Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2800
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boomkangoeroe »

Asbolus schreef:
27 apr 2024, 18:30

Het hele idee van een japanse wereld had prima gekunt zonder diersoorten toe te voegen, maar gewoon als rustplekje voor bezoekers.
Wel daarvoor zou de steppe moeten dienen, naar verluidt zou deze snel opgebouwd worden en meer een rustpunt vormen voor de bezoekers.

snoopy11
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 137
Lid geworden op: 27 dec 2016, 13:02
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door snoopy11 »

Boomkangoeroe schreef:
28 apr 2024, 20:59
Asbolus schreef:
27 apr 2024, 18:30

Het hele idee van een japanse wereld had prima gekunt zonder diersoorten toe te voegen, maar gewoon als rustplekje voor bezoekers.
Wel daarvoor zou de steppe moeten dienen, naar verluidt zou deze snel opgebouwd worden en meer een rustpunt vormen voor de bezoekers.
Waar zou deze komen te liggen. Dacht ooit ergens gelezen te hebben naast de nieuwe serre.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6594
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Apenarend »

snoopy11 schreef:
28 apr 2024, 07:26
Mr. Gharial schreef:
27 apr 2024, 22:27
snoopy11 schreef:
27 apr 2024, 20:10
Mr. Gharial schreef:
27 apr 2024, 16:30
snoopy11 schreef:
27 apr 2024, 12:14

Raar toch hoeveel negativiteit er is over dit project zonder dat het afgewerkt is en er iemand al 1 voet heeft ingezet.
Het lijkt me een heel mooi gebied en een prachtige toevoeging aan het park, met een hoop gesmolten plastic in het midden...
Wat bedoel je met een hoop gesmolten plastic in het midden?
Het spijt me echt heel erg hoor en het zal vast wel beter zijn in het echt, maar vergelijk Pairi Daiza's Mt Fuji recreatie met rotswerk uit andere dierentuinen en dan lijkt het eerder op een vuilniszak met een dikke laag poedersuiker er bovenop.
Afbeelding
Dus u baseert uw mening op foto's wat Japan betreft. De foto's geven echt nt het correcte beeld weer. Deze vulkaan is ook gemaakt van staal en spuitbeton. Ga mss eerst eens in het echt kijken geef dan uw mening.

Zeker in het voorjaar zal dit gedeelte een pareltje worden op botanisch vlak. De dieren moeten nt altijd de hoofdrol spelen.
Ok, wat kerselaars die bloeien een paar weken in de lente. Wat nog meer?

Ik kan begrijpen dat je het scepticisme van een aantal lezers hier wil doorbreken, maar geef dan eens fundamentele argumenten ipv "ga eens kijken". We zien wat we zien, nl. een zeer artificiële protput Fuji en een stereotiepe hoge poort in rode kleur. Mogen er nog zoobezoekers zijn die dit fundamenteel onvoldoende vinden? Is een foto dan geen weergave van de realiteit? Dat is dan nieuwe, zelfs wetenschappelijke info voor mij. Indien niet, dan zal ik mijn mening weerhouden tot ik er geweest ben, en welk argument zal er dan neerdalen uit de hemel? Smaken en kleuren verschillen, helemaal akkoord dat dit persoonlijk is, maar het toontje van 'ik weet het met zekerheid beter' hoeft helemaal niet. Voor mij ziet het er niet uit, en ik wil zeker nog wat reserves houden tot ik er geweest ben, maar ik zie wat ik zie. De - m.i. excellente - voorbeelden die Mr. Gharial geeft, komen uit de realiteit en hoewel ik akkoord ben dat niet iedereen persé hoeft te houden van natuurgetrouwe verblijven, lees ik bij jou niet meteen veel argumenten om een ander standpunt in te nemen. PD als cultuurtuin? Ok, maar dan nog ziet dit er maar matig uitgevoerd. Over de collectie hoeven we het niet te hebben, mag ik hopen?

We zullen wel zien wat het wordt, maar het staat vast dat een heleboel zaken in PD niet ok zijn: zeer middelmatige dierenperken, slecht uitgevoerde ideeën (vulkanen Afrika) of overdreven thematisatie (orang verblijven).

