Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Al het nieuws over de Nederlandse dierentuinen.
teunvdvlugt
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jan 2017, 14:42
Favoriete dierentuin: Zie-ZOO

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door teunvdvlugt »

Vandaag weer eens in Zie-zoo geweest. De dag begon regenachtig en veel dieren zaten binnen maar gelukkig brak de zon aan het eind van de dag nog een beetje door. Hierdoor waren toch een hoop dieren nog zichtbaar. Hierbij nog een aantal nieuwtjes die mij zijn opgevallen:
- Ik heb vier aligatorbijtschildpadden gezien achter de schermen in het Zuid-Amerikahuis.
- In het restaurant is er vanwege de hoge energiekosten een beperkt wintermenu.
- De schuif tussen de twee verblijven van de Nevelpanters stond open. Ik heb geen dieren gezien.
- Één van de zwarthalszwanen zit te broeden.
- Iemand was met een alpaca een rondje door het park aan het maken.
- De roodhalsganzen zijn verhuisd naar de volière met de ooievaars. Hierdoor zitten alleen de mandarijneenden nog in hun oude verblijf.
- De amazonepapegaaien zijn van het verblijf van de kleine mara's naar hun oude verblijf verhuisd (het verblijf van de prevost eekhoorns en goudfazanten).
- Één van de nieuwe manoels lag helemaal bovenin het verblijf op een plank te slapen.
- De ringstaartmangoesten hebben een aantal nieuwe takken en een nieuw verrijkingselement gekregen.
- De kudde kamelen is flink uitgedund. Er stonden nog maar drie dieren.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Gorilla Gust »

baribal schreef:
18 feb 2023, 13:58
Lees net op Facebook dat dierenpark Zie-ZOO een A4 full collor boek ( 63blz ) gaat uitgeven op een evenement wat ze 28 en 29 april gaan organiseren .
het is het Dierenpark Zie-ZOO strategisch plan/masterplan waarin alles wat Zie-ZOO doet en in de nabije toekomst gaat doen . Denk dat vele mensen verwonderd zullen zijn wat daar achter de schermen en in de toekomst gebeurt. (filmpje van het boek krijg ik helaas niet geplaatst hier)

Bezoek op 28 en 29 april 2023 de ZiE-ZOO memorabilia markt! Maak een keuze uit de prachtige posters van onder andere dierentuin Berlijn. De unieke posters zijn dit weekend extra scherp geprijsd! De opbrengsten gaan naar de conservatieprojecten die Dierenpark ZiE-ZOO ondersteund. Er is keuze uit 30 verschillende posters, zolang de voorraad strekt!

https://www.facebook.com/DIERENPARKZIEZ ... DcAaqUzHgl

Steeds weer onderweg enzo(o)!

baribal
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 aug 2022, 14:23
Favoriete dierentuin: Tierpark berlin

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door baribal »

Ik heb in de wandelgangen gehoord dat de parkmanager van Zie-ZOO een groot deel van zijn zoo memorabilia verzameling dan verkoopt (OA +/- 500 Duitse dierentuinbordjes waarvan vele oude handgeschilderd) Maar er zouden ook dierenboeken/folders enz. bij zijn. Er zitten ook originele dierentuin posters bij uit Berlijn van +/- 50 jaar oud en een paar ZOO Leipzig folders van bijna 100 jaar oud.

Boots
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 237
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Boots »

teunvdvlugt schreef:
24 feb 2023, 22:14
Vandaag weer eens in Zie-zoo geweest. De dag begon regenachtig en veel dieren zaten binnen maar gelukkig brak de zon aan het eind van de dag nog een beetje door. Hierdoor waren toch een hoop dieren nog zichtbaar. Hierbij nog een aantal nieuwtjes die mij zijn opgevallen:
- Ik heb vier aligatorbijtschildpadden gezien achter de schermen in het Zuid-Amerikahuis.
- In het restaurant is er vanwege de hoge energiekosten een beperkt wintermenu.
- De schuif tussen de twee verblijven van de Nevelpanters stond open. Ik heb geen dieren gezien.
- Één van de zwarthalszwanen zit te broeden.
- Iemand was met een alpaca een rondje door het park aan het maken.
- De roodhalsganzen zijn verhuisd naar de volière met de ooievaars. Hierdoor zitten alleen de mandarijneenden nog in hun oude verblijf.
- De amazonepapegaaien zijn van het verblijf van de kleine mara's naar hun oude verblijf verhuisd (het verblijf van de prevost eekhoorns en goudfazanten).
- Één van de nieuwe manoels lag helemaal bovenin het verblijf op een plank te slapen.
- De ringstaartmangoesten hebben een aantal nieuwe takken en een nieuw verrijkingselement gekregen.
- De kudde kamelen is flink uitgedund. Er stonden nog maar drie dieren.
Leuke update. Was er ook iets van vooruitgang te zien in het berggebied?

