Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Al het nieuws over de Nederlandse dierentuinen.
Boots
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 233
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Boots »

Vandaag naar Zie-Zoo geweest. In combinatie met zootierliste en de adoptielijst een hele lijst met recente en minder recente ontwikkelingen.

Al eerder haalde ik aan dat de vogelcollectie van Zie-Zoo flink uitgedund wordt. Waar eerder al de witwangtoerako en de guirakoekoek de collectie verlieten, zijn nu ook de violette toerako en de wenkbrauwspoorkoek uit de collectie. Ook de witwangfluiteend heeft het park verlaten. De hokko is van de adoptantenlijst verdwenen. De vrouw is nog wel altijd aanwezig in het Zuid-Amerika gebouw. Ook de zuidelijke hoornraaf en de trompetneushoornvogel zijn van de adoptielijst verdwenen, zoals dat eerder al bij de blauwkeelneushoornvogel gebeurde. De blauwkeelneushoornvogels en trompetneushoornvogels zijn nog wel aanwezig in het park en hebben van plek geruild. De blauwkeel zit nu in het toekomstige slingerapen binnen verblijf. De trompet in de separatie achter de bonte marters. De zuidelijke hoornraven zaten in de toekomstige separatie van de Afrikaanse wilde honden. Mooi nieuws daar zitten nu dan ook echt eindelijk Afrikaanse wilde honden. Drie stuks telde ik er. Waarschijnlijk moeten ze nog even wennen voordat ze echt voor de schermen komen. Waar de Zuidelijke hoornraven nu zijn weet ik niet, maar ze staan nog op zootierliste. Ik hoop dat we ze in de toekomst in de gierenvolière terug zien. Tenslotte is de edelpapegaai van de adoptielijst verdwenen. Ik heb ze vandaag niet zien zitten naar het buitenverblijf van de dikdiks. Op zootierliste staan ze nog wel aangegeven.

Door met meer vogel nieuws. De blauwkop ara’s zouden volgens het geboortebord jongen hebben. Ook op zootierliste staat hier een vermelding van. Ik heb zelf geen jongen gezien. Hoewel ik de nestkast niet kon zien, lijkt het er sterk op dat de witruggier nog altijd zitten broeden. Bij eerdere bezoeken, zag ik nog een koppie in de nestkast. Door al het groen wat is komen opzetten met het voorjaar lukt het nu niet meer om te kijken. Hoe dan ook ik zag maar 1 dier dus dat lijkt positief. Wel overduidelijk was een broedende ooievaar en kroonkraanvogel. Ik dacht tijdens mijn bezoek nog meer broedende vogels te zien, maar ik was hier niet zeker van. De Darwinandoe’s op de Zuid-Amerika vlakte lijken inmiddels meer aan elkaar gewend en zag ik meerdere keren dicht bij elkaar. Dan liep er nog een parelhoender op de kamelenvlakte. Die leek ontsnapt. Ik heb dit gemeld.

Op de kamelenvlakte zelf liepen 3 kamelen. Nu is het dus overduidelijk dat helaas niet goed gegaan is met het jong van dit jaar. Bij de witsnuitberen was het vandaag opvallend rustig. Ik heb namelijk niks gezien of gehoord in het verblijf. In het separatie verblijf achter de manoels (en dus naast de trompetneushoornvogels) zat echter wel een witsnuitbeer. Zou dat mogelijk betekenen dat de man apart zit met het oog op…?

De laatste beverrat is overleden. Het verblijf stond leeg en wordt/is omgeturnd tot rotstuin. Het zat er aan te komen dat de soort verdween en toch is het jammer. Ik vond het een leuke soort en ik ben er de afgelopen keren dan ook vaak wezen kijken.

En dan natuurlijk nog even een blik op het berggebied. Vandaag werd door een aantal man gewerkt aan het toekomstige lammergierenverblijf. Boven op de houtenconstructie was al materiaal aangebracht waaraan het net aangebracht kan worden. Vandaag werd de voorkant van het verblijf dichtgemaakt met gaas. Al om al lijkt het met dit verblijf nu best rap te gaan. Ik vind het altijd moeilijk in te schatten hoe lang het nog gaat duren voordat er in Zie-Zoo een verblijf af is, maar ik zou toch denken dat het verblijf van de lammergieren wel binnen enkele weken wordt opgeleverd.