Aan de positieve kant, de waterbuffels lijken alvast een beter verblijf te krijgen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 160
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door daniel1109 »

snoopy11 schreef:
28 apr 2024, 22:19
Boomkangoeroe schreef:
28 apr 2024, 20:59
Asbolus schreef:
27 apr 2024, 18:30

Het hele idee van een japanse wereld had prima gekunt zonder diersoorten toe te voegen, maar gewoon als rustplekje voor bezoekers.
Wel daarvoor zou de steppe moeten dienen, naar verluidt zou deze snel opgebouwd worden en meer een rustpunt vormen voor de bezoekers.
Waar zou deze komen te liggen. Dacht ooit ergens gelezen te hebben naast de nieuwe serre.
Afgaande op de mini werelden bij de entree zou het wel die kant op moeten zijn.

snoopy11
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 137
Lid geworden op: 27 dec 2016, 13:02
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door snoopy11 »

Apenarend schreef:
28 apr 2024, 23:00
snoopy11 schreef:
28 apr 2024, 07:26
Mr. Gharial schreef:
27 apr 2024, 22:27
snoopy11 schreef:
27 apr 2024, 20:10
Mr. Gharial schreef:
27 apr 2024, 16:30


Het lijkt me een heel mooi gebied en een prachtige toevoeging aan het park, met een hoop gesmolten plastic in het midden...
Wat bedoel je met een hoop gesmolten plastic in het midden?
Het spijt me echt heel erg hoor en het zal vast wel beter zijn in het echt, maar vergelijk Pairi Daiza's Mt Fuji recreatie met rotswerk uit andere dierentuinen en dan lijkt het eerder op een vuilniszak met een dikke laag poedersuiker er bovenop.
Afbeelding
Dus u baseert uw mening op foto's wat Japan betreft. De foto's geven echt nt het correcte beeld weer. Deze vulkaan is ook gemaakt van staal en spuitbeton. Ga mss eerst eens in het echt kijken geef dan uw mening.

Zeker in het voorjaar zal dit gedeelte een pareltje worden op botanisch vlak. De dieren moeten nt altijd de hoofdrol spelen.
Ok, wat kerselaars die bloeien een paar weken in de lente. Wat nog meer?

Ik kan begrijpen dat je het scepticisme van een aantal lezers hier wil doorbreken, maar geef dan eens fundamentele argumenten ipv "ga eens kijken". We zien wat we zien, nl. een zeer artificiële protput Fuji en een stereotiepe hoge poort in rode kleur. Mogen er nog zoobezoekers zijn die dit fundamenteel onvoldoende vinden? Is een foto dan geen weergave van de realiteit? Dat is dan nieuwe, zelfs wetenschappelijke info voor mij. Indien niet, dan zal ik mijn mening weerhouden tot ik er geweest ben, en welk argument zal er dan neerdalen uit de hemel? Smaken en kleuren verschillen, helemaal akkoord dat dit persoonlijk is, maar het toontje van 'ik weet het met zekerheid beter' hoeft helemaal niet. Voor mij ziet het er niet uit, en ik wil zeker nog wat reserves houden tot ik er geweest ben, maar ik zie wat ik zie. De - m.i. excellente - voorbeelden die Mr. Gharial geeft, komen uit de realiteit en hoewel ik akkoord ben dat niet iedereen persé hoeft te houden van natuurgetrouwe verblijven, lees ik bij jou niet meteen veel argumenten om een ander standpunt in te nemen. PD als cultuurtuin? Ok, maar dan nog ziet dit er maar matig uitgevoerd. Over de collectie hoeven we het niet te hebben, mag ik hopen?

We zullen wel zien wat het wordt, maar het staat vast dat een heleboel zaken in PD niet ok zijn: zeer middelmatige dierenperken, slecht uitgevoerde ideeën (vulkanen Afrika) of overdreven thematisatie (orang verblijven).

Aan de positieve kant, de waterbuffels lijken alvast een beter verblijf te krijgen.
Waar schrijf ik dat ik met zekerheid alles beter weet?

Ik geef gewoon aan dat het nieuwe deel nog nt toegankelijk is en het dus moeilijk is om een oordeel te vellen op basis van foto's. Foto's geven nt de beleving weer die het park mss wil bereiken en mss zijn er pijnpunten en dan zal ik dat ook eerlijk aangeven. Net zoals ik in Afrika die put waar het luipaard in zat nooit gesnapt heb en pd onwaardig vond, of de sterk uitgedunde volière in Australië, het verdwijnen vh boomvaren bos wat nu een kale grasvlakte is geworden.

