Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Al het nieuws over de Nederlandse dierentuinen.
Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1333
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door aardvarkentje15 »

Boots schreef:
30 jun 2023, 20:04
- de waterval bij de sneeuwpanters stond uit en er stond geen water in het bassin. Slecht teken? Ik hoop maar dat dit geen soortgelijk verhaal als bij de Afrikaanse wilde honden wordt.
No worries, de sneeuwpanters zullen als het goed is dinsdag 18 juli arriveren. :)

https://dtvnieuws.nl/nieuws/artikel/zie ... euwpanters
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14926
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Gorilla Gust »

De sneeuwgeiten zijn afgelopen week inderdaad verhuisd, enkele alpaca's namen hun oude stek in ruil in.

Op zich best een fraai plaatje afgaande op de foto's op facebook. Door de keuze voor een vrij hoog oplopende hekwerk, vormt het mooi een visuele lijn met de sneeuwluipaarden en de roofvogels straks.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1333
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door aardvarkentje15 »

De sneeuwpanters zijn gearriveerd in het park. Vanaf a.s. vrijdag mogen ze naar buiten en zijn ze voor het publiek te zien.
Het betreft een koppel dat uit Jardin des Plantes komt.

Bron: facebookgroep vrienden van ziezoo.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Asbolus »

De sneeuwluipaarden zijn nu officieel te zien, en aan het eind van de dag laten zij zich al steeds meer zien.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door MennoPebesma »

GEBOREN IN ZiE-ZOO! In het weekend is er een Kirk’s dikdik geboren! Dikdiks behoren tot de kleinste soorten antilopen.
En er is nog meer geboortenieuws…, er zijn ook twee witstaartstekelvarkens geboren!
#kirksdikdik #witstaartstekelvarken #indiancrestedporcupine

Bron: Facebook Dierenpark ZiE-ZOO


Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1333
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door aardvarkentje15 »

groot nieuws uit ziezoo!: Binnenkort zal het kooiverblijf aan de ingang een mannelijke fossa huisvesten.

Bron: facebook.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
nathalie
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 okt 2023, 11:25
Favoriete dierentuin: Chester, Hamerton

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door nathalie »

Aan de ingang, waar nu de Tayra zit dan?

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Asbolus »

nathalie schreef:
08 okt 2023, 21:28
Aan de ingang, waar nu de Tayra zit dan?
Correct. De Tayra is naar achter de schermen verhuisd. Hopelijk krijgt deze een nieuw verblijf voor de schermen.

Ook zijn er weer werkzaamheden in de drijvende eilanden voor de slingerapen. Helaas blijft het nog wel erg artificial, maar lijken de metalen structuren iets van hout er omheen te krijgen.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door MennoPebesma »

Nog een nieuwe diersoort voor Zie-Zoo, of eigenlijk een soort die weer terug is: de kowari.

Bron: Facebookgroep 'Vrienden van Zie-ZOO'

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2489
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door zoofan »

Uit Duisburg is een vrouwelijke nevelpanter aangekomen met nakomelingen als doel. (Instagram)

Lijken mij wel erg kleine kooien voor een koppel en jongen.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door MennoPebesma »

Sinds kort is er een nieuwe nevelpanter in Dierenpark ZiE-ZOO, haar naam is 'Diva'. Diva is 11 jaar oud en afkomstig uit ZOO Duisburg. Diva is naar ZiE-ZOO verhuisd om hopelijk voor nageslacht te gaan zorgen. Het is een uitdaging om twee volwassen nevelpanters bij elkaar te introduceren, maar zeker het proberen waard. Om diersoorten voor de toekomst te kunnen behouden is het heel belangrijk dat dierentuinen meewerken aan fokprogramma's, in dit geval die voor de nevelpanter. In de natuur wordt de nevelpanter bedreigd door ontbossing (steeds minder leefgebied) en illegale jacht (stroperij).

