Nieuwstopic Dolfinarium

Al het nieuws over de Nederlandse dierentuinen.
Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door Joost »

Fanclub Dolfinarium schrikt van mogelijk vertrek ‘iconische’ walrussen: ‘Uniek in Nederland’
Bron en meer (Premium):https://www.destentor.nl/harderwijk/fan ... y5TxKpSGKE

Samenvattend: fans zijn niet blij met het mogelijke vertrek en willen mogelijk hun abonnement opzeggen. De directeur van het Dolfinarium laat weten dat als ze wat te melden hebben dat ze dat zelf wel doen. En kennelijk is er een nieuw park in België: Paira Daiza, daar had ik nooit eerder van gehoord.. ;)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door Gorilla Gust »

Ja, straks Nederland geen walrussen... en wij twee parken met walrussen. Zo zetten we de koala en Tasmaanse duivels of sneeuwluipaarden tendens tenminste verder. :D :p
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door Niels Grootegans »

Gorilla Gust schreef:
19 jan 2021, 12:18
Ja, straks Nederland geen walrussen... en wij twee parken met walrussen. Zo zetten we de koala en Tasmaanse duivels of sneeuwluipaarden tendens tenminste verder. :D :p
Twee parken met walrussen? Heb ik iets gemist?

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door Gorilla Gust »

Niels Grootegans schreef:
19 jan 2021, 18:30
Gorilla Gust schreef:
19 jan 2021, 12:18
Ja, straks Nederland geen walrussen... en wij twee parken met walrussen. Zo zetten we de koala en Tasmaanse duivels of sneeuwluipaarden tendens tenminste verder. :D :p
Twee parken met walrussen? Heb ik iets gemist?
Een (te) flauw grapje vanwege de taalfout... Pairi Daiza vs Paira Daiza. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door MennoPebesma »

Niels Grootegans schreef:
19 jan 2021, 18:30
Gorilla Gust schreef:
19 jan 2021, 12:18
Ja, straks Nederland geen walrussen... en wij twee parken met walrussen. Zo zetten we de koala en Tasmaanse duivels of sneeuwluipaarden tendens tenminste verder. :D :p
Twee parken met walrussen? Heb ik iets gemist?
Ja ik begrijp hem ook niet helemaal... Ik lees in dat artikel nergens iets over een nieuw park in België.

EDIT:
Gorilla Gust schreef:
19 jan 2021, 18:31
Een (te) flauw grapje vanwege de taalfout... Pairi Daiza vs Paira Daiza. ;)
Oh, haha. Daar las ik ook overheen. :D
Laatst gewijzigd door MennoPebesma op 19 jan 2021, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door Niels Grootegans »

Gorilla Gust schreef:
19 jan 2021, 18:31
Niels Grootegans schreef:
19 jan 2021, 18:30
Gorilla Gust schreef:
19 jan 2021, 12:18
Ja, straks Nederland geen walrussen... en wij twee parken met walrussen. Zo zetten we de koala en Tasmaanse duivels of sneeuwluipaarden tendens tenminste verder. :D :p
Twee parken met walrussen? Heb ik iets gemist?
Een (te) flauw grapje vanwege de taalfout... Pairi Daiza vs Paira Daiza. ;)
Oh, die spelfout valt me nu pas op :doh: .

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door rick04 »

Dolfinarium wordt vaccinatie locatie. https://www.looopings.nl/weblog/16086/D ... catie.html
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 670
Lid geworden op: 16 mei 2018, 14:32
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Pairi Daiza
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door Dustin1999 »

Wow Scherpe Rugvinnen heeft vandaag een oude plannen gepubliceerd voor een gigantische walrussenverblijf in Dolfinarium.

In betere tijden had het Dolfinarium uitgebreide plannen voor een nieuw walrussenverblijf. Dat blijkt uit een opgedoken tekening die dateert van rond de eeuwwisseling.

Op deze schets is te zien hoe een nieuw verblijf voor walrussen is ingetekend in het midden van het park. Het zou gaan om een verblijf voor een groep walrussen en een apart verblijf compleet met tribune en verzorgersruimte waar voorstellingen gegeven konden worden.
Naast een verblijf stond ook een restaurant, souvenirwinkel en een grote boot gepland vanwaar bezoekers de dieren konden bekijken.

Het oude walrussenverblijf, Nova Zembla, zou daarvoor moeten wijken. Het totale verblijf zou een oppervlakte van 5500 m² omvatten. De totale bouwsom werd geschat op 25 miljoen euro.

Bron: http://scherperugvinnen.nl/?p=3096&fbcl ... cOb4Ut3lLA

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door Gorilla Gust »

Het Dolfinarium in Harderwijk moet dringend zijn leven beteren, vindt een toenemend aantal fracties in de Tweede Kamer. Als er de komende jaren niets verandert, is sluiting van het zeezoogdierenpark volgens deze partijen niet uitgesloten.