Verder geef ik gewoon aan dat de architectuur van Japanse tuinen veel symboliek bevat en houten huisjes. Ook botanisch gezien moet Japan het hebben van de voorjaarsbloeiers,. Bekijk maar eens foto's van de Japanse tuin in Hasselt, daar zie je dezelfde architectuur als in pd,dus ik denk nt dat ze op dat vlak de bal volledig misslaan.

En kunnen er zaken beter, tuurlijk. Maar dit is in elk park zo. En we zien de laatste jaren dat er nt enkel geïnvesteerd wordt in nieuwe projecten, maar ook dat de pijnpunten worden aangepakt.

Volgens mij gaan we het nooit eens worden en bekijk we het park elk met andere ogen. Ik kom er nt alleen voor de dieren maar ook voor het botanische gedeelte, dat elke maand toch weer anders is.

GANESHA
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 jan 2022, 12:26
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door GANESHA »

Het Japanse makakenverblijf is redelijk van ruimte, maar volgens mij véél te véél rotsen, en maar kleine graszone.

snoopy11
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 137
Lid geworden op: 27 dec 2016, 13:02
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door snoopy11 »

:sssst:
GANESHA schreef:
29 apr 2024, 09:36
Het Japanse makakenverblijf is redelijk van ruimte, maar volgens mij véél te véél rotsen, en maar kleine graszone.
Dit was mijn gevoel ook op basis van de foto's. Mss is er meer gras aan de kant die nog nt zichtbaar is. Hopelijk hebben ze wel werkende warm waterbronnen

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2800
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boomkangoeroe »

snoopy11 schreef:
28 apr 2024, 22:19
Boomkangoeroe schreef:
28 apr 2024, 20:59
Asbolus schreef:
27 apr 2024, 18:30

Het hele idee van een japanse wereld had prima gekunt zonder diersoorten toe te voegen, maar gewoon als rustplekje voor bezoekers.
Wel daarvoor zou de steppe moeten dienen, naar verluidt zou deze snel opgebouwd worden en meer een rustpunt vormen voor de bezoekers.
Waar zou deze komen te liggen. Dacht ooit ergens gelezen te hebben naast de nieuwe serre.
Dat klopt aansluitend aan het Chinese gedeelte

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2800
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boomkangoeroe »

snoopy11 schreef:
29 apr 2024, 11:43
:sssst:
GANESHA schreef:
29 apr 2024, 09:36
Het Japanse makakenverblijf is redelijk van ruimte, maar volgens mij véél te véél rotsen, en maar kleine graszone.
Dit was mijn gevoel ook op basis van de foto's. Mss is er meer gras aan de kant die nog nt zichtbaar is. Hopelijk hebben ze wel werkende warm waterbronnen

Ik denk niet dat die bronnen er zouden komen en waarom dan ook wel onze winters zijn zachter en zachter gekomen, zouden de dieren hier wel gebruik van maken dat is de vraag? Estetisch voor mensen is het een meerwaarde maar is het dat ook voor de dieren zouden we ons de vraag moeten stellen, en als je dat dan naast de factuur moet leggen om het water steeds op temperatuur te houden dan hoeft dergerlijk project niet voor mij tenzij het de dieren ten goede zou komen. Deze dieren komen echter uit een dierentuincultuur waar ik in geen enkel park weet heb dat dit toegepast wordt dan denk ik er echt aan dat de dieren dit niet zouden gebruiken. Maar een experiment zou wel een meerwaarde kunnen betekenen.

Er wordt hier veel gesproken dat dieren op te kleine ruimten zitten maar als je dit vergelijkt met veel andere tuinen stel ik me erg de vraag of dit ook zo is, of dat andere parken dan niet echt nog kleinere perken hebben zo was ik gisteren in de zoo daar kun je dit pas echt zeggen maar ook ginds werken ze aan de toekomst al kun je ook niet alles meteen veranderen op 1 dag, het nieuwe project voor de brilberen in combi met de slingerapen ziet er visueel echt wel goed uit op papier maar of dit ook slaagt zal van de dieren afhangen. Maar mocht dit lukken zou het voor de dieren zelf alvast 10 keer beter zijn dan de kleine indoor behuizingen waar ze nu in zitten, gelukkig kregen ze na jaren nu ook een buitenperkje.

