Nieuwstopic Burgers' Zoo (2025)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Micheltje
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2025)

Bericht door Micheltje »

FotoWilliam schreef:
14 jan 2025, 22:12
Het zijn dit soort beslissingen waardoor ik Burgers zo waardeer. De olifanten passen op dit moment niet binnen hun visie van de ecodisplays, en door nu al te hinten op een mogelijk afscheid laat je duidelijk zien dat je echt werkt volgens een visie en niet volgens de waan van de dag, en daar kunnen veel dierentuinen nog een voorbeeld aan nemen. En op deze manier laat je ook zien dat je als (grote) dierentuin geen olifanten nodig hebt om relevant te zijn, in plaats van koste wat kost aan olifanten vast te blijven houden.
Het is idd heel mooi hoe ze hier op ingaan, maar wie zegt dat het definitief is.
Wie zegt dat er over 10 a 15 jaar geen olifanten zijn. Voor hetzelfde geldt komt er toch een nieuwe Olifant hierheen doordat er elders toch 1 weg moet.
Ik kan het ook mis hebben he

FotoWilliam
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo, Artis

Bericht door FotoWilliam »

Eens, maar mijn reactie ging er vooral om dat ze het nu al durven te benoemen dat ze op termijn overbodig hopen te zijn om olifanten op te vangen. Hiermee openen ze in ieder geval de mogelijkheid om zonder olifanten door te gaan, terwijl veel tuinen hun olifanten als soort heilige graal zien. Zelfs al zouden ze toch beslissen door te gaan met olifanten houden siert het ze dat ze zover van te voren al kritisch naar dit soort zaken kijken, en dus visie tonen.
De natuur toont ons de nietigheid van onszelf en de grootheid van onze Schepper

Micheltje
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Bericht door Micheltje »

FotoWilliam schreef:
15 jan 2025, 23:35
Eens, maar mijn reactie ging er vooral om dat ze het nu al durven te benoemen dat ze op termijn overbodig hopen te zijn om olifanten op te vangen. Hiermee openen ze in ieder geval de mogelijkheid om zonder olifanten door te gaan, terwijl veel tuinen hun olifanten als soort heilige graal zien. Zelfs al zouden ze toch beslissen door te gaan met olifanten houden siert het ze dat ze zover van te voren al kritisch naar dit soort zaken kijken, en dus visie tonen.
+1

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Micheltje schreef:
15 jan 2025, 20:24
FotoWilliam schreef:
14 jan 2025, 22:12
Het zijn dit soort beslissingen waardoor ik Burgers zo waardeer. De olifanten passen op dit moment niet binnen hun visie van de ecodisplays, en door nu al te hinten op een mogelijk afscheid laat je duidelijk zien dat je echt werkt volgens een visie en niet volgens de waan van de dag, en daar kunnen veel dierentuinen nog een voorbeeld aan nemen. En op deze manier laat je ook zien dat je als (grote) dierentuin geen olifanten nodig hebt om relevant te zijn, in plaats van koste wat kost aan olifanten vast te blijven houden.
Het is idd heel mooi hoe ze hier op ingaan, maar wie zegt dat het definitief is.
Wie zegt dat er over 10 a 15 jaar geen olifanten zijn. Voor hetzelfde geldt komt er toch een nieuwe Olifant hierheen doordat er elders toch 1 weg moet.
Ik kan het ook mis hebben he
Als een medewerker van Burgers in een krant aangeeft te verwachten dat er op termijn geen olifanten meer zijn, dan lijkt mij dat dat de visie van het park is. Zoiets roepen ze niet zomaar, zeker bij Burgers is er vrijwel altijd goed over nagedacht voordat ze iets naar buiten brengen.

Ik denk overigens wel dat er altijd noodzaak zal zijn voor de opvang van oudere dames, maar die noodzaak wordt wel een stuk minder dan nu het geval is. Momenteel is de oudste generatie olifanten in Europese dierentuinen bijna allemaal nog afkomstig uit het wild of een circus en niet opgegroeid in een matriarchale familiegroep. Daardoor vallen ze vaak niet goed in een groep en zijn parken als Burgers nodig. Echter, als je realistisch gaat kijken zal ook een groot deel van deze dames ergens de komende 10-20 jaar komen te overlijden en bij dieren die in familiegroepen zijn opgegroeid komen deze problemen nou eenmaal minder voor. Daardoor wordt de noodzaak om groepjes oudere vrouwen op te vangen ook minder groot. Daarnaast is Burgers'Zoo ook niet het enige park die dit doet natuurlijk, als ik het goed heb zijn er in elk geval in Duitsland en in Zuid-Europa ook meerdere parken die dit doen, dus er zal altijd wel een plek zijn waar eenzame oude dames nog terecht kunnen.

