Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
loekje
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: o.a. Dierenpark Emmen
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Bericht door loekje »

Er zitten behoorlijk veel gecastreerde mannen op de Masai Mara vlakte van het Resort.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

loekje schreef:
14 aug 2024, 14:05
Er zitten behoorlijk veel gecastreerde mannen op de Masai Mara vlakte van het Resort.
Daar lopen o.a. elandantilopen inderdaad. Maar Limburg vooruit bedoeld waarschijnlijk de Kaapse buffels, die lopen niet op een van de Resort vlaktes.

Bij de Kaapse buffel lopen volgens mij ook nog gewoon de jongen van voorgaande jaren mee in de kudde, maar zeker weet ik dat niet.

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

Limburg vooruit schreef:
14 aug 2024, 12:08
MennoPebesma schreef:
14 aug 2024, 11:12

Er loopt sinds kort een jonge Kaapse buffel tussen de kudde! 😍

Het kalf werd geboren op 17 juli en is een mannetje. Het Safaripark is de enige plek in Nederland waar je kalfjes van deze soort kunt zien. De kudde langs de autosafari bestaat namelijk uit vrouwtjes en een volwassen stier.

Heb jij het jong al gespot? 🚗

🎥 Mariska Vermij - Van Dijk

Bron: Facebook Beekse Bergen

Ook is er vorige week een elandantilope geboren.

Bron: Facebookgroep 'SBB Photographers & Fans van Safaripark Beekse Bergen'
Waar zijn al die mannelijke jongen van de laatste jaren dan heen.
Ander verblijf of :eten:
1 is inderdaad geeindigd als maaltijd bij de roofdieren. Er is een volwassen mannenwissel geweest. De laatste jaren waren er volgens mij vooral dames geboren gelukkig ;)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

JvG schreef:
14 aug 2024, 15:55
Limburg vooruit schreef:
MennoPebesma schreef:

Het kalf werd geboren op 17 juli en is een mannetje. Het Safaripark is de enige plek in Nederland waar je kalfjes van deze soort kunt zien. De kudde langs de autosafari bestaat namelijk uit vrouwtjes en een volwassen stier.

1 is inderdaad geeindigd als maaltijd bij de roofdieren. Er is een volwassen mannenwissel geweest. De laatste jaren waren er volgens mij vooral dames geboren gelukkig ;)
Ik heb er geen probleem mee om hoefdieren op te voeren aan roofdieren, op voorwaarde dat er eerst gedurende een jaar gezocht word naar een ander park, indien dit niet gevonden word zou ik zeggen, smakelijk.
Of er nu een rund geslacht word om op te voeren of in het park zelf surplusdieren is voor mij geen verschil (meer), ik weet dat ik ooit een andere mening toegedaan was.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

loekje
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: o.a. Dierenpark Emmen
Contacteer:

Bericht door loekje »

Oh sorry voor de verwarring.

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

Limburg vooruit schreef:
14 aug 2024, 17:57
JvG schreef:
14 aug 2024, 15:55
Limburg vooruit schreef:
MennoPebesma schreef:

Ik heb er geen probleem mee om hoefdieren op te voeren aan roofdieren, op voorwaarde dat er eerst gedurende een jaar gezocht word naar een ander park, indien dit niet gevonden word zou ik zeggen, smakelijk.
Of er nu een rund geslacht word om op te voeren of in het park zelf surplusdieren is voor mij geen verschil (meer), ik weet dat ik ooit een andere mening toegedaan was.
Ik zie er wel een verschil tussen. Vee wordt puur gehouden voor het vlees dat zo min mogelijk mag kosten. Welzijnstechnisch is het niet de beste sector voor het dier zelf. Een hoefdier in een dierentuin daarintegen wordt groot in een zo natuurlijk mogelijke groep met meer ruimte. Kijkend naar het welzijn heeft die het een heel stuk beter dan een dier in de veehouderij. Als je inderdaad geen plek kan vinden in een andere dierentuin is het slachten op een leeftijd dat het dier normaal gesproken ook zijn eigen weg zou gaan een goede optie. Het scheelt in de vleeskosten, jonge dieren trekken publiek, je weet wat je aan de roofdieren geeft qua vlees en voor de groep is het jong een goede verrijking geweest.

Het fokken van dieren die je niet kan opvoeren en waarvan je weet dat er zeker geen plek zal zijn daar heb ik wel moeite mee. Denk hierbij aan een mensaap, olifant, enz.

Het zou wel meer naar buiten gebracht mogen worden naar mijn idee. Niet het slachten endergelijke maar wel we hebben hier een dier dat hier geboren is en wat we opvoeren. Het hoort bij het leven en is hetgene wat een roofdier nu eenmaal eet...

Patrick
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Bericht door Patrick »

Waarom zou je een mensaap of een olifant niet "kunnen" opvoeren?

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne »

Patrick schreef:
14 aug 2024, 23:33
Mensapen zijn hygiënisch sowieso niet op te voeren, te veel risico op ziekteoverdracht. Hetzelfde geldt voor alle omnivoren en carnivoren.

Olifanten zouden wel kunnen, en eigenlijk is er een surplus aan stieren dat ze kwijt moeten op termijn. Nu zullen de meeste parken die geen hectare willen/kunnen opofferen aan een complex dat zowel een stierengroepje als kweekgroep kan houden (Artis, Burgers’, Amersfoort) op lange termijn de keuze moeten maken tussen geen olifanten of een stierengroep dus dat probleem zal zich zo wel oplossen.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Een absoluut record! 🤩 Nog niet eerder ontving het Safaripark al in de zomervakantie zijn miljoenste bezoeker. Dit jaar was het wél al raak tijdens het hoogseizoen.

