Nieuwstopic BestZoo

Al het nieuws over de Nederlandse dierentuinen.
Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6556
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Apenarend »

lintworm schreef:
11 dec 2023, 20:51
Apenarend schreef:
11 dec 2023, 15:30
Ik zie in het nieuwe gebouw toch wel een opportuniteit om enkele kleinere soorten binnenshuis onder te brengen. Tenzij ik het verkeerd voor heb, was dit tot op heden niet echt mogelijk in Best.

Het lijkt mij toch dat de meeste vernoemde soorten wel al aanwezig zijn in de tuin (langooregel, woestijnmuis, wolhaarbuidelrat, rode vari, reuzeneekhoorn, voskoesoe) en nu net naar dit nieuwe gebouw verhuizen. Dat lijkt mij toch een goede evolutie? en die er mogelijks kan voor zorgen dat er in het oude deel ruimte vrij komt om verder te vernieuwen.
Volgensmij heeft geen van die soorten ooit voor de schermen gezeten en een deel is echt nieuw.
Ik heb me gebaseerd op ZTL, de meesten zullen dus dan nieuw van dit jaar zijn.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 431
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door freerk1982 »

Ik heb eens navraag gedaan over nieuwe dierverblijven. Er zijn absoluut plannen en wensen bij het park. Naast financiën zijn ze ook bezig met (meer) uitbreidingsmogelijkheden. Bij de Sri Lankapanters is voor het fokkoppel een fokaanbeveling. De jonge dieren gaan de hele wereld over en qua papierwerk is het soms niet altijd direct mogelijk dieren uit te plaatsen. Zelfde is van toepassing bij de jaguars. De afgelopen jaren zijn de poema's en lynxen al vertrokken/gestorven. De fossa's zitten er bijvoorbeeld al beter bij. Ik begreep dat de servals de volgende katten zijn die een nieuw en groter verblijf krijgen.

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 862
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door JvG »

freerk1982 schreef:
12 dec 2023, 09:39
Ik heb eens navraag gedaan over nieuwe dierverblijven. Er zijn absoluut plannen en wensen bij het park. Naast financiën zijn ze ook bezig met (meer) uitbreidingsmogelijkheden. Bij de Sri Lankapanters is voor het fokkoppel een fokaanbeveling. De jonge dieren gaan de hele wereld over en qua papierwerk is het soms niet altijd direct mogelijk dieren uit te plaatsen. Zelfde is van toepassing bij de jaguars. De afgelopen jaren zijn de poema's en lynxen al vertrokken/gestorven. De fossa's zitten er bijvoorbeeld al beter bij. Ik begreep dat de servals de volgende katten zijn die een nieuw en groter verblijf krijgen.
Bedoelen ze een fokaanbeveling vanuit het EEP? Of vanuit een ander/eigen fokprogramma? In Europa is er namelijk weinig plek voor de EEPpopulatie en transporten de hele wereld over hoor je vanuit het EEP ook weinig. Plus dat ze 3 jongen tegelijk in Mondo Verde plaatsten, wat toch vanuit een EEP minder wenselijk is (was 2.1 namelijk)

lintworm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door lintworm »

Ik dacht dat Best uit het EEP was gestapt van de panters, dus welk fokprogramma ze bedoelen.... Dat geeft ze natuurlijk wel de vrijheid om panters naar Australie & Sri Lanka te sturen in ruil voor wombats en reuzeneekhoorns...

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door MennoPebesma »

Foto’s: Brabants dierenpark opent immens entreegebouw, plek voor giraffes

Vandaag opende het Brabantse dierenpark BestZOO een nieuw entreegebouw. Waar bezoekers voorheen bij een klein gebouwtje een kaartje konden kopen, is nu op een uitbreidingsstuk een gigantisch entreegebouw verrezen met een giraffestal, horeca en speelgelegenheden. ZooFlits was bij de opening.

Bron & meer: ZooFlits


Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door daniel1109 »

MennoPebesma schreef:
21 dec 2023, 22:58

Foto’s: Brabants dierenpark opent immens entreegebouw, plek voor giraffes

Vandaag opende het Brabantse dierenpark BestZOO een nieuw entreegebouw. Waar bezoekers voorheen bij een klein gebouwtje een kaartje konden kopen, is nu op een uitbreidingsstuk een gigantisch entreegebouw verrezen met een giraffestal, horeca en speelgelegenheden. ZooFlits was bij de opening.

