Nieuwstopic ZooParc Overloon

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon (2022)

Bericht door Zoozot »

Anubite schreef:
30 nov 2022, 17:20
Dan vraag ik mij af, welk azie-gebied? Ik zie wat losse aziatische soorten en twee zuid-amerikaanse gebieden, maar meer niet.
Wel leuk om te horen dat ze willen groeien
Je zou kunnen denken aan het "Jangalee"-gedeelte dat nu alleen nog maar de tijgers heeft. Ligt ook op een logische plaats ten opzichte van het uitbreidingsgebied.

Anubite
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Anubite »

Zoozot schreef:
30 nov 2022, 17:26
Anubite schreef:
30 nov 2022, 17:20
Dan vraag ik mij af, welk azie-gebied? Ik zie wat losse aziatische soorten en twee zuid-amerikaanse gebieden, maar meer niet.
Wel leuk om te horen dat ze willen groeien
Je zou kunnen denken aan het "Jangalee"-gedeelte dat nu alleen nog maar de tijgers heeft. Ligt ook op een logische plaats ten opzichte van het uitbreidingsgebied.
Zeker, al zou je ook kunnen redeneren dat het 'Amazone' stuk meer zal verplaatsen richting Madidi gezien daar redelijk wat overlap in zit nu. Maar Zeker als ze nu nog ruim 4 hectare hebben aan bouwgrond, zal dat zeker het park baten die kant uit te breiden.
Uw locale criticus. Moeilijk doen is ook een vak.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Bericht door freerk1982 »

Zeker, al zou je ook kunnen redeneren dat het 'Amazone' stuk meer zal verplaatsen richting Madidi gezien daar redelijk wat overlap in zit nu. Maar Zeker als ze nu nog ruim 4 hectare hebben aan bouwgrond, zal dat zeker het park baten die kant uit te breiden.
Ik heb eerder begrepen dat de tapirs en vicuña's richting het Madidigebied verhuizen (kinderboerderij + voorm. stokstaartjesverblijf) In het gebied ten zuiden van de tijgers en naast de tapirs is nog ruimte. Eerder stonden hier sneeuwuilen ingetekend. Ook is de grond naast de wilde honden (varkensstallen?) van ZooParc.

Micheltje
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Bericht door Micheltje »

Zoozot schreef:
30 nov 2022, 16:24
Artikel van Looopings over de vernieuwingen in Zooparc Overloon van het afgelopen jaar (titi's, mhorrgazellen, wilde honden, stokstaartjes etc.). Er worden er ook een paar dingen vermeld over toekomstplannen:
- De Indische antilopen, sikaherten en muntjaks staan op uitsterfbeleid, maar na hun overlijden zal gekozen worden voor andere Aziatische diersoorten.
- Het is de bedoeling om over enkele jaren het Afrikaanse en het Aziatische gebied van het park verder uit te breiden.

Volledig artikel: https://www.looopings.nl/weblog/18791/N ... PwN5hXtqpA
Ben wel eens benieuwd naar de rest van het plan.
Wat wil men daar nog meer gaan doen

Boots
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Bericht door Boots »

Persoonlijk zou ik heel graag nijlpaarden in het Afrikaanse gebied zien verschijnen en orangs in het Azië gebied. Verder hoop ik dat Zooparc voor kleinere zoogdieren, vogels en hoefdieren gaat om de gebieden verder in te vullen. Kleine zoogdieren en hoefdieren, omdat ze naar mijn idee steeds minder gehouden worden in dierentuinen. En vogels, omdat deze niet overal goed vertegenwoordigd zijn in de themagebieden. Ik ben erg benieuwd naar het masterplan en ook of ze volgend jaar weer iets op de planning hebben staan.

aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo

Bericht door aardvarkentje15 »

OOIT waren er plannen voor zelfs olifanten (alsook hyena's), maar gezien die tegenwoordig meestal een verblijf hebben wat zowat bijna die hele 4ha beslaat, zie ik dat niet zo gauw gebeuren.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Anubite
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Anubite »

Boots schreef:
02 dec 2022, 13:33
Persoonlijk zou ik heel graag nijlpaarden in het Afrikaanse gebied zien verschijnen en orangs in het Azië gebied. Verder hoop ik dat Zooparc voor kleinere zoogdieren, vogels en hoefdieren gaat om de gebieden verder in te vullen. Kleine zoogdieren en hoefdieren, omdat ze naar mijn idee steeds minder gehouden worden in dierentuinen. En vogels, omdat deze niet overal goed vertegenwoordigd zijn in de themagebieden. Ik ben erg benieuwd naar het masterplan en ook of ze volgend jaar weer iets op de planning hebben staan.
Ik zie Zooparc eigenlijk geen nijlpaarden nemen of orangutang. Ik denk dat je kleiner moet kijken. Vooral door oppervlaktes en de huidige collectie!
Uw locale criticus. Moeilijk doen is ook een vak.