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Gorilla Gust »

baribal schreef:
25 feb 2023, 16:29
Ik heb in de wandelgangen gehoord dat de parkmanager van Zie-ZOO een groot deel van zijn zoo memorabilia verzameling dan verkoopt (OA +/- 500 Duitse dierentuinbordjes waarvan vele oude handgeschilderd) Maar er zouden ook dierenboeken/folders enz. bij zijn. Er zitten ook originele dierentuin posters bij uit Berlijn van +/- 50 jaar oud en een paar ZOO Leipzig folders van bijna 100 jaar oud.
Klinkt best interessant! Het is een markt met vaste verkoopsprijzen zover ik tussen de lijnen door lees, niet per opbod toch?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

teunvdvlugt
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jan 2017, 14:42
Favoriete dierentuin: Zie-ZOO

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door teunvdvlugt »

Boots schreef:
26 feb 2023, 15:04
Leuke update. Was er ook iets van vooruitgang te zien in het berggebied?
Helaas was er niet echt veel vooruitgang te zien in het berggebied. Hopelijk betekent dit dat ze bezig zijn met de binnenverblijven voor de sneeuwgeiten/vogels maar ik betwijfel het.

baribal
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 aug 2022, 14:23
Favoriete dierentuin: Tierpark berlin

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door baribal »

Was op Zie-ZOO en had een gesprek met één van de werkploeg mannen .Heb hem gevraagd waarom het allemaal zo lang duurt en er zo weinig doorgebouwd word . Meteen een tip niet meer vragen aan hun .Boos vertelde hij me dat ze de hele tijd met man en macht aan het berggebied werken .Er zit klaarblijkelijk onder de berg een heel groot complex met separatie verblijven (verwarmd /onverwarmd met binnen en buiten verblijven geheel overdekt met sluizen enz) Dit was alles maatwerk en alles in huis gelast gemetseld enz enz . Er is maar 1 fultime bouwploeg medewerker en 3 deeltijders / 2 deeltijd vrijwilligers . Het schijnt te gaan over een 240 m2 separatie verblijven die verwerkt zijn in de berg !!! en hij vermelde ook dat er nog een glazen siesel verblijf tussendoor gebouwd moest worden dat zeer ...... was om te bouwen .

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Asbolus »

baribal schreef:
02 mar 2023, 13:04
Was op Zie-ZOO en had een gesprek met één van de werkploeg mannen .Heb hem gevraagd waarom het allemaal zo lang duurt en er zo weinig doorgebouwd word . Meteen een tip niet meer vragen aan hun .Boos vertelde hij me dat ze de hele tijd met man en macht aan het berggebied werken .Er zit klaarblijkelijk onder de berg een heel groot complex met separatie verblijven (verwarmd /onverwarmd met binnen en buiten verblijven geheel overdekt met sluizen enz) Dit was alles maatwerk en alles in huis gelast gemetseld enz enz . Er is maar 1 fultime bouwploeg medewerker en 3 deeltijders / 2 deeltijd vrijwilligers . Het schijnt te gaan over een 240 m2 separatie verblijven die verwerkt zijn in de berg !!! en hij vermelde ook dat er nog een glazen siesel verblijf tussendoor gebouwd moest worden dat zeer ...... was om te bouwen .
Persoonlijk vind ik dat ook wel een beetje een brutale vraag aan de werklui. Die werken ook gewoon maar met de materialen en het geld dat ze ontvange van de opdrachtgever. Dat er binnenverblijven zaten was allang bekend, en ZieZoo werkt inderdaad (bijna) volledig op eigen kosten en eigen werknemers. Ik denk als je dit soort vragen je beter terrecht kan bij de Facebook groep van Vrienden van ZieZoo waar de eigenaar zelf ook in zit, die beantwoord de vragen met plezier.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Boots
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 237
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Boots »