Nog een nieuwtje. De maraboe’s die achter de schermen wachten op de volière die moet komen op de plek van de sneeuwgeiten hebben gezelschap gekregen van in ieder geval twee gieren. Vanaf grote afstand en met fel licht in mijn ogen kon ik niet zien wat voor gieren het waren. In principe kunnen het maar twee soorten zijn: of vale gieren die in dezelfde volière moeten komen of de lammergieren. Van die laatste zou ik niet weten of je die samen met maraboe’s kunt zetten.

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 559
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Mr. Gharial »

Jammer dat de spoorkoekoek uit de collectie is, dit was toch wel een zeldzaamheidje in de dierentuinwereld (met nu nog maar 4 houdingen)

Lammergieren en Maraboe's zouden samen geen probleem vormen. Bijna alle gieren zijn behoorlijk tam qua verblijfsgenoten, en Lammergieren worden in een Duitse dierentuin zelfs met marmotten gehouden
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1452
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Jarne »

Bij mijn bezoek een tijd terug (maandje ongeveer) zaten er vale gieren bij de maraboes

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7599
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Limburg vooruit »

Is het zeker dat de sneeuwgeiten vertrekken? Net nu er 4 nieuwe koppels gevormd zijn in de hoop de kweek op gang te brengen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1548
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
18 mei 2023, 12:04
Is het zeker dat de sneeuwgeiten vertrekken? Net nu er 4 nieuwe koppels gevormd zijn in de hoop de kweek op gang te brengen.
Normaal gezien niet; ze krijgen binnen het park een nieuwe plek in het nieuwe berggebied, en dan komt er een gieren- en maraboevolière op de plek van het huidige sneeuwgeitenverblijf.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7599
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Limburg vooruit »

Zoozot schreef:
18 mei 2023, 12:11
Limburg vooruit schreef:
18 mei 2023, 12:04
Is het zeker dat de sneeuwgeiten vertrekken? Net nu er 4 nieuwe koppels gevormd zijn in de hoop de kweek op gang te brengen.
Normaal gezien niet; ze krijgen binnen het park een nieuwe plek in het nieuwe berggebied, en dan komt er een gieren- en maraboevolière op de plek van het huidige sneeuwgeitenverblijf.
Ah, oké. Zo had ik het niet begrepen. Het is zo'n mooie soort.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 855
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door JvG »

Limburg vooruit schreef:
18 mei 2023, 12:44
Zoozot schreef:
18 mei 2023, 12:11
Limburg vooruit schreef:
18 mei 2023, 12:04
Is het zeker dat de sneeuwgeiten vertrekken? Net nu er 4 nieuwe koppels gevormd zijn in de hoop de kweek op gang te brengen.
Normaal gezien niet; ze krijgen binnen het park een nieuwe plek in het nieuwe berggebied, en dan komt er een gieren- en maraboevolière op de plek van het huidige sneeuwgeitenverblijf.
Ah, oké. Zo had ik het niet begrepen. Het is zo'n mooie soort.
Maar Zie-Zoo heeft toch meerdere keren aangegeven dat de sneeuwgeiten bij hun op uitsterfbeleid staan en dat er bij hun geen nieuwe dieren meer komen?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7599
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Limburg vooruit »

Ik dacht dat ook, maar ik hoop dat ze van gedacht zijn veranderd. Er is nog toekomst voor deze soort, maar dan moeten ze nu reageren.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Boots
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 233
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Boots »

Op dit moment is de situatie zoals hierboven beschreven; er komt een nieuw verblijf voor de sneeuwgeiten in het berggebied. Op de plek van het oude sneeuwgeitenverblijf komt een volière voor o.a. maraboes, vale gieren, de zwarte wouw en de witruggieren (die op hun beurt weer plaats maken voor het berenbos). Op dit moment heeft Zie-Zoo twee mannelijke sneeuwgeiten. Eeg Manders heeft in de podcast Zoo Inside (aflevering 150) aangegeven dat de sneeuwgeit gaat "uitsterven". Daarmee bedoelt hij neem ik aan dat de diersoort in Europese dierentuinen geen toekomst heeft. De sneeuwgeiten van Zie-Zoo kunnen worden teruggeroepen. In dat geval heeft hij aangegeven geen nieuwe sneeuwgeiten meer te nemen. Het verblijf wordt dan ook zo gebouwd dat het ook geschikt is voor bijv. de steenbok.

