Nieuwstopic BestZoo

Al het nieuws over de Nederlandse dierentuinen.
Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic BestZoo

Bericht door Boots »

MennoPebesma schreef:
01 okt 2025, 21:43
Boots schreef:
01 okt 2025, 20:30
Toch leuk om hier nog even aan te halen aangezien we hier op het forum wel gewoon ons zegje mogen doen.
Er was iemand die het artikel van Zooflits in de facebookgroep vrienden van BestZoo had geplaatst. Binnen no-time is het bericht weer verwijderd. Ik ga nu ook uit die groep. Schijnbaar zijn de beheerders al van hun stuk door een kritisch artikeltje. Het is geen Noord-Korea hier.
Je bedoelt de BestZoo groep van Zoovaria? Ik ben zelf ook mede-beheerder van een aantal Zoovaria Facebookgroepen, maar niet van die van BestZoo. Voor elke groep gelden eigenlijk dezelfde regels, waaronder dat een bericht met negativiteit of discussies die het park onderuit halen niet toegestaan is. Ik vind zelf het ZooFlits artikel daar niet onder vallen, dus ik zou het niet verwijderd hebben. Het zou kunnen dat het bericht van de persoon zelf niet heel positief was, maar de keuze om het te verwijderen is altijd aan de beheerders van de groep. De groep staat overigens volledig los van het park zelf.
Ja die groep ja. Ik verbaas mij sowieso over die regels in die groepen. Als Truus uit delft 100x min of meer dezelfde onscherpe foto post van een halve zebra dan is dat prima, maar als er iemand een keer een terechte kritische noot plaatst dan mag dat niet. Dat vind ik persoonlijk heel eng.

Overigens in dit geval had die persoon enkel het artikel gedeeld en boven het bericht 1 inleidend zinnetje.

Dennistopaz
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door Dennistopaz »

Tsja met besloten groepen doe je er helaas niets aan. Dan is het fijn dat er plekken zijn zoals hier waar de balans er nog is tussen fan zijn en kritische noten.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:
01 okt 2025, 22:00
Limburg vooruit schreef:
01 okt 2025, 21:12
Boots schreef:
Toch leuk om hier nog even aan te halen aangezien we hier op het forum wel gewoon ons zegje mogen doen.
Er was iemand die het artikel van Zooflits in de facebookgroep vrienden van BestZoo had geplaatst. Binnen no-time is het bericht weer verwijderd. Ik ga nu ook uit die groep. Schijnbaar zijn de beheerders al van hun stuk door een kritisch artikeltje. Het is geen Noord-Korea hier.
Gebeurd in elk park, ik ben ook uit de Facebookgroep van olmen gegaan om dezelfde reden.
Ik ben er ook zeker van dat ze personeel en hun familie aanhalen positief te zijn op hun facebook.
Geen negatieve uitlatingen over je werkgever? Dat is dezer dagen een standaard policy zelfs. ;)
Expliciiet positief zijn is natuurlijk wel een ander uiterste, zeker als het niet terecht is.
Het eerste lijkt mij perfect logisch en wettelijk. En er zijn intussen genoeg klokkenluidersregelingen voor wie intern iets opmerkt en dat aan de kaak wil stellen zonder dat dat via de sociale media moet gedaan worden (nog los van de manier waarop sommigen denken te mogen posten).

Je kan een werkgever natuurlijk niet verbieden om aan zijn personeel te vragen iets positiefs te posten, maar naar de Belgische wetgeving kan dit alvast niet worden verplicht. De grens is dun, want ook mijn werkgever 'vraagt' dat wij bv. onze linkedin gebruiken als promotie, iets wat ik maar zeer zuinig doe en alleen indien het iets betreft waar ik zelf helemaal achter sta.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Veronique
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: ZooParc & Ouwehands Dierenpark & ZiE-ZOO
Contacteer:

Bericht door Veronique »

Boots schreef:
Ik ben ook lid van verschillende groepen, maar helaas belanden regelmatig berichten van mij automatisch in een spamfilter. Zelfs berichten waar ik bijvoorbeeld gewoon een vraag heb. Zelfs in de groepen waarbij ik vrijwel nooit post. Dan verwijder ik ze vaak ook maar. Denk er ook over na om er maar uit te stappen bij al die groepen. Ben al niet van social media, maar ja ik wil ook wel een beetje op te hoogte blijven van alle nieuwtjes en veranderingen.