Bron & meer: ZooFlits

Wat ik dus uit het stuk begrijp is het gebouw geopend zonder dat er ook maar 1 verblijf al dieren heeft. En is het maar de vraag of ze wel aan giraffen kunnen komen....

Waarom dan niet gewoon even wachten met openen. Gebouw ziet er mooi uit. Maak de opening dan compleet door gevulde verblijven te hebben (al zou het maar de helft van de verblijven zijn).

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Limburg vooruit »

Ziet er prachtig uit, maar het is niet af. En ik lees meerdere keren dat er nog geen idee is wat er gaat komen.
Je bouwt ook een enorm gebouw met ruimte voor 4 giraffen en je hebt er 0??
Wie is die eigenaar eigenlijk? Heeft die waanideeën ofzo?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6556
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Apenarend »

Waarom zouden ze het volgens jullie al niet mogen openen, het is in hoofdzaak een functioneel gebouw met ticketbalie, horeca, vergaderzalen, personeelsruimtes, etc. Wanneer ik denk aan de toegang toen ik er bijna 15 jaar geleden was, lijkt me dat zelfs een noodzakelijke beslissing. In deze periode komen toch alleen maar vaste bezoekers, dan zien die elke paar weken iets veranderen wat me voor hen ook leuker lijkt.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 862
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door JvG »

Apenarend schreef:
22 dec 2023, 12:59
Waarom zouden ze het volgens jullie al niet mogen openen, het is in hoofdzaak een functioneel gebouw met ticketbalie, horeca, vergaderzalen, personeelsruimtes, etc. Wanneer ik denk aan de toegang toen ik er bijna 15 jaar geleden was, lijkt me dat zelfs een noodzakelijke beslissing. In deze periode komen toch alleen maar vaste bezoekers, dan zien die elke paar weken iets veranderen wat me voor hen ook leuker lijkt.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 3583208690

Het is dus nog niet open voor bezoekers... als je komt moet je de oude ingang gebruiken en zie je niets van dit gebouw...
In dit geval had ik de opening dan wel uitgesteld tot het verder af was en ook bruikbaar voor bezoekers.

Enne een giraffenstal bouwen zonder dat je weet of je überhaupt giraffen kan/wilt houden vind ik wel een aparte keuze, het is een hoge stal die relatief veel energie gaat kosten om te verwarmen. Een "stal" voor zebra's, kamelen of een antilope kan je makkelijker switchen qua soort maar een giraffenstal is wel heel specifiek...

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door daniel1109 »

Apenarend schreef:
22 dec 2023, 12:59
Waarom zouden ze het volgens jullie al niet mogen openen, het is in hoofdzaak een functioneel gebouw met ticketbalie, horeca, vergaderzalen, personeelsruimtes, etc. Wanneer ik denk aan de toegang toen ik er bijna 15 jaar geleden was, lijkt me dat zelfs een noodzakelijke beslissing. In deze periode komen toch alleen maar vaste bezoekers, dan zien die elke paar weken iets veranderen wat me voor hen ook leuker lijkt.
Vergaderzalen en personeelsruimtes hebben bezoekers niets mee te maken. En voor de momenten die ze open zijn (met zoals jij zegt vaste bezoekers) is het maar de vraag in hoeverre het horecapunt dan gebruikt zou worden (is het echt nodig?). En de ticketbalie, ook daarbij is het maar de vraag of het met het beperkte aantal bezoekers de komende periode echt noodzaak is.

Bezoekers komen naar een dierentuin voor de dieren, en het eerste wat ze zien zijn alleen maar lege verblijven. Dat geeft niet meteen een leuke indruk voor de bezoekers. Maar het is dus voor bezoekers nog niet open (zie er dan ook niet het nut van in om het dan al op social media te delen....).

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 546
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door meubilaie2 »

Ik vind het allemaal logisch en ben benieuwd naar de ontwikkelingen in Best.
Staat bovenaan mijn lijst om een te gaan gluren.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6556
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Apenarend »

JvG schreef:
22 dec 2023, 13:33
Apenarend schreef:
22 dec 2023, 12:59
Waarom zouden ze het volgens jullie al niet mogen openen, het is in hoofdzaak een functioneel gebouw met ticketbalie, horeca, vergaderzalen, personeelsruimtes, etc. Wanneer ik denk aan de toegang toen ik er bijna 15 jaar geleden was, lijkt me dat zelfs een noodzakelijke beslissing. In deze periode komen toch alleen maar vaste bezoekers, dan zien die elke paar weken iets veranderen wat me voor hen ook leuker lijkt.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 3583208690

Het is dus nog niet open voor bezoekers... als je komt moet je de oude ingang gebruiken en zie je niets van dit gebouw...
In dit geval had ik de opening dan wel uitgesteld tot het verder af was en ook bruikbaar voor bezoekers.

