Nieuwstopic Dolfinarium

Al het nieuws over de Nederlandse dierentuinen.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door Gorilla Gust »

Plaats vanaf 2017 hier al het nieuws uit het Dolfinarium.

Het oudere dierentuinnieuws van deze dierentuin vinden we terug in het Dierentuinnieuws Archief.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Dolfinarium (2017)

Bericht door Joost »

Gigantisch nieuw waterpark bij Dolfinarium Harderwijk: bekijk de bouwplannen
Bron en meer:http://www.looopings.nl/weblog/6861/Gig ... annen.html


Micheltje
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 sep 2016, 12:04
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuwstopic Dolfinarium (2017)

Bericht door Micheltje »

Dolfijn Skinny overleden

Vanmorgen is in het bijzijn van haar verzorgers dolfijn Skinny, op vijfenvijftigjarige leeftijd, overleden. Skinny was de laatste tijd ziek en de afgelopen week werd haar toestand zo zorgwekkend dat besloten werd om Skinny in te laten slapen. Een zorgvuldig overwogen, maar ook moeilijk besluit.

Nadat was ontdekt dat Skinny vocht tussen de organen had zitten, bleek Skinny een agressieve, kwaadaardige tumor te hebben. De afgelopen dagen verslechterde haar toestand; ze interacteerde minder met de trainers en at minder. Afgelopen maandag stopte ze helemaal met eten. De dierenarts van het Dolfinarium heeft vanochtend, omringd door haar geliefde trainers, Skinny rustig en vredig in laten slapen. Zoals gebruikelijk is het lichaam overgebracht naar de Faculteit Diergeneeskunde in Utrecht waar sectie zal worden verricht.

Een Icoon
De verslagenheid is bij de medewerkers van het Dolfinarium zeer groot. Skinny was voor velen een Icoon. Afgelopen zaterdag is Skinny’s 55ste verjaardag nog gevierd. Jurriën Wouters, manager van de verzorgers: “Trots zijn wij op deze bijzondere dolfijn, die vele miljoenen mensen over al die jaren heeft mogen inspireren, die heeft bij mogen dragen aan waardevolle onderzoeken, maar vooral die de steunpilaar was van onze familiegroep van dolfijnen. Skinny zal voor altijd een hele speciale plek in ons hart hebben.”


Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dolfinarium (2017)

Bericht door Gorilla Gust »

Sommige media doen alsof de meerderheid van de Nederlanders tegen het Dolfinarium is. Maar in werkelijkheid gaat het slechts om een zeer beperkt clubje activisten dat de aandacht trekt door een hoop kabaal te maken aldus directeur Bert van de Hoef.

We lezen er alles over op http://www.destentor.nl/regio/harderwij ... -1.6908982
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Choco115
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2017, 07:48
Favoriete dierentuin: Berlijn (Zoo en Tierpark)

Re: Nieuwstopic Dolfinarium (2017)

Bericht door Choco115 »

Klopt helemaal ik woon zelf in Nederland maar ik ken niemand die tegen het dolfinarium is
De natuur is het mooiste wat er is

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Dolfinarium (2017)

Bericht door Limburg vooruit »

Dat is toch het wereldse probleem. Een paar fanatieke zotten die een heel geloof, leefwijze, organisatie of land in een slecht daglicht zetten.
En voor er weer mensen zich aangesproken voelen, het is niet omdat je eventueel tegen het dolfinarium bent dat je bij deze groep hoort.

Maar het zijn wel altijd deze selecte groepjes die voor problemen zorgen en hun wil opdringen aan de rest van de bevolking.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dolfinarium (2017)

Bericht door Gorilla Gust »

In het echte leven is het de wet van de sterkte, maar in de media de stem van de luidste... de opvallendste, de meest in het oog springende.

En iemand die actief in de koude keer op keer staat de flyeren valt uiteraard (ik laat het tussenbeide of het negatief of positief is) op tegenover de 'gewone' liefhebber. Tot daar klopt die redenering wel. Maar die luide stem zorgt er tegenwoordig ook voor dat een grote massa aan 'stemmenvee' zonder echte achtergronden ook een mening begint te vormen. Zowel in de politiek, als in deze thema's. Populisme is immers gemakkelijk... een paar rake uitspraken waarbij niet te lang wordt stil gestaan bij de feiten die je zaak kunnen tegenspreken, en je bent vertrokken.

Maar gezien de opmars van populisme in de politiek.... zou je ook kunnen redeneren dat deze thema's toch met argusogen moet gevolgd worden door dergelijke parken.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Nieuwstopic Dolfinarium (2017)

Bericht door Gerald »

Gorilla Gust schreef:En iemand die actief in de koude keer op keer staat de flyeren valt uiteraard (ik laat het tussenbeide of het negatief of positief is) op tegenover de 'gewone' liefhebber. .
Ik wil het even opnemen voor een paar van die flyeraars die ik persoonlijk ken en die inderdaad daar bij weer en wind ieder weekend staan. En laten dat nu net diegenen zijn die NIET in de media lopen te schreeuwen.

M.a.w. er zijn meerdere partijen aktief en om nu alles over één kam te scheren lijkt mij niet juist. Dus bij deze weet iedereen hier dat de schreeuwers niet die personen zijn die daar iedere week voor de poort staan.

Deze personen bieden netjes flyers aan die iedereen kan aanpakken of weigeren. Er wordt NIETS opgedrongen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Dolfinarium (2017)

Bericht door Limburg vooruit »

Gerald schreef:
Gorilla Gust schreef:En iemand die actief in de koude keer op keer staat de flyeren valt uiteraard (ik laat het tussenbeide of het negatief of positief is) op tegenover de 'gewone' liefhebber. .
Ik wil het even opnemen voor een paar van die flyeraars die ik persoonlijk ken en die inderdaad daar bij weer en wind ieder weekend staan. En laten dat nu net diegenen zijn die NIET in de media lopen te schreeuwen.