Boots
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 233
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Boots »

Jarne schreef:
18 mei 2023, 10:25
Bij mijn bezoek een tijd terug (maandje ongeveer) zaten er vale gieren bij de maraboes
Dan zag ik ongetwijfeld dezelfde vale gieren. Ik had alleen tot nu toe nog niet vernomen dat ze er zaten.

Boots
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 233
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Boots »

Weer een hoop te melden na mijn bezoek deze week.

- in de wetland volière lijken er wat vogels te broeden (o.a. de zwarte ibissen).
- In de volière met de ooievaars heeft een koppel ooievaars in ieder geval 1 jong. De kroonkraanvogel zit nog steeds te broeden. De roodhalsganzen zijn weer uit de volière weg gehaald na een korte periode. Ze zitten nu weer in hun oude verblijf bij de mandarijneenden.

- het luik naar het verblijf van de Afrikaanse wilde honden stond open, het waterbassin was gevuld en er lag een rode (voeder?) bal ter verrijking in het verblijf. Alles wees erop dat de wilde honden zichtbaar zijn voor het publiek. Helaas lieten ze zich aan mij in ieder geval niet zien. Op ztl staat inmiddels dat het om 3 vrouwen gaat.
- er zaten 2 sporenschilpaden bij de dwergpapegaaien.
- de 3 jonge zwarte beren zijn ontzettend actief en stoeien er op los. Nog maar even van genieten, want het kan zomaar de laatste keer zijn dat ze hier jongen (mogen) krijgen.

Berggebied
- bij de sneeuwpanters hangt nu een bordje met de tekst: "Binnenkort zijn hier sneeuwpanters te zien!". Hiermee lijkt er groen licht voor het transport te zijn gegeven en kan het nooit lang meer duren voordat het verblijf bewoond is.
- intussen is er volop beweging in het verblijf van de siesels. In ieder geval vier dieren telde ik. Het is een geslaagde toevoeging. Zowel de soort als het verblijf.
- er wordt doorgewerkt aan het verblijf van de lammergieren en de sneeuwgeiten. Dat van de lammergieren is bijna rondom dicht. Het net ontbreekt nog. Bij de sneeuwgeiten is een rare constructie aangebracht bij het hogere gedeelte. Dit lijkt te zijn bedoeld om ontsnappingen te voorkomen. Het ziet er op dit moment in ieder geval nog niet fraai uit. Ik kan mij echter niet voorstellen dat het zo blijft.

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 559
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Mr. Gharial »

Boots schreef:
29 mei 2023, 10:34
- het luik naar het verblijf van de Afrikaanse wilde honden stond open, het waterbassin was gevuld en er lag een rode (voeder?) bal ter verrijking in het verblijf. Alles wees erop dat de wilde honden zichtbaar zijn voor het publiek. Helaas lieten ze zich aan mij in ieder geval niet zien. Op ztl staat inmiddels dat het om 3 vrouwen gaat.
Volgens een bericht op ZooChat zijn deze al te zien, ja
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Boots
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 233
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Boots »

Mr. Gharial schreef:
29 mei 2023, 10:51

Volgens een bericht op ZooChat zijn deze al te zien, ja
Waarschijnlijk zaten ze in het binnenverblijf of achter de heuvel. Helaas, volgende keer beter.

