Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Al het nieuws over de Nederlandse dierentuinen.
teunvdvlugt
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Zie-ZOO

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door teunvdvlugt »

In de nieuwsbrief maakt ziezoo eindelijk (deels) bekend wat ze met het oude stuk gaan doen. Dit project wordt in 3 fases uitgevoerd, waarbij de eerste fase dit najaar start.

Fase 1:
- een hal waar diverse nieuwe voorzieningen in terug te vinden zijn. Hier wordt ruimte gecreëerd om te genieten van een hapje en een drankje (als vervanging van de huidige overkapping), maar het meest opvallend is een binnenspeeltuin.

In de nieuwsbrief staat ook een plattegrondje hoe het eruit komt te zien, al is deze best vaag (weet niet of die foto hier gepost mag worden, maar zal waarschijnlijk snel via zooflits te zien zijn ;) ). De hal komt ongeveer op de plek van de huidige overkapping en lijkt verbonden te worden aan het oude hoofdgebouw. De binnenspeeltuin bevind zich op de plek waar de penseelzwijnen woonden en is ongeveer drie keer zo groot als de blokhut.

Over de overige fases blijven ze expres wat vaag. Wel staat hierbij dat ze gaan richten op het welzijn van dieren.
Op de plattegrond lijken ook wat dierverblijven te zijn ingetekend in dit gebied, echter weet ik niet of dit voor de sfeerimpressie is gedaan of echt vaststaat.

Edit:
Mocht het hier wel daadwerkelijk om verblijven gaan, dan is dit een idee van hoe het eruit ziet:
- Een grauw/bruinig vlak met veel rotsen is ingetekend op de plek waar de pinguïns zaten. De waterpartij is hierbij behouden. Mogelijk komt hier een soort als de kleinklauwotter of Siberische wezel.
-Het volgende verblijf is een woestijnachtig (geel) verblijf op de plek van de stekelvarkens. Grote kans dat deze hier gewoon blijven, zeker in combinatie met stokstaartjes zal dit goed passen bij de binnenspeeltuin.
- aan beide zijden van de blokhut is een verbljjf gemaakt. De ene over de gehele lengte van de blokhut maar niet zo breed, de ander net iets kleiner qua oppervlakte dan de blokhut. Mogelijk worden dit volières waar de Prevost eekhoorns en vogelsoorten een plek krijgen.
- in het midden van het gebied liggen nog twee groene verblijven. Zelf hoop ik dat dit onderdeel wordt van het berenverblijf.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door Boots »

Lekker de halve dierencollectie de deur uit doen en dan een binnenspeeltuin bouwen. Ik snap heel goed waarom ik hier mijn abonnement heb opgezegd.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

Vissen verhuizen! ➡️

Het aquarium in de horecaruimte bleek niet geschikt te zijn voor de vissen die hier verbleven. Omdat we niet het optimale welzijn voor hen konden garanderen, hebben we besloten om de vissen te verhuizen naar een nieuwe, passende verblijfplaats.

Het aquarium wordt binnenkort opnieuw ingericht, zodat er over een tijdje malawi-cichliden in kunnen worden gehuisvest.🐟🐟🐟

#arowana #pauwoogchiclide #vissen #aquarium #malawicichliden #verhuizing #dierenparkziezoo #dierentuin #zoo #dagjewegineigenland #dagjeweg #brabant #Volkel #maashorst

Bron: Facebook Dierenpark ZiE-ZOO

FotoWilliam
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo, Artis

Bericht door FotoWilliam »

Vanmorgen een bezoekje gebracht aan ZieZoo. Het park stond al een poosje op m'n wensenlijstje, zeker wegens de zeldzaamheden die er (nu nog) zitten. Om twee minuten voor negen stond ik voor de ingang, en was zo de eerste (en het eerste uur ook de enige) bezoeker. Hieronder een kort verslagje van de ochtend.

Het eerste grote verblijf wat me opviel is het nieuwe bergdierengebied. Ik vind de verblijven voor een tuin van deze omvang echt van een goed niveau, en alle diersoorten waren ook mooi actief. Vooral de sneeuwluipaarden blijven altijd indrukwekkende dieren!
Afbeelding
Verblijf voor de sneeuwgeiten
Afbeelding
Sneeuwluipaard

Het oude deel waar je daarna doorheen wandelt is echt wel van mindere kwaliteit. De volières voor sommige vogels zijn echt te klein, en ook de tayra en de binturong vond ik een slecht verblijf hebben. Gelukkig zijn ze hier veel dieren al aan het uitplaatsen, en komt er op termijn iets nieuws. Maar gelukkig voor mij kon ik nog wel genieten van de twee (erg nieuwsgierige) zwarte beren:
Afbeelding
Amerikaanse Zwarte Beer

Iets minder nieuwsgierig was de gestreepte hyena, deze oude dame heeft me bijna anderhalf uur laten wachten tot ze naar buitenkwam voor haar lunch. (Soms vraag je je af wie er nou gekker is, de dieren waar je naar kijkt of de zoo-nerd die kostte wat kost z'n lijstjes vol wil krijgen :p )
Afbeelding
Oost-Afrikaanse Gestreepte Hyena

Het nieuwe gedeelte van de tuin geeft veel hoop voor de toekomst van het dierenpark. Het Zuid-Amerikaanse perk met o.a. de miereneters en capybara's is echt prachtig groot (hoewel ik die kunstmatige apen-eilanden foeilelijk vind) en ook de Aziatische rode honden waren heerlijk actief in hun ruime perk. Ook het nieuwe verblijf van de Afrikaanse wilde honden vind ik mooi gelukt:
Afbeelding

Met een actieve Siberische wezel als buurman vordert de bouw van de nieuwe gierenvolière gestaag:
Afbeelding
Afbeelding

Via een mooie groene volière voor o.a. Europese flamingo's en zwarte ibissen verlaat ik rond 1 uur met een goed gevoel het park. Als ze doorgaan met de lijn die ik in het nieuwe stuk en het bergdierenproject zag dan zien ze me zeker nog eens terug in Volkel!
Afbeelding
Volière voor Europese flamingo, zwarte ibis, kwak, koereiger en Europese lepelaar
De natuur toont ons de nietigheid van onszelf en de grootheid van onze Schepper

Luipaardhaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Luipaardhaai »

Mooi verslag en fotos!

Waar zijn de tayras en bintoeroengs nu gehuisvest? Kan mij dit verblijf niet zo goed voor de geest halen. Dacht dat de tayras in het oude parkstuk zaten?

Maar dit soort leuke verslagen mogen zeker vaker gemaakt worden. leuk om te lezen

FotoWilliam
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo, Artis

Bericht door FotoWilliam »

Luipaardhaai schreef:
25 jul 2025, 22:39
Mooi verslag en fotos!

Waar zijn de tayras en bintoeroengs nu gehuisvest? Kan mij dit verblijf niet zo goed voor de geest halen. Dacht dat de tayras in het oude parkstuk zaten?

Maar dit soort leuke verslagen mogen zeker vaker gemaakt worden. leuk om te lezen
Dankje! De tayra zit in het oude verblijf van de slingerapen, en de bintoerong zit een beetje verstopt in een kooi naast de roodsnavelkitta's en moerasschildpadden. Dus allebei in het oude parkstuk inderdaad.
De natuur toont ons de nietigheid van onszelf en de grootheid van onze Schepper

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

🤍🐾Afscheid twee rode honden🐾🤍

Afgelopen week hebben we, na overleg met de dierenarts, de moeilijk beslissing moeten nemen om onze twee mannelijke rode honden in te laten slapen.

Na een zorgvuldig voorbereide, maar helaas mislukte introductie bij de vrouwtjesroedel raakten ze ernstig gewond. Uit welzijnsoverwegingen en in het belang van de dieren is de moeilijke maar noodzakelijke beslissing genomen.

In de video lichten we de situatie verder toe.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

MennoPebesma schreef:
01 aug 2025, 10:58

🤍🐾Afscheid twee rode honden🐾🤍

Afgelopen week hebben we, na overleg met de dierenarts, de moeilijk beslissing moeten nemen om onze twee mannelijke rode honden in te laten slapen.

Na een zorgvuldig voorbereide, maar helaas mislukte introductie bij de vrouwtjesroedel raakten ze ernstig gewond. Uit welzijnsoverwegingen en in het belang van de dieren is de moeilijke maar noodzakelijke beslissing genomen.

In de video lichten we de situatie verder toe.

Wat voor bullshit is dat tegenwoordig, ze kunnen niet bij de vrouwen ok, er zijn toch nog tuinen die deze soort hebben.

Daar kweken de bavianen te goed dus laten we ze maar inslapen.

Als je iedereen voor de partij van de dieren wil laten stemmen, doe vooral verder.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

PriMAAT
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Singapore Night Safari

Bericht door PriMAAT »

Ze zijn juist wel bij de vrouwen geïntroduceerd maar dan dodelijk gewond geraakt? Als je het filmpje kijkt, leggen ze dat uit.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

PriMAAT schreef:
01 aug 2025, 12:21
Ze zijn juist wel bij de vrouwen geïntroduceerd maar dan dodelijk gewond geraakt? Als je het filmpje kijkt, leggen ze dat uit.
Staat niet in het artikel, filmpje krijg ik niet afgespeeld

teunvdvlugt
Favoriete dierentuin: Zie-ZOO

Bericht door teunvdvlugt »

Limburg vooruit schreef:
01 aug 2025, 12:37
PriMAAT schreef:
01 aug 2025, 12:21
Staat niet in het artikel, filmpje krijg ik niet afgespeeld
Hier nog wat meer informatie uit de video:
De rode honden in kwestie zijn in 2018 in ZieZoo geboren. Alle mannelijke rode honden uit ZieZoo zijn vervolgens naar DinoZoo in Metelen verhuisd. Hierdoor had zowel ZieZoo als DinoZoo een mooie single-sex groep. Echter is dat park gesloten en is overleg met de EEP coördinator besloten om de zijn de vijf resterende mannelijke rode honden terug naar ZieZoo te verhuizen, waar zij achter de schermen verbleven. Voor drie mannen is een plek gevonden waardoor twee in ZieZoo achter bleven. Deze mannen zijn vervolgens gecastreerd en geprobeerd te introduceren in de vrouwengroep. Helaas is deze risicovolle introductie totaal niet goed verlopen.