Enne een giraffenstal bouwen zonder dat je weet of je überhaupt giraffen kan/wilt houden vind ik wel een aparte keuze, het is een hoge stal die relatief veel energie gaat kosten om te verwarmen. Een "stal" voor zebra's, kamelen of een antilope kan je makkelijker switchen qua soort maar een giraffenstal is wel heel specifiek...
Goed vooruitziend van deze eigenaar vind ik persoonlijk. Lukt het niet meteen met giraffen dan blijven de kamelen daar, en daarvoor heb je niet eens verwarming nodig. De boxen die je maakt voor giraffen kan je ook gebruiken voor zebra's of antilopen, enkel de voederpunten moet je wat aanpassen. Maar je blijft gemeenschaps- en separatieboxen nodig hebben. Qua verwarming scheelt het idd wel wat. Nee, ik snap deze eigenaar wel.
daniel1109 schreef:
22 dec 2023, 13:44
Apenarend schreef:
22 dec 2023, 12:59
Waarom zouden ze het volgens jullie al niet mogen openen, het is in hoofdzaak een functioneel gebouw met ticketbalie, horeca, vergaderzalen, personeelsruimtes, etc. Wanneer ik denk aan de toegang toen ik er bijna 15 jaar geleden was, lijkt me dat zelfs een noodzakelijke beslissing. In deze periode komen toch alleen maar vaste bezoekers, dan zien die elke paar weken iets veranderen wat me voor hen ook leuker lijkt.
Vergaderzalen en personeelsruimtes hebben bezoekers niets mee te maken. En voor de momenten die ze open zijn (met zoals jij zegt vaste bezoekers) is het maar de vraag in hoeverre het horecapunt dan gebruikt zou worden (is het echt nodig?). En de ticketbalie, ook daarbij is het maar de vraag of het met het beperkte aantal bezoekers de komende periode echt noodzaak is.

Bezoekers komen naar een dierentuin voor de dieren, en het eerste wat ze zien zijn alleen maar lege verblijven. Dat geeft niet meteen een leuke indruk voor de bezoekers. Maar het is dus voor bezoekers nog niet open (zie er dan ook niet het nut van in om het dan al op social media te delen....).
Ok, maar jij schreef hierboven dat het al open was... vandaar mijn reactie. Het is natuurlijk een overweging van de eigenaar om het tijdstip te kiezen marketing te gaan voeren op de sociale media. Ik begrijp nu wel dat het idd verwarrend is indien het gebouw nog niet eens open is.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door daniel1109 »

Apenarend schreef:
22 dec 2023, 14:27
JvG schreef:
22 dec 2023, 13:33
Apenarend schreef:
22 dec 2023, 12:59
Waarom zouden ze het volgens jullie al niet mogen openen, het is in hoofdzaak een functioneel gebouw met ticketbalie, horeca, vergaderzalen, personeelsruimtes, etc. Wanneer ik denk aan de toegang toen ik er bijna 15 jaar geleden was, lijkt me dat zelfs een noodzakelijke beslissing. In deze periode komen toch alleen maar vaste bezoekers, dan zien die elke paar weken iets veranderen wat me voor hen ook leuker lijkt.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 3583208690

Het is dus nog niet open voor bezoekers... als je komt moet je de oude ingang gebruiken en zie je niets van dit gebouw...
In dit geval had ik de opening dan wel uitgesteld tot het verder af was en ook bruikbaar voor bezoekers.

