Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2793
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boomkangoeroe »

Nadat er een asfaltlaag is gelegd in the last frontier wordt nu ook la terre des origines het Afrikagedeelte van het park voorzien van een robust middengedeelte zodat alles beter begaanbaar zal worden voor rolstoelen, buggy's en minder mobiele mensen, voor mij eerder minder goed omdat ik veel beter kan stappen op halfverharde wegen met rugproblemen ik hoopte eerder op een schokabsorberende top laag , ook in the royaume de Ganesha komt er een asfaltlaag te liggen, Vlaanderen heeft de toplaag aangetrild tijdens de krokusvakantie terwijl de Walen met hun crocusvacance over het vernieuwde asfalt kunnen lopen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

Voor een park dat zo'n wateroverlast heeft gehad 2 jaar terug zijn ze wel heel slim bezig.
Alles volbouwen en dan asfalt leggen i.p.v een waterdoorlatende wegverharding zoals navelgritmatten bv.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14927
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Gorilla Gust »

Volledig asfalt zie ik op enkele facebookfoto's... dat is wel een beetje zonde. Langs de andere kant kon het in de de regenachtige periodes soms aardig modderig worden. Ik begrijp deze keuze ergens ook wel.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

Er bestaan paden van gerecycled plastic met een soort wateropslag er onder. Het verbaast me altijd dat deze bijna nooit gebruikt worden. Deze worden in Nederland geproduceerd
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14927
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Gorilla Gust »

Mr. Gharial schreef:
19 feb 2024, 18:32
Er bestaan paden van gerecycled plastic met een soort wateropslag er onder. Het verbaast me altijd dat deze bijna nooit gebruikt worden. Deze worden in Nederland geproduceerd
Op Blijdorp na zie ik ook weinig of geen Nederlandse dierentuin stappen maken in die richting. Het zou nochtans een mooi voorbeeld kunnen zijn, om zo bekender te raken in de bredere wereld van dagattracties.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2793
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boomkangoeroe »

Gorilla Gust schreef:
19 feb 2024, 18:39
Mr. Gharial schreef:
19 feb 2024, 18:32
Er bestaan paden van gerecycled plastic met een soort wateropslag er onder. Het verbaast me altijd dat deze bijna nooit gebruikt worden. Deze worden in Nederland geproduceerd
Op Blijdorp na zie ik ook weinig of geen Nederlandse dierentuin stappen maken in die richting. Het zou nochtans een mooi voorbeeld kunnen zijn, om zo bekender te raken in de bredere wereld van dagattracties.
Dat zou inderdaad een mooie wending zijn maar jammer genoeg zie ik dit bijna nergens toegepast worden, de asfalt wordt wel gelegd aan de middenstrook aan de kanten bestaan de paden nog uit kiezel.

Wat betreft de watersnood ligt dat aan de dender, wel zag ik hiervoor dat ze deze winter buizen hebben voorzien van een sluissysteem om de waterstand in de vijvers beter te kunnen regelen maar de dender zelf kun je natuurlijk niet regelen maar zelf denk ik dat de grootste overlast komt thv het berenverblijf, hier houdt het hekken heel wat takkenafval en zo verder meer tegen waardoor het water niet meer vlot kan passeren met het logische gevolg dat het water dan een andere weg zoekt en zo het park onder water zet... :-\

De sluizen in de vijvers zullen voorkomen dat bvb het verblijf van de stellerzeeleeuwen beter kan ontzien worden van wateroverlast.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Jarne »

Boomkangoeroe schreef:
19 feb 2024, 20:35
Gorilla Gust schreef:
19 feb 2024, 18:39
Mr. Gharial schreef:
19 feb 2024, 18:32
Er bestaan paden van gerecycled plastic met een soort wateropslag er onder. Het verbaast me altijd dat deze bijna nooit gebruikt worden. Deze worden in Nederland geproduceerd
Op Blijdorp na zie ik ook weinig of geen Nederlandse dierentuin stappen maken in die richting. Het zou nochtans een mooi voorbeeld kunnen zijn, om zo bekender te raken in de bredere wereld van dagattracties.
Wat betreft de watersnood ligt dat aan de dender, wel zag ik hiervoor dat ze deze winter buizen hebben voorzien van een sluissysteem om de waterstand in de vijvers beter te kunnen regelen maar de dender zelf kun je natuurlijk niet regelen maar zelf denk ik dat de grootste overlast komt thv het berenverblijf, hier houdt het hekken heel wat takkenafval en zo verder meer tegen waardoor het water niet meer vlot kan passeren met het logische gevolg dat het water dan een andere weg zoekt en zo het park onder water zet... :-\
Het waterpeil in de Dender (en andere rivieren zoals ook de Vesder) stijgt deels zo snel en hard omdat water niet voldoende in de bodem kan dringen. Het heeft dan geen keus om de snelle weg over het land te kiezen (minuten tot paar uur), i.p.v. de trage weg te nemen doorheen de bodem (uren tot dagen). Dat Pairi Daiza steeds meer verhardt draagt dus wel degelijk bij tot die overstromingen.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Zoozot »

Pairi Daiza meldt op haar Franstalige facebookpagina dat de jonge reuzenpanda's Tian Bao (°2016), Bao Di en Bao Mei (°2019) in 2024 waarschijnlijk naar China zullen verhuizen. Een precieze datum voor het vertrek is er nog niet.