Ik wens de verzogers en betrokkenen sterke met dit verlies!

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

De vrouwelijke saruskraanvogel is afgelopen juni naar Zoo Saarbrücken verhuisd.

Bron: https://zoo.saarbruecken.de/dein_zoobes ... euzugaenge
Laatst gewijzigd door MennoPebesma op 10 aug 2025, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Iedere keer als ik zie dat er een nieuwe bericht is in dit forum denk ik weer 'en welk dier zal er dit keer weg zijn'.
De kraanvogels had ik wel verwacht. Ben benieuwd waar het mannetje dan naar toe gaat.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Vanuit het EEP is er een fokaanbeveling gekomen voor de vrouwelijke manenwolf in Dierenpark ZiE-ZOO. Aangezien het mannetje gecastreerd was is hij verhuisd naar een dierentuin in Polen. Afgelopen week is er een nieuw mannetje aangekomen vanuit een dierentuin in Tsjechië.

✨ Nieuwe manenwolf in ZiE-ZOO! ✨

Afgelopen week mochten we in Dierenpark ZiE-ZOO een nieuwe mannelijke manenwolf verwelkomen. Hij is vanuit het EEP (Europees populatiemanagement) naar ons gekomen. Samen met onze andere manenwolven hopen we zo een waardevolle bijdrage te leveren aan de Europese populatie. 🌍💚

#manenwolf #manedwolf #chrysocyonbrachyurus #EEP #eaza #dierenparkziezoo #dierentuin #zoo #dagjewegineigenland #dagjeweg #brabant #Volkel #maashorst #visitmaashorst

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Bericht door freerk1982 »

Afscheid gestreepte hyena

Gisteren hebben we de moeilijke beslissing moeten nemen om onze oude dame gestreepte hyena in te laten slapen. Omdat er binnenkort een nieuwe gestreepte hyena komt kreeg de oude vrouw een algehele gezondheidscheck, waarbij ze onder verdoving was.

Uit dit onderzoek bleek dat er verschillende tumoren in haar lijf zaten. Omdat de vooruitzichten niet rooskleurig waren hebben we besloten om haar niet meer uit haar verdoving wakker te laten worden. Uit de sectie nadien, bleek dat veel van haar organen waren aangetast door de tumoren.

De oude dame had de respectabele leeftijd van 19 jaar oud. Wat behoorlijk oud is, de meeste gestreepte hyena’s in dierentuinen worden ongeveer 15 a 16 jaar oud.

rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Living Coast

Bericht door rick04 »

Wel fijn om te zien dat ze toch verder willen met deze mooie soort.
You can find me in the zoo :)

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Niels Grootegans »

Wel een bijzonder besluit om een hyena van 19 die uiterlijk gezond lijkt onder narcose te leggen voor een gezondheidscheck, lijkt mij... Of zie ik dat verkeerd?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Niels Grootegans schreef:
03 sep 2025, 20:22
Wel een bijzonder besluit om een hyena van 19 die uiterlijk gezond lijkt onder narcose te leggen voor een gezondheidscheck, lijkt mij... Of zie ik dat verkeerd?
Hoe ga je een hyena anders onderzoeken?
Is geen schoothondje hé, ik moest mijn vorige hond ook telkens laten verdoven voor uitgebreider onderzoek te doen. En dat was een simpele basset die eens hij de dierenarts zag in satanXXL veranderde. Voor een vaccinatie konden we hem nog met 2 onder houden, maar eens er nagels geknipt moesten worden of aan de tandjes werken bv. was er geen houden aan.

Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Geen voorkeuren

Bericht door Asbolus »

Niels Grootegans schreef:
03 sep 2025, 20:22
Ze zag er al even niet meer gezond uit hoor.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Niels Grootegans
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Niels Grootegans »

Limburg vooruit schreef:
03 sep 2025, 20:30
Hoe ga je een hyena anders onderzoeken?
Is geen schoothondje hé, ik moest mijn vorige hond ook telkens laten verdoven voor uitgebreider onderzoek te doen. En dat was een simpele basset die eens hij de dierenarts zag in satanXXL veranderde. Voor een vaccinatie konden we hem nog met 2 onder houden, maar eens er nagels geknipt moesten worden of aan de tandjes werken bv. was er geen houden aan.
Ik vroeg mij af waarom je überhaupt een gezondheidscheck doet bij een dier van 19, omdat er dan inderdaad narcose nodig is en je weet dat dat riscovol gaat zijn. Maar als ze er al slecht uitzag, zoals Asbolus beschrijft, snap ik het beter.

Plaats reactie