Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Al het nieuws over de Nederlandse dierentuinen.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Limburg vooruit »

Boots schreef:
08 mar 2024, 15:57
- op de reptielenzolder was het bordje van de kowari’s weg gehaald. Hoewel het verblijf nog ingericht was, lijkt dit geen goed teken. Het zou erg jammer zijn als deze soort nu alweer verdwenen is
Dat zou wel spijtig zijn, ik ben niet zo op de hoogte wat dit park betreft maar ik vind het verloop van dier(soort)en wel erg hoog.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 264
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Boots »

Joost schreef:
08 mar 2024, 15:59
Boots schreef:
08 mar 2024, 15:57
- verder wederom 2 penseelzwijnen gezien. Nummer 3 zal er dus niet langer zijn. Eindelijk begint de grote hoeveelheid water in het verblijf langzaam de grond in de trekken/te verdampen
Er is recent een man vanuit ZieZoo naar Wildlands verhuisd, dus dat zal waarschijnlijk het ontbrekende dier zijn.
Dat is dan het ontbrekende dier. Fijn dat hij goed terecht is gekomen.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 264
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Boots »

Limburg vooruit schreef:
08 mar 2024, 18:02
Boots schreef:
08 mar 2024, 15:57
- op de reptielenzolder was het bordje van de kowari’s weg gehaald. Hoewel het verblijf nog ingericht was, lijkt dit geen goed teken. Het zou erg jammer zijn als deze soort nu alweer verdwenen is
Dat zou wel spijtig zijn, ik ben niet zo op de hoogte wat dit park betreft maar ik vind het verloop van dier(soort)en wel erg hoog.
Op zootierliste staan ze vooralsnog aangegeven. Laten we hopen dat iemand het bordje gewoon graag wilde hebben

lintworm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door lintworm »

Limburg vooruit schreef:
08 mar 2024, 18:02
Boots schreef:
08 mar 2024, 15:57
- op de reptielenzolder was het bordje van de kowari’s weg gehaald. Hoewel het verblijf nog ingericht was, lijkt dit geen goed teken. Het zou erg jammer zijn als deze soort nu alweer verdwenen is
Dat zou wel spijtig zijn, ik ben niet zo op de hoogte wat dit park betreft maar ik vind het verloop van dier(soort)en wel erg hoog.
Ze hebben recent 2 koppels samengesteld, waarvan 1 achter de schermen, dus de kans dat ze uit de collectie zijn is vrij klein...

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1333
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door aardvarkentje15 »

In ziezoo zijn weer steppeklipdassen te zien, in het verblijf waar ze oorspronkelijk zaten.

Bron: facebook
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 264
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Boots »