Ook Rome is niet op één dag gebouwd en daar zaten ook fouten in die ze niet meteen zagen.

lintworm
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door lintworm »

Boomkangoeroe schreef:
30 apr 2024, 08:24


Er wordt hier veel gesproken dat dieren op te kleine ruimten zitten maar als je dit vergelijkt met veel andere tuinen stel ik me erg de vraag of dit ook zo is, of dat andere parken dan niet echt nog kleinere perken hebben zo was ik gisteren in de zoo daar kun je dit pas echt zeggen maar ook ginds werken ze aan de toekomst al kun je ook niet alles meteen veranderen op 1 dag, het nieuwe project voor de brilberen in combi met de slingerapen ziet er visueel echt wel goed uit op papier maar of dit ook slaagt zal van de dieren afhangen. Maar mocht dit lukken zou het voor de dieren zelf alvast 10 keer beter zijn dan de kleine indoor behuizingen waar ze nu in zitten, gelukkig kregen ze na jaren nu ook een buitenperkje.

Ook Rome is niet op één dag gebouwd en daar zaten ook fouten in die ze niet meteen zagen.
De eerste zin is natuurlijk gelijk een schijnargument, als anderen iets fout doen, is dat geen valide reden om dat zelf ook te doen.

Het grote verschil tussen een Pairi Daiza en veel andere tuinen is dat de kleine verblijven in andere tuinen vaak voldeden toen ze tientallen jaren geleden gebouwd werden (uitzonderingen zoals jaguars in Artis daargelaten). Het probleem bij Pairi Daiza is dat er willens en wetens ongeschikte verblijven gebouwd worden (of dieren in bestaande ongeschikte verblijven worden gestopt) in een tijd waarin de kennis er is en het bij Pairi Daiza ook geen last heeft van gebrek aan ruimte en geld of monumentale restricties. Het is goed dat ze dat in Pairi Daiza over de jaren heen wat verbeteren, maar het zijn allemaal unforced errors die ze oplossen. Op EAZA niveau horen bijv. de luipaard en tijgerverblijven tot de nieuwste en ook absoluut slechtste verblijven van de Benelux en bij veel andere zoogdieren is er ook genoeg aan te merken...

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 160
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door daniel1109 »

lintworm schreef:
30 apr 2024, 11:18
Boomkangoeroe schreef:
30 apr 2024, 08:24


Er wordt hier veel gesproken dat dieren op te kleine ruimten zitten maar als je dit vergelijkt met veel andere tuinen stel ik me erg de vraag of dit ook zo is, of dat andere parken dan niet echt nog kleinere perken hebben zo was ik gisteren in de zoo daar kun je dit pas echt zeggen maar ook ginds werken ze aan de toekomst al kun je ook niet alles meteen veranderen op 1 dag, het nieuwe project voor de brilberen in combi met de slingerapen ziet er visueel echt wel goed uit op papier maar of dit ook slaagt zal van de dieren afhangen. Maar mocht dit lukken zou het voor de dieren zelf alvast 10 keer beter zijn dan de kleine indoor behuizingen waar ze nu in zitten, gelukkig kregen ze na jaren nu ook een buitenperkje.

Ook Rome is niet op één dag gebouwd en daar zaten ook fouten in die ze niet meteen zagen.
De eerste zin is natuurlijk gelijk een schijnargument, als anderen iets fout doen, is dat geen valide reden om dat zelf ook te doen.

