Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2023)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
LianneLok
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: AquaZoo Leeuwarden , Ouwehands Dierenpark , Burgers Zoo , Wildlands

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2023)

Bericht door LianneLok »

MennoPebesma schreef:
04 jun 2023, 12:49
Nog een nieuwtje vergeten van mijn laatste bezoek. Op de achterkant van de plattegrond wordt gemeld dat de dino weken vanaf 14 september van start gaan.
Alweer dino weken lijkt wel of de dino weken elk jaar terug komen.
Ben benieuwt of nu ook hele andere variatie aan dino beelden is en niet zelfde als voorgaande jaren :)

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

LianneLok schreef:
04 jun 2023, 12:55
MennoPebesma schreef:
04 jun 2023, 12:49
Nog een nieuwtje vergeten van mijn laatste bezoek. Op de achterkant van de plattegrond wordt gemeld dat de dino weken vanaf 14 september van start gaan.
Alweer dino weken lijkt wel of de dino weken elk jaar terug komen.
Ben benieuwt of nu ook hele andere variatie aan dino beelden is en niet zelfde als voorgaande jaren :)
Het lijkt er inderdaad op dat dit een jaarlijks iets gaat worden. Vond ze de eerste keer nog wel leuk maar het tweede jaar waren het inderdaad veel dezelfde. Het zullen ook deze keer waarschijnlijk weer veel dezelfde worden, de andere Libéma dierentuinen (ZooParc Overloon en Dierenrijk) hebben ze namelijk ook. Ze komen allemaal van dezelfde dino expositie.

Het is ook niet zo gek dat ze na de zomervakantie komen. Dan is het hoogseizoen een beetje voorbij, en dan komen er minder bezoekers. De dino's trekken dan toch nog wat meer bezoekers naar de dierentuin ;).

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Bericht door freerk1982 »

Vandaag een rondje Aqua Zoo:
*Men was nog bezig in de Waddenruimte. Ook was men bezig met de aanplant van diverse soorten grassen in het Afrikaanse pinguïnverblijf en in het voormalige zeehondenverblijf. De dierverzorgers waren niet allemaal enthousiast over de kunststof dieren op het eiland. Men noemde dat hier mogelijk wat vogels bij komen als aanvulling op de Waddententoonstelling.

*Ik telde zes jonge Humboldt-pinguïns in de sepratie.

*En de knuffelvariant van de zeearend is al te koop in de souvenirshop.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

freerk1982 schreef:
05 jun 2023, 15:18
De dierverzorgers waren niet allemaal enthousiast over de kunststof dieren op het eiland. Men noemde dat hier mogelijk wat vogels bij komen als aanvulling op de Waddententoonstelling.
Zonder verdere aankleding/informatie er omheen liggen die zeehonden daar wel wat raar inderdaad. Hopelijk komt daar nog wat meer aankleding bij.

Misschien een optie om over het oude zeehondenverblijf een volière te zetten, en daar dan inderdaad wat vogelsoorten in te doen die voorkomen op de Wadden en Noordzee. Misschien met wat grotere vissoorten in het water zodat de onderwatertunnel ook weer gebruikt kan worden. Ik zie de Afrikaanse pinguïns namelijk bijna nooit gebruikmaken van dat deel van het verblijf.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Vanmorgen weer een rondje AquaZoo gedaan. Deze keer niet alleen maar met familie. Daarom is het ook bij één rondje gebleven, maar dat was met deze warmte ook wel genoeg. Door die warmte was het ook wat rustiger dan normaal. Een aantal dingen die opvielen (al zijn het er niet zoveel deze keer):

- Eindelijk! Het waddengedeelte is geopend! De getijdenbak en het grote aquarium zijn nu van dichtbij te bekijken. In de getijdenbak zag ik strandkrabben en zeesterren. De mossel en alikruik die op de bordjes staan zag ik nog niet, maar het water was ook nog een beetje troebel. Volgens de bordjes zitten in de grote bak de tong, schol, bot, gewone zeedonderpad en hondshaai. Daarnaast zag ik ook nog verschillende soorten zeesterren. Het lagere gedeelte is niet toegankelijk. Ik ben benieuwd of dat er ooit nog bij gaat komen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

- De foodtrailer was vandaag geopend. De eerste keer dat ik die open zag.

- In de voormalige zeeberenseparatie zaten nu in twee delen jonge pinguïns. Waarschijnlijk van verschillende leeftijden, want in het ene deel was wel een zwembad gevuld en het andere niet.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Op het bouwbord van het Churchill gebied staat een qr-code. Die code zou moeten verwijzen naar een informatiepagina over dit nieuwe gebied: aquazoo.nl/koude-gebied. Wie naar deze website gaat merkt op dat die niet bestaat. Maar als je 'koude' veranderd in 'churchill' dan krijg je wel de goede website: https://www.aquazoo.nl/churchill-gebied/

Veel 'nieuws' staat daar nog niet op. Wel staat er dat de bouw in oktober zal beginnen. Ook zullen er net als bij de bouw van het Amoergebied weer update/informatieve video's verschijnen.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Een paar nieuwtjes die ik tijdens mijn rondgang tegenkwam:

*In het voormalige otternachtverblijf (beneden deel richting onder watertunnel) leek wat themaversiering (zee/wadden) te zijn geplaatst. Een visnet e.d.
*Bij de zeepaardjes zat een killivis. Hier kwam ik ook nog een tweede vis tegen, maar welke soort?
*Bij de tandkarper zat een grotere vis. Dit leek een kleine zeilvin pleco.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

freerk1982 schreef:
13 jun 2023, 16:08
*In het voormalige otternachtverblijf (beneden deel richting onder watertunnel) leek wat themaversiering (zee/wadden) te zijn geplaatst. Een visnet e.d.
Zou leuk zijn als dit beneden deel ook weer gebruikt gaat worden!
freerk1982 schreef:
*Bij de zeepaardjes zat een killivis. Hier kwam ik ook nog een tweede vis tegen, maar welke soort?
Killivis lijkt me sterk, dat zijn zoetwatervissen. De twee vissoorten die er nu al een tijdje bij zwemmen zijn de citroenlipvis (Halichoeres chrysus) en zeegras vijlvis (Acreichthys tomentosus)
freerk1982 schreef:
*Bij de tandkarper zat een grotere vis. Dit leek een kleine zeilvin pleco.
Klopt, dat is de borstelneus (Ancistrus cf. cirrhosus).

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

AQUAZOO OPENT DE DEUREN VAN EDUCATIEF WADDENGEBIED

Leeuwarden, 12 juni 2023

Regelmatige bezoekers van AquaZoo zullen de aquaria en materialen al eerder hebben zien staan in de ruimte naast de luiaards en witgezichtsaki’s. Vanaf maandag 12 juni is het dan eindelijk zover en opent het Waddengebied in AquaZoo zijn deuren. In het Waddengebied zijn een veelvoud aan dieren en educatiematerialen te zien. Denk hierbij aan schelpen, krabbetjes, schaaldieren, tongen, schollen en een slikbak, waarin eb en vloed wordt nagebootst.

“Naast de exotische dieren in AquaZoo, willen we ook vaker de link gaan leggen naar de lokale natuur en die beter onder de aandacht brengen,” zegt William Kreijkes, Hoofd Dierenverzorging in AquaZoo. “Het Waddengebied is daarin één van de eerste stappen. Dit bijzondere natuurgebied is Unesco Werelderfgoed. Wij willen graag zorgdragen voor een stukje bewustwording en de bezoekers laten kennismaken met de diversiteit aan dieren die hier te vinden is. Met name omdat het op slechts een steenworp afstand ligt van AquaZoo.”

