Nieuwstopic Dierenpark de Oliemeulen

Al het nieuws over de Nederlandse dierentuinen.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14903
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Nieuwstopic Dierenpark de Oliemeulen

Bericht door Gorilla Gust »

Plaats hier al het nieuws rondom Dierenpark de Oliemeulen
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Jelle

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door Jelle »

Er zijn 3 kolenbranderschildpadjes uit het ei gekomen
Twiiter: DPOliemeulen :paas:

Harm

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door Harm »

Slang met twee koppen geboren
Tilburg, 6 juli 2011- Het is zeldzaam als er een diertje met twee koppen wordt geboren, maar nog zeldzamer, als dat twee keer gebeurt in dezelfde regio. Een slang met twee hoofden. Het overkwam Dierenpark ’De Oliemeulen’ vorige week.
Amper 9 jaar geleden had ‘De Oliemeulen’ ook al een tweekoppig exemplaar, toen geboren uit eigen collectie. De ouders van dit jonge diertje zijn echter eigendom van een familie Hamers die het uitbroeden van de eieren aan het Tilburgse dierenpark toevertrouwde. Het dier is 29 juni geboren, nu een week oud en lijkt zich prima te redden.
Onderzoek door de Universiteit in Tennessee wijst uit dat deze geboorte niet een op zich staand geval is. Eens in de zoveel jaar wordt er een tweekoppige slang geboren. In 2002 werd nabij het Spaanse dorp Pinoso een exemplaar in de vrije natuur gevonden van 20 cm lang en ca. 4 maanden oud. In de natuur maken deze dieren weinig kans om uit te groeien tot volwassen lengte. Hun reactiesnelheid bij bedreigingen is te traag (wie beslist welke vluchtroute?) en ook het verorberen van een prooi vereist meer tijd door onderlinge conflicten. In gevangenschap maken deze slangen een goede kans, mits de organen inwendig ook in orde zijn. Arizona State University heeft 17 jaar lang een tweekoppige koningsslang in haar collectie gehad en bij San Diego Zoo heeft een tweekoppig wijfje zelfs 15 gezonde baby’s gekregen.
De geboorte van een tweekoppig dier is puur toeval. Aan het begin van een zwangerschap kan een embryo zich gaan splitsen in 2 identieke tweelingen. In het geval van een Siamese tweeling stopt deze splitsing te vroeg en blijft de tweeling lichamelijk met elkaar verbonden. Dit gebeurt ook wel bij mensen. Er zijn geen statistieken hoe vaak dit bij slangen voorkomt.
Het pasgeboren slangetje is nu een week oud en wordt goed geobserveerd. Het is nu sterk genoeg om de kraamkamer te verlaten en zal komende tijd ook door het publiek te bezichtigen zijn. Het tweekoppige exemplaar dat 9 jaar geleden geboren werd, bleek niet zelfstandig te kunnen eten en is uiteindelijk geëuthanaseerd. Verzorgers hopen dat eten voor dit nieuwe dier geen probleem zal zijn. De tijd zal het leren. Jonge slangen kunnen namelijk enkele weken tot soms maanden zonder prooi in leven blijven.
Bron+foto's: www.oliemeulen.nl

Jelle

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door Jelle »

er zijn vanacht eieren gelegd door onze Indische Watervaranen ( V. salvator ) Nu ruim een half jaar wachten voor deze uitkomen.
Twitter: Dierenpark de Oliemeulen :paas:

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14903
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dierenpark de Oliemeulen

Bericht door Gorilla Gust »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7XbVKAAlhl0[/youtube]

Voor wie zich graag een beeld probeert te vormen van het park. Dit filmpje is van de Tilburgse Terrarium dagen 2011, op het terrein van de Oliemeulen. :anders:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Jelle

Re: Nieuwstopic Dierenpark de Oliemeulen

Bericht door Jelle »

Zo vlak voor de jaarwisseling nog goed nieuws, onze rode reuzenteju's hebben eitjes gelegd!

Twitter :anders:

Markarius13

Re: Nieuwstopic Dierenpark de Oliemeulen

Bericht door Markarius13 »

NIEUWS

Ik zoek een plattegrond van Dierenpark de Oliemeulen. Heeft iemand die? :, :p

Mijn foto's https://picasaweb.google.com/112733096906157649282

Indian rhino

Re: Nieuwstopic Dierenpark de Oliemeulen

Bericht door Indian rhino »

Markarius13 schreef:NIEUWS

Ik zoek een plattegrond van Dierenpark de Oliemeulen. Heeft iemand die? :, :p

Mijn foto's https://picasaweb.google.com/112733096906157649282
Bij mijn weten is er geen plattegrond van dierenpark de Oliemeulen in Tilburg. Vergeet niet dat dit één van de kleinste dierentuin is. Een rondwandeling door het gebouw en buiten gebeuren zal niet boven de 500 meter komen. Logisch of onlogisch lopen maakt verschil. Je hebt een uur tot anderhalf uur nodig om alles goed te bekijken.