Het grote verschil tussen een Pairi Daiza en veel andere tuinen is dat de kleine verblijven in andere tuinen vaak voldeden toen ze tientallen jaren geleden gebouwd werden (uitzonderingen zoals jaguars in Artis daargelaten). Het probleem bij Pairi Daiza is dat er willens en wetens ongeschikte verblijven gebouwd worden (of dieren in bestaande ongeschikte verblijven worden gestopt) in een tijd waarin de kennis er is en het bij Pairi Daiza ook geen last heeft van gebrek aan ruimte en geld of monumentale restricties. Het is goed dat ze dat in Pairi Daiza over de jaren heen wat verbeteren, maar het zijn allemaal unforced errors die ze oplossen. Op EAZA niveau horen bijv. de luipaard en tijgerverblijven tot de nieuwste en ook absoluut slechtste verblijven van de Benelux en bij veel andere zoogdieren is er ook genoeg aan te merken...
Ik snap je mening over het luipaard verblijf. Maar wat is er dan zo slecht aan het tijgerverblijf? Qua formaat voldoet het volgens mij ruim aan de normen (ik kan de Europese norm niet vinden maar in zowel Noord Amerika als Australië ligt dit, voor zover ik kan vinden, rond de 300m2 voor 1 tijger en + 50m2 voor elke tijger erbij. Ik ga er van uit dat het in Europa toch niet heel anders zal zijn). als ik op google maps nameet is het verblijf in Pairi Daiza rond de 1200m2. Daarnaast vertonen de tijgers geen stereotiep gedrag, wat over het algemeen een teken is dat ze zich niet vervelen, en ondanks de manier waarop je als bezoeker het verblijf in kijkt, ze ook niet gestrest zijn. en dat is volgens mij toch ook altijd nog een belangrijke graadmeter voor dierenwelzijn.

lintworm
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door lintworm »

daniel1109 schreef:
30 apr 2024, 14:32
lintworm schreef:
30 apr 2024, 11:18
Boomkangoeroe schreef:
30 apr 2024, 08:24


Er wordt hier veel gesproken dat dieren op te kleine ruimten zitten maar als je dit vergelijkt met veel andere tuinen stel ik me erg de vraag of dit ook zo is, of dat andere parken dan niet echt nog kleinere perken hebben zo was ik gisteren in de zoo daar kun je dit pas echt zeggen maar ook ginds werken ze aan de toekomst al kun je ook niet alles meteen veranderen op 1 dag, het nieuwe project voor de brilberen in combi met de slingerapen ziet er visueel echt wel goed uit op papier maar of dit ook slaagt zal van de dieren afhangen. Maar mocht dit lukken zou het voor de dieren zelf alvast 10 keer beter zijn dan de kleine indoor behuizingen waar ze nu in zitten, gelukkig kregen ze na jaren nu ook een buitenperkje.

Ook Rome is niet op één dag gebouwd en daar zaten ook fouten in die ze niet meteen zagen.
De eerste zin is natuurlijk gelijk een schijnargument, als anderen iets fout doen, is dat geen valide reden om dat zelf ook te doen.

Het grote verschil tussen een Pairi Daiza en veel andere tuinen is dat de kleine verblijven in andere tuinen vaak voldeden toen ze tientallen jaren geleden gebouwd werden (uitzonderingen zoals jaguars in Artis daargelaten). Het probleem bij Pairi Daiza is dat er willens en wetens ongeschikte verblijven gebouwd worden (of dieren in bestaande ongeschikte verblijven worden gestopt) in een tijd waarin de kennis er is en het bij Pairi Daiza ook geen last heeft van gebrek aan ruimte en geld of monumentale restricties. Het is goed dat ze dat in Pairi Daiza over de jaren heen wat verbeteren, maar het zijn allemaal unforced errors die ze oplossen. Op EAZA niveau horen bijv. de luipaard en tijgerverblijven tot de nieuwste en ook absoluut slechtste verblijven van de Benelux en bij veel andere zoogdieren is er ook genoeg aan te merken...
Ik snap je mening over het luipaard verblijf. Maar wat is er dan zo slecht aan het tijgerverblijf? Qua formaat voldoet het volgens mij ruim aan de normen (ik kan de Europese norm niet vinden maar in zowel Noord Amerika als Australië ligt dit, voor zover ik kan vinden, rond de 300m2 voor 1 tijger en + 50m2 voor elke tijger erbij. Ik ga er van uit dat het in Europa toch niet heel anders zal zijn). als ik op google maps nameet is het verblijf in Pairi Daiza rond de 1200m2. Daarnaast vertonen de tijgers geen stereotiep gedrag, wat over het algemeen een teken is dat ze zich niet vervelen, en ondanks de manier waarop je als bezoeker het verblijf in kijkt, ze ook niet gestrest zijn. en dat is volgens mij toch ook altijd nog een belangrijke graadmeter voor dierenwelzijn.
Ik kom op ~1000 vierkante meter voor het tijgerverblijf, wat zeker niet aan de grote kant is, minimumnormen zeggen me niet zo veel in veel gevallen zijn die echt minimaal. Het grote probleem is dat ze in een saaie kuil zitten waar ze aan alle kanten door bezoekers bekeken worden, zonder dat ze zelf enige uitzicht hebben om hun omgeving te kunnen scannen (wat grote katten toch altijd wel erg fijn vinden). Bij mijn spaarzame bezoeken waren beide tijgers vrij stereotiep bezig, wat ook een momentopname is.

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 160
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door daniel1109 »

Pairi Daiza heeft een nieuwsbrief verstuurd over hun lente programma. In de mail staan enkele geboortes vermeld, waarvan een kookaburra, een veulen in de paddock, 4 otters die eind januari geboren zijn en in het verblijf bij de kuifmakaken zitten, 5 gottingen varkens, een franjeaap, een geelwanggibbon en een japanse makaak volgens mij hier nog niet vermeld waren

snoopy11
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 137
Lid geworden op: 27 dec 2016, 13:02
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door snoopy11 »

Boomkangoeroe schreef:
30 apr 2024, 08:24
snoopy11 schreef:
29 apr 2024, 11:43
:sssst:
GANESHA schreef:
29 apr 2024, 09:36
Het Japanse makakenverblijf is redelijk van ruimte, maar volgens mij véél te véél rotsen, en maar kleine graszone.
Dit was mijn gevoel ook op basis van de foto's. Mss is er meer gras aan de kant die nog nt zichtbaar is. Hopelijk hebben ze wel werkende warm waterbronnen

Ik denk niet dat die bronnen er zouden komen en waarom dan ook wel onze winters zijn zachter en zachter gekomen, zouden de dieren hier wel gebruik van maken dat is de vraag? Estetisch voor mensen is het een meerwaarde maar is het dat ook voor de dieren zouden we ons de vraag moeten stellen, en als je dat dan naast de factuur moet leggen om het water steeds op temperatuur te houden dan hoeft dergerlijk project niet voor mij tenzij het de dieren ten goede zou komen. Deze dieren komen echter uit een dierentuincultuur waar ik in geen enkel park weet heb dat dit toegepast wordt dan denk ik er echt aan dat de dieren dit niet zouden gebruiken. Maar een experiment zou wel een meerwaarde kunnen betekenen.

Er wordt hier veel gesproken dat dieren op te kleine ruimten zitten maar als je dit vergelijkt met veel andere tuinen stel ik me erg de vraag of dit ook zo is, of dat andere parken dan niet echt nog kleinere perken hebben zo was ik gisteren in de zoo daar kun je dit pas echt zeggen maar ook ginds werken ze aan de toekomst al kun je ook niet alles meteen veranderen op 1 dag, het nieuwe project voor de brilberen in combi met de slingerapen ziet er visueel echt wel goed uit op papier maar of dit ook slaagt zal van de dieren afhangen. Maar mocht dit lukken zou het voor de dieren zelf alvast 10 keer beter zijn dan de kleine indoor behuizingen waar ze nu in zitten, gelukkig kregen ze na jaren nu ook een buitenperkje.

Ook Rome is niet op één dag gebouwd en daar zaten ook fouten in die ze niet meteen zagen.
Over de bronnen heeft u inderdaad een punt, mss is dat ook de reden dat de bronnen in hun huidige verblijf nooit gebruikt zijn. Dus ik volg uw redenering volledig. Ik weet niet of er ooit een experiment is geweest met de bronnen in hun huidige verblijf. Wij komen er bijna maandelijks en heb ze nooit in werking geweten.

Ik snap inderdaad ook nooit de opmerking over de te kleine verblijven voor de dieren in pd. Zijn er zaken waar ze de bal misslaan uiteraard. Zoals ik al eerder aanhaalde de put in Afrika waar voorheen het luipaard zat, nooit gesnapt wie dat ooit bedacht heeft, net als de kale grasvlakte in Australië en het uitdunnen van de voliere in Australië. Wat zeker pd onwaardig is, is bv de poel in de Australië voliere waar nu de schildpadden en in de winter de pelikanen zitten. Ik vraag me af ze soms geen mogelijkheid is om het eeste deel van van Australië te overnetten, daar waar de grass tree's staan, zodat de pelikanen daar vrij kunnen rondvliegen. Ik heb altijd gedacht dat er daarvoor die extra deur werd geplaatst iets voorbij Cambron on Sea, want het nu van die deur ontgaat mij eerlijk gezegd volledig.