De dieren en grote aquaria zijn allen afkomstig uit het Waddenbelevingscentrum De Noordhoren in Holwerd dat in 2020 zijn deuren sloot. AquaZoo was in de gelegenheid om de aquaria en dieren over te nemen. Hiermee wordt een nog groter publiek getrokken van geïnteresseerden in het wad. Het Waddenbelevingscentrum De Noordhoren werd in 2009 opgericht nadat de Waddenzee werd uitgroepen tot Unesco Werelderfgoed. Doelstelling was om een centrum op te richten met goede, duidelijke, leerzame en ook leuke feiten en weetjes over het Waddengebied. Dit sluit naadloos aan bij de doelstellingen van AquaZoo, waarin educatie en soortbehoud bovenaan staan. Het openen van het Waddengebied met twee grote aquaria is een eerste stap en opmaat naar toekomstige uitbreiding van deze ruimte.

Www.aquazoo.nl

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Mooi om te horen dat de ruimte nog verder uitgebreid wordt! Hopelijk duurt dat niet al te lang ;)

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Het nest van de hamerkop is weg. Deze werd ook als rustplaats door een pelikaan gebruikt.

LianneLok
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: AquaZoo Leeuwarden , Ouwehands Dierenpark , Burgers Zoo , Wildlands

Bericht door LianneLok »

4 tijger welpjes geboren in aqua zoo
Bron lwd krant
Foto staat in vrienden van aqua zoo facebook

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Premium artikel van de Leeuwarder Courant:

Tijgerwelpjes geboren in AquaZoo Leeuwarden. 'Ik verwachtte er twee, maar daar lagen gewoon vier kleintjes'

Geen beschuit met muisjes, maar wel taart in dierentuin Aqua Zoo in Leeuwarden. De medewerkers vieren de geboorte van vier tijgerwelpjes afgelopen donderdag.

Bron: https://lc.nl/friesland/leeuwarden/Vier ... 95995.html

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bijzonder nieuws in AquaZoo! ❤️ In de vroege ochtend van 15 juni zijn vier gezonde jonge tijgerwelpjes geboren. 🐯

“De geboorte van jongen is hoe dan ook heel speciaal. Je hoopt er op, maar als het ook daadwerkelijk gebeurt, is het heel bijzonder”, vertelt hoofddierenverzorger William Kreijkes. “En dan zijn het er ook nog eens vier - dat hadden we nooit durven dromen. Tot nu toe gaat het ook echt super goed met zowel de jongen als de moeder. Het blijft altijd spannend hoe het verder zal gaan, maar vooralsnog ziet het er goed uit.” ✨

Het is nog lastig te voorspellen wanneer de jonge dieren buiten te zien zijn. 🌳 Eerst moeten de oogjes van de welpjes open gaan en dan is het afwachten wanneer ze het buitenverblijf gaan verkennen. Wanneer dat is, mogen de dieren zelf bepalen.

Meer lezen? Dat kan via: https://bit.ly/3CHMD08.

Bron: Facebook AquaZoo Leeuwarden

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

Feest in AquaZoo Leeuwarden: vier Amoertijgerwelpjes geboren

In AquaZoo Leeuwarden zijn vier Amoertijgerwelpjes geboren. Het is de eerste keer dat de dierentuin in Friesland jonge tijgertjes mag verwelkomen.

Het viertal werd vroeg in de ochtend van 15 juni geboren. "De geboorte van jongen is hoe dan ook heel speciaal. Je hoopt er op, maar als het ook daadwerkelijk gebeurt, is het heel bijzonder", vertelt hoofddierenverzorger William Kreijkes. "En dan zijn het er ook nog eens vier -- dat hadden we nooit durven dromen. Tot nu toe gaat het ook echt super goed met zowel de jongen als de moeder. Het blijft altijd spannend hoe het verder zal gaan, maar vooralsnog ziet het er goed uit."