#nevelpanter #cloudedleopard

Bron: Instagram Dierenpark Zie-ZOO


Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door MennoPebesma »

Onze jonge blauwkopara’s zijn verhuisd! Ze worden gekoppeld met soortgenoten in Diergaarde Blijdorp en ZOO Planckendael waar ze hopelijk voor nageslacht gaan zorgen!

#blauwkopara #blueheadedmacaw

Bron: Facebook Dierenpark ZiE-ZOO


Raf
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 155
Lid geworden op: 08 mei 2021, 23:32
Favoriete dierentuin: Velen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Raf »

Mooie vogels. Ze worden gekoppeld aan soortgenoten in Blijdorp. Waar in Blijdorp zitten deze ara's? Ik kan ze me niet herinneren.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2436
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door rick04 »

Raf schreef:
30 dec 2023, 06:49
Mooie vogels. Ze worden gekoppeld aan soortgenoten in Blijdorp. Waar in Blijdorp zitten deze ara's? Ik kan ze me niet herinneren.
Nu achter de schermen, ze vlogen ooit mee met de Vrije Vlucht Voorstelling. Wellicht komen ze terug in de nieuwe Ara-volière als deze af is.
You can find me in the zoo :)

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Boots »

Een hele tijd geen updates meer gedaan. Het park heeft afgelopen maanden een aantal keuzes gemaakt die het dierenwelzijn niet altijd ten goede kwam. Dat zat mij even dwars, maar goed nieuw jaar en dus ook nieuwe kansen.

Een update met noemenswaardige dingen van de afgelopen tijd.

Berggebied
- Het lammergieren verblijf is voor zover ik weet af. In het verblijf staat een grote foto van een lammergier met daarnaast een bordje dat dieren in het najaar van 2024 verwacht worden. Zeker, omdat de komst van de dieren nog niet vast staat, zou ik het zelf leuk vinden als het verblijf tijdelijke bewoners krijgt. Bijvoorbeeld de sneeuwuilen.

- Het kea verblijf is helaas nog altijd niet af. Ik vind het jammer dat wanneer er gecommuniceerd wordt dat alles van het berggebied voor eind 2023 af moet zijn dat dan toch niet gebeurd.

Bouwprojecten 2024
- de vrije vlucht volière is het project waar momenteel zichtbaar het meeste aan gebeurd. Het binnen verblijf van de maraboes lijkt van de buitenkant klaar. Achteraan in het verblijf leken de eerste palen de grond in te gaan voor de omheining. Daar twijfel ik over, omdat eerder gecommuniceerd werd dat voor de volière wederom azobe hout gebruikt zou gaan worden. Ik denk dat dit project de komende weken het snelst zal vorderen. Eerder werd via de officiële kanalen van het park gecommuniceerd dat er ook secretarisvogels verwacht worden. Ik neem aan voor deze volière.

- De slingerapen eilanden liggen er helaas nog altijd troosteloos bij. Zoals ieder jaar hoop ik dat dit project nu eindelijk eens afgerond gaat worden.

- Dan even over het (oude) verblijf van de mandarijneenden en roodhalsgansjes. Dat verblijf staat al een aantal weken leeg. De roodhalsganzen zitten in de wetlandsvolière. De mandarijneenden zitten denk ik achter de schermen i.v.m. het weer. Nu was er vandaag de bordjes weggehaald zijn, er een hek weg was en er wat aanpassingen waren gedaan. Geen idee wat hier gaat gebeuren en of de dieren nog terugkeren in dit verblijf.

Algemeen
- Alle informatieboekjes met plattegronden van 2023 waren weggehaald in het hoofdgebouw. Op het informatieboekje stond ook het jaartal 2023 gedrukt. Nu is het dus wachten op versie 2024. Ik ben benieuwd of het park dit jaar nog verassingen in petto heeft.

