Nieuwstopic Artis

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza en Burgers Zoo

Re: Nieuwstopic Artis

Bericht door Dustin1999 »

Mr. Gharial schreef:
19 okt 2024, 15:26
In het algemeen hebben we veel geluk gehad met dieren vinden, we hebben bijna alle dieren gezien. Maar in de Poldervolière zagen we alleen maar de Lepelaars. Nu ben ik dol op Lepelaars, maar het was toch een beetje vreemd om zo weinig dieren te zien in zo'n grote volière.
In de Poldervoliere schijnt een rattenplaag te heersen want zag zelf een aantal weken rattenvallen in de voliere staan en waarschijnlijk zijn de andere vogels achter de schermen geplaatst totdat de rattenplaag is bestreden.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

Geweldig nieuws uit ARTIS-Park: er is een 𝗷𝗮𝗴𝘂𝗮𝗿 𝗴𝗲𝗯𝗼𝗿𝗲𝗻! De geboorte vond 's avonds laat plaats en moeder zorgde meteen voor haar welp door het schoon te likken. Deze geboorte is belangrijk voor het Europese soortbehoudsprogramma, want jaguars staan als 'gevoelig' op de Rode Lijst van IUCN.

ARTIS-dierverzorger Johan vertelt ‘We zijn ontzettend blij met onze nieuwe ARTIS bewoner, die we zelf ook nog niet hebben mogen ontmoeten, omdat moeder het welpje nog even lekker voor zichzelf houdt.’

Kun jij niet wachten om de kleine jaguar te zien? 𝗞𝗶𝗷𝗸 𝗹𝗶𝘃𝗲 𝗺𝗲𝗲 via artis.nl/welp 👀

#ARTIS #Jaguar #Geboortenieuws #Welp #Geboren #Soortbehoud #NieuwLeven

Bron: Facebook Artis

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

Gisteren weer een bezoek aan Artis gebracht, ook al ben er redelijk recent geweest. Toch best wel wat nieuwtjes:

- Weer wisselingen in het reptielenhuis. De Chinese dooosschildpadden zijn nu achter de schermen (?), eerst waren deze naar de Zeilhagedissen/Slangenhalsschildpadden verhuisd, maar nu zijn ze daar ook niet meer te zien. De Groene boompythons zitten nu ook op een andere plek, bij hun verblijf staat nu ook een bordje met "Nieuwe bewoners in 2025". De Gespikkelde padlopers zijn uit het broedverblijf verhuisd en zitten nu in het grotere verblijf daarnaast.

- Ongeveer de helft van het Vari-eiland is nu afgesloten voor bezoekers, ze waren de paden opnieuw aan het leggen en waarschijnlijk ook preparaties aan het maken om de brug naar het Kerberterras neer te zetten.

- In het kleinzoogdierenhuis waren twee van de verblijven voor Eikelmuizen leeg, hierbij hing een bordje dat er binnenkort nieuwe kleine zoogdieren in zullen komen.

- Ook in het kleinzoogdierenhuis; er zijn weer Kogelgordeldieren, deze zitten in het binnenverblijf van de Goeldi's marmosets. Of ten minste, hier hing een bordje van de Kogelgordeldieren, ik heb ze natuurlijk niet gezien...
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Mr. Gharial schreef:
08 nov 2024, 13:11
- Ook in het kleinzoogdierenhuis; er zijn weer Kogelgordeldieren, deze zitten in het binnenverblijf van de Goeldi's marmosets. Of ten minste, hier hing een bordje van de Kogelgordeldieren, ik heb ze natuurlijk niet gezien...
Ik heb vandaag de kogelgordeldier gelukkig wel zien rondlopen door het verblijf hij heeft achter de schermen zijn voederbak staan zag ik dus vandaar dat hij soms niet zichtbaar is. :)

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Omwonenden van Artis maken zich grote zorgen over de uitbreidingsplannen van de dierentuin. Vooral de bouw van een 14 meter hoog dienstencentrum stuit op bezwaren. ‘Sommige bewoners stonden echt te huilen.’

https://www.parool.nl/amsterdam/uitbrei ... oogle.com/

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Nieuws uit Artis over de Afrikaanse wilde honden!

