Nieuwstopic BestZoo

Al het nieuws over de Nederlandse dierentuinen.
Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Apenarend »

Boots schreef:
10 feb 2023, 20:07
MennoPebesma schreef:
10 feb 2023, 16:20
Bouwupdate uit BestZoo. De planning is nu dat de nieuwe entree in juli 2023 in gebruik kan worden genomen.

Update over de nieuwbouw! Zoals velen weten, is BestZOO aan het uitbreiden. Een geheel nieuwe entree, waar prachtige, leuke en mooie dieren al bij binnenkomst te bewonderen zijn. Er wordt hard gewerkt: op dit moment zijn we o.a. bezig met de elektra, waterleidingen, timmerwerk en het afwerking van de binnenmuren met het populierenhout uit de buurt. Ben jij ook zo benieuwd? 👀
.
.
.
#best #bestzoo #groeiendbest #dierenpark #dierentuin #brabant #dagjeweg #dierenliefhebbers #dierenfotogtafie

Bron: Facebook BestZoo

Bouwupdate is ook op de website te zien: Website BestZoo
Ik zag het bericht ook op de socials voorbij komen. Het is wat daar. Als het nieuwe hoofdgebouw op z'n vroegst in juli in gebruik wordt genomen dan duurt het alleen maar langer voordat de rest van het park een keer aan de beurt is.
Is dat niet (bijna) overal zo?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Boots
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 237
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Boots »

Apenarend schreef:
10 feb 2023, 20:44
Boots schreef:
10 feb 2023, 20:07
MennoPebesma schreef:
10 feb 2023, 16:20
Bouwupdate uit BestZoo. De planning is nu dat de nieuwe entree in juli 2023 in gebruik kan worden genomen.

Update over de nieuwbouw! Zoals velen weten, is BestZOO aan het uitbreiden. Een geheel nieuwe entree, waar prachtige, leuke en mooie dieren al bij binnenkomst te bewonderen zijn. Er wordt hard gewerkt: op dit moment zijn we o.a. bezig met de elektra, waterleidingen, timmerwerk en het afwerking van de binnenmuren met het populierenhout uit de buurt. Ben jij ook zo benieuwd? 👀
.
.
.
#best #bestzoo #groeiendbest #dierenpark #dierentuin #brabant #dagjeweg #dierenliefhebbers #dierenfotogtafie

Bron: Facebook BestZoo

Bouwupdate is ook op de website te zien: Website BestZoo
Ik zag het bericht ook op de socials voorbij komen. Het is wat daar. Als het nieuwe hoofdgebouw op z'n vroegst in juli in gebruik wordt genomen dan duurt het alleen maar langer voordat de rest van het park een keer aan de beurt is.
Is dat niet (bijna) overal zo?
Klopt dat is bijna overal zo. Ik vind het alleen zeer kwalijk hoe o.a.de jaguars en panters in dit park gehuisvest zijn. Het stoort mij dan ook enorm dat er nu al jaren aan een nieuwe ingang wordt gewerkt die maar niet af lijkt te komen.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door freerk1982 »

Klopt dat is bijna overal zo. Ik vind het alleen zeer kwalijk hoe o.a.de jaguars en panters in dit park gehuisvest zijn. Het stoort mij dan ook enorm dat er nu al jaren aan een nieuwe ingang wordt gewerkt die maar niet af lijkt te komen.

Ik ben het deels met je eens. Ze doen momenteel enorm hun best in het park voor onderhoud/aanpassingen. Uiteraard ben je afhankelijk van financiën en vergunningen. Zodra de giraffen komen (ik begreep dat ze eerst wat losse hengsten gaan huisvesten), gaan de kamelen, zeboes en kraanvogels ook deze kant op. Er zal dan ruimte gemaakt worden voor nieuwe verblijven voor het huidige dierenbestand. Vroeger zaten de grote katten er nog minder voor: Volgens mij zaten de panters vroeger in één van de servalverblijven en hebben er in de huidige panterkooien zelfs leeuwen gezeten.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Zoozot »

freerk1982 schreef:
11 feb 2023, 14:09
Boots schreef:
10 feb 2023, 22:54
Klopt dat is bijna overal zo. Ik vind het alleen zeer kwalijk hoe o.a.de jaguars en panters in dit park gehuisvest zijn. Het stoort mij dan ook enorm dat er nu al jaren aan een nieuwe ingang wordt gewerkt die maar niet af lijkt te komen.
Ik ben het deels met je eens. Ze doen momenteel enorm hun best in het park voor onderhoud/aanpassingen. Uiteraard ben je afhankelijk van financiën en vergunningen. Zodra de giraffen komen (ik begreep dat ze eerst wat losse hengsten gaan huisvesten), gaan de kamelen, zeboes en kraanvogels ook deze kant op. Er zal dan ruimte gemaakt worden voor nieuwe verblijven voor het huidige dierenbestand. Vroeger zaten de grote katten er nog minder voor: Volgens mij zaten de panters vroeger in één van de servalverblijven en hebben er in de huidige panterkooien zelfs leeuwen gezeten.
Op zich valt het te begrijpen dat het nieuwe hoofdgebouw ivm. vergunningen en bestemmingen voorrang krijgt, maar ik moet zeggen dat ik toch niet helemaal overtuigd ben dat men bij BestZoo het vernieuwen van de roofdierverblijven hoog op het prioriteitenlijstje heeft staan. Terwijl gebouwd werd aan de uitbreiding, heeft men immers wel financiële middelen gehad om binnen het bestaande park wombats te importeren en een verblijf voor fossa's te bouwen. En los van het feit dat doorheen de tijd wel degelijk verbeteringen zijn doorgevoerd, steekt het me toch wat tegen dat men in de huidige verouderde verblijven toch nog steeds >6 panters én jaguars blijft houden én fokken. Dat lijkt me niet echt te wijzen op een bepaald gevoel van urgentie om ingrijpende veranderingen door te voeren, als er al een soort langetermijnvisie voor is.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door MennoPebesma »

MennoPebesma schreef:
26 jan 2023, 17:39
Een mannetjes jaguar geboren in Best Zoo is recent verhuisd naar de Dehiwala Zoo in Sri Lanka. Hij gaat nu eerst een maand in quarantaine en zal daarna voorgesteld worden aan een vrouwtje.

