Nieuwstopic Dolfinarium

Al het nieuws over de Nederlandse dierentuinen.
Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door rick04 »

Zoozot schreef:
19 apr 2021, 15:46
rick04 schreef:
19 apr 2021, 15:38
Hoeveel Tuimelaars en Californische zeeleeuwen blijven er nu nog over? Het lijkt mij dat die twee Californische zeeleeuwen van de show komen..!?
Ik weet niet hoe ze in Harderwijk de dieren verdelen over de verschillende faciliteiten, maar zou het niet kunnen dat zowel de 8 tuimelaars als die 2 zeeleeuwen de exemplaren zijn die in de showbassins (de koepel en het zeeleeuwentheater) worden gehouden? In dat geval zouden deze verhuizingen makkelijk in te passen zijn in de strategie om met de meer spektakelachtige shows te stoppen.
Dat zou heel goed kunnen ja. Ik heb met mijn twee bezoekjes van ruim 5 jaar geleden nooit meer dan 2 Zeeleeuwen op de foto's teruggezien..
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door Gorilla Gust »

Met het mes op de keel gooit het Dolfinarium in Harderwijk het roer om. De ‘circusachtige shows’ worden in de ban gedaan en van tenminste twaalf dieren wordt afscheid genomen. Kan het zeezoogdierenpark hiermee weer in de gunst van het grote publiek komen? Of is dit is het begin van het einde? We lezen samen met enkele recreatie-experts mee bij de Stentor.

https://www.destentor.nl/harderwijk/sla ... JESWLC-GIM
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door MennoPebesma »

Helaas hebben wij Olympia, onze Steller Zeeleeuw van inmiddels 29 jaar oud, moeten euthanaseren. 😥🥀 Haar ouderdomsklachten namen teveel de overhand. Om verder lijden te voorkomen is deze lastige beslissing genomen in samenspraak met onze dierenartsen en dierverzorgers. Gedurende haar leven heeft zij 4 Steller Zeeleeuwen het leven gegeven. Van haar nakomelingen zitten er twee in Marineland Antibes, één in Pairi Daiza en Yuki in Harderwijk. Wij zijn dankbaar dat zij deze mooie bijdrage aan de kennis over de diersoort Steller Zeeleeuwen in de dierentuinen heeft kunnen geven. Wij gaan Olympia ontzettend missen. 💙

Bron: https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 7691787387


Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door Gorilla Gust »

Dierenwelzijnsorganisatie World Animal Protection wil voorkomen dat acht dolfijnen van het Dolfinarium in Harderwijk verhuizen naar China. De organisatie roept de regering op geen vergunning af te geven voor de export.

Het park wil de dieren verkopen aan een Chinees attractiepark, zodat er meer ruimte vrijkomt voor de zeezoogdieren die blijven. Het Dolfinarium zit in financiële problemen door de coronamaatregelen en zegt noodgedwongen de acht dolfijnen te moeten verkopen. Het Dolfinarium heeft het geld nodig om te verbouwen en de ruimte die vrijkomt is nodig voor de zeezoogdieren die blijven.

In 2029 gaat de verbouwing van de bassins van start. We lezen mee met het NOS op https://nos.nl/artikel/2379575-dierenwe ... egenhouden
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door Gorilla Gust »

Ook de Nederlandse Partij voor de Dieren heeft afgelopen week schriftelijke kamervragen gesteld aan het kabinet over de plannen van het Dolfinarium om twaalf dieren naar China te verhuizen.

Er is vanuit de PvdD ook veel kritiek op de overige plannen van het Dolfinarium. Zo vindt de partij dat het Dolfinarium vereiste aanpassingen aan de veel te krappe en ontoereikende bassins te lang uitstelt, desondanks de middelen voor een glijbanenpark te bouwen. Dat het Dolfinarium aangeeft pas vanaf 2029 nieuwe grotere aquaria te kunnen bouwen, valt ook in slechte aarde.

We lezen mee met de Stentor. https://www.destentor.nl/harderwijk/par ... ~a1f87061/

Voor wie via Google-Chrome door een incognito-venster meeleest ook deze tip:
Kritische stemmen over walrussen in gevangenschap door de ex verzorger van het Dolfinarium
https://www.destentor.nl/harderwijk/eer ... ~afae1bb1/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door JvG »

Is het al bevestigd dat het Dolfinarium echt geld krijgt voor de dieren die naar China gaan? Ik lees volgens mij vooral aannamens van partijen die ertegen zijn maar nergens dat ze daadwerkelijk tegen geld daarnaartoe gaan. Of ik heb het gemist dat kan natuurlijk ook...

Het artikel van de oude verzorger vind ik een goed stuk. Okay hij is er al jaren weg en weinig binding meer met het park maar het stukje inkijk in de toenmalige werkwijze vind ik altijd leuk ;)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door Gorilla Gust »

Sowieso kom je niet dagelijks een inkijk of terugblik van de eerste walrussentrainer ooit tegen. Het is circa 40 jaar geleden, maar zeker interessant!

De titel suggereert een negatief artikel, doch verdedigd hij ook de toenmalige tijdsgeest deels. Hopelijk lezen de meeste verder dan de titel (gekende click-bait formule eigenlijk, maar helaas blijven velen ook hangen bij enkel een titel).
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door MennoPebesma »

Dolfinarium kiest ervoor om gesloten te blijven na versoepelingen

Het Dolfinarium in Harderwijk gaat voorlopig niet open. Ook als het kabinet pretparken en dierentuinen toestemming geeft om 19 mei weer open te gaan, blijven de poorten van het Gelderse zeedierenpark dicht. Het management vindt het park niet de moeite waard zonder de binnenlocaties.

Bron & meer: https://www.looopings.nl/weblog/16764/D ... ingen.html


Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door rick04 »

Het is nu nog de vraag of het verhuizen van de dolfijnen wel doorgaat als meerdere partijen er zo op tegen zijn..
https://www.trouw.nl/cs-b5205a28
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door Gorilla Gust »

Het Dolfinarium in Harderwijk oogst veel kritiek met het besluit acht dolfijnen te verhuizen naar een park in China. Is dat terecht? ,,Er zijn op dit moment geen andere opties”, stelt mariene bioloog Benjamin Schulz van CETASEA.

Daarom werkt de organisatie aan een Europees plan met de uiteindelijke hoop om dolfijnen terug te laten keren naar het wild. Of dit lukt is nog onzeker, het is een wetenschappelijk experiment, doch hebben ze er goede hoop in. Maar momenteel zijn daar geen middelen voor.

Kunnen we daardoor stellen dat de verhuizing van deze dieren naar China eigenlijk de schuld is van dierenorganisaties?

We lezen er meer over bij de Stentor https://www.destentor.nl/harderwijk/waa ... KGl-gkNLF0
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door rick04 »

Dolfinarium Harderwijk prikt openingsdatum

Het Dolfinarium in Harderwijk gaat komend weekend open. Dat bevestigt een woordvoerder van het Gelderse dierenpark aan Looopings. Na een maandenlange coronasluiting zijn de zeeleeuwen, walrussen en dolfijnen weer te zien vanaf zaterdag 5 juni.

Bij de eerste versoepelingen voor Nederlandse pretparken en dierentuinen - vanaf woensdag 19 mei - besloot het Dolfinarium dicht te blijven. Omdat binnenlocaties zoals het dolfijnentheater DolfijndoMijn niet open konden, was het volgens het management niet de moeite om weer bezoekers te ontvangen

Vanaf 5 juni mogen ook binnenlocaties opengesteld worden. De overdekte dolfijnenshow Oceanica zal dan weer te zien zijn. Entreebewijzen zijn waarschijnlijk vanaf morgen te koop via de online ticketshop van het Dolfinarium.

https://www.looopings.nl/weblog/16881/D ... datum.html
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 859
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door JvG »

Walrus Network meldt dat Olivia en Rossita (2 van de walrusdames) begin 2022 naar Hainan Ocean Paradise verhuizen. Olivia is geboren in Moskou en later via Hamburg naar Nederland gekomen (haar ouders wonen nog steeds in Hamburg). Rossita daarintegen is wildvang.

Het Dolfinarium zoekt nog steeds een plek voor walrus Olga en haar zoon Nikolai.

https://www.facebook.com/14737687129396 ... 679081265/

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door Renegade »

Dierenrechtenorganisatie House of Animals heeft een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie over de slogan van het Dolfinarium, "Ontdek, Beleef, Bescherm", die volgens hen misleidend en leugenachtig is.

https://www.looopings.nl/weblog/17554/D ... arium.html

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door MennoPebesma »

Gisteren voor het eerst naar het Dolfinarium geweest, helaas viel de dag een beetje in het water door de regen (die tijdens de reservering nog niet voorspeld was). Aangezien het mijn eerste bezoek ooit was weet ik niet of er nog nieuwe dingen waren, maar vraag gerust als je iets wilt weten. Toch even een aantal punten die ik wil benoemen.