Afscheid Afrikaanse
wilde honden

ARTIS heeft afgelopen week helaas afscheid moeten nemen van de twee laatste Afrikaanse wilde honden.

Kwetsbare gezondheid en op hoge leeftijd
ARTIS heeft afgelopen week helaas afscheid moeten nemen van de twee laatste Afrikaanse wilde honden. De twee vrouwtjes waren zussen van elkaar en met 10 jaar op hoge leeftijd. Vanwege de verslechterde gezondheid van één van de vrouwtjes is vorige week besloten haar in te laten slapen.

Sociale groepsdieren
Afrikaanse wilde honden zijn sociale groepsdieren en daarom was een solitair bestaan niet in het belang van het welzijn van het overgebleven vrouwtje. Haar gezondheid was tevens kwetsbaar. Na enkele dagen van observatie namen de dierenarts en verzorgers de moeilijke beslissing ook haar in te laten slapen.

Toekomst
Ondanks het overlijden van deze twee dieren, blijft ARTIS zich inzetten voor de toekomst van de Afrikaanse wilde hond. ARTIS ondersteunt het waardevolle werk van het natuurbehoudproject Painted Dog Conservation en zal in de toekomst mogelijk weer een rol spelen in het Europese soortbehoudsprogramma. Daarvoor zal het verblijf in ARTIS-Park eerst vernieuwd moeten worden. Voorlopig leven twee Europese kraanvogels in het verblijf.

Bron: https://www.artis.nl/nl/artis-park/nieu ... fEn2no361Q

Afbeelding

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

De vierde en laatste Harpij van dit jaar zat deze week weer in de brievenbus. Hierbij een aantal nieuwtjes uit deze Harpij voor Artis. De nieuwtjes die die er in staan en hier al eerder genoemd zijn probeer ik niet te herhalen, maar het kan zijn dat ik iets gemist heb. Voor wie het niet meteen wil lezen omdat je de Harpij bijvoorbeeld zelf ook nog krijgt heb ik de nieuwtjes in een spoiler gezet:
Spoiler: geef het geheim prijs!
- 0,2 dwerggans jongen van dit jaar zijn verhuisd naar een andere dierentuin. Ook het vale gier jong van 2023 verhuisd binnenkort naar een andere dierentuin.
- In het Kleine-Zoogdierenhuis is een kleine kantjil geboren. Artis is coördinator van het EEP van deze soort waar 46 dieren onderdeel van uitmaken.
- Het eerste Afrikaanse pinguïnkuiken van dit broedseizoen is uit het ei gekropen.
- In het Insectarium zijn Maleise bosschorpioenen geboren.
- De Chinese krokodilstaarthagedissen zijn vanuit het Reptielenhuis naar een nieuw verblijf in het Insectarium verhuisd. Hun oude verblijf is ingericht om roodoogmakikikkers te gaan houden. Van die soort groeien achter de schermen ook kikkervisjes op.
- Op het algazellenveld werd een nieuw stokstaart vrouwtje geïntroduceerd bij één mannetje uit de groep daar. De rest van de groep is naar het Gorillahuis verhuisd.
- In de Hollandse Polder zijn minder vogels te zien. Vanwege meer plaagdieren dan normaal zijn alle kleinere vogels uit de volière gehaald. Allen de lepelaars blijven in de Polder te zien.

Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Tierpark Berlin-Friedrichsfelde

Bericht door Rafiaan »

Toen ik vorige week in Artis was, stond het hoekverblijf in het Reptielenhuis (naast de groene boompythons) nog leeg. Gisteren was ik weer in Artis, en inmiddels was er een bordje van de Borneo-oorkikker verschenen. Evenwel heb ik alvast geen kikkers kunnen spotten in het verblijf.

teunvdvlugt
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Zie-ZOO

Bericht door teunvdvlugt »