baribal schreef:
02 mar 2023, 13:04
Was op Zie-ZOO en had een gesprek met één van de werkploeg mannen .Heb hem gevraagd waarom het allemaal zo lang duurt en er zo weinig doorgebouwd word . Meteen een tip niet meer vragen aan hun .Boos vertelde hij me dat ze de hele tijd met man en macht aan het berggebied werken .Er zit klaarblijkelijk onder de berg een heel groot complex met separatie verblijven (verwarmd /onverwarmd met binnen en buiten verblijven geheel overdekt met sluizen enz) Dit was alles maatwerk en alles in huis gelast gemetseld enz enz . Er is maar 1 fultime bouwploeg medewerker en 3 deeltijders / 2 deeltijd vrijwilligers . Het schijnt te gaan over een 240 m2 separatie verblijven die verwerkt zijn in de berg !!! en hij vermelde ook dat er nog een glazen siesel verblijf tussendoor gebouwd moest worden dat zeer ...... was om te bouwen .
Een zeer trechte vraag. Misschien lag het aan hoe je de vraag stelde, maar daar kan ik niet over oordelen aangezien ik er niet bij was. Fijn om te horen dat ze wel degelijk heel hard aan het berggebied werken. Ik twijfel er niet aan dat iedereen binnen ZieZoo doet wat er mogelijk is. Tocb is het jammer dat ze niet wat meer mensen in huis hebben voor de bouwploeg. Het park zou zich dan wat sneller door kunnen ontwikkelen denk ik.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Gorilla Gust »

Boots schreef:
04 mar 2023, 09:49
Tocb is het jammer dat ze niet wat meer mensen in huis hebben voor de bouwploeg. Het park zou zich dan wat sneller door kunnen ontwikkelen denk ik.
Hangt van je doelstelling af... in Pairi Daiza heeft Eric Domb toegegeven er vaart achter te zetten om zich ervan te verzekeren dat het einde van zijn levenswerk in volle glorie kan meemaken. Hij wilt daar geen 15 jaar meer op wachten.

Maar is dat in Zie-Zoo ook het geval? Gaat het daar om een zeer omvangrijke droomwereld die de eigenaar wilt uitbouwen, of werkt men stap voor stap vooruit, zonder echt een deadline te stellen wanneer het perfecte plaatje afgerond is? Voor zover iets afgrond kan worden in een dierentuin dan toch. In principe is het nooit af, daar de tijdsgeest blijft veranderen. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Boots
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 237
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Boots »

Gorilla Gust schreef:
04 mar 2023, 12:43
Boots schreef:
04 mar 2023, 09:49
Tocb is het jammer dat ze niet wat meer mensen in huis hebben voor de bouwploeg. Het park zou zich dan wat sneller door kunnen ontwikkelen denk ik.
Hangt van je doelstelling af... in Pairi Daiza heeft Eric Domb toegegeven er vaart achter te zetten om zich ervan te verzekeren dat het einde van zijn levenswerk in volle glorie kan meemaken. Hij wilt daar geen 15 jaar meer op wachten.

Maar is dat in Zie-Zoo ook het geval? Gaat het daar om een zeer omvangrijke droomwereld die de eigenaar wilt uitbouwen, of werkt men stap voor stap vooruit, zonder echt een deadline te stellen wanneer het perfecte plaatje afgerond is? Voor zover iets afgrond kan worden in een dierentuin dan toch. In principe is het nooit af, daar de tijdsgeest blijft veranderen. ;)
Ik snap je punt en daar heb je absoluut gelijk in. In ZieZoo staan er een aantal verblijven die in mijn ogen in ieder geval niet meer van deze tijd zijn. Vandaar dat ik aangeef dat ze met wat extra mankracht sneller zouden kunnen doorontwikkelen. Het is duidelijk dat Pairi Daiza en ZieZoo anders te werk gaan ;) Toch kom ik in beide tuinen graag.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Gorilla Gust »

Voor de duidelijkheid, ik ga beide parken nu ook niet verder vergelijken... het is louter een voorbeeld van verschillende standpunten/ werkwijzen duidelijk te stellen. :vriendjes:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door MennoPebesma »

In Zie-Zoo zijn geheel onverwachts Amerikaanse zwarte beren geboren. Het exacte aantal is nog onbekend.

Bron: Facebookgroep 'Vrienden van Zie-ZOO'

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door meubilaie2 »

Wat bijzonder en wat bijzonder leuk!

