet, want die paden zijn monumentaal.
Volgens mij dat looppad daar nou net niet. Het pad loopt via de oude ingang, door de Riviera hal, over het vijvercomplex en eindigt bij het oude giraffen verblijf (waar nu dus de leeuwen zitten)

https://diergaardeblijdorp.nl/nl/ontdek ... monumenten

Luipaardhaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Luipaardhaai »

Joost schreef:
16 jan 2025, 12:40
Gorilla Gust schreef:
15 jan 2025, 17:57
Inderdaad, het (meende ik toch?) aangekondigde afscheid van de Indische neushoorns als diersoort is hiermee alvast weer tijdelijk van de baan.
De Indische neushoorns hebben inderdaad lange tijd op de nominatie gestaan om uit de collectie te gaan ten behoeve van de uitbreiding van het olifantenverblijf. Wat ik echter uit de berichtgeving van de Blijdorper Bende begrijp is dat plan vorig jaar van tafel gegaan omdat het meenemen van het neushoornverblijf te kostbaar zou zijn. In de meest recente tekeningen lijkt er ook niets aan het neushoornverblijf te veranderen, dus zeker voor een oudere dame lijkt het mij nog wel geschikt.

Ik denk dat het zoals hier eerder al geopperd werd goed zou zijn voor Blijdorp om de focus nu eerst van het olifantenverblijf naar andere projecten te verleggen. Op termijn is het olifantenverblijf echt wel aan vernieuwing toe, maar momenteel is het voor mij echt niet het meest heikele punt in het park. De verblijven die daar voor zouden moeten wijken (grote vliegkooi, kamelen en het Aziatisch moeras) lijken ook nog niet perse aan het einde van hun latijn te zijn. Gezien de enorme kosten zou ik er dan inderdaad voor kiezen om eerst op andere projecten te focussen. Daarbij gaat mijn oog meteen naar de Oceaniumzijde en dan het gebied rondom Amazonica en de bizons. Hier heb je de ruimte en zit je niet aan allerlei bouwrestricties vast die je aan de andere kant van het spoor wel hebt, waardoor je redelijk veel vrijheid hebt om te doen wat je wil. Zet daar een groot en indrukwekkend African Jungle gebied neer en je kan zo weer een aantal jaar vooruit.

Aan de andere kant vind ik het ergens ook makkelijk om enkel naar nieuwbouw projecten te kijken als het gaat om hoe Blijdorp weer terug naar de top te helpen. Ik denk dat er ook op andere vlakken dingen niet goed gaan. Volgens ZooInside (in de podcast) is er een misrekening gemaakt met de bouwkosten van het olifantenverblijf en zou deze miljoenen hoger uitvallen dan verwacht. En daarnaast is er recent een nieuwe financieel manager aangenomen en zoeken ze momenteel nog een medewerker finance en een controller, voor een organisatie als die van Blijdorp klinkt dat alsof ze ongeveer de volledige financiële afdeling aan het vervangen zijn. Dat doet mij vrezen dat het er financieel nog minder goed gaat dan wat er zo nu en dan naar buiten komt.

Als je dan elke euro moet omdraaien vraag ik mij af of ze ook op het vlak van visie en de marketing helemaal de logische keuzes maken momenteel. Vooropgesteld: de ambities die de Diergaarde heeft in hun masterplan vind ik geweldig. En van de bewustwordingscampagne in samenwerking met andere Rotterdamse iconen durf ik ook te zeggen dat ik die geniaal vind. Echter stel ik mij bij allebei wel de vraag: is dit wat Blijdorp nu verder gaat helpen? Het is heel goed om ambities te hebben om de wereld te verbeteren en mensen bewust te maken met campagnes, maar dat kan pas als de kern ijzersterk is. Ik vraag me af of ze met deze hele nieuwe visie en campagne echt veel nieuwe bezoekers trekken, ze gaan daarvoor misschien net te veel over de wereld buiten Blijdorp, maar als je kijkt naar de partijen waarmee ze deze ontwikkeld hebben zal het flink wat gekost hebben. Blijdorp heeft nog altijd een enorm fundament om op voort te borduren en andere parken kijken jaloers naar de trouwe fanschare die ze hebben, maar je merkt dat dit de afgelopen jaren wat aan het afbrokkelen is. Als ik Erik Zevenbergen was zou ik voor nu eerst alles op alles zetten om van Blijdorp weer de parel te maken die het 10 jaar geleden was, vol de focus op het park en daarna komt de rest.
Ik vind het een mooie analyse Joost. Ik denk alleen dat je problemen bij de kern op moet lossen. Het probleem is in dit geval Erik Zevenbergen, die geen goede visie heeft en met een goed beargumenteerd, maar veel te ambitieus masterplan het hele park om zeep aan het helpen is. Het is te hoogover voor de nuchtere Rotterdammers. De nadruk ligt simpelweg teveel op natuurbehoud.

