Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3673
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door MennoPebesma »

De tweede Harpij van dit jaar zat vandaag alweer in de brievenbus. Hierbij een aantal nieuwtjes uit deze Harpij voor AquaZoo. De nieuwtjes die die er in staan en hier al eerder genoemd zijn probeer ik niet te herhalen, maar het kan zijn dat ik iets gemist heb. Voor wie het niet meteen wil lezen omdat je de Harpij bijvoorbeeld zelf ook nog krijgt heb ik de nieuwtjes in een spoiler gezet:
Spoiler: geef het geheim prijs!
- Meer dan twintig stekjes koralen kwamen vanuit Artis voor in het rifaquarium, waaronder Sarcophyton en Sinularia flexibilis.
- Voor het Churchillgebied zijn een aantal nieuwe dieren aangekomen. Een 1,0 boomstekelvarken kwam uit Poznan en de 0,1 uit Familiepark Harry Malter. Een 1,0 Amerikaanse zeearend kwam uit Pairi Daiza en een 0,1 uit Beauval. Verder kwamen er nog 1,1 raven vanuit Avifauna.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 453
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door freerk1982 »

Er wordt hard gewerkt aan het voormalige beververblijf. Bij het strandje waar voorheen gevoerd werd zijn de tralies vervangen door een afscheiding van houten planken. Ongeveer de helft van het verblijf is nu opgehoogd en staat droog. Afwachten welke diersoorten hier naar toe komen, maar er staat wat te gebeuren in dit 'oude' verblijf.
Een vrijwilliger wist te melden dat het om een nieuw of tijdelijk verblijf voor otters zou gaan?

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3673
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Vandaag weer een dagje naar AquaZoo geweest. De volgende dingen vielen op:

- Wegens succes is de ijstijd expositie met een aantal dagen verlengd. In plaats van 29 mei duurt de expositie nu tot en met 2 juni.

- In het Zeeaquarium is een nieuwe bak gemaakt waarin de haaieneieren nu beter te zien zijn. Ook is er een tak in het aquarium gelegd waar het vrouwtje de eieren aan kan leggen. In de bak hangen acht eieren en in het aquarium zelf zag ik ook nog vier eieren.
Afbeelding

- Het Churchillgebied is ondertussen al steeds groener geworden. Toch zijn een aantal planten niet aangeslagen, waaronder de hulst die uit het oude wasberenverblijf komt en in de volière was geplaatst. Ook de ontsnappingsroute van de boomstekelvarkens is nu nog beter beveiligd met nog meer stroomdraden.
Afbeelding

Afbeelding

- De twee jonge Chinese kraanvogels lopen al met de ouders het hele verblijf door.

- De capibara's zaten in de separatie. De tapirs en agouti's waren wel buiten.

- Zoals door Freerk gemeld zijn er wat werkzaamheden geweest in het oude beververblijf. Het verblijf ligt deels droog en het bovenste deel van het hekwerk is weggehaald. De glaswand is vervangen voor een houten schutting. Zo ligt het er momenteel bij:
Afbeelding

Afbeelding

- Bij de vijver van de koi stond iets nieuws, waar wat het precies is...
Afbeelding

- Waar het de afgelopen jaren rond deze tijd wemelde van de jonge grote Canadese ganzen door het park zijn dat er dit jaar opvallend weinig. Ik heb vandaag welgeteld maar één ganzenfamilie gezien. Ik heb begrepen dat men dit jaar actief de nesten heeft opgespoord en leeggehaald. Het loopt in ieder geval een stuk rustiger zonder al die agressieve/beschermende ganzenouders.

freerk1982 schreef:
23 mei 2024, 17:58
Er wordt hard gewerkt aan het voormalige beververblijf. Bij het strandje waar voorheen gevoerd werd zijn de tralies vervangen door een afscheiding van houten planken. Ongeveer de helft van het verblijf is nu opgehoogd en staat droog. Afwachten welke diersoorten hier naar toe komen, maar er staat wat te gebeuren in dit 'oude' verblijf.
Een vrijwilliger wist te melden dat het om een nieuw of tijdelijk verblijf voor otters zou gaan?
Ik heb begrepen dat er nog meerdere opties open staan over wat het zou kunnen worden. Sowieso is alles wat er nu komt waarschijnlijk tijdelijk, totdat dit gedeelte meegenomen wordt in een nieuw te realiseren gebied.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 453
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door freerk1982 »

Ik heb begrepen dat er nog meerdere opties open staan over wat het zou kunnen worden. Sowieso is alles wat er nu komt waarschijnlijk tijdelijk, totdat dit gedeelte meegenomen wordt in een nieuw te realiseren gebied.
Een verblijf verbouwen en je hebt nog meerdere opties open staan... :s Al zie ik zelf geen otters in het verblijf zitten als ik kijk naar de huidige hoogte van de afscheiding.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3673
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door MennoPebesma »

freerk1982 schreef:
23 mei 2024, 21:15
Ik heb begrepen dat er nog meerdere opties open staan over wat het zou kunnen worden. Sowieso is alles wat er nu komt waarschijnlijk tijdelijk, totdat dit gedeelte meegenomen wordt in een nieuw te realiseren gebied.
Een verblijf verbouwen en je hebt nog meerdere opties open staan... :s Al zie ik zelf geen otters in het verblijf zitten als ik kijk naar de huidige hoogte van de afscheiding.
Er is tot nu toe niet heel veel veranderd, dus het kan nog van alles worden. Maar het huidige hekwerk is inderdaad niet erg hoog.