Om deze bijzondere mijlpaal te vieren, werd de nietsvermoedende familie Savakis gisteren in het zonnetje gezet.

De familie werd feestelijk onthaald met een cheque en een cadeaupakket. Daarna mochten ze met een ranger mee op privé-gamedrive en hielpen ze mee om de olifanten een verkoelend modderbad te geven. 🐘💦

Dat maak je niet iedere dag mee!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Jarne schreef:
15 aug 2024, 09:48
Patrick schreef:
14 aug 2024, 23:33
Mensapen zijn hygiënisch sowieso niet op te voeren, te veel risico op ziekteoverdracht. Hetzelfde geldt voor alle omnivoren en carnivoren.

Olifanten zouden wel kunnen, en eigenlijk is er een surplus aan stieren dat ze kwijt moeten op termijn. Nu zullen de meeste parken die geen hectare willen/kunnen opofferen aan een complex dat zowel een stierengroepje als kweekgroep kan houden (Artis, Burgers’, Amersfoort) op lange termijn de keuze moeten maken tussen geen olifanten of een stierengroep dus dat probleem zal zich zo wel oplossen.
Wat doet in zoo eigenlijk met een dode olifant, indien die niet gevoerd wordt aan de leeuwen? Enkele jaren geleden had Planckendael enkele sterfgevallen ten gevolge van een ziekte: worden die dieren dan afgevoerd naar het vilbeluik (in Vlaanderen is dat geloof ik Rendac in Denderleeuw)?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Apenarend schreef:
15 aug 2024, 11:36
Wat doet in zoo eigenlijk met een dode olifant, indien die niet gevoerd wordt aan de leeuwen? Enkele jaren geleden had Planckendael enkele sterfgevallen ten gevolge van een ziekte: worden die dieren dan afgevoerd naar het vilbeluik (in Vlaanderen is dat geloof ik Rendac in Denderleeuw)?
Het klopt in ieder geval dat ook overleden dierentuindieren in de Belgische tuinen uiteindelijk naar het vilbeluik (Rendac inderdaad) worden gebracht, natuurlijk daargelaten wat van het stoffelijk overschot voor andere doeleinden (kan bv. ook taxidermie, wetenschappelijk onderzoek etc. zijn) gebruikt wordt. Al stel ik mezelf ook de vraag hoe het ophalen en wegvoeren van een overleden olifant praktisch in zijn werk gaat.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Bericht door freerk1982 »

Inmiddels zijn er twee. De dames kregen even bezoek van de enige niet gecastreerde man vanaf het Resort.

Verder zijn de ringstaartmaki's van de bootsafari gewisseld met de Brazameerkatten van eiland. Deze laatsten zijn nog niet te zien omdat er een (beter) hekwerk rond het eiland geplaatst gaat worden.

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Zijn de brazzameerkatten dan niet meer te zien vanaf de wandelsafari (tussen de kleine panda's en de honingberen)?

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Beter gezegd zo goed als onzichtbaar vanaf de wandelsafari, en enkel met goed geluk qua timing zichtbaar op de boot? Dat zou inderdaad wel zonde zijn. Zat daar een reden achter? Vond ze best wel goed zitten op hun huidige plek.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Zijn de brazzameerkatten dan niet meer te zien vanaf de wandelsafari (tussen de kleine panda's en de honingberen)?
Klopt, dat eiland zitten nu de ringstaartmaki's.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

zoofan schreef:
17 aug 2024, 15:07
Het eiland bij de bootsafari waar de (mannengroep) ringstaartmaki's zat is inderdaad niet te zien tijdens de wandelsafari, alleen maar per boot.

Beekse Bergen heeft overigens geen honingberen (meer) maar lippenberen.

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Oeps, vergissing van die beren. Maar zitten er nu nog brazza meerkatten in hun buurt (waar vroeger gibbons zaten)? Dat is me nog niet duidelijk.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

zoofan schreef:
17 aug 2024, 19:17
Oeps, vergissing van die beren. Maar zitten er nu nog brazza meerkatten in hun buurt (waar vroeger gibbons zaten)? Dat is me nog niet duidelijk.
Nee, de ringstaartmaki's en brazzameerkatten blijken nu dus gewisseld te zijn.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Afgelopen week in Beekse Bergen geweest en even navraag gedaan naar de kafferbuffels. Er zijn weinig houders voor deze soort. Een soort die lastig te houden is. Men zal niet ontkennen dat dieren, die niet geplaatst kunnen worden, een spuitje krijgen ivm het dierenwelzijn en veiligheid binnen de kudde. Wel is men hard bezig met nieuwe houders. Bij een uitbreiding van het resort wil men een gecastreerde mannengroep overwegen en ook Overloon werd tussen neus en lippen even genoemd.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

freerk1982 schreef:
18 aug 2024, 11:46

Afgelopen week in Beekse Bergen geweest en even navraag gedaan naar de kafferbuffels. Er zijn weinig houders voor deze soort. Een soort die lastig te houden is. Men zal niet ontkennen dat dieren, die niet geplaatst kunnen worden, een spuitje krijgen ivm het dierenwelzijn en veiligheid binnen de kudde. Wel is men hard bezig met nieuwe houders. Bij een uitbreiding van het resort wil men een gecastreerde mannengroep overwegen en ook Overloon werd tussen neus en lippen even genoemd.
Het probleem van houders is er bij elke rundersoort spijtig genoeg. Maar een mannengroep op het resort zou al een oplossing zijn. Ook de tuinen met 1 of 2 dieren proberen te overhalen extra dieren op te vangen is een oplossing.
Terugsturen naar Afrika is geen oplossing vanwege niet zuiver genoeg en de kaapse buffel is in Afrika op meerdere plaatsen een probleem.

Extra houders zou geweldig zijn, het is een prachtige soort.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

Plaats reactie