Ik denk overigens ook dat men zich in Arnhem goed realiseert dat de upgrade die ze het afgelopen jaar aan het verblijf gedaan hebben goed is geweest om het houden van olifanten nog een tiental jaar te rekken, maar dat als ze op de nog veel langere termijn olifanten willen houden er grotere investeringen nodig zijn. En eerlijk gezegd denk ik dat Burgers ook een van de weinige parken is die het niet in hun bezoekersaantal zou merken als ze zouden stoppen met olifanten.

lintworm
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Bericht door lintworm »

Joost schreef:
16 jan 2025, 13:10
En eerlijk gezegd denk ik dat Burgers ook een van de weinige parken is die het niet in hun bezoekersaantal zou merken als ze zouden stoppen met olifanten.
Ik denk dat dit voor heel veel parken het geval is. Het gaat er vooral om dat er meer dan voldoende overblijft dat de moeite waard is en dat het geen onderdeel is van alleen het uitkleden van een collectie, maar dat er geinvesteerd blijft worden. Elke dierentuin heeft een aantal publiekstrekkers nodig, maar dat hoeven niet per se olifanten te zijn, daar geloof ik niet in. Concrete voorbeelden uit Duitsland zijn Neurenberg en Rostock die gestopt zijn met olifanten het vorige decennium, maar wel op andere vlakken zijn blijven doorinvesteren en nu meer bezoekers halen dan toen ze nog wel olifanten hadden.

Alex van Hooff gaf tijdens een lezing aan dat ze geen heilige huisjes hebben in het park en dat als ze op een gegeven moment besluiten dat het beter is om de Bush te slopen, ze dat ook gewoon doen. Dat klonk toen als vloeken in de kerk, maar het is denk ik een goede positie om je niet krampachtig vast te houden aan het verleden, maar te kijken naar wat je op termijn sterker maakt. Hoe pijnlijk het ook kan zijn.

MClaeys
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door MClaeys »

Ja inderdaad waar rook is, is vuur. Maar hun keuze is te begrijpen. Burgers’ is inderdaad een park met een bepaalde visie. En zoals gezegd zijnde, het is niet omdat er geen olifanten zijn dat het niet verder kan zonder. Zijn wezens die heel veel plek innemen namelijk en vroeg of laat voor het dierenwelzijn etc. moeten er keuzes gemaakt worden. Zoals hierboven gezegd, als er eens een olifant opgevangen moet worden die te oud is of die gered is, dan kan hier altijd de mogelijkheid toe zijn. Maar blijven verder investeren is belangrijk en olifanten hebben is dan niet van levensnoodzakelijk belang.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

lintworm schreef:
16 jan 2025, 13:26
Joost schreef:
16 jan 2025, 13:10
En eerlijk gezegd denk ik dat Burgers ook een van de weinige parken is die het niet in hun bezoekersaantal zou merken als ze zouden stoppen met olifanten.
Ik denk dat dit voor heel veel parken het geval is. Het gaat er vooral om dat er meer dan voldoende overblijft dat de moeite waard is en dat het geen onderdeel is van alleen het uitkleden van een collectie, maar dat er geinvesteerd blijft worden. Elke dierentuin heeft een aantal publiekstrekkers nodig, maar dat hoeven niet per se olifanten te zijn, daar geloof ik niet in. Concrete voorbeelden uit Duitsland zijn Neurenberg en Rostock die gestopt zijn met olifanten het vorige decennium, maar wel op andere vlakken zijn blijven doorinvesteren en nu meer bezoekers halen dan toen ze nog wel olifanten hadden.
Oja dan zijn we het helemaal eens hoor! Ik doelde vooral op parken in Nederland die nu olifanten houden, had ik er misschien bij moeten zetten. Bij de meeste van die parken zijn de olifanten nu een van dé publiekstrekkers. Haal je ze weg uit Emmen, Amersfoort of Eindhoven dan heeft dat voor mij direct een grote impact op de collectie, terwijl dat bij Burgers niet zo is. Dat betekent overigens niet dat olifanten in deze parken nooit onvervangbaar zullen zijn, maar dan moet er wel een op een een goede vervanger komen als publeikstrekker. Overigens denk ik dat Artis ook best zonder olifanten zou kunnen (en dat zou ik stiekem ook een goede ontwikkeling vinden).
lintworm schreef:
16 jan 2025, 13:26
Alex van Hooff gaf tijdens een lezing aan dat ze geen heilige huisjes hebben in het park en dat als ze op een gegeven moment besluiten dat het beter is om de Bush te slopen, ze dat ook gewoon doen. Dat klonk toen als vloeken in de kerk, maar het is denk ik een goede positie om je niet krampachtig vast te houden aan het verleden, maar te kijken naar wat je op termijn sterker maakt. Hoe pijnlijk het ook kan zijn.
Dit lijkt mij inderdaad de beste insteek die je als park kan hebben om toekomstbestendig te blijven. Goede zaak.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

En toch blijf ik het verblijf in Burders een degelijk (buiten)verblijf vinden, zeker voor wat oude koeien of jonge bullen.