Blijdorp moet terug naar de basis. Volledige focus op het verrijken van de diercollectie waar mogelijk, kleine bouwprojecten starten om bezoekers terug te halen en gelijktijdig onderhoud plegen aan bestaande verblijven.

Ook moet Blijdorp gewoon ala de leeuwenexit in Artis gaan dreigen met instortingsgevaar of een potentiële sloop van de Rivierahal, om de gemeente en andere instanties wakker te schudden. Alleen gaat Blijdorp de renovatie van de hal nooit kunnen betalen. Ik heb het idee dat Erik te weinig wat dat betreft van zich laat horen, hij moet de noodklok nu echt gaan luiden.

En het hele olifantenproject moet per direct worden geannuleerd. Men moet het stof weghalen in Taman Indah, nieuwe kunstplanten plaatsen en drie bullen gaan houden. De olifantenuitbreiding is onrealistisch, kost teveel geld en gaat geen enkele bezoeker extra opleveren. Een van de domste investeringen die een Nederlandse dierentuin ooit gepland heeft.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

daniel1109 schreef:
16 jan 2025, 20:29
lintworm schreef:
Rensrobert schreef:
Apenarend schreef:
Volgens mij dat looppad daar nou net niet. Het pad loopt via de oude ingang, door de Riviera hal, over het vijvercomplex en eindigt bij het oude giraffen verblijf (waar nu dus de leeuwen zitten)

De term oliduct komt volgens mij nog voort uit het voormalige plan om het bongoverblijf bij het olifantenverblijf te trekken. De Papegaaienlaan die van de tweelinggebouwen naar de grote vijver liep zou dan terugkeren, waarmee de monumentale padenstructuur hersteld zou worden. Dit plan was echter te duur en ging daarom niet door. Ondertussen is ook de 'goedkopere' fase 2 op het kamelenperk die ze daarom maar eerst uit gingen voeren te duur..

lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Bericht door lintworm »

daniel1109 schreef:
lintworm schreef:
Rensrobert schreef:
Apenarend schreef:

De hele historische tuinaanleg (dus de oorspronkelijke paden) is een rijksmonument, dus daar hoort ook het pad tussen olifanten en de moerasvoliere naar de oude apenrots bij en niet alleen de centrale as.

https://rijksmonumenten.nl/monument/530 ... rotterdam/

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

lintworm schreef:
17 jan 2025, 13:40
daniel1109 schreef:
lintworm schreef:
Rensrobert schreef:
Apenarend schreef:

De hele historische tuinaanleg (dus de oorspronkelijke paden) is een rijksmonument, dus daar hoort ook het pad tussen olifanten en de moerasvoliere naar de oude apenrots bij en niet alleen de centrale as.

Je hebt gelijk. Maar gezien de wijzigingen die er al geweest zijn in de paden zal er denk ik daar wel minder zwaar aan getrokken worden.

rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Living Coast

Bericht door rick04 »

Funfact: de stenenrij op het giraffeperk zijn ook ter herinnering aan de monumentale paden van vroeger. Ik dacht zelfs dat die verplicht daar moeten liggen vanwege de monumentenstatus op de oorspronkelijke tuinaanleg.
You can find me in the zoo :)

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

daniel1109 schreef:
17 jan 2025, 16:13
lintworm schreef:
17 jan 2025, 13:40

Je hebt gelijk. Maar gezien de wijzigingen die er al geweest zijn in de paden zal er denk ik daar wel minder zwaar aan getrokken worden.
Het is wel zo dat veel van de wijzigingen aan de padenstructuur dateren van voordat de diergaarde tot monument werd verklaard (in 2004 was dat). Tegenwoordig wordt er juist meer op toegezien om bij het oorspronkelijke ontwerp uit 1940 te blijven, en toevallig maakt het pad waarvan hier sprake is daar ook deel van uit.
rick04 schreef:
17 jan 2025, 16:24
Funfact: de stenenrij op het giraffeperk zijn ook ter herinnering aan de monumentale paden van vroeger. Ik dacht zelfs dat die verplicht daar moeten liggen vanwege de monumentenstatus op de oorspronkelijke tuinaanleg.
Dat klopt inderdaad. Het is vaak een kwestie van compromissen zoeken met de monumentencommissies, maar met wat creativiteit is er zelfs met alle restricties soms vrij veel mogelijk.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Een beetje zoals in Antwerpen wellicht: zolang de 2-3 belangrijke zichtlijnen behouden blijven is er daar ook wel iets mogelijk.
Dat zal in Rotterdam ook wel het geval zijn en dat lijkt mij bij historische parken en landschappelijk ook wel enigszins wenselijk.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

In het voorjaar verwacht Diergaarde Blijdorp twee nieuwe Aziatische leeuwinnen. Het gaat om twee zussen, van 2 jaar oud, afkomstig van een dierentuin in Denemarken. Mannetje Wishu mag met allebei paren.