Maar even over BestZOO. De laatste keer dat ik er was, waren ze bezig met het vergroten van het otter verblijf en waren de serval jonge voor het eerst buiten. Verder heeft een verzorger mij een keer verteld dat ze alle katachtige moesten casteren om lid te mogen worden van een fokprogramma. Verder ga ik er niet zo op in.

Ik vind de kleintjes gewoon leuk en ja ik hoop echt dat er wat groen aan de verblijven wordt toegevoegd. En buiten de (grote) katachtige zie ik het park ook meer als een uitgebreide kinderboerderij. Ik heb hier en daar wel wat gesproken met verzorgers, delen van gesprekjes gehoord over onderhoud die mij niet aangaan als bezoeker en ook wat meegekregen over een keuring die ze een keer hadden. Toen werden toevallig de binnenverblijven van de grote katten bekeken.

Helaas ben ik geheel afhankelijk van het OV en nu neem ik wel is een paar vrienden mee, maar ik kan niet zo heel breed kiezen waar ik heen kan gaan. Als ik elders kleine panters kon zien had ik dat zeker gedaan.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

Veronique schreef:
03 okt 2025, 12:51
Ik ben ook lid van verschillende groepen, maar helaas belanden regelmatig berichten van mij automatisch in een spamfilter. Zelfs berichten waar ik bijvoorbeeld gewoon een vraag heb. Zelfs in de groepen waarbij ik vrijwel nooit post. Dan verwijder ik ze vaak ook maar.
Dat ligt hem niet aan de specifieke groepen of beheerders daarvan, maar aan Facebook zelf. Laatste tijd hebben ze een soort bug waardoor soms willekeurig berichten als spam worden gemarkeerd. Ze belanden dan in een mapje waarin beheerders die berichten kunnen controleren of het ook echt spam is, en zo niet alsnog kunnen publiceren. Enige nadeel is dat er geen melding komt naar beheerders als er iets in die map zit, alleen pas als de groep geopend wordt. Daarom kan het soms even duren voordat er naar gekeken wordt.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Bericht door freerk1982 »

Deze week werden we verrast dat er een jonge Lady Ross Toerako is uitgevlogen!

Website BestZoo

Lion King
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Apenheul

Bericht door Lion King »

Veronique schreef:
03 okt 2025, 12:51
Boots schreef:
Ik ben ook lid van verschillende groepen, maar helaas belanden regelmatig berichten van mij automatisch in een spamfilter. Zelfs berichten waar ik bijvoorbeeld gewoon een vraag heb. Zelfs in de groepen waarbij ik vrijwel nooit post. Dan verwijder ik ze vaak ook maar. Denk er ook over na om er maar uit te stappen bij al die groepen. Ben al niet van social media, maar ja ik wil ook wel een beetje op te hoogte blijven van alle nieuwtjes en veranderingen.

Maar even over BestZOO. De laatste keer dat ik er was, waren ze bezig met het vergroten van het otter verblijf en waren de serval jonge voor het eerst buiten. Verder heeft een verzorger mij een keer verteld dat ze alle katachtige moesten casteren om lid te mogen worden van een fokprogramma. Verder ga ik er niet zo op in.

Ik vind de kleintjes gewoon leuk en ja ik hoop echt dat er wat groen aan de verblijven wordt toegevoegd. En buiten de (grote) katachtige zie ik het park ook meer als een uitgebreide kinderboerderij. Ik heb hier en daar wel wat gesproken met verzorgers, delen van gesprekjes gehoord over onderhoud die mij niet aangaan als bezoeker en ook wat meegekregen over een keuring die ze een keer hadden. Toen werden toevallig de binnenverblijven van de grote katten bekeken.

Helaas ben ik geheel afhankelijk van het OV en nu neem ik wel is een paar vrienden mee, maar ik kan niet zo heel breed kiezen waar ik heen kan gaan. Als ik elders kleine panters kon zien had ik dat zeker gedaan.

BEST zoo heeft voor zover ik weet controle gehad en een bijbel aan aanbevelingen en verbeterpunten gekregen.
En eerlijk is eerlijk, er moet daar echt iets gebeuren om dierentuinwaardig te blijven.
Bij mijn laatste bezoek nog steeds veel kleine verblijven, achterstallig onderhoud en zelfs smerige verblijven.
Dat restaurant/ entree is top, maar daarna.....
De eigenaar schijnt geld genoeg te hebben maar niet de wil om een en ander aan te passen

Plaats reactie