Hier en daar zijn er ook nog verblijven die afstammen uit de begin jaren, bv de grote kathedraal voliëre, laat ons eerlijk zijn die heeft ook wel wat van haar glans verloren, die zou zeker ook een opfrisbeurt kunnen gebruiken, of wie weet wordt dit gedeelte ook nog bij China getrokken.

En laat ons nu eerlijk zijn, waar vindt je een park dat ons elk jaar verrast met nieuwigheden, niet alleen in het begin van een seizoen, maar ook in de loop van het seizoen. Soms zijn dit maar details of kleinigheden, maar ze zijn er wel en ze geven een meerwaarde aan het park. Hetzij een uitbreiding van de steencollectie, opfrissing van aanplantingen,

Ook voor plantenliefhebbers is het park al een bezoekje waard met toch wel een collectie die je in weinig andere parken terugvindt de grass tree's in Australië, de koraalbomen in Azië, de grote palm aan de Oasis, de reuzenaronskelk, de cactuscollectie in de Oasis, spijtig dat er nooit meer gedaan werd met de orchideeneserre. Vergeet zeker niet de moeite en werk dat het park elke winter investeert in het beschermen van deze zeer kwetsbare planten in de winter.

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 160
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door daniel1109 »

lintworm schreef:
30 apr 2024, 16:37
daniel1109 schreef:
30 apr 2024, 14:32
lintworm schreef:
30 apr 2024, 11:18
Boomkangoeroe schreef:
30 apr 2024, 08:24


Er wordt hier veel gesproken dat dieren op te kleine ruimten zitten maar als je dit vergelijkt met veel andere tuinen stel ik me erg de vraag of dit ook zo is, of dat andere parken dan niet echt nog kleinere perken hebben zo was ik gisteren in de zoo daar kun je dit pas echt zeggen maar ook ginds werken ze aan de toekomst al kun je ook niet alles meteen veranderen op 1 dag, het nieuwe project voor de brilberen in combi met de slingerapen ziet er visueel echt wel goed uit op papier maar of dit ook slaagt zal van de dieren afhangen. Maar mocht dit lukken zou het voor de dieren zelf alvast 10 keer beter zijn dan de kleine indoor behuizingen waar ze nu in zitten, gelukkig kregen ze na jaren nu ook een buitenperkje.

Ook Rome is niet op één dag gebouwd en daar zaten ook fouten in die ze niet meteen zagen.
De eerste zin is natuurlijk gelijk een schijnargument, als anderen iets fout doen, is dat geen valide reden om dat zelf ook te doen.