M.a.w. er zijn meerdere partijen aktief en om nu alles over één kam te scheren lijkt mij niet juist. Dus bij deze weet iedereen hier dat de schreeuwers niet die personen zijn die daar iedere week voor de poort staan.

Deze personen bieden netjes flyers aan die iedereen kan aanpakken of weigeren. Er wordt NIETS opgedrongen.
Dan behoort deze groep niet tot die fanatieke zotten waar ik het over had. En zou de kans zelfs zeer groot zijn dat ik een praatje maak met hen moest ik daar komen.
Iederéén heeft recht op zijn mening, ook als dat niet mijn mening is.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dolfinarium (2017)

Bericht door Gorilla Gust »

Baby dolfijntje op komst!

Er staat deze maand iets bijzonders te gebeuren bij het Dolfinarium: de verwachting van een baby - dolfijntje. Moeder Roxy is drachtig en bijna uitgerekend. Roxy is op 18 maart 1987 geboren en heeft inmiddels al vier gezonde nakomelingen op de wereld gezet.

Nieuwsbrief

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Nieuwstopic Dolfinarium (2017)

Bericht door Gerald »

Gorilla Gust schreef:

Baby dolfijntje op komst!

Er staat deze maand iets bijzonders te gebeuren bij het Dolfinarium: de verwachting van een baby - dolfijntje. Moeder Roxy is drachtig en bijna uitgerekend. Roxy is op 18 maart 1987 geboren en heeft inmiddels al vier gezonde nakomelingen op de wereld gezet.

Nieuwsbrief

En geboren: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2825 ... ijk__.html

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dolfinarium (2017)

Bericht door Gorilla Gust »

Het geslacht van de babydolfijn is bekend in het Dolfinarium. Het is een mannetje en hij heet James. James en moeder Roxy stellen het goed!
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dolfinarium (2017)

Bericht door Gorilla Gust »

De politie heeft vannacht in Harderwijk drie mannen aangehouden die de kluis hadden gestolen van het Dolfinarium​ in Harderwijk. De drie komen uit Tilburg en zijn tussen de 23 en 27 jaar oud... en hun natte pak gaf veel weg. ;)

http://nos.nl/artikel/2183299-mannen-me ... arium.html
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
hillegina
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 242
Lid geworden op: 04 mar 2016, 16:50
Favoriete dierentuin: Ouwehands dierenpark
Locatie: in de Betuwe, NL

Re: Nieuwstopic Dolfinarium (2017)

Bericht door hillegina »

Vandaag naar het dolfinarium geweest. Op de parking was het ontzettend druk, maar als je eenmaal in het park bent valt het mee. Ik snap al die dierenactivisten niet zo goed. De verblijven zijn perfect!! En dan ineens de hele zeezoogdierenhouderij stoppen. Ze zijn gek! Alleen over de huisvesting van de showdolfijnen ben ik niet zo te spreken, als ze dat veranderen is het zeker klaar met het gezeur! In de show zijn trouwens ook maar 5 dolfijnen, maar ze hebben er 10. Beetje vreemd... Roxy en haar kleintje waren, samen met wat andere vrouwen, in een afgescheiden deel. Dit kom in onder Odizee niet van dichtbij bekeken worden, maar ze waren wel redelijk zichtbaar.

Weet iemand waarom de walrussen geen slagtanden hebben? Er is 1 vrouwtje dat er (nog?) heeft.

Ckri987
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 jul 2013, 21:27
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo

Re: Nieuwstopic Dolfinarium (2017)

Bericht door Ckri987 »

Het niet hebben van de slagtanden komt door de betonnen bodem van zowel het vorige als het huidige basin.

Gebruikersavatar
hillegina
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 242
Lid geworden op: 04 mar 2016, 16:50
Favoriete dierentuin: Ouwehands dierenpark
Locatie: in de Betuwe, NL

Re: Nieuwstopic Dolfinarium (2017)

Bericht door hillegina »

Hebben ze die er daarom afgehaald of zijn ze helemaal weggesleten?

Ckri987
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 jul 2013, 21:27
Favoriete dierentuin: Burgers Zoo

Re: Nieuwstopic Dolfinarium (2017)

Bericht door Ckri987 »

Ik heb begrepen dat ze zijn afgesleten, maar daar ben ik niet zeker van

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dolfinarium (2017)

Bericht door Gorilla Gust »

hillegina schreef:Hebben ze die er daarom afgehaald of zijn ze helemaal weggesleten?
Weggesleten, en daarna weg gehaald om infecties bij de beschadigingen te voorkomen. Heeft te maken met de specifieke ondergrond waardoor het makkelijker afslijt.

Ook één van de redenen waarom Pairi Daiza wellicht afziet van het houden van deze soort... Het is niet evident om dit duurzaam te doen met dieren waarvan je nog de slagtanden ziet.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Choco115
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2017, 07:48
Favoriete dierentuin: Berlijn (Zoo en Tierpark)

Re: Nieuwstopic Dolfinarium (2017)

Bericht door Choco115 »

De natuur is het mooiste wat er is

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dolfinarium (2017)

Bericht door Gorilla Gust »

Aparte verklaring... ze waren toch niet tevreden over de details van de bouw?

Volgens mij wordt zoiets toch goed bekeken voor je start? Benieuwd in hoeverre dit alsnog vertraging gaat opleveren. Qua budget lijkt me dit alvast geen voordeel op te gaan leveren... En dat is zonde. Dat had ook naar een likje verf hier en daar kunnen gaan. Of naar de dieren.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie