Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7707
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Bericht door Limburg vooruit »

Zoozot schreef:
01 mei 2024, 22:12
Limburg vooruit schreef:
01 mei 2024, 21:26
Dat is niet de eerste keer in dit park, of ben ik nu verkeerd?
Vorig jaar een chimpansee die te water was geraakt en verdronken is, maar ook wel ten gevolge van een conflict.
Dacht ik ook, misschien toch eens het verblijf onder de loep nemen. Er scheelt iets in het ontwerp. De dieren kunnen mekaar niet voldoende ontwijken heb ik de indruk.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3605
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Bericht door MennoPebesma »

In Beekse Bergen is recent een nieuw Amoertijger vrouwtje aangekomen. Het gaat om de 3-jarige Malinka uit Zoo Duisburg. Het tijgerkoppel Yarko en Angara zou ook nog in Beekse Bergen zitten, maar zoals bekend verhuizen zij binnenkort naar het nieuwe verblijf in Dierenrijk.

Bron: Facebookgroep 'SBB Photographers & Fans van Safaripark Beekse Bergen'

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3605
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Bericht door MennoPebesma »

MennoPebesma schreef:
06 mei 2024, 17:23
In Beekse Bergen is recent een nieuw Amoertijger vrouwtje aangekomen. Het gaat om de 3-jarige Malinka uit Zoo Duisburg. Het tijgerkoppel Yarko en Angara zou ook nog in Beekse Bergen zitten, maar zoals bekend verhuizen zij binnenkort naar het nieuwe verblijf in Dierenrijk.

Bron: Facebookgroep 'SBB Photographers & Fans van Safaripark Beekse Bergen'
Inmiddels uit diezelfde Facebookgroep begrepen dat Angara al in Dierenrijk is. Yarko is wel nog in Beekse Bergen.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 439
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Bericht door freerk1982 »

Inmiddels uit diezelfde Facebookgroep begrepen dat Angara al in Dierenrijk is. Yarko is wel nog in Beekse Bergen.
Omdat? Er nog geen plaats is of om ze te laten paren?

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3605
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Bericht door MennoPebesma »

freerk1982 schreef:
08 mei 2024, 17:33
Inmiddels uit diezelfde Facebookgroep begrepen dat Angara al in Dierenrijk is. Yarko is wel nog in Beekse Bergen.
Omdat? Er nog geen plaats is of om ze te laten paren?
Ik weet niet waarom. Het verblijf in Dierenrijk is nu drie keer zo groot dus geen plaats lijkt mij niet. En voor het nieuwe vrouwtje komt later nog een nieuw mannetje, dus koppelen met Yarko lijkt mij ook niet.

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 868
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Bericht door JvG »

MennoPebesma schreef:
08 mei 2024, 17:44
freerk1982 schreef:
08 mei 2024, 17:33
Inmiddels uit diezelfde Facebookgroep begrepen dat Angara al in Dierenrijk is. Yarko is wel nog in Beekse Bergen.
Omdat? Er nog geen plaats is of om ze te laten paren?
Ik weet niet waarom. Het verblijf in Dierenrijk is nu drie keer zo groot dus geen plaats lijkt mij niet. En voor het nieuwe vrouwtje komt later nog een nieuw mannetje, dus koppelen met Yarko lijkt mij ook niet.
Beekse Bergen heeft 3 verblijven, dus opzich logisch dat ze 1 tijger als bezetting nogal weinig vinden (met 2 tijgers is het al best leeg als je het mij vraagt). Dierenrijk daarintegen wilt denk ik ook niet te lang met een leeg verblijf zitten nu het hoogseizoen beginnen is. Dit zal echt een tussenoplossing zijn tot de nieuwe man in Beekse Bergen is aangekomen.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3605
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Bericht door MennoPebesma »

Voor alles is er een eerste keer! 😍

Zo verkenden de drie jonge olifantjes gisteren voor het allereerst de nieuwe Olifantenvallei: een extra gebied met allerlei leuke plekjes om te ontdekken, verstoppen en spelen.

Er zijn meerdere barrières, die gebruikt kunnen worden als verstopplekje en heuvels voor een beter uitzicht over de vallei. Onderweg komen de kleintjes ook ondiepe kleipoel tegen, evenals een grote waterpoel voor een frisse duik. Tijdens hun ontdekkingstocht, ontmoet de kudde allerlei andere dieren, zoals nijlantilopen en Defassa waterbokken. Dat levert bijzondere interacties op.

De kleintjes genoten zichtbaar van hun avontuur!

🎥 Mariska Vermij - Van Dijk

Bron: Facebook Beekse Bergen


Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3860
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen

Bericht door Laafsekikker »

Jonge olifantjes verkennen voor het eerst olifantenvallei in Beekse Bergen

De drie jonge olifanten bij Beekse Bergen hebben voor het eerst de Olifantenvallei verkend. Dit grote leefgebied is voor de kalfjes helemaal nieuw; eerder verbleven ze in een aangrenzend verblijf.

In hun nieuwe omgeving was er heel veel te ontdekken, vertelt hoofd dierenverzorger Yvonne Vogels. "De kudde gedroeg zich op een natuurlijke manier, de jongen bleven mooi in het midden van de groep en bleven continu bij elkaar. Later werden de kalfjes wat ondernemender en liepen ze wat verder van hun moeders vandaan. Echt prachtig om te zien hoe ze zich gedroegen!"

Nieuw gebied
Sinds de bekendmaking van de dracht van de drie olifanten begin 2023 is er hard gewerkt aan de uitbreiding van het olifantenverblijf. Het verblijf is met 2 hectare uitgebreid om de gehele kudde, inclusief de kalfjes, goed de ruimte te geven.

Ook zijn er veel elementen in het verblijf die voor de olifantjes nieuw zijn. Zo zijn er meerdere barrières in het perk waardoor ze elkaar niet altijd kunnen zien en zich voor elkaar kunnen verstoppen. Er is een ondiepe kleipoel waar ze in de modder kunnen rollen en er is een grote waterpoel. De vallei is ook een stuk heuvelachtiger, waardoor de olifanten verschillende hoogtes kunnen verkennen.

Drie jonge olifanten
Kort geleden zijn er in vier maanden tijd drie Afrikaanse olifanten geboren: Mosi, Ajabu & Tendai. Met de kalfjes gaat het erg goed. Allemaal hebben ze al ruim 150 kilo in gewicht bereikt.

Enkele weken geleden hebben ze ook voor het eerst hun vader Yambo ontmoet. De jongen en de rest van de kudde trokken meteen goed samen op. Vogels: "De olifantjes spelen continu samen en zijn erg nieuwsgierig. Ook dit nieuwe verblijf zijn ze enthousiast samen aan het ontdekken."

Nieuw gebied
De nieuwe Olifantenvallei is een van de verschillende verblijven die de volledige olifantenkudde van Beekse Bergen huisvesten. In totaal leven er elf Afrikaanse olifanten in het Safaripark. Naast olifanten maken sinds kort ook nijlantilopen en Defassa waterbokken gebruik van de vallei.

De afgelopen jaren is het gehele gebied rondom de vallei vernieuwd, met in 2022 een vernieuwde neushoornvlakte, vorig jaar de Olifantenvallei en later dit jaar wordt het vernieuwde Afrikadorp geopend.

Northern Corridors Project
Met de uitbreiding van de kudde in het Safaripark vraagt Beekse Bergen ook aandacht voor Afrikaanse olifanten in het wild. Zo ondersteunt het park samen met Stichting Wildlife het Northern Corridors Project van Save the Elephants. Dit project verbindt natuurparken in Kenia met elkaar door het creëren van corridors: veilige doorgangen voor wilde dieren, zoals olifanten.


Plaats reactie