Gebruikersavatar
Harald
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:14

Re: Nieuwstopic Dierenpark de Oliemeulen

Bericht door Harald »

Hey... zelfs wij hebben een plattegrond :)

Indian rhino

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door Indian rhino »

Bij een onderdeel van Dierenpark de Oliemolen is er brand geweest. Dit in de nacht van 25 mei 2012 op 26 mei 2012. Het gaat om hun insectenkwekerij.

Oliemeulen zwaar gedupeerd door brand Puccinihof
Oliemeulen vindt nieuw pand voor kwekerij
Insectenkwekerij Oliemeulen alweer in bedrijf

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Nieuwstopic Dierenpark de Oliemeulen

Bericht door Gerald »

Baby aapje herenigd met familie


TILBURG - Capucijnaapje Charlie is na acht maanden herenigd met zijn familie. Het was een spannend moment omdat niet duidelijk was of het door de mens opgevoede dier door zijn soortgenoten geaccepteerd zou worden.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1289 ... igd__.html

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14903
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dierenpark de Oliemeulen

Bericht door Gorilla Gust »

EIndelijk. Ze zijn gearriveerd. Levi en Wriemel... de twee jonge gordeldieren uit Zoo Bizar te Orvelte

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 995&type=1

En al wat ouder nieuws (juli 2013)

Er zijn vanmiddag 2 stekelvarkentjes geboren bij De Oliemeulen. Op de achtergrond van de foto zie je een stekel liggen die is uitgevallen bij mama ter vergelijking. Ze kunnen net zoals een cavia gelijk na de geboorte rondwandelen

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 995&type=1

Onze nieuwste aanwinst. Een jonge sneeuwuil. Dank aan Kasteelpark Born
https://www.facebook.com/DeOliemeulen?h ... n=timeline

Trieste afloop van deze zaterdag. Het babycapucijnaapje (11 dagen oud) is doodgebeten door het andere vrouwtje dat het jong voor zichzelf wilde hebben. In 2012 was dat nog een voordeel toen zij spontaan het verstoten aapje Charlie adopteerde. Nu kreeg jaloezie de overhand ten koste van een prachtige baby. Blijkbaar was het hebben van een stiefzoon niet genoeg.
https://www.facebook.com/DeOliemeulen/p ... 2762404231

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14903
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dierenpark de Oliemeulen

Bericht door Gorilla Gust »

Deze Afrikaanse dwergkrokodil van Dierenpark De Oliemeulen is verhuist naar Zoo Olomouc ( https://www.facebook.com/pages/ZOO-Olom ... 26?fref=ts ) om mee te draaien in het kweekproject. In 2009 werd bloed afgenomen om te checken om welke ondersoort het zou gaan. Fabian Schmidt van Zoo Leipzig deed destijds DNA-onderzoek voor het studbook. Uit het onderzoek bleek dat onze krokodil een raszuiver dier is wat het beste zou matchen met een dier in Tjechië

https://www.facebook.com/media/set/?set ... 838&type=1

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14903
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dierenpark de Oliemeulen

Bericht door Gorilla Gust »

Dierenpark de Oliemeulen organiseert dit jaar voor het eerst Halloween by night!!!

In de avond, als het donker wordt en onze nacht actieve dieren wakker worden komen ook de dino’s in het park tot leven! Durf jij het aan om in het donker een rondje te maken door het park? Vanuit het niets kun je een wilde aap tegenkomen of iemand die is veranderd in een vampier! Uilen die in het donker langs je afvliegen, een heks die je achterna rent.

Overdag kan er natuurlijk ook al gegriezeld worden! Zo kan iedereen, van jong tot oud, verkleed komen. Ook is er genoeg te beleven, want naast de slangen en spinnenshow en de roofvogel demonstratie kun je meedoen aan een heksenrace, spoken en spinnen knutselen en natuurlijk het stinkdiertje Molly aaien.

Dus heb je stalen zenuwen of lijkt het je leuk om onze dieren in de nacht te bewonderen kom dan tijdens de herfstvakantie van 20 tot en met 26 oktober 2014 tussen 10:00 en 22:00 langs!!

Dat wordt griezelen.....

https://www.facebook.com/DeOliemeulen/p ... 9473054891

Steeds weer onderweg enzo(o)!

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Nieuwstopic Dierenpark de Oliemeulen

Bericht door seborga »

Ik was afgelopen weekend in Tilburg en uit nieuwsgierigheid ben ik eens bij De Oliemeulen langs gegaan. Het was mijn eerste Nederlandse dierentuin buiten het traditionele NVD-circuit (afgezien van een bezoekje aan Ecomare, jaren geleden) dus ik was erg benieuwd ...

