Nieuwstopic Landgoed Hoenderdaell, Stichting Leeuw & SOS Dolfijn

Al het nieuws over de Nederlandse dierentuinen.
Jens01
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 61
Lid geworden op: 08 jul 2021, 23:05
Favoriete dierentuin: Wildlands

Re: Nieuwstopic Landgoed Hoenderdaell, Stichting Leeuw & SOS Dolfijn

Bericht door Jens01 »

Jens01 schreef:
18 apr 2022, 23:07
Joost schreef:
19 apr 2022, 18:00
Wat bedoel je met de goede locatie? Dat het grotendeels in het groen ligt? Of de positie in Nederland als geheel?
De locatie is zeker niet verkeerd, maar het gaat mij inderdaad meer over de ligging in het groen wat dit park wel uniek maakt. In de zomer is het op warmere dagen ook prima vertoeven in de schaduw van de bomen. Het is een groot pluspunt wat ik geregeld hoor van (vaste) bezoekers.
Joost schreef:
19 apr 2022, 18:00
Qua ligging in het groen ben ik het met je eens, dat is zeker een groot pluspunt. Qua verdere locatie vraag ik mij af hoe ideaal deze is. Er liggen eigenlijk geen grote steden in de buurt en die die het dichtste bij liggen hebben een andere grote dierentuin dichter in de buurt. Daarnaast is het niet geweldig goed bereikbaar, zeker met het OV niet. Als zij een serieuze speler willen worden op de Nederlandse markt denk ik dat ze echt iets unieks neer moeten zetten willen er veel bezoekers heen komen, anders zullen ze altijd rond de huidige aantallen schommelen denk ik.
Een echte grote speler zal het denk ik nooit worden, en die ambitie heeft de eigenaar ook niet. Dat was volgens hem ook de reden waarom er toch geen olifanten naar het park kwamen.

Het is inderdaad wel vervelend dat bereik met OV moeilijk is.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwstopic Landgoed Hoenderdaell, Stichting Leeuw & SOS Dolfijn

Bericht door rick04 »

Bereikbaarheid met het OV valt toch nog wel mee? Ik dacht dat het een kwartiertje lopen is van bushalte Ewijckskade.
You can find me in the zoo :)

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Landgoed Hoenderdaell, Stichting Leeuw & SOS Dolfijn

Bericht door Joost »

Jens01 schreef:
20 apr 2022, 15:29
Een echte grote speler zal het denk ik nooit worden, en die ambitie heeft de eigenaar ook niet. Dat was volgens hem ook de reden waarom er toch geen olifanten naar het park kwamen.
Dan is hij kennelijk de afgelopen jaren van standpunt veranderd, want die ambitie heeft hij eerder wel gehad.
rick04 schreef:
20 apr 2022, 16:56
Bereikbaarheid met het OV valt toch nog wel mee? Ik dacht dat het een kwartiertje lopen is van bushalte Ewijckskade.
Dat er een bushalte vlakbij zit zegt natuurlijk niet alles hè. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Leeuwarden: met de auto is dat net een uurtje rijden, met het OV doe je er altijd meer dan twee uur over én je moet vrijwel altijd twee keer overstappen. Vanuit Alkmaar eigenlijk hetzelfde: halfuurtje met de auto, 5 kwartier met het OV en altijd overstappen. Dit zijn dan de twee grotere treinstations bij je in de regio, dus vanaf veel andere plekken zal het nog erger zijn. Dan ben je in mijn ogen niet goed bereikbaar met het OV.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwstopic Landgoed Hoenderdaell, Stichting Leeuw & SOS Dolfijn

Bericht door rick04 »