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1321
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door aardvarkentje15 »

Boots schreef:
29 mei 2023, 10:34
Bij de sneeuwgeiten is een rare constructie aangebracht bij het hogere gedeelte. Dit lijkt te zijn bedoeld om ontsnappingen te voorkomen. Het ziet er op dit moment in ieder geval nog niet fraai uit. Ik kan mij echter niet voorstellen dat het zo blijft.
Je bedoelt die overkapping? Die is deels ook voor schaduw en het mooie dacht ik, maar ben niet geheel zeker. Of bedoel je een andere constructie?
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Boots
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 233
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Boots »

aardvarkentje15 schreef:
29 mei 2023, 12:43
Boots schreef:
29 mei 2023, 10:34
Bij de sneeuwgeiten is een rare constructie aangebracht bij het hogere gedeelte. Dit lijkt te zijn bedoeld om ontsnappingen te voorkomen. Het ziet er op dit moment in ieder geval nog niet fraai uit. Ik kan mij echter niet voorstellen dat het zo blijft.
Je bedoelt die overkapping? Die is deels ook voor schaduw en het mooie dacht ik, maar ben niet geheel zeker. Of bedoel je een andere constructie?
Nee die overkapping bedoel ik niet. Die ziet er inderdaad goed uit. Ze lijken bij de randen op het hoge gedeelte in het verblijf iets te maken tegen ontsnappingen. Snap ik wel, want als een sneeuwgeit rechtop gaat staan steken ze daar denk ik boven het hekwerk uit. Het ziet er nu alleen nog niet mooi uit.

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1321
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door aardvarkentje15 »

Boots schreef:
29 mei 2023, 15:13
aardvarkentje15 schreef:
29 mei 2023, 12:43
Boots schreef:
29 mei 2023, 10:34
Bij de sneeuwgeiten is een rare constructie aangebracht bij het hogere gedeelte. Dit lijkt te zijn bedoeld om ontsnappingen te voorkomen. Het ziet er op dit moment in ieder geval nog niet fraai uit. Ik kan mij echter niet voorstellen dat het zo blijft.
Je bedoelt die overkapping? Die is deels ook voor schaduw en het mooie dacht ik, maar ben niet geheel zeker. Of bedoel je een andere constructie?
Nee die overkapping bedoel ik niet. Die ziet er inderdaad goed uit. Ze lijken bij de randen op het hoge gedeelte in het verblijf iets te maken tegen ontsnappingen. Snap ik wel, want als een sneeuwgeit rechtop gaat staan steken ze daar denk ik boven het hekwerk uit. Het ziet er nu alleen nog niet mooi uit.
Ah ok, ik weet dat daar houten latten zitten voor t mooie.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Boots
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 233
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Boots »

Nieuwtjes na mijn laatste bezoek

- boshondjes geboren

- de laatste toevoegingen, de Afrikaanse wilde honden en de siesels, zijn ontzettend actief en duidelijk populair bij de bezoekers.

- Nog altijd veel vogels op het nest. Het is mij onduidelijk hoe het ervoor staat bij o.a. de witruggieren, kroonkraanvogels en ibissen.

- er loopt al een tijdje 1 parelhoender los door het park. Schijnbaar is dit dier ontsnapt en lukt het niet het dier terug te vangen.

- Deze week is voornamelijk aan het nieuwe sneeuwgeiten verblijf gewerkt. Onder meer is er een rots gemetseld in het midden van het verblijf.

- De kwartels hebben de collectie verlaten volgens ZTL. Ik heb ze zelf ook niet meer waargenomen bij recente bezoeken. Ook de zeldzame ondersoort anolissen staan niet langer vermeld. Deze zouden ooit bij de kikkers gezeten hebben. Zelf heb ik ze nooit gezien.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3427
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door MennoPebesma »

In ZiE-ZOO zijn twee jonge blauwkopara’s uitgevlogen! Met deze in de natuur kwetsbare papegaaiensoort wordt maar weinig in dierentuinen gekweekt.
Kom ze maar eens snel bekijken in ZiE-ZOO!
#blauwkopara #blueheadedmacaw

Bron: Facebook Dierenpark ZiE-ZOO


Boots
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 233
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Boots »