Wederom een nieuwe update vanuit ZieZoo

- de kowari's zijn niet langer op de reptielenzolder te zien. In het verblijf zitten nu ook olifantspitsmuizen. Wat er met de kowari's is gebeurd is mij een groot raadsel
- stom van mij, want ik heb geen foto gemaakt. Volgens mij zit er een nieuwe soort in de koivijver vlak na de ingang. Volgens mij ging het om de meerval
- in de wetland volière zijn de bordjes nu centraal langs de doorlooproute opgehangen
- aan het voorste slingerapen eiland is de rand van het eiland aangepast. Hier is de rand nu van hout waardoor het een hele andere uitstraling krijgt
- even leek het dus goed nieuws dat er gewerkt was aan de eilanden, maar op de nieuwe plattegrond staat alweer aangegeven dat de verwachte oplevering van het verblijf 2024 - 2025 is ipv de eerder genoemde 2023 - 2024. Ik heb al vaker gezegd wat hier van vond, maar het zit mij zo dwars dat ik dat nog een laatste keer doe. Bij een van mijn eerste bezoeken aan Zie-Zoo hing er een briefje bij het slingerapenverblijf dat het verblijf tijdelijk zou zijn en dat er snel een nieuw verblijf zou komen. Inmiddels zijn we jaren verder en lijkt het project nog altijd geen prioriteit te hebben. Ik draag het park een warm hart toe, maar wat betreft de slingerapen vind ik de situatie echt schandalig.
- dan nog een punt om over te zeiken. Roos zit nog altijd achter de schermen in de separatie bij de wilde honden. Ik mag hopen dat er uitzicht is op een verhuizing op de zeer korte termijn, want de huidige omstandigheden zijn echt beer onwaardig. Het enige wat er ontbreekt is een betonnen ondergrond en we zijn 25 jaar terug in de tijd.
- waar de nieuwe vrije vlucht volière moet komen, leek er een separatiegedeelte gemaakt te worden vlak naast het nieuwe binnen verblijf
- opzoek naar een goede buur? De roodhalsgans lijkt de perfecte optie. Dit keer waren ze te vinden in het Chinese kraanvogelverblijf. Zo lijkt de roodhalsgans met zo'n beetje iedere diersoort te combineren te zijn. Een goede verrijking in ieder geval voor de andere diersoorten.
- bij de gevlekte hyena's stonden vandaag alle schuiven open. Het feit dat ik dit benoem, geeft aan dat ik niet kan herinneren dat ik dit eerder gezien heb. Hier is dus of iets veranderd aan de samenstelling van de groep of de dieren zijn na lange tijd bij elkaar gezet. Ik zag vandaag maar 1 dier dus ik weet het antwoord niet.
- er is een 2de kroonduif toegevoegd. Leuk dat het dier nu gezelschap heeft van een soortgenoot
- ik heb nu een aantal bezoeken op rij maar 1 witruggier gezien wat mij zorgen baart. De tayra dame was overigens wel gewoon nog aanwezig zoals iemand anders nog meldde. Misschien dat de ontbrekende witruggier in de nestkast zit, maar ik kon niks ontdekken
- veel vogelsoorten waren wel aan het nestelen (ooievaars, zeearenden,...). Zo leken ook 2 pinguins een broedpoging te doen. Dat zou mooi zijn als dat iets oplevert in zo'n kleine groep
- de parelhoenders lopen weer los door het park. En de kroeskopparelhoenders lopen weer rond bij de ooievaars
- tot slot; de beplanting in het uitbreidingsgebied begint steeds meer zijn stempel te drukken. Hier heeft het park de afgelopen jaren veel aandacht aan besteed en het resultaat mag er al wezen. Het geeft veel meer sfeer en veel meer dierentuin gevoel. Echt complimenten

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Limburg vooruit »

Ik begrijp niet dat dit nog kan in deze tijd. Hier in België hetzelfde verhaal hoor, tuinen die 5-7 jaar over een verblijfje doen.

Vooral 'hobby'parken hebben dit probleem, dierenparken waar het park als hobby gestart is. Kijk naar Volkel, Olmen, De Paay,...

Ik ben zeker niet tegen deze parken, meestal ben ik daar nog liever dan in de grote broers. Maar ze nemen teveel hooi op hun vork waardoor het park zeer snel in verval kan raken of hopeloos achter met (ver)bouwen en onderhoud.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 264
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Boots »

Limburg vooruit schreef:
05 apr 2024, 09:55
Ik begrijp niet dat dit nog kan in deze tijd. Hier in België hetzelfde verhaal hoor, tuinen die 5-7 jaar over een verblijfje doen.

Vooral 'hobby'parken hebben dit probleem, dierenparken waar het park als hobby gestart is. Kijk naar Volkel, Olmen, De Paay,...

Ik ben zeker niet tegen deze parken, meestal ben ik daar nog liever dan in de grote broers. Maar ze nemen teveel hooi op hun vork waardoor het park zeer snel in verval kan raken of hopeloos achter met (ver)bouwen en onderhoud.
Eén geruststelling (als het park zich er aan houdt). Op de plattegrond zijn verder geen nieuwe projecten te zien dus ze lijken zich nu echt enkel te focussen op de nieuwe volière en de apeneilanden.

Overigens heb ik 1 opvallend ding nog niet gemeld. Op de vorige plattegrond stond het jaartal 2023. Op de nieuwe plattegrond staat geen jaartal vermeld.

Luipaardhaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mar 2024, 10:12
Favoriete dierentuin: Wildlands, Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Luipaardhaai »

Bedankt voor de uitgebreide update!

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Asbolus »

Boots schreef:
05 apr 2024, 18:24
Limburg vooruit schreef:
05 apr 2024, 09:55
Ik begrijp niet dat dit nog kan in deze tijd. Hier in België hetzelfde verhaal hoor, tuinen die 5-7 jaar over een verblijfje doen.

Vooral 'hobby'parken hebben dit probleem, dierenparken waar het park als hobby gestart is. Kijk naar Volkel, Olmen, De Paay,...