- ik zag opvallend veel blauwe pijlgifkikkers

- het verblijf van de penseelzwijnen bestaat al weken uit meer wat oppervlak dan landoppervlak. Het lijkt vanaf zaterdag eindelijk te stoppen met regenen. Dat voor de penseelzwijnen erg welkom zijn.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Limburg vooruit »

In mijn ogen is dit een prachtig park, mooie soortenlijst.
MAAR, ze nemen veel te veel hooi op hun vork. Begin aan 2 projecten, werk die eerst af en begin dan aan het volgende.
Bouw 2-3 multifunctionele kooien waar je de dieren in kan zetten tot hun verblijf af is.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Asbolus »

Blijf er nogsteeds bij dat het Apeneiland qua structuur prima zou zijn als om het hele metalenframe bv nog dikke touwen gedraaid worden. Wat low-rooting plants enzo op de bodem en evt ook in t frame (voor schaduw op warme dagen).
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Boots »

De nieuwe tarieven voor 2024 zijn op de website gepubliceerd.
Vanaf 2024 geldt het volgende:
normaal tarief 17,50
gereduceerd tarief 15,00
kinderen 0 tot 2 jaar gratis

Daarmee is zowel het normale tarief als het gereduceerde tarief €2,50 duurder geworden

Jaarabonnementen:
individueel: € 49,50 per jaar
gezin: € 130,00 per jaar

individueel was €42,50 (2023) en €34,50 (2022)

Ik denk anno 2024 een schappelijke prijs. Ik snap ook goed dat het park prijsstijgingen doorrekent. Tegelijkertijd is de ontwikkeling van het park (voornamelijk door corona) niet zo rap gegaan.

Ter vergelijking; een jaarabonnement op ZooParc Overloon kost €49,95.Toch een van de voornaamste concurrenten van het park. Hoewel ik zelf als soortenfreak een voorkeur voor Zie-Zoo heb, zeg ik objectief dat Overloon voor het grote publiek vaak een stuk aantrekkelijker zal zijn. Wel moet ik even benoemen dat bij Zie-Zoo parkeren gratis is en je bij Overloon als abonnementhouder alsnog €5 euro per keer parkeren betaald. Persoonlijk ontmoedigd mij dat al snel om een abonnement te nemen bij de grote parken. Ik vind dat je als abonnementhouder of gratis moet kunnen parkeren of dat er een voordelig jaarabonnement aangeboden moeten worden. Wanneer je immers 10x in een jaar naar Overloon gaat, ben je meer geld aan parkeren kwijt dan aan het abonnement.

Ik kan hier een hele analyse maken van alle concurrenten (op afstand of qua dezelfde grote dierentuin), maar mijn punt is dat ik de prijsverhogingen begrijp, maar ik wel denk dat Zie-Zoo een risico neemt met deze prijsverhogingen.
Enerzijds maakt Zie-Zoo een goede professionele ontwikkeling door waar dit soort prijzen bij horen. Anderzijds vind ik het personeel wat er tegenwoordig rondloopt veel minder vriendelijk en wil het dus niet altijd vlotten met de bouwprojecten.

Kortom even dat verblijf van de kea's afmaken, ervoor zorgen dat de slingerapen eindelijk naar hun eilanden kunnen verhuizen en de nieuwe volière opbouwen. En graag voor de zomer. Ik vind echt dat je dat nu mag gaan verwachten als kersvers EAZA lid dat met deze prijzen zich langzaam bij de middelgrote spelers gaat voegen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Limburg vooruit »

Ik vind dit toch stevig door geteld voor een parkje dat niet mee doet met de grote.
Maar de soortenlijst maakt dit dan weer goed + het gratis parkeren.

Als ik in de buurt ben zal ik zeker gaan!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1333
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door aardvarkentje15 »

Boots schreef:
09 jan 2024, 23:15
Enerzijds maakt Zie-Zoo een goede professionele ontwikkeling door waar dit soort prijzen bij horen. Anderzijds vind ik het personeel wat er tegenwoordig rondloopt veel minder vriendelijk en wil het dus niet altijd vlotten met de bouwprojecten.
Ik heb zelfs juist alleen maar positieve ervaringen met het personeel van ziezoo gehad, maar dat is iets persoonlijks. We moeten overigens ook niet vergeten dat uitstel van bouwprojecten ook aan externe partijen kan liggen, dit zie je ook in andere parken.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Plaats reactie