Het park wist mij tijdens mijn bezoek regelmatig te verassen, onder meer bij de emmer maden en dode bizon naast de kassa. Ook de levende insecten in de shop staken toch wel af tegen de gebruikelijke teddyberen ...

Mijn tour begon in de gerenoveerde hoeve annex serpentarium. De locatie was uniek en de collectie uitgebreid, maar de verblijven leken meegeleverd door de dierenwinkel. Ook de vliegende honden onder de zoldertrap waren wel verrassend. Ik weet niet wat de vereiste is voor deze soort, maar zo'n kast leek me toch niet ideaal ... De indoorcollectie bestond verder uit een uitgebreid assortiment aan reptielen, kikkers en insecten. Ik ben zelf geen kenner, maar een liefhebber kan er zich zeker even amuseren.

Buiten is er een klein dierenpark aangelegd dat net als binnen een low-budgetuitstraling heeft, maar door de smalle, kronkelende paadjes met hoge struiken wel een toffe look heeft. Regelmatig verwachte ik na een bocht de uitgang te zien maar kwam ik op een nieuwe lus met dieren uit. De verblijven zijn (vrij) klein maar proper en vaak rijkelijk beplant. De collectie bestaat uit onder andere de usual suspects -stekelvarkens, alpaca's, doodshoofdaapjes, ... - maar ook verrassend aanbod aan kleine katten en roofvogels waaronder caracals, een ocelot, een koppel servals, enkele zwarte gieren en een koppel batteleurs.

Als slotopmerking misschien nog dat er opvallend veel personeel rondliep: tijdens mijn bezoek zag ik toch een tiental (al dan niet betaalde) krachten. Toch wel opvallend voor een park van dat formaat ...

Kortom: ik heb me er zeker geamuseerd, maar het is toch wel een tuin met een lokaal karakter. Een reptielenliefhebber of een dierentuinfreak op doorreis kan ik het zeker wel aanraden, maar kijk zeker eens naar andere uitjes in de buurt ...

En om mijn post toch nog nieuwswaarde te geven:
-Er is onlangs een tweeling geboren bij de stekelvarkens (wat in onze regio toch al een tijdje geleden is?);
-Ook bij de geelwangschildpadden zijn er jongen.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14903
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dierenpark de Oliemeulen

Bericht door Gorilla Gust »

Optimisme bij krap behuisd dierenpark De Oliemeulen: verhuizing zit ‘in stroomversnelling’
Al vijftien jaar wil het te krap behuisde dierenpark De Oliemeulen de vleugels uitslaan. En het lijkt zowaar te gaan lukken in het gebied Klein-Tilburg, vanuit Reeshofwijk Koolhoven gezien aan de overkant van de Bredaseweg.

We lezen mee met het Brabants dagblad. https://www.bd.nl/tilburg-e-o/optimisme ... ook.com%2F
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7599
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Dierenpark de Oliemeulen

Bericht door Limburg vooruit »

Zat dit park niet in de problemen met Corona? En nu in één keer een verhuis? Nog niks van Emmen geleerd blijkbaar.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwstopic Dierenpark de Oliemeulen

Bericht door rick04 »

Tja, ik weet nog van de begin periode van corona dat er een bijna huilende mevrouw (diezelfde van de eerste foto) stond te vragen om giften om deze tijd door te komen, en dan nu gaan verhuizen? :s :doh:

Ook jammer dat ze dan meteen veel gaan investeren in horeca en een speelhal. Ik zie liever een van die oude schuren omgebouwd tot tropenhalletje a la Avifauna. Iets met rode ibissen, capibara's en tamarins + ern paar losse vogelvolières zou toch veel leuker staan...
You can find me in the zoo :)

teunvdvlugt
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jan 2017, 14:42
Favoriete dierentuin: Zie-ZOO

Re: Nieuwstopic Dierenpark de Oliemeulen

Bericht door teunvdvlugt »

Sinds kort is er in Dierenpark De Oliemeulen een unieke diersoort te bewonderen de Abbott's Kuifhagedis (Gonocephalus abbotti) . Deze kuifhagedis is in geen enkele andere Europese dierentuin te zien.

Bron: Facebook

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3427
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Dierenpark de Oliemeulen

Bericht door MennoPebesma »

Geboortenieuws! 😍

Op 18 februari is er een jonge galago geboren!
En nog beter nieuws: het jong is nu al zichtbaar voor onze bezoekers!

Als jullie geluk hebben, kunnen jullie het jong namelijk naar buiten zien kijken, zoals op de foto 🥰

Komen jullie snel op kraamvisite?

#dierenparkdeoliemeulen #oliemeulen #tilburg #galago #bushbaby #uitje #dagjeweg #dagjetilburg #dagjeuit

Bron: Instagram Dierenpark de Oliemeulen


Plaats reactie