Enne een giraffenstal bouwen zonder dat je weet of je überhaupt giraffen kan/wilt houden vind ik wel een aparte keuze, het is een hoge stal die relatief veel energie gaat kosten om te verwarmen. Een "stal" voor zebra's, kamelen of een antilope kan je makkelijker switchen qua soort maar een giraffenstal is wel heel specifiek...
Goed vooruitziend van deze eigenaar vind ik persoonlijk. Lukt het niet meteen met giraffen dan blijven de kamelen daar, en daarvoor heb je niet eens verwarming nodig. De boxen die je maakt voor giraffen kan je ook gebruiken voor zebra's of antilopen, enkel de voederpunten moet je wat aanpassen. Maar je blijft gemeenschaps- en separatieboxen nodig hebben. Qua verwarming scheelt het idd wel wat. Nee, ik snap deze eigenaar wel.
daniel1109 schreef:
22 dec 2023, 13:44
Apenarend schreef:
22 dec 2023, 12:59
Waarom zouden ze het volgens jullie al niet mogen openen, het is in hoofdzaak een functioneel gebouw met ticketbalie, horeca, vergaderzalen, personeelsruimtes, etc. Wanneer ik denk aan de toegang toen ik er bijna 15 jaar geleden was, lijkt me dat zelfs een noodzakelijke beslissing. In deze periode komen toch alleen maar vaste bezoekers, dan zien die elke paar weken iets veranderen wat me voor hen ook leuker lijkt.
Vergaderzalen en personeelsruimtes hebben bezoekers niets mee te maken. En voor de momenten die ze open zijn (met zoals jij zegt vaste bezoekers) is het maar de vraag in hoeverre het horecapunt dan gebruikt zou worden (is het echt nodig?). En de ticketbalie, ook daarbij is het maar de vraag of het met het beperkte aantal bezoekers de komende periode echt noodzaak is.

Bezoekers komen naar een dierentuin voor de dieren, en het eerste wat ze zien zijn alleen maar lege verblijven. Dat geeft niet meteen een leuke indruk voor de bezoekers. Maar het is dus voor bezoekers nog niet open (zie er dan ook niet het nut van in om het dan al op social media te delen....).
Ok, maar jij schreef hierboven dat het al open was... vandaar mijn reactie. Het is natuurlijk een overweging van de eigenaar om het tijdstip te kiezen marketing te gaan voeren op de sociale media. Ik begrijp nu wel dat het idd verwarrend is indien het gebouw nog niet eens open is.
Zo werd in het eerste bericht wel gesuggereerd. Dat het nog niet open is voor bezoekers begreep ik uit de post van JvG ;) .

En ik snap best dat de eigenaar marketing wil voeren. Maar voer die dan niet onder de noemer dat het gebouw geopend is.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door MennoPebesma »

Vandaag is de oude wilg uit het buitenverblijf van de pelikanen omgevallen op de Broekdijk. Gelukkig was er op dat moment geen verkeer of andere passanten en is er niemand gewond geraakt. Ook de pelikanen zaten op dat moment nog in hun binnenverblijf. We hebben alleen wat materiele schade aan de omheining. De brandweer was snel ter plaatse om de omgevallen boom in stukken te zagen zodat de weg weer vrij was. Waarschijnlijk is wilg omgevallen doordat de grond zo verschrikkelijk nat is en het gewicht van de boom niet meer kon ondersteunen.

Bron: Facebook BestZoo


freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 431
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door freerk1982 »

Op de website bij BestZoo kom ik de Lady Ross toekarno tegen. Deze vogel is nieuw voor mij in dit park.
De bonte marter staat niet meer op de website.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 431
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door freerk1982 »

Op de vrienden-Facebookpagina van Best Zoo kom ik de Muller-wallaby tegen en de rode vari. Beide soorten zijn voor de schermen.

Lucky
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 nov 2020, 09:48
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo
Contacteer:

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Lucky »

freerk1982 schreef:
18 feb 2024, 09:03
Op de vrienden-Facebookpagina van Best Zoo kom ik de Muller-wallaby tegen en de rode vari. Beide soorten zijn voor de schermen.
Zijn het nieuwe verblijven? Bij bijv. De entree. Of zitten de varis bij de ringstaart maki's.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Jarne »

Lucky schreef:
18 feb 2024, 22:57
freerk1982 schreef:
18 feb 2024, 09:03
Op de vrienden-Facebookpagina van Best Zoo kom ik de Muller-wallaby tegen en de rode vari. Beide soorten zijn voor de schermen.
Zijn het nieuwe verblijven? Bij bijv. De entree. Of zitten de varis bij de ringstaart maki's.
De Müller wallaby zit er normaal al jaren, vroeger waarschijnlijk aangeduid als Hagenwallaby.

Gebruikersavatar
nathalie
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 okt 2023, 11:25
Favoriete dierentuin: Chester, Hamerton

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door nathalie »

De rode vari's zitten naast the ringstaat maki's, althans, afgelopen oktober was dat zo.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 431
Lid geworden op: 15 nov 2020, 21:03
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door freerk1982 »

Afgelopen weken zijn er verschillende dieren geboren in onze dierentuin. Zo mochten we wederom een zuidelijke tamandua, een dwergezeltje, en verschillende geitjes en lammetjes verwelkomen. Www.bestzoo.nl

Plaats reactie