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 663
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

Zou kunnen dat ze het voorlopig open zetten voor de hybride flamingos
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 453
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door freerk1982 »

Op de 'vrienden van-pagina' van Aqua Zoo is een foto van de eerste wasbeer in het nieuwe binnenverblijf te zien.

Gebruikersavatar
LianneLok
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 aug 2022, 19:32
Favoriete dierentuin: AquaZoo Leeuwarden , Ouwehands Dierenpark , Burgers Zoo , Wildlands
Locatie: Friesland

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door LianneLok »

vandaag een rondje Aqua zoo gedaan.
Wasbeertjes zitten in hun nieuwe verblijf. Ik heb er 1 in binnen hokje gespot. ze schijnen ook naar buiten te kunnen. hier heb ik zelf niet zo opgelet
Afbeelding

bij de bevers zitten nu schildpadden:
Afbeelding

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 453
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door freerk1982 »

vandaag een rondje Aqua zoo gedaan.
Wasbeertjes zitten in hun nieuwe verblijf. Ik heb er 1 in binnen hokje gespot. ze schijnen ook naar buiten te kunnen. hier heb ik zelf niet zo opgelet
Klopt er lag er eentje in een ton buiten te slapen. Behalve deze twee heb ik er geen meer kunnen spotten.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 453
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door freerk1982 »

- Zoals door Freerk gemeld zijn er wat werkzaamheden geweest in het oude beververblijf. Het verblijf ligt deels droog en het bovenste deel van het hekwerk is weggehaald. De glaswand is vervangen voor een houten schutting.
Hier komt (tijdelijk) een veld met bloemen en grassen om insecten te lokken. Deze kun je vanuit het uitkijkpunt weer bekijken.
- Bij de vijver van de koi stond iets nieuws, waar wat het precies is...
De koi's krijgen gezelschap van... bestuurbare boten.

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 663
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

LianneLok schreef:
26 mei 2024, 16:16
bij de bevers zitten nu schildpadden:
Afbeelding
Ah, dus nog een soort die ook goed geraden had toen ik mijn versie maakte. Ten minste, soort van.
Kan iemand herkennen welke soort het is? Het is een Trachemys scripta, dat is duidelijk. Maar welke ondersoort herken ik zo snel niet
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3673
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Na een weekje geen aflevering vanwege pinksteren was vandaag aflevering 3 van Us bistetún te zien. Deze keer worden er egels uitgezet. Ook komen er dino's aan voor de jaarlijkse dinoweken. En moet er een stinkdier gevangen worden.


Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3673
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Mr. Gharial schreef:
27 mei 2024, 15:15
LianneLok schreef:
26 mei 2024, 16:16
bij de bevers zitten nu schildpadden:
Afbeelding
Ah, dus nog een soort die ook goed geraden had toen ik mijn versie maakte. Ten minste, soort van.
Kan iemand herkennen welke soort het is? Het is een Trachemys scripta, dat is duidelijk. Maar welke ondersoort herken ik zo snel niet
Er zijn twee exemplaren gezien. Aan de hand van deze foto en andere foto's die tot nu toe geplaatst zijn in de AquaZoo Facebookgroep zou ik aan de hand van de strepen op de koppen zeggen dat het gaat om een geelwangschildpad (T. s. troosti) en een geelbuikschildpad (T. s. scripta). Maar geheel zeker ben ik niet. Ik ga er vanuit dat deze uit het verblijf van de Europese moerasschildpadden komen. Daar hebben over de jaren verschillende ondersoorten van de Trachemys scripta bij gezeten.

Ik heb ze zelf nog niet gezien, maar zal er de volgende keer eens op letten en kijken of ik duidelijke foto's kan maken voor herkenning.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3673
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Er is minimaal één zwarthalszwaan uit het ei gekropen.

Bron: Facebookgroep 'Vrienden van AquaZoo Leeuwarden'

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3673
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Vandaag was aflevering 5 van Us bistetún te zien. Deze aflevering staat bijna volledig in het teken van de wasberen. Zowel de aankomst, ontsnapping als de zoektocht naar de diertjes komt aan bod.

(Nederlandse ondertiteling is (nog) niet beschikbaar)


Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3673
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Vandaag weer een bezoekje gebracht aan AquaZoo. In de ochtend was de jaarlijkse adoptiedag van Stichting Wildlife weer. Het programma bestond uit het voeren van de bevers en een presentatie over het Waddengebied, maar begon met een rondleiding door het park langs de adoptiedieren. Tijdens de rondleiding werdt er bij de adoptiedieren wat extra informatie/nieuwtjes gegeven (exclusief voor de adoptieouders, dus die ga ik nu (nog) niet vertellen. Maar dat zal in de toekomst wel bekend worden).