Hoe dierentuin Blijdorp leeuw na leeuw zag sterven en nu opnieuw probeert om welpjes te verwekken

Ze was voorbestemd om gezonde nakomelingen te krijgen. Maar de Aziatische leeuwin Lalana zal nooit meer zwanger raken. Het geliefde dier overleed onlangs in Diergaarde Blijdorp. Niet getreurd: haar opvolgsters ‘staan te popelen’ om naar Rotterdam te komen. Welkom in de complexe wereld van ‘fokprogramma's’, waarmee dierentuinen bedreigde diersoorten proberen te redden.

Bron (Premium artikel): AD.nl

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Joost »

Wederom een financiële domper voor Diergaarde Blijdorp:

Medewerker Blijdorp onterecht ontslagen na stelen van koekjes: dierentuin moet 50.000 euro betalen
Een medewerker van Diergaarde Blijdorp werd vorig jaar ontslagen na het stelen van koekjes. De medewerker accepteerde zijn ontslag echter niet en stapte naar de rechter, die oordeelde dat de dierentuin onterecht heeft gehandeld. Dat komt Blijdorp duur te staan: de dierentuin moet meer dan 50.000 euro aan de medewerker betalen.

Bron en meer: https://zooflits.nl/medewerker-blijdorp ... o-betalen/

Ook complimenten voor degene van ZooFlits die in de laatste zin exact mijn gedachte samenvatte:

Het is onduidelijk of de fanclub Vrienden van Blijdorp al is gevraagd om voor deze kosten op te draaien.

dehaas
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: San Diego Zoo

Bericht door dehaas »

Ongekend dat op een dergelijk domme manier geld weglekt uit Blijdorp. Maar fijn het arbeidsrecht nog steeds goed wordt beschermd. Verder inderdaad de complimenten aan ZooFlits voor die scherpe en terechte opmerking.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Ik begrijp als buitenstaander die laatste opmerking niet, evenmin als jullie vreugde daarover.

Verder dom van die man, 37 jaar dienst en om die reden. Had hij het dan gevraagd, hij kreeg ze misschien wel zo mee indien ze werkelijk buiten datum waren.

Bij ons op het werk, is het duidelijk: een stylo nemen voor persoonlijk gebruik, is diefstal en ontslag. De waarde van het voorwerp doet er op zich niet toe, al vind ik wel dat een werkgever misschien dat wel mee in reden moet nemen, evenals de staat van dienst van iemand: 6 maanden in dienst, of onberispelijk 37 jaar, zelf zou ik als werkgever die overweging altijd wel maken.

Al moet ik meteen toegeven dat de stylo van het werk die ik bij thuiswerk gebruik, ook gebruikt wordt bij het voorbereiden van reisverslagen :-\
Extinction is forever!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Ik volg, diefstal is diefstal.

Maar ik kan de keren dat ik nog een pen in mijn broek had steken toen ik thuis kwam nooit nog tellen. Soms nam ik een schoendoos vol terug mee, vaak met veel meer pennen dan dat ik meebracht.

Koekjes die vervallen zijn en normaal weg gegooid zouden worden??
Maar je zegt dat tegen uw meerdere, je doet dat niet.

Het probleem is dat er weinig tot geen normbesef meer is bij de mensen.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Joost »

Apenarend schreef:
20 jan 2025, 20:37
Ik begrijp als buitenstaander die laatste opmerking niet, evenmin als jullie vreugde daarover.
De opmerking is een sneer naar het huidige beleid wat gevoerd wordt in Diergaarde Blijdorp. Waar vroeger de Vrienden van Blijdorp mooie grote projecten financierden en een plus op de tuin zetten worden de laatste jaren voor allerlei wissewasjes de hand opgehouden bij de Vrienden. Reguliere onderhoudsklussen en kleine aanpassingen worden tegenwoordig regelmatig door hun betaald, omdat de Diergaarde er zelf blijkbaar niet genoeg geld voor heeft. De laatste jaren van haar leven droegen de vrienden zelfs bij aan de verzorging van olifant Irma en recent is ook de minimale onderhoudsklus aan het wallabyverblijf door ze betaald. En met als kers op de taart werd afgelopen nieuwjaarslezing opgeroepen dat ze nóg meer geld moesten doneren voor het nieuwe langoerenverblijf omdat het anders niet door kon gaan, voor de duidelijkheid; de vrienden hadden daar toen al een miljoen euro aan toegezegd.. Het geeft een beeld dat ze voor het minste of geringste maar weer naar de vrienden toestappen om ze te laten lappen, vandaar de sarcastische opmerking van ZooFlits.

