Nieuwstopic Dolfinarium

Al het nieuws over de Nederlandse dierentuinen.
Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
17 mar 2021, 08:36
Er is niks mis met wildvang, maar enkel op voorwaarde dat het om soorten gaat die te kweken zijn.
Er leven momenteel zo'n 20 berggorillas in opvangcentra in Afrika. Waarom deze dieren niet naar een dierenpark verhuizen en er een kweekprogramma mee op starten.
Intussen is er voldoende kennis om gorilla's te kweken.

En dit is met veel soorten, haal opvangdieren voor extra bloedlijnen naar de parken, als deze dieren niet gered waren gingen ze toch dood.
Op zich ben ik gewonnen voor de idee dat er uit opvangcentra en dierenasielen in bv. Afrika best wat soorten en exemplaren kunnen gehaald worden, al was het maar onder het motto dat ze beter af zullen zijn in dierentuinen dan weg te kwijnen in ondergefinancierde opvangcentra, waar vaak niet alleen de middelen ontbreken (geld, infrastructuur, voedsel) maar er ook anders wordt aangekeken tegen dierenwelzijn.

Alleen vind ik wel dat er dan een plan moet zijn en dat er (veel) extra middellen binnen de zoowereld moeten vrijgemaakt worden zodat er echte kweekprogramma's kunnen opgestart worden. Evenwel, als je ziet hoeveel smeekbedes er zijn vanuit EAZA om meer tuinen ingeschakeld te krijgen voor bestaande programma's, is het denk ik wishfull thinking dat er veel nieuwe programma's kunnen ontwikkeld worden.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door Niels Grootegans »

MennoPebesma schreef:
16 mar 2021, 20:43
Ik hoor hem dat niet zeggen. Iemand van ZooInside vraagt inderdaad: "Het dolfinarium doet niet mee aan het kweekprogramma, toch?" Waarop de woordvoerder antwoord dat het dolfinarium niet meedoet aan hun walrussenproject. Daaruit maak ik op dat de woordvoerder van Pairi Daiza het niet heeft over het kweekprogramma, waar hij echter wel over gevraagd wordt. Ik zou het namelijk ook nogal vreemd vinden als het Dolfinarium niet aan het fokprogramma mee zou doen.
Oké, als je zo kijkt heb je gelijk. Ik had er nog niet zo diep over nagedacht ;)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door Gorilla Gust »

Het Dolfinarium in Harderwijk staat voor een kruispunt. Na een kritisch rapport van de commissie Dierentuinen moet het zeezoogdierenpark het roer omgooien. Binnenkort wordt duidelijk welke aanpassingen minister Schouten van het Dolfinarium verlangt. Wat betekent dat voor de toekomst van het park? Er liggen drie scenario's op tafel.

Scenario 1: Alles blijft (voorlopig) bij het oude
Scenario 2: Dolfinarium moet kleine aanpassingen doen
Scenario 3: Dolfinarium moet roer radicaal omgooien

https://www.destentor.nl/harderwijk/het ... gle.com%2F
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door Gorilla Gust »

Volgens de meest recente Zoo-inside zouden de walrussen hoogst waarschijnlijk verkocht worden aan een Chinees park, en niet meer naar Pairi Daiza verhuizen. https://soundcloud.com/user-113581999/z ... e8oRQLTCN0
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door Niels Grootegans »

Gorilla Gust schreef:
11 apr 2021, 14:25
Het Dolfinarium in Harderwijk staat voor een kruispunt. Na een kritisch rapport van de commissie Dierentuinen moet het zeezoogdierenpark het roer omgooien. Binnenkort wordt duidelijk welke aanpassingen minister Schouten van het Dolfinarium verlangt. Wat betekent dat voor de toekomst van het park? Er liggen drie scenario's op tafel.

Scenario 1: Alles blijft (voorlopig) bij het oude
Scenario 2: Dolfinarium moet kleine aanpassingen doen
Scenario 3: Dolfinarium moet roer radicaal omgooien

https://www.destentor.nl/harderwijk/het ... gle.com%2F
Wow. Bestaat er überhaupt iets anders dan deze drie mogelijkheden? Dit had ik zelf ook nog wel kunnen bedenken. ;)

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door rick04 »

Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren bij scenario 3..
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door Gorilla Gust »

Zoals Zoo Inside het grappend zei... scenario 4, we halen de dieren weg en maken er een makkelijk waterspeeltuin/ park van. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door Limburg vooruit »

Gorilla Gust schreef:
13 apr 2021, 08:57
Zoals Zoo Inside het grappend zei... scenario 4, we halen de dieren weg en maken er een makkelijk waterspeeltuin/ park van. ;)
Dit zal het ook worden vrees ik, je ziet waar de huidige trends op af gaan. Niet veel goeds met al die achterlijke dierenrechten organisaties en partijen.
Het probleem is dat de mens een kuddedier is en uiteindelijk volgt.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door rick04 »

Gorilla Gust schreef:
13 apr 2021, 08:57
Zoals Zoo Inside het grappend zei... scenario 4, we halen de dieren weg en maken er een makkelijk waterspeeltuin/ park van. ;)
Dat verwacht ik eerlijk gezegd wel ja..
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door MennoPebesma »

Bruinvissen Michael en Dennis zijn weer terug in de Bruinvisbaai op het Dolfinarium. Ze maken het goed. 🙂 Beide mannetjes waren de afgelopen jaren aan Natuurmuseum & Zeehondenopvang ‘Ecomare’ op Texel uitgeleend om de bezoekers van Ecomare meer over bruinvissen te leren. 🧐🤓