Bron: Facebook Dehiwala Zoo
In ruil voor deze jaguar krijgt Best Zoo binnenkort twee koppels Sri Lanka reuzeneekhoorns (Ratufa macroura). Volgens ZTL zitten deze momenteel maar in één dierentuin in Europa.

Bron: https://www.sundaytimes.lk/230212/news/ ... 11608.html

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door JvG »

In de Zodiac Zoos periode (2007/2010) kwam ik regelmatig in BestZoo. Je kon met een Zodiac abbonement gratis alle andere parken in. In die jaren waren er al helemaal geen leeuwen meer. Dus omdat er meer dan 15 jaar geleden leeuwen in gehuisvest werden is het minder erg dat er panters gehouden worden in verblijven die in die tijd al achterhaald waren? Toen hadden ze ook maar eens stuk of 2 panters en niet zoals nu een meervoud daarvan.
Zodiac wou wel investeren als de gemeente meer wou meewerken, nu gebeurt het en krijgen ze meer ruimte maar moeten er eerst allemaal nieuwe dieren komen. Pak dan eerst de slechte verblijven aan... Zeker als ik vooral hoor wat er steeds bijkomt qua soorten..
Als je in je plannen schrijft over een vlindertuin in je hoofdgebouw dan had je daar ook een nieuw verblijf voor panters of jaguars kunnen maken en later op hun plek een vlindertuin. Een vlindertuin is geen goedkoop iets, zeker niet met de huidige energieprijzen...

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Apenarend »

Over hoeveel exemplaren jaguars en Sri Lanka luipaarden beschikt Best nu?

Ik ben er voor het laatst in 2010 geweest en vond de huisvesting toen al maar zeer matig. Indien daar sindsdien niets aan veranderd is, en het aantal dieren is toegenomen, dan is dat inderdaad zeer bedenkelijk.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door MennoPebesma »

Apenarend schreef:
12 feb 2023, 10:13
Over hoeveel exemplaren jaguars en Sri Lanka luipaarden beschikt Best nu?
Ik ben niet 100% zeker, maar als het goed is drie jaguars (koppel met jong) en zeven Sri Lanka panters.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door freerk1982 »

Over hoeveel exemplaren jaguars en Sri Lanka luipaarden beschikt Best nu?

2 volwassen jaguars en 1 jong en 6 panters.

Reuzeneekhoorns zijn een mooie soort!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Apenarend »

freerk1982 schreef:
12 feb 2023, 11:06

Over hoeveel exemplaren jaguars en Sri Lanka luipaarden beschikt Best nu?

2 volwassen jaguars en 1 jong en 6 panters.

Reuzeneekhoorns zijn een mooie soort!
Geraken ze die luipaarden dan niet kwijt, of willen ze dat niet?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door freerk1982 »

Geraken ze die luipaarden dan niet kwijt, of willen ze dat niet?
Ze hebben een aantal ruilingen op stapel staan, echter moeten hier de vergunningen voor goedgekeurd worden.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Apenarend »

freerk1982 schreef:
12 feb 2023, 11:58
Geraken ze die luipaarden dan niet kwijt, of willen ze dat niet?
Ze hebben een aantal ruilingen op stapel staan, echter moeten hier de vergunningen voor goedgekeurd worden.
Ok, thx. Blijft jammer dat ze in Antwerpen niet een keuze in die richting hebben willen maken voor de invulling van het jubileumcomplex.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door MennoPebesma »

Geboortenieuws! De zuidelijke tamandua’s hebben er een jong bij gekregen! 🥳
Deze kleine snuit euh.. spruit, is uiteraard te bewonderen wanneer je BestZOO bezoekt! Wie komt er langs? 😃
.
.
.
#bestzoo #best #bestnieuws #dieren #dierentuin #dierennieuws #dierenvriend #dierentuinfotografie #dierenliefhebber #zuidelijketamandua

Bron: Facebook BestZoo


freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door freerk1982 »

Op de Facebookpagina 'vrienden van BestZoo' foto's van een jonge wombat die zijn kopje uit de buidel steekt!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Limburg vooruit »

freerk1982 schreef:
10 apr 2023, 14:47
Op de Facebookpagina 'vrienden van BestZoo' foto's van een jonge wombat die zijn kopje uit de buidel steekt!
mooi nieuws
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 670
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Dustin1999 »

Hier de bevestiging van BestZOO over de geboorte van een wombat: https://bestzoo.nl/unieke-gebeurtenis-e ... FsoE-SPmOU

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door freerk1982 »

Geboorte van twee goudkopleeuwaapjes. (Facebook vrienden van BestZoo)

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door freerk1982 »

Geboorte van een kleine mara (Instagram BestZoo)

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door freerk1982 »

Ook in BestZoo paringen bij de fossa's

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 531
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Asbolus »

Heeft iemand een update betreffende de nieuwe ingang? Het park is echt totaal niet aan het informeren naar bezoekers toe.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Plaats reactie