Verder eens hoor, als je bewust jat van werk moet dat niet zonder consequenties blijven. Echter, als werkgever moet je ook je zaken dan op orde hebben als je besluit iemand te ontslaan en dat had Blijdorp in dit geval niet, waardoor er weer onnodig geld uit de organisatie verdwijnt..

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Joost schreef:
20 jan 2025, 21:28
Apenarend schreef:
20 jan 2025, 20:37
De opmerking is een sneer naar het huidige beleid wat gevoerd wordt in Diergaarde Blijdorp. Waar vroeger de Vrienden van Blijdorp mooie grote projecten financierden en een plus op de tuin zetten worden de laatste jaren voor allerlei wissewasjes de hand opgehouden bij de Vrienden. Reguliere onderhoudsklussen en kleine aanpassingen worden tegenwoordig regelmatig door hun betaald, omdat de Diergaarde er zelf blijkbaar niet genoeg geld voor heeft. De laatste jaren van haar leven droegen de vrienden zelfs bij aan de verzorging van olifant Irma en recent is ook de minimale onderhoudsklus aan het wallabyverblijf door ze betaald. En met als kers op de taart werd afgelopen nieuwjaarslezing opgeroepen dat ze nóg meer geld moesten doneren voor het nieuwe langoerenverblijf omdat het anders niet door kon gaan, voor de duidelijkheid; de vrienden hadden daar toen al een miljoen euro aan toegezegd.. Het geeft een beeld dat ze voor het minste of geringste maar weer naar de vrienden toestappen om ze te laten lappen, vandaar de sarcastische opmerking van ZooFlits.

Verder eens hoor, als je bewust jat van werk moet dat niet zonder consequenties blijven. Echter, als werkgever moet je ook je zaken dan op orde hebben als je besluit iemand te ontslaan en dat had Blijdorp in dit geval niet, waardoor er weer onnodig geld uit de organisatie verdwijnt..
Op die manier, thx Joost, begrijpelijk nu.
Extinction is forever!

Willem
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Tierpark Berlin

Bericht door Willem »

In Blijdorp is in de jaren '90 mijn fascinatie voor dierentuinen begonnen tijdens de hoogijdagen van her eerste masterplan en die opwinding kreeg een vervolg ten tijde van de realisatie van het Oceanium en daarna de rest van het nieuwe deel 'over het spoor', de krokodillenkas en de weidevogelvoliere etc. Daarna is het in rap tempo bergafwaarts gegaan, voor mij door grotendeels onverklaarbare redenen. Ja, de subsidie die aanzienlijk was, viel weg; en ja, er was corona en een lockdown en ja, bedrijfskosten stegen. Maar dit zijn uitdagingen geweest waar meer dierentuinen last van hadden, maar die zich toch prima hebben weten te ontwikkelen. Ik snap gewoon niet goed hoe die steady basis van toen (stabiele stroom van vrij hoge bezoekersaantallen, zelfs met ratio abonnementhouders rekening houdend, uitstekend imago, sterke vriendenvereniging erachter, etc.) is veranderd naar de ogenschijnlijke wanorde van nu.
Zoals nu al meerdere keren aangehaald; hoe kom je er in hemelsnaam bij het centrale deel van je tuin met diverse prima verblijven op de schop te gooien voor een uitbreiding van je olifantenverblijf waarvan je nu al weet dat het zich in niets terug zal betalen. Klauwen met geld (dat er amper is) voor iets waarvan je op voorhand weet dat het niets unieks oplevert (met Wildlands, Beekse Bergen en Pairi Daiza met prima olifantenverblijven in de buurt. En alsof dat niet genoeg is, ligt de tuin er in mijn ogen regelrecht vervallen bij, om van alle leegstaande weggemoffelde verblijven nog maar niet te spreken. En maar melagolame projecten aankondigen. Werkelijk bizar!

Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza en Burgers Zoo

Bericht door Dustin1999 »

Op de mijn Blijdorp app lees ik dat Diergaarde Blijdorp onlangs een koppel Raven heeft ontvangen van VRC Zundert! Deze zullen na een maand in quarantaine in de Stellerzeearendvoliere komen te leven.

Weer een mooie toevoeging aan de collectie van Blijdorp. Vind Raven echt interessante en indrukwekkende dieren om te zien!

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

Wel gek, gezien dat gebied toch in de relatief nabije toekomst op de schop gaat
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Mr. Gharial schreef:
23 jan 2025, 17:49
Wel gek, gezien dat gebied toch in de relatief nabije toekomst op de schop gaat
Als het de gewone raaf is dan is die nog relatief makkelijk te herplaatsen. Aangezien deze op zo'n beetje het hele noordelijk halfrond voorkomt

Plaats reactie