Het binnenverblijf kan en zou eens aangepakt of vervangen moeten worden, maar dat moet geen miljoenen kosten.

Het zou spijtig zijn vind ik moest Burgers effectief stoppen met olifanten.

Ze zijn zeker vervangbaar hoor, maar in deze zoo is er plaats om ze te behouden.
Als een storm plots orkaan wordt zullen we hem ook weer verslaan.

Patrick
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Bericht door Patrick »

Een olifantenbinnenverblijf vervangen kost zeker wel miljoenen.

dehaas
Favoriete dierentuin: San Diego Zoo

Bericht door dehaas »

Er zijn nog meer nieuwe vogeltjes bijgekomen in de Burgers. In de mangrove zijn nu Dwergdikbekjes te zien. In de Desert zijn naast de Grijze kardinaal en de Regenbooggors ook Zwartkopkardinalen losgelaten.

Daarnaast is de jonge monniksgier uit 2024 vertrokken naar Ouwehands Dierenpark. De verzorgers zijn vandaag bezig geweest met het klaarmaken van de volière voor het volgende broedseizoen. Het verbaast me wel dat er nog niets gesloopt/verbouwd zal worden voor het komende broedseizoen, wat ik eigenlijk wel had gehoopt.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Mooie aanwinsten alweer. De zwartkopkardinalen zitten verder enkel in Vincennes, de dwergdikbekjes alleen in Walsrode.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Hebben ze een nieuwe curator in Burgers? De zeldzaamheden vliegen de laatste tijd rond onze oren.

Moet echt nog eens naar daar, heeft jaren op 1 gestaan van mijn mooiste tuinen en staat ondanks dat ik er al jaren niet meer geweest ben in mijn top 5.

lintworm

Bericht door lintworm »

Limburg vooruit schreef:
18 jan 2025, 18:08
Hebben ze een nieuwe curator in Burgers? De zeldzaamheden vliegen de laatste tijd rond onze oren.

Moet echt nog eens naar daar, heeft jaren op 1 gestaan van mijn mooiste tuinen en staat ondanks dat ik er al jaren niet meer geweest ben in mijn top 5.
Een flink deel van de recente zeldzaamheden lijken uit een inbeslagname te komen. Volgensmij is er qua curatoren vrij weinig gewisseld recent en de nieuwe hoofd curator zit er nu een aantal jaar. Ze blijven gewoon de focus houden op soorten waarvan ze vinden dat die bij het ecosysteem passen dat ze representeren. Als dat betekent samenwerken met particulieren of extra moeite doen, dan hoort dat er dus bij. Ik zie nog genoeg potentie, maar de laatste jaren is er wel weer wat herstel te zien qua vogelcollecties, dus qua bijzonderheden niets te klagen en qua kweekresultaten ook niet...

dehaas
Favoriete dierentuin: San Diego Zoo

Bericht door dehaas »

Hoe je het wendt of keert, Burgers blijft voor mij toch wel ook wel nummer 1 in NL. Ik mag graag klagen over de achteruitgang van de (zoogdieren)collectie maar het gemiddelde niveau is gewoon super hoog. En de nieuwe vogels zijn alleen een teken dat er echt kracht in de tuin zit. Hoe erg een nieuw ecodisplay ook over de datum al is

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

Nieuws uit mijn bezoeken van vorige week en vandaag

Eerst wat niet-nieuws: veranderingen in het Bush restaurant.

Bijna elk Burgers' Zoo bezoek ga ik naar het Bush restaurant als deel van mijn BZ-ritueeltje en neem ik de burger. Toen ze het Bush-restaurant renoveerde kwamen ze met een nieuwe burger die ik veel lekkerder vond dan de oude, met zoete uiencompote en een stukje bloemkool in plaats van de sla en tomaat van de eerdere burger :eten: . (Zelf heb ik een hekel aan tomaat en sla smaakt ook maar naar water, dus ik vond het een hele goede verandering). Maar toen ik vorige week de burger bestelde was ik behoorlijk teleurgesteld. Het menu is weer veranderd en in plaats van uiencompote en bloemkool zit er nu rauwkost op de burger... :bah
Nou ja, burger? In plaats van een kipburger zijn het nu drie stukjes gefrituurde kip. De kwaliteit van het vlees is er sterk op vooruit gegaan, maar het eet behoorlijk onhandig op een broodje, want het valt er bijna meteen uit en dan zit je daar met een mond vol droog brood en rauwkost. Het is eerder een stukje kip om vast te houden. Ook het zure sausje dat eerst goed speelde met de zoete uitjes, is nu niet bepaald welkom meer als je het mij vraagt.

