Nieuwstopic Burgers' Zoo (2022)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: AquaZoo Leeuwarden, Wildlands, Artis

Re: Nieuwstopic Burgers' Zoo (2022)

Bericht door MennoPebesma »

Recent is in Burgers' Zoo de laatste maskergeelvink (Spinus lawrencei) overleden. Dit was de laatste van zijn soort in Europa.

Bron: ZooChat & ZTL

Mr. Gharial
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Burgers' zoo

Bericht door Mr. Gharial »

MennoPebesma schreef:
12 sep 2022, 20:40
De laatste maskergeelvink (Spinus lawrencei)
Volgens BZ zelf de Lawrencesijs, voor het geval dat iemand hem niet herkend. De zoo had deze soort denk ik voordat die een officiële Nederlandse naam had, dit is gebeurt met wel meer soorten!
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Mr. Gharial schreef:
12 sep 2022, 21:06
MennoPebesma schreef:
Volgens BZ zelf de Lawrencesijs, voor het geval dat iemand hem niet herkend. De zoo had deze soort denk ik voordat die een officiële Nederlandse naam had, dit is gebeurt met wel meer soorten!
Ze hadden de soort ooit binnengekregen via een inbeslagname in 2013. Lawrencesijs is een naam die volgens mij al langer gebruikelijk is in het avicultuurjargon; maskergeelvink is de naam die gehanteerd wordt op de IOC Bird List (en dus ook op Wikipedia e.d.).

Mr. Gharial

Zoozot schreef:
12 sep 2022, 21:20
Mr. Gharial schreef:
12 sep 2022, 21:06
MennoPebesma schreef:
Ze hadden de soort ooit binnengekregen via een inbeslagname in 2013. Lawrencesijs is een naam die volgens mij al langer gebruikelijk is in het avicultuurjargon; maskergeelvink is de naam die gehanteerd wordt op de IOC Bird List (en dus ook op Wikipedia e.d.).
Dank voor de toelichting! Ik vroeg me al een tijdje af waar de namen vandaan komen

Hamerhaai
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Hamerhaai »

Jammer. Het is een leuke soort en vervangende N-Amerikaanse soorten liggen nou niet bepaald voor het oprapen.

Anubite
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Anubite »

Halsbandpekari verblijf lijkt leeg te staan. Er staat een bordje dat aangeeft: Leegstand wegens omstandigheden.

Is dit de poging om de pekari's samen met prairihondjes en boomstekelvarkens te behuizen?
Uw locale critici. Moeilijk doen is ook een vak.

dehaas
Favoriete dierentuin: San Diego Zoo

Bericht door dehaas »

Zover ik weet was het wel het plan die combi te gaan proberen. Maar ik weet niet of dat ook daadwerkelijk nu gebeurt.

Anubite
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Anubite »

dehaas schreef:
22 sep 2022, 17:41
Zover ik weet was het wel het plan die combi te gaan proberen. Maar ik weet niet of dat ook daadwerkelijk nu gebeurt.
Vandaar dat ik het zo ook benoem ;)
Maar dat zal de komende week langzaam introduceren zijn, en dan hopen dat de pekaris vooral het hoge gedeelte in beslag gaan nemen om zo een mooie compositie te creëren.

Mr. Gharial

Anubite schreef:
22 sep 2022, 18:29
en dan hopen dat de pekaris vooral het hoge gedeelte in beslag gaan nemen
Hoop ik ook! Vooral omdat we dan weer gebruik hebben van het bovenste kijkplatform. Ik zie daar vaak mensen kijken en zoeken voordat ik ze er op attendeer dat de dieren bijna altijd beneden zitten

Anubite
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Anubite »

Precies, en als de introductie succesvol is.. De nieuwe invulling van het huidige/oude pekariverblijf!

Mr. Gharial

Anubite schreef:
22 sep 2022, 21:19
Precies, en als de introductie succesvol is.. De nieuwe invulling van het huidige/oude pekariverblijf!
Ik kan me eigenlijk niet veel bedenken. Naast schildpadden en stinkdieren zijn er niet bepaald veel opties. En schildpadden zijn een tijd niet actief met winterslaap. Negenbandgordeldier zou een hele mooie zijn, maar die zouden geïmporteerd moeten worden, en die zijn nachtactief dus die passen beter in de grotten. Nog een geweldig import-dier zou natuurlijk de gaffelbok zijn, maar die passen dan weer beter in het rotsverblijf en minder in het rivierbed.