Ik ben 30 december na 5 jaar naar Artis geweest. Ik ben aangenaam verrast door alle vernieuwingen in het park. Hier wat dingen die mij zijn opgevallen:
- De luiaard zit weer terug in het Apenhuis.
- In het tropische deel van het vogelhuis zat een incastern.
- In de metzelaarkas hingen allemaal vreemde vleerhondpoppen. Bij navraag aan een verzorger/vrijwilliger blijkt dat deze er hangen om agressie binnen de mannengroep te verminderen. Ze lijken namelijk erg op vrouwelijke exemplaren waardoor de mannen ook daar hun energie aan kwijt kunnen. Artis had het idee vanuit een andere tuin waar dit al succesvol werd toegepast. Ik vond dit wel een grappig feitje wat in mijn ogen zeker niet misstaat op een informatief bordje.
- Is het (voormalige) tapirverblijf bewoond?
- Weet iemand waarom de struisvogels een eigen verblijf hebben en niet op de savanne lopen?
- Het gorilla verblijf was een tijdje geleden toch uitgebreid? Zelf dacht ik toen dat het hele stuk met het vroegere zeekoeienverblijf erbij was getrokken. Maar is dat enkel dat hoekje boven het bezoekerspad?

Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Tierpark Berlin-Friedrichsfelde

Bericht door Rafiaan »

Minstens drie incasternen telde ik eergisteren bij de jaarvogels in het Vogelhuis. De flappen tussen dit verblijf en het eigenlijke incasternenverblijf lijken me gewoon niet helemaal 'waterdicht' te zijn.

In het voormalige tapirverblijf zit een anoa.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

teunvdvlugt schreef:
02 jan 2025, 19:04
- Het gorilla verblijf was een tijdje geleden toch uitgebreid? Zelf dacht ik toen dat het hele stuk met het vroegere zeekoeienverblijf erbij was getrokken. Maar is dat enkel dat hoekje boven het bezoekerspad?
Het binnenverblijf van de gorilla's is inderdaad uitgebreid maar het meeste daarvan is niet zichtbaar voor bezoekers. Een ruimte met oude kantoren boven het binnenverblijf is toegevoegd aan het gorillaverblijf.

Max
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp

Bericht door Max »

Leuk dat je weer in Artis was!

De vleerhondenpoppen/knuffels hingen vroeger ook in het apenhuis toen de vleerhonden er zaten.

ik weet het niet zeker, maar het kan zijn dat de struisvogels niet goed samen gingen met sommige savanne bewoners.
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Precies vier jaar geleden sloot het ARTIS-Aquarium haar deuren voor een grootschalige restauratie. Nu nadert het moment waarop het rijksmonument weer tot leven komt. De komende weken worden de laatste details afgerond. Daarna draagt de aannemer de sleutel over aan ARTIS en worden de aquaria gevuld 💧🐟

Vlieg mee door het vernieuwde aquarium en ontdek de vooruitgang van dichtbij. De (her)opening staat gepland voor het voorjaar van 2026. Ontdek meer via www.artis.nl/aquarium ✨

#ARTIS #aquarium #restauratie #monument #vis #onderwater

Bron: Facebook Artis

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

In plaats van via een link ook de beelden bij de bovenstaande post maar even direct op het forum plaatsen ;) :

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

In Artis is vorige week de 54-jarige chimpansee Margot overleden. Zij de oudste van de groep en kampte al langere tijd met ouderdomskwalen. De laatste tijd verslechterde haar toestand. Daarom is besloten haar in te laten slapen.

Bron: ARTIS

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

De eerste Harpij van dit jaar zat vandaag alweer in de brievenbus. Hierbij een aantal nieuwtjes uit deze Harpij voor ARTIS. De nieuwtjes die die er in staan en hier al eerder genoemd zijn probeer ik niet te herhalen, maar het kan zijn dat ik iets gemist heb. Voor wie het niet meteen wil lezen omdat je de Harpij bijvoorbeeld zelf ook nog krijgt heb ik de nieuwtjes in een spoiler gezet:
Spoiler: geef het geheim prijs!
- In het Kleine-Zoogdierenhuis is een goeldi-tamarin geboren. Het derde jong in de afgelopen twaalf maanden.
- Bij het koppel kleine kantjils dat achter de schermen verblijf is de man overleden. Een aantal dagen later kreeg het vrouwtje een jong.
- De oude 0,1 watoessirund is ingeslapen. Het kadaver is opgevoerd aan de leeuwen, waarna de restjes vlees gevoerd werden aan de vale gieren.
- De kwartel is terug in de collectie. De soort is te vinden in de Europese volière van de Fazanterie.
- 2,0 zeeleeuwen zijn verhuisd naar Brasov Zoo.
- Twee van de drie jongen van de dwerggans zijn verhuisd naar GaiaZOO.
- In het Pop-up aquarium zijn een aantal nieuwe aquaria voorzien. Deze worden gebruikt als quarantaine voor nieuwe vissen. Hier zitten nu vier verschillende doktersvisachtigen. De picasso-doktersvis, vossenkop, witborstdoktersvis en zeilvindoktersvis. Verder is er ook een panterbaars binnengekomen.
- De vale gieren zitten momenteel aan een kant van het verblijf. De binnenkant van de linker rots wordt namelijk geschikt gemaakt als binnenverblijf voor de heremietibissen, die daar uiteindelijk naartoe zullen verhuizen. Als gevolgd zullen de blauwe pauwen uit de collectie gaan.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