SOS-Dolfijn heeft beide bruinvissen opgevangen, toen ze destijds aan de Nederlandse kust gestrand waren. Michael was in 2009 gestrand op Bloemendaal aan Zee, en Dennis in 2013 op Terschelling. Ze werden toen niet uitzetbaar verklaard, omdat ze al op hele jonge leeftijd zijn gestrand. Hierdoor hebben zij geen moeder gehad, die hen in de beginfase van hun leven de nodige jacht- en overlevingstechnieken kon aanleren, waardoor hun kans op overleven na rehabilitatie te klein was geworden. Beide mannetjes zijn vervolgens vanuit SOS-Dolfijn aan het Dolfinarium overgedragen. Na een aantal tussenjaren op Ecomare, zijn deze twee mannen nu dus weer terug op hun thuisbasis. 😊🥰

Bron: https://m.facebook.com/Dolfinarium/phot ... 32/?type=3


Hamerhaai
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 sep 2011, 21:34
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door Hamerhaai »

Heeft Ecomare nu dan geen bruinvissen meer?

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door MennoPebesma »

Hamerhaai schreef:
13 apr 2021, 14:02
Heeft Ecomare nu dan geen bruinvissen meer?
Dat klopt. Het verblijf wordt opgeknapt en zal geschikt worden gemaakt voor zeehonden.

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door JvG »

Het dolfinarium heeft toch een tijd geleden ontheffing gevraagd om meer bruinvissen te gaan houden? Zou deze verhuizing als uiteindelijke doel hebben om weer met hun te gaan kweken?

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3456
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door MennoPebesma »

JvG schreef:
13 apr 2021, 17:31
Het dolfinarium heeft toch een tijd geleden ontheffing gevraagd om meer bruinvissen te gaan houden? Zou deze verhuizing als uiteindelijke doel hebben om weer met hun te gaan kweken?
Klopt, ergens in 2017/2018 is die aanvraag gedaan geloof ik. Ik weet niet hoeveel bruinvissen ze mochten houden voor die nieuwe ontheffing maar in het nieuwsbericht van Ecomare stond ook dat de overeenkomst met het Dolfinarium om de bruinvissen te houden eind 2020 afliep. Het zou dus ook kunnen zijn dat ze een nieuwe ontheffing nodig hadden omdat ze anders die twee dieren niet terug konden halen vanwege het aantal dieren dat gehouden mocht worden.

Ze zeiden destijds geen concrete plannen te hebben om te gaan fokken met Bruinvissen, maar dat het fijn zou zijn als ze over enige tijd kunnen gaan zorgen voor nageslacht.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door Gorilla Gust »

Met de invoering van een fokverbod voor dolfijnen moet een eerste stap worden gezet richting beëindiging van het Dolfinarium in Harderwijk. Daarvoor pleit World Animal Protection. De dierenrechtenorganisatie lanceert vandaag een petitie waarmee zij de Tweede Kamer maant tot actie.

Intussen komt het Dolfinarium maandag met een eigen plan tijdens een presentatie met als thema ‘transformatie naar een moderne dierentuin’. De nieuwe strategie en educatieve aanpak van het dierenpark zullen dan wereldkundig worden gemaakt.

We lezen mee met de Stentor https://www.destentor.nl/harderwijk/die ... ~a7b8aa27/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door rick04 »

Ik ben benieuwd wat ze willen doen maar vooral wat er van terecht komt..
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door Gorilla Gust »

Het Dolfinarium in Harderwijk stopt per direct met showelementen in voorstellingen. Dat maakte het zeezoogdierenpark vanochtend bekend.

Ook verhuizen twee walrussen, acht tuimelaardolfijnen en twee Californische zeeleeuwen op korte termijn naar een park in China.

Voor twee resterende walrussen wordt momenteel een nieuwe thuis gezocht, na dit seizoen zal deze diersoort het park wellicht dus volledig verlaten.

We lezen mee met de Stentor op https://www.destentor.nl/harderwijk/dol ... ~ae99a01c/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door rick04 »

Hoeveel Tuimelaars en Californische zeeleeuwen blijven er nu nog over? Het lijkt mij dat die twee Californische zeeleeuwen van de show komen..!?
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Choco115
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2017, 07:48
Favoriete dierentuin: Berlijn (Zoo en Tierpark)

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door Choco115 »

rick04 schreef:
19 apr 2021, 15:38
Hoeveel Tuimelaars en Californische zeeleeuwen blijven er nu nog over? Het lijkt mij dat die twee Californische zeeleeuwen van de show komen..!?
19 tuimelaars las ik
De natuur is het mooiste wat er is

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door Zoozot »

rick04 schreef:
19 apr 2021, 15:38
Hoeveel Tuimelaars en Californische zeeleeuwen blijven er nu nog over? Het lijkt mij dat die twee Californische zeeleeuwen van de show komen..!?
Ik weet niet hoe ze in Harderwijk de dieren verdelen over de verschillende faciliteiten, maar zou het niet kunnen dat zowel de 8 tuimelaars als die 2 zeeleeuwen de exemplaren zijn die in de showbassins (de koepel en het zeeleeuwentheater) worden gehouden? In dat geval zouden deze verhuizingen makkelijk in te passen zijn in de strategie om met de meer spektakelachtige shows te stoppen.

Plaats reactie