Ik ben zeker niet tegen deze parken, meestal ben ik daar nog liever dan in de grote broers. Maar ze nemen teveel hooi op hun vork waardoor het park zeer snel in verval kan raken of hopeloos achter met (ver)bouwen en onderhoud.
Eén geruststelling (als het park zich er aan houdt). Op de plattegrond zijn verder geen nieuwe projecten te zien dus ze lijken zich nu echt enkel te focussen op de nieuwe volière en de apeneilanden.

Overigens heb ik 1 opvallend ding nog niet gemeld. Op de vorige plattegrond stond het jaartal 2023. Op de nieuwe plattegrond staat geen jaartal vermeld.
Dacht dat het 'berenbos' ook nog voor 2025 stond?
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 264
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Boots »

Asbolus schreef:
06 apr 2024, 12:31
Boots schreef:
05 apr 2024, 18:24
Limburg vooruit schreef:
05 apr 2024, 09:55
Ik begrijp niet dat dit nog kan in deze tijd. Hier in België hetzelfde verhaal hoor, tuinen die 5-7 jaar over een verblijfje doen.

Vooral 'hobby'parken hebben dit probleem, dierenparken waar het park als hobby gestart is. Kijk naar Volkel, Olmen, De Paay,...

Ik ben zeker niet tegen deze parken, meestal ben ik daar nog liever dan in de grote broers. Maar ze nemen teveel hooi op hun vork waardoor het park zeer snel in verval kan raken of hopeloos achter met (ver)bouwen en onderhoud.
Eén geruststelling (als het park zich er aan houdt). Op de plattegrond zijn verder geen nieuwe projecten te zien dus ze lijken zich nu echt enkel te focussen op de nieuwe volière en de apeneilanden.

Overigens heb ik 1 opvallend ding nog niet gemeld. Op de vorige plattegrond stond het jaartal 2023. Op de nieuwe plattegrond staat geen jaartal vermeld.
Dacht dat het 'berenbos' ook nog voor 2025 stond?
Nee met het berenbos zal volgens planning medio 2024/2025 gestart worden. Er wordt al wel duidelijk gestuurd op de start van de bouw. Zoals de kalkoenen die al verdwenen zijn. Ik verwacht zelf ook dat de kameroenschapen later dit jaar zullen vertrekken.

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1333
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door aardvarkentje15 »

Boots schreef:
04 apr 2024, 22:31
Wederom een nieuwe update vanuit ZieZoo

- even leek het dus goed nieuws dat er gewerkt was aan de eilanden, maar op de nieuwe plattegrond staat alweer aangegeven dat de verwachte oplevering van het verblijf 2024 - 2025 is ipv de eerder genoemde 2023 - 2024. Ik heb al vaker gezegd wat hier van vond, maar het zit mij zo dwars dat ik dat nog een laatste keer doe. Bij een van mijn eerste bezoeken aan Zie-Zoo hing er een briefje bij het slingerapenverblijf dat het verblijf tijdelijk zou zijn en dat er snel een nieuw verblijf zou komen. Inmiddels zijn we jaren verder en lijkt het project nog altijd geen prioriteit te hebben. Ik draag het park een warm hart toe, maar wat betreft de slingerapen vind ik de situatie echt schandalig.
- dan nog een punt om over te zeiken. Roos zit nog altijd achter de schermen in de separatie bij de wilde honden. Ik mag hopen dat er uitzicht is op een verhuizing op de zeer korte termijn, want de huidige omstandigheden zijn echt beer onwaardig. Het enige wat er ontbreekt is een betonnen ondergrond en we zijn 25 jaar terug in de tijd.
De apeneilanden zijn helaas zeer zwaar vertraagd door externe partijen (Lees: vergunningen die maar steeds niet komen.) Wat de prioriteit betreft: Ziezoo had ze liever vandaag dan morgen op de eilanden gehad en balen er net zo hard van als wij, maar helaas is het niet anders. Zoiets kan dus helaas nog wel even duren (kijk maar naar serpo, das ook al meermaals uitgesteld door gedoe met vergunningen). Roos zou idd naar een ander park gaan, maar dat is op dit moment ook vertraagd.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 264
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Boots »

Ik meldde een tijdje terug al broedende pinguïns en nu is in de vriendengroep op facebook dan ook een foto opgedoken van een klein pinguïnkuiken. Ontzettend mooi deze geboorte. Zover ik weet hebben de ouders nog geen ervaring en is het duimen dat alles goed gaat.

Plaats reactie