- Het eerste verblijf waar je tijdens het bezoek langskomt via de semi verplichte route is het verblijf van de steller zeeleeuwen. Ik had deze soort nog nooit gezien en ik was dus ook zeer onder de indruk van deze reusachtige dieren. Zeker toen de volwassen man bovenop de rotsen klom. Of het verblijf te klein is voor deze soort kan ik heel kort zijn: ja. De huidige groepsgrootte van 4 (2,2) dieren kan er misschien nog net in, en ook als het jonge mannetje over een aantal jaar waarschijnlijk vertrekt is het nog krap. Als je de oppervlaktes van het zeeleeuwenverblijf en het walrussenverblijf (waar ze naar toe zullen verhuizen als die weg zijn) dan zal er niet veel verschil zijn, maar als je kijkt naar de hoeveelheid zwemwater, en dan vooral de diepte daarvan, is er daar een hele verbetering.

- Een tijdje terug heeft het Dolfinarium aangegeven dat er geen onnatuurlijke gedragingen meer zouden plaatsvinden in de shows (waarbij het voornamelijk ging om de dolfijnenshow) en dat er meer eductatie in shows zou komen. Aangezien ik benieuwd was hoe de dolfijnenshow er uit ziet heb ik daar ook een kijkje genomen. Bij de ingang krijg je een kaartje voor de dolfijnenshow, hierop staat al het tijdstip van de show aangegeven. Je kunt dus niet zelf kiezen hoe laat je naar de show wilt. Tijdens het wachten tot iedereen zit begint de educatie al, op het grote scherm worden allemaal weetjes over dolfijnen laten zien. Tijdens de show gaat het over hoe dolfijnen zijn ontstaan. Ook gaat een groot gedeelte over de anatomie, zoals de functies van de vinnen, de kracht van de staart en het ademgat. Verder gaat het ook over de plastic soup en wat je daar tegen kunt doen en ook wat de functie is van het dolfinarium voor natuurbehoud (educatie geven, onderzoek doen). Een gedeelte van de show wat er wat mij betreft nog wel uit mag is dat een van de trainers het water in gaat en van daaruit een aantal dolfijnen wat kleine oefeningen laat doen, zoals bijvoorbeeld het zwaaien met de staarten. Dit voegt wat mij betreft niks bij aan het educatieve verhaal.

- Persoonlijk zie ik liever haaien en roggen in een aquarium i.p.v. in een open 'bak' waarbij ze aangeraakt worden. Wel zag ik dat veel dieren juist op de handen afkwamen en het dus niet heel vervelend vonden dat ze geaaid worden. Ook miste ik daar een overzicht van welke dieren er precies in leven.

- De rest van het park ben ik door de regen maar één keer langs geweest en dus niet heel veel van gezien. Als afsluiten nog even langs het onderwaterzicht geweest. Helaas waren de walrussen al binnen en dus niet te zien.

Foto's volgen zometeen!
Renegade schreef:
18 aug 2021, 14:53
Dierenrechtenorganisatie House of Animals heeft een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie over de slogan van het Dolfinarium, "Ontdek, Beleef, Bescherm", die volgens hen misleidend en leugenachtig is.

https://www.looopings.nl/weblog/17554/D ... arium.html
Niet mee eens. Ik heb gisteren veel nieuwe dingen ontdekt en ook wordt er veel aandacht besteed aan het beschermen van de dieren in het wild. o.a. door mensen bewust te maken van de gevolgen van plastic soup en dat je dus je afval niet moet laten rondslingeren en meer moet/kunt recyclen. (bij elke presentatie wordt bijvoorbeeld gezegd dat je je afval niet moet laten liggen maar in de afvalbakken van het park moet gooien)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door Gorilla Gust »

Zover ik meekrijg is het een slogan die ook al een paar jaartjes meegaat...
ik zie er dus eerder profilering in van een vrij onbekende jonge dierenrechtenorganisatie.

Verder is het aangenaam om het verslag van MennoPebesma te lezen, altijd leuk om nog eens een nuchtere kijk op het park te zien.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door Joost »

Gorilla Gust schreef:
18 aug 2021, 22:23
Zover ik meekrijg is het een slogan die ook al een paar jaartjes meegaat...
ik zie er dus eerder profilering in van een vrij onbekende jonge dierenrechtenorganisatie.
Precies dit, ze proberen het Dolfinarium op een makkelijke manier te gebruiken om meer aandacht voor zichzelf te krijgen. Helaas werkt het en krijgen ze de aandacht die ze willen. Overigens wel een beetje schijnheilig ook, want voor zo ver ik kan vinden hebben zij zelf ook geen animals in hun house.. Beetje misleidend en leugenachtig niet? ;)
MennoPebesma schreef:
18 aug 2021, 21:53
- Een tijdje terug heeft het Dolfinarium aangegeven dat er geen onnatuurlijke gedragingen meer zouden plaatsvinden in de shows (waarbij het voornamelijk ging om de dolfijnenshow) en dat er meer eductatie in shows zou komen. Aangezien ik benieuwd was hoe de dolfijnenshow er uit ziet heb ik daar ook een kijkje genomen. Bij de ingang krijg je een kaartje voor de dolfijnenshow, hierop staat al het tijdstip van de show aangegeven. Je kunt dus niet zelf kiezen hoe laat je naar de show wilt. Tijdens het wachten tot iedereen zit begint de educatie al, op het grote scherm worden allemaal weetjes over dolfijnen laten zien. Tijdens de show gaat het over hoe dolfijnen zijn ontstaan. Ook gaat een groot gedeelte over de anatomie, zoals de functies van de vinnen, de kracht van de staart en het ademgat. Verder gaat het ook over de plastic soup en wat je daar tegen kunt doen en ook wat de functie is van het dolfinarium voor natuurbehoud (educatie geven, onderzoek doen). Een gedeelte van de show wat er wat mij betreft nog wel uit mag is dat een van de trainers het water in gaat en van daaruit een aantal dolfijnen wat kleine oefeningen laat doen, zoals bijvoorbeeld het zwaaien met de staarten. Dit voegt wat mij betreft niks bij aan het educatieve verhaal.
Fijn om te horen dat ze de show echt rigoureus aangepast hebben, de vorige show was verre van educatief en ging naar mijn idee echt alleen om de show. Wat betreft de verzorgers in het water ben ik het met je eens, ook al heb ik deze show nooit gezien, ik heb dat namelijk nooit echt wat gevonden. Verder leuk verslag!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3455
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door MennoPebesma »

Joost schreef:
18 aug 2021, 22:50
Fijn om te horen dat ze de show echt rigoureus aangepast hebben, de vorige show was verre van educatief en ging naar mijn idee echt alleen om de show. Wat betreft de verzorgers in het water ben ik het met je eens, ook al heb ik deze show nooit gezien, ik heb dat namelijk nooit echt wat gevonden. Verder leuk verslag!
Dankjewel! Ik heb van tevoren nog wel getwijfeld of ik wel naar de show zou gaan, maar aangezien het nu een educatieve show zou zijn was ik toch wel nieuwsgierig.

Het is nog wel een klein beetje 'show' maar het overgrote deel van de voorstelling is educatief. Dat ze niet meer surfen op de dolfijnen is al een hele verbetering, maar dit gedeelte had er ook nog wel uit gemogen.

Klein nadeel vond ik ook dat er voor je bepaalt wordt welk tijdstip je naar de show kunt (zal vast met corona te maken hebben). Nu moest ik 's ochtends naar die show terwijl het toen droog was. Dan had ik liever 's middags gegaan want toen was het aan het regenen. Hopelijk wordt het weer morgen wat beter want dan ben ik in jouw thuistuin ;)

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2837
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
19 aug 2021, 13:41
Klein nadeel vond ik ook dat er voor je bepaalt wordt welk tijdstip je naar de show kunt (zal vast met corona te maken hebben). Nu moest ik 's ochtends naar die show terwijl het toen droog was. Dan had ik liever 's middags gegaan want toen was het aan het regenen. Hopelijk wordt het weer morgen wat beter want dan ben ik in jouw thuistuin ;)
Ja volgens mij heeft dat inderdaad met corona te maken. Ik snap het ergens ook wel dat ze het doen, aan de andere kant deel ik zelf het liefst mijn eigen dag in en zou ik het maar irritant vinden als ik op een bepaalde tijd iets moet (zeker als het de rest van de tijd regent haha).

Veel plezier morgen in Emmen! Ik hoop voor je dat het weer beter is ja haha. Als alles mee zit ben ik er morgen zelf ook nog even.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door Gorilla Gust »

De dolfijnenvoorstelling in het Dolfinarium in Harderwijk is vanmiddag wederom verstoord door hiervoor eerder veroordeelde ‘Vegan Streaker’ Peter Janssen.

Samen met twee andere activisten klom hij over de omheining in het DolfijndoMijn om te demonstreren tegen het houden van dolfijnen in gevangenschap. Daarop werd de voorstelling voor een half uur gepauzeerd. 

Het Dolfinarium betreurt het dat deze activisten niet met hen in gesprek wille gaan, maar in plaats daarvan naar deze extreme middelen grijpen en daarbij de dieren mogelijk in gevaar brengen.

https://www.ad.nl/binnenland/vegan-stre ... ~a0fcceae/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Dolfinarium

Bericht door Limburg vooruit »

Bewakingsagenten met hond, die doet dat geen 2 keer meer.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Plaats reactie