In het Kleine-Zoogdierenhuis zijn twee slurfspitsmuizen geboren Ze zien er misschien niet uit alsof ze net geboren zijn, maar dat zijn ze zeker! Deze jongen groeien snel op: binnen enkele uren kunnen ze al rennen. Ze worden geboren met vacht en hebben meteen open ogen. De moeder bezoekt haar kleintjes slechts één keer per dag om ze te voeden.

Video gemaakt door de dierverzorger

#Slurfspitsmuis #ARTIS #Geboortenieuws #Muis #Elephantshrew #Dieren #KleineZoogdierenhuis #Dierverzorger

Beon: Instagram Artis

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Nieuw in het Reptielenhuis: de neushoornrattenslang 🐍 Een slang met een hoorn? Jazeker! Deze bijzondere slang dankt zijn naam aan het vlezig uitsteeksel op zijn neus, dat bedekt is met schubben en lijkt op een kleine hoorn. Anders dan bij neushoorns is deze ‘hoorn’ niet van keratine, maar van huidcellen gemaakt. Waar het precies voor dient? Dat weten onderzoekers nog niet zeker👀

De naam ‘rattenslang’ komt van hun favoriete prooi: ratten🐀 Ze behoren tot de wurgslangen en zijn niet giftig. Jonge neushoornrattenslangen hebben eerst een bruingrijze kleur die naarmate ze ouder worden verandert naar groenblauw.

Kom langs in het Reptielenhuis en spot de neushoornrattenslang in ARTIS 🌿

#Neushoornrattenslang #Reptielenhuis #ARTIS #Dierenweetjes #Soortbehoud #Biodiversiteit #Slangen #Educatie

Bron: Facebook ARTIS

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Twee vaders, één kuiken!🐣 Sinds 2018 is dit stel mannelijke vale gieren een paar, en nu hebben ze voor het eerst een ei uitgebroed. Het ei kwam van een ander hetero-koppel, en de vaders zorgen heel goed voor hun kleintje🐥 Dierverzorger Nanja: ‘Ik vind het bijzonder dat we ze nu de mogelijkheid hebben kunnen geven om een echt ei uit te broeden en een kuiken groot te brengen.’

Wist je dat homoseksueel gedrag bij meer dan 1.500 diersoorten in het wild is waargenomen? Dat aantal groeit nog steeds. ARTIS vertelt dagelijks verhalen over seksuele diversiteit in het dierenrijk. Het mannenkoppel bij de vale gieren is daar een mooi voorbeeld van 🏳️‍🌈

De geboorte van de jonge gier is niet alleen bijzonder, maar ook belangrijk voor het behoud van de soort🦅 ARTIS steunt het project LIFE Safe for Vultures op Sardinië en heeft inmiddels al 8 vale gieren succesvol uitgezet in het wild. Ook dit kuiken zou daar mogelijk aan bij kunnen dragen 🌎

#ValeGier #ARTIS #Gier #Broedseizoen #GeboorteNieuws #Vogel #Dierentuin #Diversiteit

Bron: Facebook ARTIS

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Artis gaat het gebouw van de chimpansees verbouwen. De bedoeling is om de publieksruimte bij het binnenverblijf te trekken waardoor meer ruimte ontstaat voor de chimps. In september zouden de werken voltooid moeten zijn.

Bron: Website Artis

Plaats reactie