Een aantal updates van wat ik verder in het park zag:

- In het Waddengebied is weer wat nieuws bij gekomen. De knoppen voor de schelpen werkten al. Hierbij schijnt een spot op betreffende schelp als op de knop gedrukt wordt. Als je nu op één van de knoppen onder 'Ter zee' drukt gaat een luik open waarachter een afbeelding zit van het betreffende onderwerp.
Afbeelding

- In de oudste eieren van de hondshaaien zijn de kleine haaitjes al goed te zien.

- In het Churchillgebied zijn verschillende reclamebordjes geplaatst van bedrijven die hebben gebouwd aan het gebied. Ook is afgelopen donderdag de officiële opening van het gebied geweest voor medewerkers en vrijwilligers. Hierbij is er ook nog een nieuwe boom geplant naast het beververblijf.

- Hoewel de wasberen zo'n twee weken geleden buiten in hun verblijf gezien zijn zaten vandaag alle luiken dicht, en was er geen wasbeer te zien. Het bordje met daarop 'Hier zijn tijdelijk geen dieren te zien' was wel weg.

- Naast de schildpadden hebben de bevers en boomstekelvarkens inmiddels ook gezelschap van een aantal vissen. Er staat inmiddels één bordje, voor de regenboogforel. Deze heb ik heel kort gezien. Het water is nog troebel, maar er sprong er ééntje boven het water uit. Ook zag ik twee Atlantische steuren, maar daar is nog geen bordje voor.
Afbeelding

- Eén van de joge Chinese kraanvogels heeft het niet gered. Met de andere gaat het wel goed.

- De capibara's zaten weer bij de tapirs en agouti's.

- Bij de zwarthalszwanen is één jong uit het ei gekropen.

- De steiger van de roeibotenplas werdt vernieuwd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3673
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Vandaag was alweer de 6e en laatste aflevering van Us bistetún te zien. Deze keer is het jonge Pater Davidshertje te zien. Ook de ringstaartmaki's op het lemureneiland en de werkzaamheden van de vrijwilligers daar komen aan bod. En wordt het Churchillgebied officieel geopend. Daarnaast krijgen we ook nog een kleine blik op de toekomst. ;)


Rensrobert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jul 2023, 19:02
Favoriete dierentuin: Blijdorp antwerpen

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door Rensrobert »

Tijdens de rondleiding werdt er bij de adoptiedieren wat extra informatie/nieuwtjes gegeven (exclusief voor de adoptieouders, dus die ga ik nu (nog) niet vertellen. Maar dat zal in de toekomst wel bekend worden).
Laat me raden dwergnijlpaarden? Hele leuke dieren. Ik zag ook geen plek om hun grootte broer naar aquazoo te halen. Wel een soort die goed bij de tuin past. Ben heel benieuwd waar ze het nieuwe gebied gaan ontwikkelen. Er is genoeg plek met alle verschuiving bijvoorbeeld bij de bevers met het flamingo perk???

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3673
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Rensrobert schreef:
11 jun 2024, 21:48
Tijdens de rondleiding werdt er bij de adoptiedieren wat extra informatie/nieuwtjes gegeven (exclusief voor de adoptieouders, dus die ga ik nu (nog) niet vertellen. Maar dat zal in de toekomst wel bekend worden).
Laat me raden dwergnijlpaarden? Hele leuke dieren. Ik zag ook geen plek om hun grootte broer naar aquazoo te halen. Wel een soort die goed bij de tuin past. Ben heel benieuwd waar ze het nieuwe gebied gaan ontwikkelen. Er is genoeg plek met alle verschuiving bijvoorbeeld bij de bevers met het flamingo perk???
Nee, de dwergnijlpaarden werden genoemd in de laatste aflevering van 'Us bistetún' (dat was de kleine blik op de toekomst die ik noemde).

Het Amoergebied zit aan de ene kant van het park en het Churchillgebied aan de andere kant. In het gebied daar tussenin zullen waarschijnlijk de nieuwe gebieden komen. Het hoofdpad (geasfalteerde pad) blijft bestaan, de rest zou in theorie allemaal opnieuw ingedeeld kunnen worden. Dat zag je ook bij het Amoer- en Churchillgebied, daar maakten ze ook van water land en andersom

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 453
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2024)

Bericht door freerk1982 »

Laat me raden dwergnijlpaarden? Hele leuke dieren. Ik zag ook geen plek om hun grootte broer naar aquazoo te halen. Wel een soort die goed bij de tuin past. Ben heel benieuwd waar ze het nieuwe gebied gaan ontwikkelen. Er is genoeg plek met alle verschuiving bijvoorbeeld bij de bevers met het flamingo perk???
In het verleden is wel eens genoemd dat de Humboldt-pinguins en reuzenotters aan hun verblijf 'vast' zitten. Ook zou dit het geval met het maki-eiland zijn. Ik kan me voorstellen dat de dwergnijlpaarden (en alle soorten die hier bij komen) in het gebied komen waar nu de kapucijnapen, (voorm.) bevers en vicuña's verblijven.

Plaats reactie