Nou ja, we zien wel

Pieter Liter
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Wildlands, DierenPark Amersfoort & Burgers' Zoo

Bericht door Pieter Liter »

En fennekvosjes dan? Met een paar aanpassingen en met alle vertrouwen op de combinatie tussen de pekaries, prairehondje en de boomstekelvarkens. Acht ik het misschien wel mogelijk

Dan zou ik fennekvosjes een reele optie vinden. Ook met in het achter hoofd dat een andere hondachtige zijn vertrokken is. En er nu geen canids meer in Burgers’ Zoo wonen.
- You dont take an animal picture, you make it!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Pieter Liter schreef:
23 sep 2022, 08:50
En fennekvosjes dan? Met een paar aanpassingen en met alle vertrouwen op de combinatie tussen de pekaries, prairehondje en de boomstekelvarkens. Acht ik het misschien wel mogelijk

Dan zou ik fennekvosjes een reele optie vinden. Ook met in het achter hoofd dat een andere hondachtige zijn vertrokken is. En er nu geen canids meer in Burgers’ Zoo wonen.
Nu wil Burgers nog wel eens wat ruimer denken als een soort goed past in een hal, maar om nu een Afrikaanse soort toe te voegen in een verder volledig Amerikaanse hal zie ik niet zo snel gebeuren. Ik zou het ook jammer vinden als ze het doen, hoewel ik fenneks een hele leuke soort vind hoor.

Aan de andere kant zijn de Amerikaanse mogelijkheden qua zoogdieren volgens mij redelijk beperkt.. Gaffelbokken zouden geweldig zijn, maar naar mijn inziens totaal niet realistisch.

Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza

Bericht door Dustin1999 »

Kitvossen zouden ook een realistische optie kunnen zijn voor het pekariverblijf aangezien die wel in Noord Amerika voorkomen

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Jarne »

Gaffelbokken zou puur plaatsgewijs al niet passen in de desert. Kitvossen hebben ze vroeger gehad, maar hoe realistisch deze nog zijn tegenwoordig met de immer slinkende populatie in Europa.

Overigens zou ik kitvossen niet vertrouwen met de kwartels in de hal.

Mr. Gharial

Jarne schreef:
23 sep 2022, 09:56
Gaffelbokken zou puur plaatsgewijs al niet passen in de desert. Kitvossen hebben ze vroeger gehad, maar hoe realistisch deze nog zijn tegenwoordig met de immer slinkende populatie in Europa…
Gaffelbokken komen toch best in de woestijn voor
Leefgebied:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... nRange.png

Kitvossen lijkt me ook sterk vanwege de vogels. Niet dat ik ooit vogels zie in het rivierbed (Pekariverblijf), maar toch lijkt me het een risico. Al zijn er natuurlijk ook otters in de Bush, dus wie weet

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Jarne »

Mr. Gharial schreef:
23 sep 2022, 10:09
Jarne schreef:
23 sep 2022, 09:56
Gaffelbokken zou puur plaatsgewijs al niet passen in de desert. Kitvossen hebben ze vroeger gehad, maar hoe realistisch deze nog zijn tegenwoordig met de immer slinkende populatie in Europa…
Gaffelbokken komen toch best in de woestijn voor
Leefgebied:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... nRange.png

Kitvossen lijkt me ook sterk vanwege de vogels. Niet dat ik ooit vogels zie in het rivierbed (Pekariverblijf), maar toch lijkt me het een risico. Al zijn er natuurlijk ook otters in de Bush, dus wie weet
Met plaatsgewijs bedoel ik niet habitat (ze komen inderdaad in Baja california en de ruimere Sonora voor), maar daadwerkelijke ruimte in de bestaande verblijven in de hal.

Mr. Gharial

Ah, op die manier. Das ook weer waar

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: AquaZoo Leeuwarden, Wildlands, Artis

Bericht door MennoPebesma »

Anubite schreef:
22 sep 2022, 15:53
Is dit de poging om de pekari's samen met prairihondjes en boomstekelvarkens te behuizen?
Dit klopt inderdaad. Burgers' Zoo meldt het nu zelf ook:

We willen de halsbandpekari’s op termijn in het verblijf van de prairiehonden en boomstekelvarkens introduceren.

Dit proces vindt stapsgewijs plaats, zodat de dieren in alle rust aan het nieuwe verblijf en hun nieuwe medebewoners kunnen wennen en de dierverzorgers telkens kunnen evalueren hoe de introductie verloopt.

De pekari's kunnen tijdens dit proces tijdelijk niet zichtbaar zijn, omdat ze achter de schermen wennen aan de nieuwe omgeving.

Bron: https://www.facebook.com/14468468893776 ... CusHPpR6l/

aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo

Bericht door aardvarkentje15 »

Mr. Gharial schreef:
22 sep 2022, 22:19
Anubite schreef:
22 sep 2022, 21:19
Ik kan me eigenlijk niet veel bedenken. Naast schildpadden en stinkdieren zijn er niet bepaald veel opties. En schildpadden zijn een tijd niet actief met winterslaap. Negenbandgordeldier zou een hele mooie zijn, maar die zouden geïmporteerd moeten worden, en die zijn nachtactief dus die passen beter in de grotten. Nog een geweldig import-dier zou natuurlijk de gaffelbok zijn, maar die passen dan weer beter in het rotsverblijf en minder in het rivierbed.

Nou ja, we zien wel
is het oude pekariverblijf ook niet veeel te klein voor gaffelbokken, die ook nog eens in groepen leven? :s
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Plaats reactie