Na twee weken werk ben ik behoorlijk trots op wat ik heb kunnen maken. Ik heb met een oud Burgers' zoo project al wat oefening gehad met Aquarium-ontwerp, hierdoor was het Noordzeegedeelte in ieder geval iets makkelijker dan eerst. Zoals ik al zei heb ik laatst Ecomare en Fort Kijkduin bezocht, hier heb ik flink wat inspiratie op gedaan en heb ik goed gekeken welke diersoorten verkrijgbaar zijn.
Ik introduceer jullie graag aan Project Oceanium!

Layout Oceanium
Vandaag bespreek ik deel 1 van het project: Koude zeeën.
De Noordzee, De Middellandse zee en de Atlantische oceaan. De Carribische zee en Eilandhoppen bespreken we op een later moment in deel 2.
Gebied 1: het water in...

Ingang bij de dijk
Er zijn twee ingangen, één via de Noordzeevolière in het Europa-gebied, en één op de plaats van de oude ingang.
Je kan vanaf twee kanten de binnenkant van de Volière bekijken. Opnieuw één keer vanaf de oude plaats, en één keer vanaf binnen. De stippellijn geeft de overdekte buitenruimte aan.
Vanaf de Noordzeevolière kom je binnen bij een kleine getijdepoel, hier zit een glazen wand bij maar je bekijkt het vooral van boven. Hier leven Zeekatten en Kleine vissen. Meteen hierna heb je twee grotere aquaria.
Links heb je het Pieraquarium, hier is een namaakkade gemaakt van grote rotsblokken. In het pieraquarium zitten vissen die je zou kunnen zien als je van de kade in het water kijkt. Al sta je natuurlijk zogenaamt in het water, en niet op de kade.
Impressie van de kade:

(Negeer dat het schaalfiguur er als een spook uitziet)
Naast het aquarium is een laddertje zodat de verzorgers vanaf bovenop de kade de vissen kunnen voeren. Aan de andere kant van deze kade is ook nog een ander aquarium, maar dat is later op de route.
Aan de andere kant van de Kade is het rotsaquarium, naast een paar andere vissen word dit aquarium ook gebruikt om baby-haaien in te houden. Deze worden als ze groot genoeg zijn naar een andere bak verplaatst. Ook zijn hier eendenmossels te vinden. Het rotsaquarium en de getijdenpoel zijn allebei erg ondiep, maar zijn verhoogt zodat je er toch in kan kijken.
Het laatste aquarium van dit gedeelte is enorm. Aan twee kanten heb je hier namenlijk het mosselrif. Je loopt tussen de twee glazen wanden langsaam omlaag. In totaal daal je van begin tot eind ongeveer een meter (van 1.5m diep naar 2.5m diep). Aan het eind van het aquarium is er een klein dieper gedeelte waar de vissen onder de bezoekers door kunnen zwemmen, zodat de twee bakken toch bij elkaar horen.
Dit aquarium is gedecoreerd als de onderkant van een dijk. Gemaakt uit Basaltblokken en bedekt in verschillende wieren en mossellen. Dit aquarium heeft de grootste soortendichtheid van het hele oceanium, met verschillende soorten Anemones, Krabben, Zeesterren, Alikruiken, Grote en kleine vissen en Wieren.
Bovenop het rif van de Linkerbak lijkt een groot visnet te hangen, dit is de separatie naar het havenaquarium aan de andere kant. In werkelijkheid zit hier een glazen wand verstopt, zodat je met een beetje geluk af en toe een vis van de andere kant ziet.
Impressie linkerhelft van het mosselrif:

(Ik heb hier natuurlijk niet alle rotsen ingevult, ook heb ik hier even met onzichtbaar water gewerkt, zodat je alles kan zien.)
Layout van onderwaterdecoraties:

Zand en rotsen zijn wel duidelijk qua kleur. Paars speelt hier weer mee als bijzonder object (Krabbenval, oude pijp, gebroken vaas, kan van alles zijn).
Diersoorten Pieraquarium:

Kade
Diersoorten kleine aquaria:

Getijdenpoel en rotsaquarium
Diersoorten mosselrif:

Mosselrif
Na het Mosselrif kom je bij de hoofdkamer van het Nieuwe Noordzeegebied:
Gebied 2: in de diepte...

Bodem van de zee
Het eerste aquarium dat je tegenkomt in het tweede gebied is de zeebodembak. Over dit aquarium is eigenlijk niet veel te zeggen. Dit aquarium is bijna een kopie van de huidige Noordzeeaquaria in het Oceanium. Met een platte bodem en een paar grote rotsen in het midden. Hier leven Haaien, Roggen, Steuren en verschillende andere vissen.
Het tweede aquarium is misschien wel mijn persoonlijke favoriet. Je bent hier een stuk dieper dan de vorige keer dat we de kade hebben bezocht. Je kijkt hier eerst naar de andere kant van het visnet bij het mosselrif. Ook zie je de andere kant van de kade, waar aan de oppervlakte van het water ook een klein bootje drijft. Hier leven naast meerdere vissen ook kreeften en spinkrabben.
Diepteverschil Haven en Mosselrif:

Aan de kant van het mosselrif zijn twee figuren om het hoogteverschil tussen het begin en het einde te laten zien. Na het mosselrif gaat het pad steeds verder omlaag, zodat de havenbak nog veel dieper is.
Tegenover de haven is een grote platte bak, ook deze is relatief ondiep in vergelijking met de omringende aquaria. In het midden van dit aquarium is ook een klein scheepsvrak te vinden.
Dit aquarium lijkt het meeste op de bakken van Ecomare. Een grote, relatief ondiepe bak die je van de zijkant én van de bovenkant kan bekijken. Dit is de zandvlaktebak, hier leven vooral Haaien, Roggen en Platvissen.
Schets van de zandvlakte:

(In de schets is deze veel kleiner dan hij in de werkelijkheid zou zijn, de schets is vooral om de hoogte te laten zien)
Er zijn nog drie bakken om de zandvlakte heen.
De zuil is het meest simpel. Dit aquarium gaat van vloer tot plafond en is bewoont door een groep oorkwallen.
Het kleine rifaquarium word vooral gebruikt voor haaieneieren. Ook word dit gebruikt als Zeepaardjesopvang, als er zeepaardjes aanwezig zijn worden de krabben (die hier normaal ook leven) verwijderd.
Het grote rifaquarium is het eerste aquarium waar we koraal tegenkomen, in de vorm van Zeewaaiers. Dit rif is niet langer van de dijk afhankelijk, maar van grotere natuurlijke stenen.

Diersoorten zeebodembak:

Zeebodem
Diersoorten havenbak:

Haven
Diersoorten zandvlakte:

Zandvlakte
Diersoorten klein rif:

Klein rif en Zuil
Diersoorten groot rif:

Groot rif
Dit waren mooie bakken. Maar naar de tweede ruimte gaan we verder naar het echte werk... Deel 3 heeft twee enorme aquaria. Het soort aquaria die je in de beste en grootste aquaria van de wereld vind...
Gebied 3: Miljoenen liters...

De grote jongens
Het tunnelaquarium komt weer terug in het nieuwe oceanium. Al is het nu een stuk groter, en vooral ook een stuk dieper. In plaats van zo'n 4 meter diep, is het nu een flinke zeven meter diep.
De tunnel zelf ziet er ongeveer hetzelfde uit; Met een breed pad, aan de zijkanten gedecoreerd met rotsen, en af een toe een zwarte ring om het glas op te breken. Ook is er nu een relatief groot scheepsvrak te vinden.
De huidige tunnel is na de Atlantische oceaan gethematiseerd, dit is veranderd naar de open oceaan van de Noordzee. Naast de enorme scholen Haringen en Horsmakrelen leven hier nu ook verschillende monstervissen. De machtige Mola Mola is hier helaas een meer theoretische toevoeging. Want maar twee aquaria hebben deze soort in Europa op het moment, het aquarium werkt natuurlijk nogsteeds zonder de maanvis

Na de grote tunnel is er een lange gang, hier kan je de achterkant van de Zeevogelvolière bekijken. Door de duinheuvel achteraan de volière kan je het pad niet zien, maar je kan ook niet super ver kijken. Boven het grote kijkraam staat informatie over trekvogels, en hoe ze van ons land doorreizen naar Afrika via de Middellandse zee. Aan de kant van dit raam staan ook een paar knotwilgen en wat lage, doornachtige struiken. Ik schat in dat je aan deze kant vooral de fazanten, brantganzen en kieviten zal zien.
Schets:

Dit is ook meteen onze tussenstap van de Noordzee naar de Middellandse zee.
Voor de Middellandse zee zijn maar drie aquaria: Het Kleine rif, de Zeegrasbak, en de Riftunnel.
Met een klein hoekje kom je uit bij het Kleine rif, hier staat naast de normale vissen-infobordjes ook een bordje over Camouflage. De zwaluwstaartvissen zijn makkelijk genoeg te vinden, maar de Kreeftjes en Schorpioenvissen zijn goed verstopt tussen de rotsen en het koraal.
Het tweede aquarium is een stuk groter, hier groeit een bedreigde zeegrassoort uit de Middellandse zee. Dit aquarium lijkt sterk op een Aquarium met een gelijk thema uit Zoo Antwerpen. Hier leven onder andere Brasems en Papegaaivissen.
De koraaltunnel is wat groter, hier zijn Murenes en Langoesten de sterren van de show. Het ruige rotswerk is voor deze twee soorten ook perfect gemaakt, met veel kliffen en tunnels, waar natuurlijk ook verschillende koralen leven.
Na de tunnel loop je door een kleine gang voordat we de volgende grote jongen zien. In deze gang is kort wat informatie over de straat van Gibraltar, en algemene info over de Atlantische Oceaan. Eigenlijk is deze gang vooral voor effect. Bij het grote kelpaquarium is namenlijk een enorm kijkraam. En ik wil graag een soortgelijk effect maken als in Burgers' zoo, waar je heel plots uitkomt bij het reuzenraam. Over dat reuzenraam gesproken:
Het reuzenraam van het kelpwoud zou de nieuwe "fototrekpleister" van het Oceanium worden, zoals tunnel op het moment is. Het is zes meter hoog en bijna dertig meter lang. Op de "begane grond" sta je twee-en-een-halve meter boven de zeebodem van het aquarium, je kan ook een soort halve verdieping omlaag naar een kleinere kijkruimte om op de zeebodem te kijken. Achter in de ruimte is een tribune (opnieuw geïnspireerd door BZ) zodat je het hele raam in één oogopslag kan bekijken.
Bij een kelpwoud denk je al snel aan Reuzenkelp uit Californië, maar in er zijn ook andere soorten kelpwoud. In het Atlantische kelpwoud is vingerwier te vinden, een bijzondere kelpsoort die bestaat uit een "hand" van bladeren (vandaar de naam) die aan een langere stengel groeit, het kan wel vier meter hoog groeien. Naast vingerwier groeit er ook meer zeegras, en is er natuurlijk ook genoeg ruimte voor gewoon vlak zand.
In het Atlantisch kelpaquarium zijn verschillende diersoorten te vinden voor de verschillende plekken in het aquarium. Tandbaarsen, Goudbrasems en Pollaks leven verstopt in het wier. De Trekkersvis en de Tarpoen leven laag bij de bodem boven het zeegras. Verpleegsterhaaien en Vioolroggen liggen rustig op de bodem van de zandvlakte. Neerkijkers en Zeeschildpadden leven helemaal bovenaan het raam. En Zeebrasems en grote Zandtijgerhaaien leven in de middellaag van het water.
Schets en schematiek Kelpwoud:

(Negeer dat het kind er uitziet als een cactus)

Diersoorten Open oceaan:

Grote tunnel
Diersoorten klein rif:

Middellandse zee 1
Diersoorten zeegrasbak:

Middellandse zee 2
Diersoorten riftunnel:

Middellandse zee 3
(Pfff, meestal vind ik het niet al te erg dat ik af en toe mijn eigen naam moet bedenken bij een soort zonder Nederlandse naam, maar als het in het Engels steeds Mediterranean hermit crab, starfish, anemone, etc is, is het wel irritant dat ik het niet letterlijk kan vertalen met de Middellandse zee

Diersoorten Atlantisch kelpwoud:

Kelpwoud
Kort maar krachtige algemene informatie:
In plaats van gewone bordjes worden er in het aquarium-gedeelte van het Oceanium nu digitale informatiebordjes gebruikt. Hierdoor kunnen de soorten snel aangepast worden als er verandering is in de soortenlijst. Bij de grotere aquaria staan twee bordjes: één met meerdere soorten er op (lijkend op de diersoortenlijsten die ik laat zien), waar alleen de Nederlandse, Engelse, Duitse en Wetenschappelijke naam op staan. En één die om de zoveel seconden een andere soort laat zien. Deze bordjes zouden alleen de meest belangerijke soorten laten zien, afhankelijk van het welke soorten "belangerijk" zijn in dat aquarium. Bij kleinere bakken (zoals de kleine rifaquaria, het pieraquarium en de getijdenpoel) zijn alleen de wisselbordjes te vinden.
Het pad van het aquarium-gedeelte van het Oceanium is gemaakt met gerecycled plastic. Dit is niet alleen maar om er voor te zorgen dat het niet in de échte oceaan beland, maar ook dient het als educatie. Af en toe zit er tussen het versnipperde plastic een volledig plastic flesje of een rietje. Verpletterd natuurlijk, we willen niet dat iemand er over struikeld. Hiermee is er educatie over vervuiling zonder dat er een aquarium gevult word met plastic zakjes, zoals je nu vaak ziet.
Goed dan, dat was dus deel 1 van Project Oceanium. Ik hoop heel erg dat jullie het mooi vonden, ik ben er zelf namenlijk behoorlijk trots op. Gedeeltelijk ook omdat ik er voor het eerst mijn eigen schetsen bij doe.
Laat alsjeblieft horen wat jullie er van vonden, ik vind het altijd fijn om te horen hoe iemand het vanaf de andere kant van het scherm ervaart