Daarover lezen we meer in de Stentor https://www.destentor.nl/veluwe/dolfina ... ~aace7b41/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door MennoPebesma »

Ik ga even hier verder aangezien het niet meer over Pairi Daiza ging en meer over het Dolfinarium.
Niels Grootegans schreef:
13 mar 2021, 14:20
MennoPebesma schreef:
13 mar 2021, 09:25
Niels Grootegans schreef:
12 mar 2021, 18:15
Dolfinarium deed toch niet mee aan het fokprogramma?
Ze zijn natuurlijk uit de EAZA gestapt. Wat dat voor gevolgen heeft voor het meewerken aan de fokprogramma's weet ik eerlijk gezegd niet.
Als het EEP-dieren waren geweest tijdens de afscheiding hadden ze ze moeten afgeven.
Dat dacht ik dus inderdaad ook. Alleen in het Dolfinarium zijn twee EEP diersoorten te vinden, namelijk de Dolfijnen en Californische zeeleeuwen. En die zijn ook niet weg.

Verder zitten de Walrussen en Grijze zeehonden in een ESB. De Gewone zeehonden in een MON-P (Monitored Programme). En voor de Steller zeeleeuwen en Bruinvissen is geen fokprogramma.

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door JvG »

MennoPebesma schreef:
13 mar 2021, 15:21
Ik ga even hier verder aangezien het niet meer over Pairi Daiza ging en meer over het Dolfinarium.
Niels Grootegans schreef:
13 mar 2021, 14:20
MennoPebesma schreef:
13 mar 2021, 09:25
Niels Grootegans schreef:
12 mar 2021, 18:15
Dolfinarium deed toch niet mee aan het fokprogramma?
Ze zijn natuurlijk uit de EAZA gestapt. Wat dat voor gevolgen heeft voor het meewerken aan de fokprogramma's weet ik eerlijk gezegd niet.
Als het EEP-dieren waren geweest tijdens de afscheiding hadden ze ze moeten afgeven.
Dat dacht ik dus inderdaad ook. Alleen in het Dolfinarium zijn twee EEP diersoorten te vinden, namelijk de Dolfijnen en Californische zeeleeuwen. En die zijn ook niet weg.

Verder zitten de Walrussen en Grijze zeehonden in een ESB. De Gewone zeehonden in een MON-P (Monitored Programme). En voor de Steller zeeleeuwen en Bruinvissen is geen fokprogramma.
Er zijn genoeg parken die meedoen aan de EEP's zonder (volledig) lid van de EAZA te zijn. Denk maar aan o.a. hyena's en nevelpanters in ZieZoo en de giraffen in Olmense Zoo...
Voor alle soorten zoogdieren in het Dolfinarium is denk ik geen intresse of juist een soort overschot in EAZA parken... verplaats maar even hun dolfijnen of Californische zeeleeuwen bijvoorbeeld... walrus en stellerzeeleeuwverblijven zijn al zeldzaam genoeg. Zeehonden zijn ook niet extreem in trek en hoeveel parken zouden de bruinvissen willen hebben (en dan bedoel ik een park zelf en niet wij als liefhebbers ;) )
Ik denk dat het opzich niet erg is als ze deze soorten houden en daarmee toch met EAZAparken samenwerken. Hun helemaal buitensluiten met hun dieren en vakkennis zou in mijn ogen echt een domme zet zijn van de EAZA...
Liever een park dat toch meewerkt dan dat ze de dieren naar de hoogste privebieder stuurt. Als een dierentuin vogels, vissen, ongewervelde of kleine zoogdieren van een particulier haalt zitten "(wij) liefhebbers" daar meteen op met wat een gave soort. Dus waarom het Dolfinarium niet zien als een "particulier" met extreem veel kennis en redelijke verblijven voor de meeste soorten? Jaren terug toen er meer amazillakolibrie's gehouden werden hadden de Nederlandse parken ook steeds hulp van een particulier met veel kennis, ze vernoemde dat destijds enorm trots in de harpij dat ze met die meneer samenwerkte, daar kennis opdeden, soort training volgde en zelfs dieren van kregen ;)

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door rick04 »

Burgers Zoo heeft laatst Katoenratten geruild met een particulier en een vrouwelijke Indigogors.. ik juist het alleen maar toe!
You can find me in the zoo :)

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door Niels Grootegans »

In een aflevering van ZooInside vertelde een medewerker van Pairi Daiza dat Dolfinarium niet meedoet met het fokprogramma van de walrussen.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door MennoPebesma »

Niels Grootegans schreef:
15 mar 2021, 17:13
In een aflevering van ZooInside vertelde een medewerker van Pairi Daiza dat Dolfinarium niet meedoet met het fokprogramma van de walrussen.
Ik heb het even opgezocht (Aflevering 88 rond 7:40 voor degene die het ook willen luisteren) maar dat hoor ik hem niet exact zeggen. Wat de woordvoerder van Pairi Daiza zegt is dat voor hun 'Walrussenproject' ze samenwerken met Valencia (waar de vrouwtjes vandaan komen) en Hamburg (waar ze eerst langs zijn geweest voor het paarseizoen). Voor mijn idee zegt hij hier niet dat Harderwijk niet meedoet aan het fokprogramma, maar dat zij voor hun walrussen niet samengewerkt hebben met het Dolfinarium.