Moeder en jongen liggen momenteel nog binnen. Het is volgens Kreijkes heel lastig te voorspellen wanneer ze naar buiten gaan. "De welpjes hebben nu nog hun oogjes dicht. Die zullen komende dagen eerst open gaan. Daarna is het afwachten: de dieren mogen zelf bepalen of en wanneer ze het buitenverblijf gaan verkennen."

Bedreigd
De Amoertijger, die voorkomt in het stroomgebied van de gelijknamige rivier op de grens van China en Siberië, is in de natuur ernstig bedreigd: er leven nog maar een paar honderd dieren in de natuur. De grootste bedreiging is de mens. Er wordt veel op ze gejaagd door stropers voor onder andere traditionele Aziatische geneeskunde. Daarnaast wordt het leefgebied door bosbranden en houtkap steeds kleiner. In de laatste honderd jaar is maar liefst 93 procent van het leefgebied van deze dieren verdwenen.

Daarom hebben Europese dierentuinen een managementprogramma met als doel deze soort te behouden en te zorgen voor een gezonde populatie in de parken. Deze dieren zijn ook niet het eigendom van de dierentuinen, maar van de managementprogramma's. Per soort is er een coördinator die bepaalt welke dieren er mogen paren en waar eventuele jongen naar toe gaan. Hierbij is geen geld gemoeid.

"Dierentuinen kunnen dus geen dieren kopen of verkopen", legt Kreijkes uit. "Als je als park een bepaald dier wil, moet je echt aantonen dat je goed voor de soort kan zorgen en dat je aan alle eisen voldoet."

Splinternieuw verblijf
AquaZoo mocht vanuit het programma vorig jaar de twee volwassen tijgers verwelkomen in het splinternieuwe, meer dan vijfduizend vierkante meter grote verblijf, bestaande uit grotten, heuvels, klimbomen en een waterloop. Het vrouwtje Aïda komt uit Safaripark Beekse Bergen en mannetje Vadim komt uit Sosto Zoo in Hongarije. "Er was vraag naar een extra locatie om tijgers op te vangen. Wij wilden heel graag bijdragen aan het behoud van deze soort, dus we zijn dan ook heel blij met de komst van deze vier welpen", vertelt general manager Jeroen Loomeijer. "Het is extra bijzonder dat ze nu zijn geboren in het jaar dat wij onze twintigjarige verjaardag vieren. Een mooier cadeau hadden we ons niet kunnen wensen."

AquaZoo draagt ook bij aan de ondersteuning van de tijgers in het wild. De dierentuin helpt namelijk via Stichting Wildlife de Wildlife Conservation Society (WCS). Deze society zet zich onder andere in voor de Amoertijgers.

WCS heeft bijvoorbeeld een programma opgezet om de stroperij in officieel beschermde gebieden tegen te gaan. Zo sporen ze stropers op en praten ze met één van de grootste houtkapbedrijven over het sluiten van wegen die zijn aangelegd om hout te vervoeren. Deze wegen gaan namelijk dwars door het leefgebied van deze diersoort, waardoor het voor stropers gemakkelijker is om gebieden binnen te komen. Inmiddels zijn er al negen van deze houtkap-wegen gesloten.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Vandaag weer even in AquaZoo geweest.

- De Ocean Bricks tentoonstelling is inmiddels weer afgelopen. Vandaag werden alle beelden weer opgehaald.

- De souvenirshop verkoopt nu ook knuffels van de orang-oetan, stokstaartje, eland en koala. Misschien is dat al langer, maar ik zag ze vandaag voor het eerst.
MennoPebesma schreef:
13 jun 2023, 16:22
freerk1982 schreef:
Killivis lijkt me sterk, dat zijn zoetwatervissen. De twee vissoorten die er nu al een tijdje bij zwemmen zijn de citroenlipvis (Halichoeres chrysus) en zeegras vijlvis (Acreichthys tomentosus)
- Vandaag hier geen andere vissoorten gezien dan de twee die ik hierboven noemde.