Bron: Facebook Pairi Daiza

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door daniel1109 »

Zoozot schreef:
20 feb 2024, 16:56
Pairi Daiza meldt op haar Franstalige facebookpagina dat de jonge reuzenpanda's Tian Bao (°2016), Bao Di en Bao Mei (°2019) in 2024 waarschijnlijk naar China zullen verhuizen. Een precieze datum voor het vertrek is er nog niet.

Bron: Facebook Pairi Daiza
Op de Nederlandse pagina staat het ook. Alleen dat het dit najaar zal zijn. Ik ben benieuwd wat ze dan met de verblijven gaan doen. Zeker het verblijf van Tian Bao is flink

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boots »

daniel1109 schreef:
20 feb 2024, 17:27
Zoozot schreef:
20 feb 2024, 16:56
Pairi Daiza meldt op haar Franstalige facebookpagina dat de jonge reuzenpanda's Tian Bao (°2016), Bao Di en Bao Mei (°2019) in 2024 waarschijnlijk naar China zullen verhuizen. Een precieze datum voor het vertrek is er nog niet.

Bron: Facebook Pairi Daiza
Op de Nederlandse pagina staat het ook. Alleen dat het dit najaar zal zijn. Ik ben benieuwd wat ze dan met de verblijven gaan doen. Zeker het verblijf van Tian Bao is flink
Hopelijk gaat de ruimte lekker terug naar de Aziatische zwarte beren. Prachtige soort die nu in een te klein verblijf zit.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14927
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Gorilla Gust »

“Dure panda’s” groeiden uit tot ware geldmachines

“Ik hoor overal dat panda’s geldmachines zijn. Maar eerst en vooral zijn het dure beesten.” Toen Eric Domb, de oprichter en ceo van ­Pairi Daiza, in het najaar van 2013 te horen kreeg dat zijn dierenpark vijftien jaar lang twee reuzenpanda’s uit China mocht lenen, probeerde de Waalse zakenman het optimisme nog te temperen. Hij had net meer dan 8 miljoen euro geïnvesteerd om een nieuw verblijf, voorzien van airco, voor hen te bouwen, en volgens de overeenkomst met China zou het Waalse dierenpark de volgende vijftien jaar een miljoen euro per jaar (plus nog eens een miljoen voor de verzekering) moeten neertellen om de twee reuzenpanda’s, Xing Hui en Hao Hao, te “huren”.
De deal met China, die mee door toenmalig premier Elio Di Rupo (PS) was beklonken, stuitte meteen op felle kritiek uit Vlaanderen, omdat Di Rupo het Waalse dierenpark zou hebben bevoordeeld ten opzichte van de Antwerpse zoo. Zowel de premier als Domb ontkende die aantijgingen stellig, maar de controverse deed Domb vrezen dat er minder Vlamingen zouden afzakken naar het Henegouwse park.
Maar vandaag, tien jaar na hun reis van China naar Brugelette, lijkt duidelijk dat die vrees ongegrond was, en is er nog weinig twijfel dat de panda’s zichzelf meer dan terugverdiend hebben. Sinds hun komst begin 2014 is hun aantrekkingskracht een belangrijke reden waarom het afgelegen park (met uitzondering van de bijzonder moeilijke covidjaren) ieder jaar meer bezoekers kon aantrekken. Ook vorig jaar sneuvelde opnieuw een record en bezochten er 2,3 miljoen mensen het park. Dat zijn er zo’n 1,1 miljoen meer dan voor er Chinese panda’s te bewonderen waren.

We lezen mee met https://m.standaard.be/cnt/dmf20240221_ ... eScB2QDAy8

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

Maar of dit zonder de pandas niet was gebeurd de bezoekerscijfers die omloop schoten durf ik betwijfelen.
Zo'n panda is best saai, vraag het maar in Rhenen. Daar zijn er zeker geen miljoen bij gekomen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Patrick
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 200
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:33
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Patrick »

Pairi Daiza is natuurlijk vooral zo populair door de imposante gebouwen en het gigantische aantal (grote zoog)dieren. Wel of geen panda's alleen heeft daar niet zo veel verschil in gemaakt, lijkt me.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14927
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Gorilla Gust »

In Pairi Daiza zie je (zie het artikel) wel een duidelijke kentering in de cijfers hierdoor. Of die groei sowieso ging komen op dat moment? Dat het park door haar diverse ontwikkelingen groots ging uitgroeien was inderdaad onvermijdelijk. Maar ik geloof wel dat de panda’s die groei konden versterken of minimaal versnellen.

Ze hadden ook het voordeel dat er toen niet 'overal' panda’s leken te zijn. Iets was bij Ouwehands in het nadeel heeft gewerkt. Wie toen in de ban was van de panda-mania, had Berlijn of Pairi Daiza al opgezocht.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Patrick
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 200
Lid geworden op: 26 nov 2013, 18:33
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Patrick »

Het zal vast enige invloed hebben gehad op de timing/snelheid inderdaad, maar ik denk dat we niet moeten overschatten welk aantal "doorsnee" dierentuinbezoekers uren (extra) in de auto gaat zitten speciaal voor één diersoort.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Joost »

Gorilla Gust schreef:
24 feb 2024, 16:06
In Pairi Daiza zie je (zie het artikel) wel een duidelijke kentering in de cijfers hierdoor. Of die groei sowieso ging komen op dat moment? Dat het park door haar diverse ontwikkelingen groots ging uitgroeien was inderdaad onvermijdelijk. Maar ik geloof wel dat de panda’s die groei konden versterken of minimaal versnellen.
Dit geloof ik ook. De panda’s zullen niet als enige voor de enorme groei gezorgd die Pairi Daiza in bezoekersaantallen heeft gemaakt door de jaren, maar ze hebben denk ik zeker een rol gespeeld. Mede door de panda’s is het park destijds bij veel mensen definitief op de kaart komen te staan, voornamelijk door de publiciteit die ze met zich mee brachten. In Nederlandse media ging het vrijwel nooit/nauwelijks over Pairi Daiza, maar de komst van de panda’s werd ook hier uitgebreid uitgemeten. Dat heeft denk ik echt wel zijn effect gehad, maar in hoeverre blijft lastig te meten.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Zoozot »

Gorilla Gust schreef:
24 feb 2024, 16:06
In Pairi Daiza zie je (zie het artikel) wel een duidelijke kentering in de cijfers hierdoor. Of die groei sowieso ging komen op dat moment? Dat het park door haar diverse ontwikkelingen groots ging uitgroeien was inderdaad onvermijdelijk. Maar ik geloof wel dat de panda’s die groei konden versterken of minimaal versnellen.

Ze hadden ook het voordeel dat er toen niet 'overal' panda’s leken te zijn. Iets was bij Ouwehands in het nadeel heeft gewerkt. Wie toen in de ban was van de panda-mania, had Berlijn of Pairi Daiza al opgezocht.
Ik kan me ook voorstellen dat de populariteitsspurt niet per se te danken is aan de panda's an sich, maar wel met het hele mediacircus en de politieke spelletjes die er indertijd rond de komst van die beesten gespeeld hebben. Alleen al daardoor zal de hype in België aanzienlijk groter zijn geweest dan in Nederland. In mijn persoonlijke beleving is het echt rond die periode dat Pairi Daiza bij het grote publiek van een curieus ver dierenpark in Wallonië is verworden tot een landelijk bekende speler. Dat ze sinds de panda's niet stilgezeten hebben, zal er ook mede voor gezorgd hebben dat ze hun bezoekersgroei ook buiten de hype om hebben kunnen volhouden.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14927
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Gorilla Gust »

Woensdag kwam opeens een kleurrijk verschijnsel bezoek brengen aan Vollezele. De 1-jarige soldatenara was enkele dagen geleden ontsnapt uit Pairi Daiza en is zo’n 30 km verderop gevonden.

https://www.hln.be/galmaarden/verloren- ... ~ac6e215b/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Zoozot »

Gorilla Gust schreef:
25 feb 2024, 22:49
Woensdag kwam opeens een kleurrijk verschijnsel bezoek brengen aan Vollezele. De 1-jarige soldatenara was enkele dagen geleden ontsnapt uit Pairi Daiza en is zo’n 30 km verderop gevonden.

https://www.hln.be/galmaarden/verloren- ... ~ac6e215b/
Ik wist niet dat Pairi Daiza soldatenara's had. Zou dit dan één van de papegaaien zijn die men traint om in de toekomst vrij rond te gaan vliegen door het park? Dat begint dan al goed...

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2793
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boomkangoeroe »

ik snap nog altijd niet waarom de dieren niet kunnen uitgerust worden met een gps zendertje...

Plaats reactie