Dus vandaag dacht ik: ik neem de kibbeling. Elke keer als ik niet genoeg trek had voor een burger, nam ik de kibbeling met Teriyakisaus. Ik ben dol op Teriyakisaus, en het werkte verassend goed met kibbeling. Dus vandaag dacht ik: als de burgers niet meer lekker zijn, neem ik wel mijn tweede keuze. Maar nadat ik besteld had zag ik tot mijn grote teleurstelling de tweede verandering in het Bush restaurant: geen Teriyakisaus meer :--

Van nu af aan dus maar mijn eigen lunch meenemen... :(

Goed dan, er is ook dierentuinnieuws:

Bush:

Ik zag vandaag voor de tweede keer de Zwarte gieren in de Bush, ze hebben volgens mij een verstopplek in een soort verstopte inham boven het soortenbordje bij de Ocean-uitgang
Spoiler: geef het geheim prijs!
Afbeelding
Bush - Gier

Afbeelding
Daar zit 'ie ergens
Alle paden in de Bush zijn met de hogedrukspuit gewassen. Normaal zou dat mij niet opvallen, maar ze hebben "welkom" voor de hoofdingang van het restaurant gespoten :)

Desert:

In de Canyon-volière zag ik vandaag minstens één Regenbooggors. Hiermee kan ik ook zeggen dat het minstens één mannetje is.
Afbeelding
Regenbooggors

Mangrove:
Ik zag in de zoutwaterkreek meerdere mini-mangroves. Misschien is het de bedoeling dat het moddervlakteverblijf iets meer bebost word? Kan ook zijn dat ze daar van nature terecht zijn gekomen en dat ze weer weg gehaald worden als ze te groot worden.
Afbeelding
Mini-groves

Ook op de moddervlakte: ik zag een verdronken wandelende tak, ik wist niet dat ze die in de Mangrove hadden. Van de niet-vlinder geleedpodigen wist ik alleen van de Bijmiljoenpoden, Amerikaanse kakkerlakken en mieren af. Geen idee welke soort het is.
Afbeelding
Takkebeest

Volgens mij heeft iemand het al gemeld, maar volgens een verzorger zijn er geen Reuzenheremietkreeften meer in de Mangrove. Volgens hem paste het verblijf niet goed bij ze. Zelf vind ik het heel jammer want ik vond het een hele coole nieuwe toevoeging.

Ook zag ik voor het eerst de Witkeelgekkos. Ik wist al dat deze bij de brandslang bij het vlinderbord zaten, maar ik kijk daar elk bezoek en vandaag kreeg ik eindelijk een snelle glimps voordat die weer tussen de planken verdween.
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

lintworm

Bericht door lintworm »

Gefeliciteerd met het vinden van een gekko. Die wandelende takken zitten al jaren in de Mangrove en horen er niet thuis, maar het is nogal een lastig plaagdier om vanaf te komen...

De gieren zitten idd heel vaak rond de uitgang van de Ocean. Eigenlijk kun je ze vrijwel altijd daar of in de omgeving van het Bush restaurant vinden.

lintworm

Bericht door lintworm »

Uit Santo Inacio in Portugal is een 13-jarige neushoornman aangekomen, naam is niet genoemd. Hij zal de nieuwe fokman worden in Arnhem.

https://www.burgerszoo.nl/nieuws/2025/0 ... -foksucces

JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

lintworm schreef:
24 jan 2025, 13:28
Uit Santo Inacio in Portugal is een 13-jarige neushoornman aangekomen, naam is niet genoemd. Hij zal de nieuwe fokman worden in Arnhem.

https://www.burgerszoo.nl/nieuws/2025/0 ... -foksucces
Het is Sam, geboren in Beekse Bergen als zoon van Dounia en Miguelin. Via GaiaZoo naar Portugal gegaan en nu dus terug in Nederland!

aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo

Bericht door aardvarkentje15 »

lintworm schreef:
24 jan 2025, 07:56
Gefeliciteerd met het vinden van een gekko. Die wandelende takken zitten al jaren in de Mangrove en horen er niet thuis, maar het is nogal een lastig plaagdier om vanaf te komen...

De gieren zitten idd heel vaak rond de uitgang van de Ocean. Eigenlijk kun je ze vrijwel altijd daar of in de omgeving van het Bush restaurant vinden.
Uitgezet door een particulier?
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

aardvarkentje15 schreef:
24 jan 2025, 17:05
lintworm schreef:
24 jan 2025, 07:56

Uitgezet door een particulier?
Wie gaar zich daar nu mee bezig houden?

Plaats reactie