- In het waddengebied heb ik de grote bak nu alle soorten gezien die op de bordjes staan. De zeedonderpad had ik de vorige keer namelijk niet kunnen vinden, naar nu wel. Zoals Freerk eerder al meldde zijn er in het oude otter nachtverblijf ook wat attributen geplaatst. Er werdt al gezegd dat de twee aquaria een eerste stap was voor dit gebied naar een toekomstige uitbreiding.
Afbeelding

- Ook foto's gemaakt van o.a. de anemonen en verschillende zeesterren zodat ik kan proberen te achterhalen welke soorten het zijn. Hieronder een aantal foto's:
Afbeelding
Volgens mij een gewone zeester (Asterias rubens)

Afbeelding
Volgens mij een brokkelster (Ophiothrix fragilis)

Afbeelding
Niet zeker, maar zou wasroos (Anemonia viridis) kunnen zijn

Afbeelding
Volgens mij zijn dit rode paardenanemonen (Actinia equina)

- Bij het binnenverblijf van de kangoeroes is een nieuwe separatie gemaakt. Er zat ook een tammar wallaby in.
Afbeelding

- De tijgerwelpjes zijn uiteraard nog niet te zien. Zij hebben hun oogjes nog dicht en blijven nog met moeder Aïda binnen. Wel staan alle schuiven naar het buitenverblijf open. De tijgers kunnen dus kiezen wanneer en of ze naar buiten gaan. Al zal het nog wel even duren voordat ook de welpjes naar buiten komen. Vadim liet zich wel even zien bij de tijgerpresentatie.

- In de pelikanenvolière is het nest van de hamerkoppen verdwenen. Al lijkt het er op of ze op een andere plek alweer opnieuw begonnen zijn. Ook zag ik vandaag 10 kroeskoppelikanen, terwijl dat er al een tijdje 9 waren.

- In de pinguïncrèche zag ik vandaag 6 pinguïns zitten.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Vandaag was de parkmanager te gast bij RTVNOF. Het ging uiteraard over de jonge tijgers, Dreamnight at the Zoo en het Waddengebied. Dit Waddengebied had ivm corona en de investering op dit gebied veel vertraging. Inmiddels zijn twee aquaria klaar. Educatie wordt nog verder toegevoegd aan de ruimte. Ook werd benoemd dat de benedenruimte ook onderdeel van het Waddengebied gaat uitmaken.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

freerk1982 schreef:
24 jun 2023, 19:04
Vandaag was de parkmanager te gast bij RTVNOF. Het ging uiteraard over de jonge tijgers, Dreamnight at the Zoo en het Waddengebied. Dit Waddengebied had ivm corona en de investering op dit gebied veel vertraging. Inmiddels zijn twee aquaria klaar. Educatie wordt nog verder toegevoegd aan de ruimte. Ook werd benoemd dat de benedenruimte ook onderdeel van het Waddengebied gaat uitmaken.
Wanneer was dit en welk programma? Dan kan ik het even terugluisteren :D

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Wanneer was dit en welk programma? Dan kan ik het even terugluisteren :D

Op 'e Hichte (Tytsjerksteradiel) Zo rond 1.40.00.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

freerk1982 schreef:
24 jun 2023, 20:21
Op 'e Hichte (Tytsjerksteradiel) Zo rond 1.40.00.
Gevonden! Wat ook nog wel het vermelden waard is is dat er achter de schermen gewerkt is aan een toekomstvisie voor de komende jaren. Deze is ook goedgekeurd door Libéma.

Voor wie het interview ook wil terugluisteren, deze is hier te vinden: https://www.rtvnof.nl/uitzending-gemist ... steradiel/. Ga naar programma's op zaterdag en dan het programma Op 'e Hichte. Rond 1:40.00 is het interview. Zowel de interviewer als de parkmanager spreken Nederlands ;).

Plaats reactie