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door aardvarkentje15 »

Inmiddels is er ook een kameeltje ter wereld gekomen.

Bron: facebook.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Boots
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 237
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Boots »

De website van ZieZoo is aangepast. Het oude thema van de coninenten is losgelaten. Het nieuwe thema van de biotopen water, zand, gras, bos en berg is doorgevoerd.
Logischerwijs zijn de dieren nu ook terug te vinden per biotoop.
Hierbij valt op dat bij de biotoop berg zowel het sneeuwluipaard als de baardgier al vermeld staat. Dat de eerste zou komen was al eerder bevestigd, maar ook de tweede lijkt hiermee dan ook echt aan de collectie toegevoegd te gaan worden.

https://www.dierenparkziezoo.nl/

Boots
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 237
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Boots »

Dingen die opvielen bij mijn bezoek dit weekend:

- de drie kleine beren lieten zich goed zien
- het jonge kameeltje lijkt het niet gered te hebben. Enkel de drie volwassen dieren waren zichtbaar.
- bij het Afrikaanse wilde honden verblijf hing een bordje met de mededeling dat het park in mei de bewoners hoopt te verwelkomen
- de verblijfen achter de schermen bij het berggebied lijken een heel eind gevorderd
- de broertjes manoel lieten zich ook de hele dag goed zien
- een witruggier leek in de nestbox te ze zitten broeden
- bij de nevelpanters stond het luik tussen beiden verblijven open. Ik heb enkel één dier gezien
- de cavia's onder de muizenstad zijn weg. Ook het bordje hangt hier niet langer. Ook de caviatoren zelf was vrij leeg ten opzichte van normaal.
+ in de facebookgroep zijn foto's gepost van jonge corsacvosjes. Deze heb ik zelf gemist.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door MennoPebesma »

EAZA lidmaatschap
In de afgelopen jaren is er in ZiE-ZOO veel veranderd en is het dierenpark uitgegroeid tot een professionele dierentuin. Het harde werk is deze week bekroond met de toetreding van ZiE-ZOO tot EAZA (European Association of Zoos and Aquaria). EAZA is een samenwerkingsverband tussen Europese dierentuinen, om lid te kunnen worden moet de dierentuin aan veel kwaliteitseisen voldoen ten aanzien van dierenwelzijn, educatie en conservatie. Met de toetreding is ZiE-ZOO de jongste EAZA dierentuin in Nederland. Een mooie stap richting de toekomst!
#dierenparkziezoo

Bron: Facebook Dierenpark Zie-ZOO


Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Limburg vooruit »

MennoPebesma schreef:
27 apr 2023, 10:47

EAZA lidmaatschap
In de afgelopen jaren is er in ZiE-ZOO veel veranderd en is het dierenpark uitgegroeid tot een professionele dierentuin. Het harde werk is deze week bekroond met de toetreding van ZiE-ZOO tot EAZA (European Association of Zoos and Aquaria). EAZA is een samenwerkingsverband tussen Europese dierentuinen, om lid te kunnen worden moet de dierentuin aan veel kwaliteitseisen voldoen ten aanzien van dierenwelzijn, educatie en conservatie. Met de toetreding is ZiE-ZOO de jongste EAZA dierentuin in Nederland. Een mooie stap richting de toekomst!
#dierenparkziezoo

Bron: Facebook Dierenpark Zie-ZOO

Proficiat, maar lijkt me gezien de aard van het park (herkomst van dieren, import) een stap achteruit.

In de Benelux moeten tuinen aan strengen eisen voldoen om lid te worden, als je kijkt wat in de rest van Europa soms lid mag zijn?
Maar toch is er ondanks mijn idee geen andere weg voor de meeste parken willen ze kunnen overleven.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door aardvarkentje15 »

Limburg vooruit schreef:
27 apr 2023, 11:28
Proficiat, maar lijkt me gezien de aard van het park (herkomst van dieren, import) een stap achteruit.
Ik snap je idee, maar tegenwoordig gaat bij ziezoo alles via een coordinator, net als de grote parken. ''zelf halen'' willen ze niet meer.
Voor ziezoo lijkt t mij juist een stap vooruit gezien de dieren die ze willen gaan houden (wilde honden, sneeuwpanters) die laaste kon je dacht ik bijna alleen krijgen als je eaza-lid was, (correct me if i'm wrong).
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Plaats reactie