Weer een update vanuit Zie-Zoo. Er valt weer een hoop te melden.
Het lijkt op alle vlakken erg goed te gaan met het kersverse EAZA lid. Bij elk bezoek zie ik aardig wat mensen lopen. De tijd dat ik regelmatig alleen door het park liep, lijkt voorbij. Op weekend dagen lijkt het standaard 'druk' tegenwoordig en dan staat de parkeerplaats vaak bijna helemaal vol. Het park krijgt dan een sfeer, zoals we die kennen van de grotere parken.
Zie-Zoo heeft een mooie reclame campagne gemaakt (https://www.youtube.com/watch?v=-YLbb_C ... arkZie-ZOO). Deze wordt uitgezonden op omroep Brabant.
Ook organiseert het park het ene naar het andere evenement wat ze erg goed doen. 30 juni is het walking diner. 22 en 23 juli is het wilde honden weekend en valt er van alles te leren over de hondachtigen in het park. Met een lezing en voerderpresentaties. 25 augustus is de avond openstelling waarin de hyena's in het park centraal staan. En dan zijn er natuurlijk ook nog de belevingen te boeken waarbij je een privérondleiding kunt krijgen na sluitingstijd.
De Afrikaanse wilde honden zijn recent gearriveerd, maar er is alweer een nieuwe diersoort. Tenminste een diersoort die terug is in de collectie: de capibara. Nu nog één man. Er volgen nog dieren. Nadat recent weer een tweede darwin nandoe arriveerde, is de vlakte in een keer weer een stuk voller. Fijn dat na een periode dat ik de invulling van dit ruime verblijf minder vond er nu weer volop leven is.
Het sneeuwgeiten verblijf is bijna af. De twee sneeuwgeiten zullen na verwachting binnen nu en een aantal weken verhuizen. Daarna zal rap begonnen worden aan de nieuwe vlucht volière op de plaats van het oude sneeuwgeiten verblijf.
Het verblijf van de lammergieren schiet ook al aardig op. Daarnaast komen nog de verblijven voor de kea's en waarschijnlijk de klipdassen die uiteindelijk het berggebied moet complementeren. Daar moet nog veel aan gebeuren en ik weer niet wanneer deze verblijven opgeleverd moeten worden.
Nog twee leuke nieuwtjes om mee af te sluiten. Deze zomer lanceert Zie-Zoo ook een app met daarin een game verwerkt en ook een interactieve plattegrond. En de overgebleven nevelpanterman ontvangt binnenkort mogelijk een vrouwtje.

Boots
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 233
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Boots »

Een week na mijn laatste bezoek valt er weer het een en ander te melden.

Berggebied

- het sneeuwgeiten verblijf is (zo goed als) af. Er hangt een aankondiging dat vanaf 7 juli er sneeuwgeiten in het verblijf komen. Vandaag zaten ze nog in hun oude verblijf. Ik weet niet of ze vanaf 7 juli te zien zijn of dat ze op die datum te zien zijn.
- ook rondom het nieuwe kea verblijf was activiteit. Duidelijk is dat er wordt afgeweken van de concept tekening die gepubliceerd is. Het deel bovenop het binnen verblijf is afgeschermd met houten schaaldelen. Ik ben benieuwd wat er bedacht is.
- de waterval bij de sneeuwpanters stond uit en er stond geen water in het bassin. Slecht teken? Ik hoop maar dat dit geen soortgelijk verhaal als bij de Afrikaanse wilde honden wordt.
- mooie nieuwe educatie bij de siesels. Over het aanpassingsvermogen en welke rol het dier speelt in de natuur.

Dieren

- de capibara lag vandaag in de middag bij het hek van de stellers zeearenden
- de zwarte beren werden getrakteerd op watermeloen. De jongen hadden ontzag voor de vader die het ene na het andere stuk opeiste. Moeder was nog wel bereid te delen met haar jongen.
- Bij veel verblijven waren weer verrijkingselementen geplaats. O.a. de otters en stokstaartjes.
- De saruskraanvogels hebben opnieuw een nest gemaakt. Hopelijk dit keer met resultaat.
- de vrouwtjes tayra van het fokpaar lijkt te zijn overleden. Nadat ik deze een poosje niet gezien had, keek ik vandaag op zootierliste waar staat dat er nog 1.1 dieren aanwezig zijn. Vader zit in het oude verblijf. Als het goed is, zit dochter bij de ingang.

Plaats reactie