Joost schreef:
20 apr 2022, 19:34
rick04 schreef:
20 apr 2022, 16:56
Bereikbaarheid met het OV valt toch nog wel mee? Ik dacht dat het een kwartiertje lopen is van bushalte Ewijckskade.
Dat er een bushalte vlakbij zit zegt natuurlijk niet alles hè. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Leeuwarden: met de auto is dat net een uurtje rijden, met het OV doe je er altijd meer dan twee uur over én je moet vrijwel altijd twee keer overstappen. Vanuit Alkmaar eigenlijk hetzelfde: halfuurtje met de auto, 5 kwartier met het OV en altijd overstappen. Dit zijn dan de twee grotere treinstations bij je in de regio, dus vanaf veel andere plekken zal het nog erger zijn. Dan ben je in mijn ogen niet goed bereikbaar met het OV.
Op die manier niet nee. Maar ze hebben in ieder geval een bushalte, dat mis ik nog wel eens bij sommige kleine parkjes als De Paay en het houd me ook tegen om parkjes als Taman Indonesia te bezoeken omdat ik afhankelijk ben van het OV.
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Landgoed Hoenderdaell, Stichting Leeuw & SOS Dolfijn

Bericht door MennoPebesma »

Twee sneeuwluipaarden uit Engeland naar Landgoed Hoenderdaell

Sinds een paar weken zijn er twee sneeuwluipaarden op Landgoed Hoenderdaell. De twee dieren komen uit een dierentuin in Engeland welke ging sluiten. Deze twee hadden dus een nieuw thuis nodig.

De dieren zijn behoorlijk schuw en worden na hun verplichte quarantaineperiode eerst rustig in het separatieverblijf gelaten. Na een periode van wennen, mogen ze ook het grote verblijf ontdekken.
De bezoekers kunnen ze daarom niet meteen zien, omdat ze eerst meer op hun gemak moeten zijn.

Verblijf Perzische panter
Vorig jaar is er een speciaal panterverblijf gemaakt voor twee Perzische panters die zijn opgevangen bij Stichting Leeuw. Na het overlijden van een van deze dieren en in afwachting van goedkeuring van het verblijf was deze verhuizing nog niet gerealiseerd. Nu Perzische panter Fred alleen is en de aandacht van zijn panterbuurvrouwen bij Stichting Leeuw hem afleiding geeft, is uiteindelijk besloten om de twee sneeuwluipaarden in dit panterverblijf te huisvesten.

Bijzonder dier
De sneeuwluipaard staat bekend als een schuw en mysterieus roofdier met een geweldige camouflage en wordt daarom ook wel ‘Geest van de bergen’ genoemd. Het is een bedreigde diersoort waardoor Landgoed Hoenderdaell hoopt om in de toekomst aan een fokprogramma mee te kunnen doen om de soort in stand te houden.

Bron: https://www.facebook.com/24313339571730 ... 628520830/


Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Landgoed Hoenderdaell, Stichting Leeuw & SOS Dolfijn

Bericht door Limburg vooruit »

Uit welk park komen ze dan?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Landgoed Hoenderdaell, Stichting Leeuw & SOS Dolfijn

Bericht door MennoPebesma »

Limburg vooruit schreef:
11 mei 2022, 11:47
Uit welk park komen ze dan?
Meer dan wat er in dat facebookbericht staat is er niet bekend.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Landgoed Hoenderdaell, Stichting Leeuw & SOS Dolfijn

Bericht door Joost »

Het is blijkbaar de bedoeling dat als de grote ara volière eenmaal af is dat ook de flamingo's en de rode ibissen hier heengaan:

Er wordt hard gewerkt aan het grote araverblijf en het wordt al maar mooier met de rotswand, waterval en beplanting. Zodra het helemaal klaar is, komen ook de kleurrijke flamingo's en rode ibissen in dit verblijf.

Bron: https://www.facebook.com/landgoedhoende ... 4682900353


Boots
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 237
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Landgoed Hoenderdaell, Stichting Leeuw & SOS Dolfijn

Bericht door Boots »

Ik ben enorm te spreken over de laatste projecten van landgoed hoenderdaell. Het otter verblijf ziet mooi uit, het ara verblijf geeft de dieren voldoende ruimte om te vliegen en het wasbeer verblijf oogt ook al goed. Ze zijn goed bezig daar.