Boots

Bericht door Boots »

aardvarkentje15 schreef:
02 dec 2022, 16:38
OOIT waren er plannen voor zelfs olifanten (alsook hyena's), maar gezien die tegenwoordig meestal een verblijf hebben wat zowat bijna die hele 4ha beslaat, zie ik dat niet zo gauw gebeuren.
Olifanten vind ik daar gek genoeg helemaal niet passen. Ik vind de giraffen daar op de een of andere manier niet helemaal tot hun recht komen. Hoewel het binnenverblijf waar je oog in oog kunt staan met de giraffen wel gaaf is.
Hyena's zou ik ook niet echt een toevoeging vinden. Met de cheeta's, leeuwen en afrikaanse wilde honden zijn de grote afrikaanse roofdieren wat mij betreft al goed vertegenwoodigd.

Boots

Bericht door Boots »

Anubite schreef:
02 dec 2022, 17:58

Ik zie Zooparc eigenlijk geen nijlpaarden nemen of orangutang. Ik denk dat je kleiner moet kijken. Vooral door oppervlaktes en de huidige collectie!
Op de uitbreiding is voldoende ruimte en als de tapirs en vicuna's verhuizen komt daar ook een lap grond vrij. De ruimte is er volgens mij dus wel. Als ze zich richten op wat kleinere dieren zou ik dat ook mooi vinden. Alleen hoop ik dat ze dan niet al het standaardspul aan de collectie toevoegen.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Apenheul, AquaZoo Leeuwarden, Artis, Wildlands

Bericht door MennoPebesma »

MennoPebesma schreef:
21 jul 2022, 15:24
- De kroonmaki man is overleden. Voor het overgebleven vrouwtje wordt in samenwerking met het EEP naar een passende oplossing gezocht.
Het vrouwtje is verhuisd naar Zoo Plzen in Tsjechië. Daarmee heeft Overloon geen kroonmaki's meer, en is de Apenheul nu de enige houder in Nederland met deze soort.

Boots

Bericht door Boots »

MennoPebesma schreef:
21 dec 2022, 19:22
MennoPebesma schreef:
- De kroonmaki man is overleden. Voor het overgebleven vrouwtje wordt in samenwerking met het EEP naar een passende oplossing gezocht.
Het vrouwtje is verhuisd naar Zoo Plzen in Tsjechië. Daarmee heeft Overloon geen kroonmaki's meer, en is de Apenheul nu de enige houder in Nederland met deze soort.
Toevallig te horen gekregen of er al plannen zijn over de invulling van het eiland waar ze zaten?

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Boots schreef:
21 dec 2022, 20:55
MennoPebesma schreef:
MennoPebesma schreef:
Toevallig te horen gekregen of er al plannen zijn over de invulling van het eiland waar ze zaten?
Nee, dat is mij niet bekend.

teunvdvlugt
Favoriete dierentuin: Zie-ZOO

Bericht door teunvdvlugt »

MennoPebesma schreef:
21 dec 2022, 21:02
Boots schreef:
21 dec 2022, 20:55
MennoPebesma schreef:
MennoPebesma schreef:
Nee, dat is mij niet bekend.
Op dit eiland zit als het goed is ook een groepje ringstaartmaki's die niet meer samen door één deur konden met de rest van de ringstaartmaki's.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Op dit eiland zit als het goed is ook een groepje ringstaartmaki's die niet meer samen door één deur konden met de rest van de ringstaartmaki's.
Afgelopen zomer in elk geval wel. Toen zocht men nog plek voor dit groepje.

Boots

Bericht door Boots »

teunvdvlugt schreef:
23 dec 2022, 15:38

Nu je het zegt.. dat was ik even vergeten. Dat groepje zou als het goed is ook gaan verhuizen. Ik denk dat ze daarna wel voor een nieuwe invulling gaan.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

In Overloon zijn 7 Afrikaanse pinguïns uit het ei gekomen.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon

Tot ons grote verdriet is onze mannelijke witte tijger Rama overleden. Rama is 11 jaar oud geworden.

Als jonge tijger kwam Rama in 2015 naar ZooParc, waar hij samen met Asia tot zijn laatste moment verbleef. Helaas is het bij witte tijgers bekend dat ze geen optimale gezondheid hebben. Ook Rama had te kampen met gezondheidsklachten.

Asia zal voorlopig als enige tijger in Overloon verblijven. Zij zal de laatste witte tijger zijn in het park. Vanwege de slechte genetica van witte tijgers overleven zij niet in het wild. Daarom is er vanuit het Europees managementprogramma een uitsterfbeleid ingesteld. Dit betekent dat dieren van deze soort geen jongen meer mogen krijgen, waardoor de witte tijger uiteindelijk niet meer in Europese dierentuinen te zien zal zijn.

Uiteindelijk zullen we ons verblijf voor de ernstig bedreigde Amoertijgers gaan gebruiken. We hopen ons steentje bij te kunnen dragen aan deze soort.

Op advies van het Europees managementprogramma zal al in het voorjaar een vrouwelijke Amoertijger naar het park komen. Zij zal niet in hetzelfde verblijf terechtkomen als Asia. Tijgers zijn immers van nature solitaire dieren en daarom is het de planning dat beide tijgers in aparte verblijven geplaatst worden.

bron: Facebook Zooparc Overloon

Plaats reactie