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 449
Lid geworden op: 17 jun 2020, 16:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door Niels Grootegans »

Ik bedoel een ander stukje uit dezelfde podcast, waar ze praten met de woordvoerder die expliciet zegt dat Dolfinarium niet meedoet met het fokprogramma. Dit is vlak voor 07:40 en het wordt duidelijk gezegd.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door MennoPebesma »

Niels Grootegans schreef:
16 mar 2021, 19:07
Ik bedoel een ander stukje uit dezelfde podcast, waar ze praten met de woordvoerder die expliciet zegt dat Dolfinarium niet meedoet met het fokprogramma. Dit is vlak voor 07:40 en het wordt duidelijk gezegd.
Ik hoor hem dat niet zeggen. Iemand van ZooInside vraagt inderdaad: "Het dolfinarium doet niet mee aan het kweekprogramma, toch?" Waarop de woordvoerder antwoord dat het dolfinarium niet meedoet aan hun walrussenproject. Daaruit maak ik op dat de woordvoerder van Pairi Daiza het niet heeft over het kweekprogramma, waar hij echter wel over gevraagd wordt. Ik zou het namelijk ook nogal vreemd vinden als het Dolfinarium niet aan het fokprogramma mee zou doen.

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door JvG »

Maar even los van of het Dolfinarium daadwerkelijk meedoet... de West-Europese populatie bestaat nu uit 12 dieren (4.8) in drie parken, de meeste mannen zijn van 1 bloedlijn en de andere kweekt niet, de meeste vrouwen kweken niet of amper. Het aantal jongen is überhaupt al klein en van maar enkel dieren. Een ESB is een meer een studbook waarvan sommige coördinators aanbevelingen doen dat klopt, maar het heeft toch geen zin?
Laatst gewijzigd door JvG op 17 mar 2021, 07:32, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door JvG »

Het is puur voor parken die iets speciaals/aparts willen. Voor een echte toekomst moeten ze meer gaan samenwerken met andere werelddelen en dat zie ik niet snel gebeuren door hoe de meeste parken daar aan hun dieren komt (wildvang) en daar trots op is...

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door Limburg vooruit »

Er is niks mis met wildvang, maar enkel op voorwaarde dat het om soorten gaat die te kweken zijn.
Er leven momenteel zo'n 20 berggorillas in opvangcentra in Afrika. Waarom deze dieren niet naar een dierenpark verhuizen en er een kweekprogramma mee op starten.
Intussen is er voldoende kennis om gorilla's te kweken.

En dit is met veel soorten, haal opvangdieren voor extra bloedlijnen naar de parken, als deze dieren niet gered waren gingen ze toch dood.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door MennoPebesma »

JvG schreef:
17 mar 2021, 07:29
Maar even los van of het Dolfinarium daadwerkelijk meedoet... de West-Europese populatie bestaat nu uit 12 dieren (4.8) in drie parken, de meeste mannen zijn van 1 bloedlijn en de andere kweekt niet, de meeste vrouwen kweken niet of amper. Het aantal jongen is überhaupt al klein en van maar enkel dieren. Een ESB is een meer een studbook waarvan sommige coördinators aanbevelingen doen dat klopt, maar het heeft toch geen zin?
JvG schreef:
17 mar 2021, 07:30
Het is puur voor parken die iets speciaals/aparts willen. Voor een echte toekomst moeten ze meer gaan samenwerken met andere werelddelen en dat zie ik niet snel gebeuren door hoe de meeste parken daar aan hun dieren komt (wildvang) en daar trots op is...
Als je niet gaat samenwerken met de andere werelddelen ziet de toekomst van walrussen in Europa er inderdaad niet goed uit. Maar ook in Noord-Amerika is de populatie met 18 dieren (6,11,1) waar ook niet alle mannen kweken, niet heel groot. De meesten zul je in Azië en Rusland vinden, waarvan inderdaad het merendeel wildvang is. Maar van de Europese en Noord-Amerikaanse populatie is ook veel wildvang, en in het verleden is er wel samengewerkt met o.a. Noord-Amerika en Rusland. Dus het kan wel.

Plaats reactie