Jens01
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 61
Lid geworden op: 08 jul 2021, 23:05
Favoriete dierentuin: Wildlands

Re: Nieuwstopic Landgoed Hoenderdaell, Stichting Leeuw & SOS Dolfijn

Bericht door Jens01 »

Boots schreef:
03 jun 2022, 23:28
Ik ben enorm te spreken over de laatste projecten van landgoed hoenderdaell. Het otter verblijf ziet mooi uit, het ara verblijf geeft de dieren voldoende ruimte om te vliegen en het wasbeer verblijf oogt ook al goed. Ze zijn goed bezig daar.
Inderdaad! De inrichting van het verblijf van de wasberen ziet er een stuk beter uit dan ik had verwacht. Je kijkt alleen net zoals bij de otters wel echt een betonnen bak in wat ik persoonlijk weer minder vind.

Ben ook benieuwd hoe het verblijf van de pinguïns gaat worden. Zag op facebook al diverse beelden voorbijkomen van het verblijf waarop in ieder geval is te zien dat er een groot bassin is gemaakt met filtratie en afgewerkt met erg lichte verf/coating. Verder viel het mij op aan de palen rondom het verblijf dat de omheining hoog lijkt te gaan worden. Waarom ze dat nu precies doen begrijp ik niet helemaal, misschien om het te overnetten? Ik benieuwd hoe dit verblijf gaat worden! Ga er komende zomer weer eens kijken.

Boots
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 237
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Landgoed Hoenderdaell, Stichting Leeuw & SOS Dolfijn

Bericht door Boots »

Jens01 schreef:
06 jun 2022, 23:29
Boots schreef:
03 jun 2022, 23:28
Ik ben enorm te spreken over de laatste projecten van landgoed hoenderdaell. Het otter verblijf ziet mooi uit, het ara verblijf geeft de dieren voldoende ruimte om te vliegen en het wasbeer verblijf oogt ook al goed. Ze zijn goed bezig daar.
Inderdaad! De inrichting van het verblijf van de wasberen ziet er een stuk beter uit dan ik had verwacht. Je kijkt alleen net zoals bij de otters wel echt een betonnen bak in wat ik persoonlijk weer minder vind.

Ben ook benieuwd hoe het verblijf van de pinguïns gaat worden. Zag op facebook al diverse beelden voorbijkomen van het verblijf waarop in ieder geval is te zien dat er een groot bassin is gemaakt met filtratie en afgewerkt met erg lichte verf/coating. Verder viel het mij op aan de palen rondom het verblijf dat de omheining hoog lijkt te gaan worden. Waarom ze dat nu precies doen begrijp ik niet helemaal, misschien om het te overnetten? Ik benieuwd hoe dit verblijf gaat worden! Ga er komende zomer weer eens kijken.
Het is inderdaad zonde dat het betonnen bakken zijn zoals je zegt. Alleen als het om inrichting en ruimte gaat, vind ik het allemaal erg netjes voor de dieren.
Van de pinguïns heb ik al een tijd niks gezien. Jammer dat er geen vaste bezoeker is die bouwupdates is van dit park. Ik volgde daarom graag de serie Remy en zijn vrienden, maar helaas is het park daae mee gestopt

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Landgoed Hoenderdaell, Stichting Leeuw & SOS Dolfijn

Bericht door MennoPebesma »

Even voorstellen…
Sneeuwluipaarden Joep en Maddy

Gister aan het eind van de dag mochten de sneeuwluipaarden naar hun grote verblijf.
Al met al duurde het toch langer dan we dachten, want ze hebben behoorlijk moeten wennen aan de dierverzorgers, het binnenverblijf en het separatieverblijf. Het is belangrijk dat ze zich daar echt thuis voelen en de weg terug naar het eten en binnenverblijf zonder problemen nemen.
Na een klein half uur stapte Maddy al het grote verblijf in en ging rustig liggen om alles in zich op te nemen. Joep kwam niet veel later ook een kijkje nemen.

Maddy is een pittige dame en laat het kaas absoluut niet van haar brood eten. Joep is een stuk rustiger.

Op dit moment is Landgoed Hoenderdaell het enige dierenpark in Nederland met deze diersoort. Beide dieren komen uit een dierentuin in Engeland die ging sluiten.

Bron: https://www.facebook.com/24313339571730 ... 2T6kCxhPl/


Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Landgoed Hoenderdaell, Stichting Leeuw & SOS Dolfijn

Bericht door MennoPebesma »

Pinguïns met drempelvrees

Vandaag mochten de Humboldt pinguïns het buitenverblijf gaan verkennen. De deur stond de gehele dag open, maar ze hebben nog last van drempelvrees. Ze hebben het eerst vanuit de deuropening bekeken. Pas eind van de dag hebben ze een paar stappen naar buiten gezet tot de rand van het verblijf.
Stapje voor stapje zullen ze doorkrijgen dat ze een mooie zwemvijver hebben gekregen.

De brug over het water wordt later nog afgemaakt.

Bron: https://www.facebook.com/landgoedhoende ... o1rop4SeDl


Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Landgoed Hoenderdaell, Stichting Leeuw & SOS Dolfijn

Bericht door Gorilla Gust »

Stevig beveiligd perkje voor pinguïns met zo een hekwerk. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Landgoed Hoenderdaell, Stichting Leeuw & SOS Dolfijn

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:
05 jul 2022, 20:30
Stevig beveiligd perkje voor pinguïns met zo een hekwerk. ;)
Netje erover, incasternen erin, en klaar.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Jens01
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 61
Lid geworden op: 08 jul 2021, 23:05
Favoriete dierentuin: Wildlands

Re: Nieuwstopic Landgoed Hoenderdaell, Stichting Leeuw & SOS Dolfijn

Bericht door Jens01 »

Apenarend schreef:
05 jul 2022, 21:35
Gorilla Gust schreef:
05 jul 2022, 20:30
Stevig beveiligd perkje voor pinguïns met zo een hekwerk. ;)
Netje erover, incasternen erin, en klaar.
Dat zou erg tof zijn, hoop dat dit ook later gemaakt wordt.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Landgoed Hoenderdaell, Stichting Leeuw & SOS Dolfijn

Bericht door MennoPebesma »

Stichting leeuw:

Met groot verdriet hebben we gister afscheid genomen van onze dierbare tijgerin Goha.
Sinds haar opvang vanuit het circus in 2012 heeft zij vele jaren mogen genieten van een zorgenvrij en liefdevol leven bij Stichting Leeuw. Alle medewerkers en vrijwilligers hebben enorm genoten van het zorgen voor dit bijzondere dier. Goha had een zeer vriendelijk en wijs karakter en heeft menig hart gestolen door te zijn wie ze was. De laatste 6 maanden zagen we Goha’s gezondheid achteruitgaan, maar konden we haar er nog goed doorheen slepen met medicatie. De afgelopen 2 weken ging het opeens snel achteruit en moesten we de moeilijke keuze maken onze prinses te laten gaan.
Goha heeft de prachtige leeftijd van 18 jaar bereikt. Ze zal ontzettend worden gemist!

Bron: https://www.facebook.com/StichtingLeeuw ... jPjjrF81sl


Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Landgoed Hoenderdaell, Stichting Leeuw & SOS Dolfijn

Bericht door MennoPebesma »

LANDGOED HOENDERDAELL MAAKT PLAATS VOOR 16 WASBEREN VAN Stichting AAP

Een groep van 16 wasberen, die eerder was opgevangen bij Stichting AAP, krijgt vandaag toegang tot een mooi nieuw verblijf op Landgoed Hoenderdaell in Anna Paulowna. Hoenderdaell verwelkomt de gemaskerde roofdieren als nieuwe diersoort in het park. De wasberen werden tussen 2019 en 2022 weggevangen uit de provincie Limburg, waar ze als invasieve exoten verwijderd moesten worden uit de natuur. Om afschot te voorkomen heeft Stichting AAP deze dieren opgevangen en gecontroleerd op ziektes. Nu kunnen deze mooie en slimme dieren herplaatst worden naar dierenparken met een vergunning om deze diersoort te houden.

Robert Kruijff, directeur van Landgoed Hoenderdaell, is blij met de komst van de dieren: “Wasberen zijn ondernemende, actieve dieren en een plezier om naar te kijken. We hopen dat onze bezoekers net zo genieten als de dieren zelf, nu ze veilig in een splinternieuw groot verblijf zijn ondergebracht. Het opvangen van dieren die een tweede kans nodig hebben loopt als een rode draad door ons dierenpark. De groep wasberen is al een weekje bij ons om in alle rust te wennen aan de nieuwe omgeving en vandaag kunnen ze eindelijk het buitenverblijf gaan verkennen.”

Ook Stichting AAP is blij met de nieuwe plek voor de wasberen. AAP directeur David van Gennep: “We hebben de afgelopen jaren onze nek uitgestoken voor de groep wasberen die in Limburg was ontstaan. Bijna 100 dieren hebben we kunnen opvangen. Voor veel van hen moeten we nog wel een goed herplaatsadres vinden. Dat is erg lastig vanwege de strenge regelgeving voor het verplaatsen van invasieve exoten in Europa. Gelukkig kreeg Landgoed Hoenderdaell, een gewaardeerde herplaatspartner van AAP, wel een vergunning om deze wasberen over te nemen. Dat geeft ons ruimte om andere dieren in nood op te vangen, dus dit is een win win voor zowel deze dieren als dieren die opvang nodig hebben!”

Bron (inclusief filmpje): Facebook Landgoed Hoenderdaell


Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Landgoed Hoenderdaell, Stichting Leeuw & SOS Dolfijn

Bericht door MennoPebesma »

In Landgoed Hoenderdaell is een rode reuzenkangoeroe geboren.

Bron: Facebook Landgoed Hoenderdaell

De binnenhal met jaagsimulator van Stichting Leeuw wordt aangepast. De huidige rots en waterbakken zijn aan vervanging toe. De nieuwe waterpartijen worden op een natuurlijkere manier aangelegd en er komen nieuwe rotspartijen en planten in te staan. De verbouwing wordt begin februari gestart en duurt tot eind maart.

Bron (incl. impressie): Facebook Stichting Leeuw

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Landgoed Hoenderdaell, Stichting Leeuw & SOS Dolfijn

Bericht door MennoPebesma »

SOS Dolfijn vangt een op Texel gestrande bruinvis op

Een levende bruinvis op het strand, dan is er sprake van een noodsituatie en komen er direct hulpverleners in actie! Eind van de ochtend ontving Ecomare een melding dat er een bruinvis bij Paal 9 lag op Texel, dus rukte Ecomare uit met de speciale bruinvisbrancard in de auto. Tegelijkertijd sprongen medewerkers van SOS Dolfijn in Anna Paulowna in de dolfijnambulance. De bruinvis is in Den Helder aan het SOS Dolfijn team overgedragen.

Bruinvissen zijn kleine tandwalvissen; als er een op het droge ligt, is er altijd iets mis. Sinds vorig jaar beschikt SOS Dolfijn weer over een volledig ingerichte opvang voor deze dieren op Landgoed Hoenderdaell in Anna Paulowna. De bruinvis die vandaag op Texel strandde is de eerste die er verzorgd gaat worden. Het team van SOS Dolfijn is blij dat het nu gestrande dieren weer 100% de nodige zorg en behandeling kan bieden.

Het transport van de bruinvis naar Anna Paulowna nam niet zoveel tijd, maar toch moest het dier tijdens de rit constant nat gehouden worden. Een bruinvis op het droge wordt namelijk al snel te warm. Door hem steeds te overgieten met water, wordt dat voorkomen. Het was een race tegen de klok om de boot te halen maar de veerdienst TESO was zo begripvol om even een paar minuutjes op het team van Ecomare te wachten.

De eerste dagen van behandeling zijn altijd spannend. De bloedwaarden tonen aan de het diertje een ontsteking heeft. Ook is haar ademhaling hoog en vermoedelijk kampt ze met een longontsteking. De bruinvis is een jong vrouwtje en is door haar verzorgers Tess genoemd. Momenteel heeft Tess continue ondersteuning in het water nodig omdat ze te zwak is om volledig zelfstandig te zwemmen.

Bron: Facebook SOS Dolfijn


Plaats reactie