Het grote verschil tussen een Pairi Daiza en veel andere tuinen is dat de kleine verblijven in andere tuinen vaak voldeden toen ze tientallen jaren geleden gebouwd werden (uitzonderingen zoals jaguars in Artis daargelaten). Het probleem bij Pairi Daiza is dat er willens en wetens ongeschikte verblijven gebouwd worden (of dieren in bestaande ongeschikte verblijven worden gestopt) in een tijd waarin de kennis er is en het bij Pairi Daiza ook geen last heeft van gebrek aan ruimte en geld of monumentale restricties. Het is goed dat ze dat in Pairi Daiza over de jaren heen wat verbeteren, maar het zijn allemaal unforced errors die ze oplossen. Op EAZA niveau horen bijv. de luipaard en tijgerverblijven tot de nieuwste en ook absoluut slechtste verblijven van de Benelux en bij veel andere zoogdieren is er ook genoeg aan te merken...
Ik snap je mening over het luipaard verblijf. Maar wat is er dan zo slecht aan het tijgerverblijf? Qua formaat voldoet het volgens mij ruim aan de normen (ik kan de Europese norm niet vinden maar in zowel Noord Amerika als Australië ligt dit, voor zover ik kan vinden, rond de 300m2 voor 1 tijger en + 50m2 voor elke tijger erbij. Ik ga er van uit dat het in Europa toch niet heel anders zal zijn). als ik op google maps nameet is het verblijf in Pairi Daiza rond de 1200m2. Daarnaast vertonen de tijgers geen stereotiep gedrag, wat over het algemeen een teken is dat ze zich niet vervelen, en ondanks de manier waarop je als bezoeker het verblijf in kijkt, ze ook niet gestrest zijn. en dat is volgens mij toch ook altijd nog een belangrijke graadmeter voor dierenwelzijn.
Ik kom op ~1000 vierkante meter voor het tijgerverblijf, wat zeker niet aan de grote kant is, minimumnormen zeggen me niet zo veel in veel gevallen zijn die echt minimaal. Het grote probleem is dat ze in een saaie kuil zitten waar ze aan alle kanten door bezoekers bekeken worden, zonder dat ze zelf enige uitzicht hebben om hun omgeving te kunnen scannen (wat grote katten toch altijd wel erg fijn vinden). Bij mijn spaarzame bezoeken waren beide tijgers vrij stereotiep bezig, wat ook een momentopname is.
Dat het een momentopname is daar heb je gelijk in. Maar ik heb ze amper iets anders dan slapen zien doen. Bij mijn bezoeken was ook altijd de deur naar het achterste deel van het verblijf open waar ze toch ook wel een stuk meer privacy hebben. En ja ik denk dat er inderdaad wel meer kan zijn voor verrijking van ze. Dat zeker.

teunvdvlugt
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jan 2017, 14:42
Favoriete dierentuin: Zie-ZOO

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door teunvdvlugt »

Opnieuw is een hagenwallaby aangekomen vanuit Praag.
Bron:https://www.facebook.com/share/p/XgwcBTzrhqTyZFwZ/
Weet iemand hoeveel hagenwallabys ze ondertussen hebben? Vorig jaar zijn er ook een aantal dieren aangekomen.

Daarnaast zijn vier kleinklauwotters geboren.
Bron:https://www.facebook.com/share/p/Z7A43CT7NJ51EHtc/
In hun geboorte bericht staat dat ze sinds kort bij de kuifmakaken wonen. Betekend dit dat de otters bij de Orang-oetans aan de bloementempel weg zijn? Dat zou namelijk erg jammer zijn. Zeker Berani was altijd erg geïnteresseerd in de otters.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7698
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

teunvdvlugt schreef:
02 mei 2024, 15:46
Opnieuw is een hagenwallaby aangekomen vanuit Praag.
Bron:https://www.facebook.com/share/p/XgwcBTzrhqTyZFwZ/
Weet iemand hoeveel hagenwallabys ze ondertussen hebben? Vorig jaar zijn er ook een aantal dieren aangekomen.

Daarnaast zijn vier kleinklauwotters geboren.
Bron:https://www.facebook.com/share/p/Z7A43CT7NJ51EHtc/
In hun geboorte bericht staat dat ze sinds kort bij de kuifmakaken wonen. Betekend dit dat de otters bij de Orang-oetans aan de bloementempel weg zijn? Dat zou namelijk erg jammer zijn. Zeker Berani was altijd erg geïnteresseerd in de otters.
Als al de hagenwallabys zijn blijven leven hebben ze 3 koppels + het nieuwe dier.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3597
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door MennoPebesma »

teunvdvlugt schreef:
02 mei 2024, 15:46
Opnieuw is een hagenwallaby aangekomen vanuit Praag.
Bron:https://www.facebook.com/share/p/XgwcBTzrhqTyZFwZ/
Weet iemand hoeveel hagenwallabys ze ondertussen hebben? Vorig jaar zijn er ook een aantal dieren aangekomen.
Volgens iemand in de reacties zijn de twee dieren die vorig jaar waren aangekomen afgelopen winter overleden.

lintworm
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door lintworm »

MennoPebesma schreef:
02 mei 2024, 16:30
teunvdvlugt schreef:
02 mei 2024, 15:46
Opnieuw is een hagenwallaby aangekomen vanuit Praag.
Bron:https://www.facebook.com/share/p/XgwcBTzrhqTyZFwZ/
Weet iemand hoeveel hagenwallabys ze ondertussen hebben? Vorig jaar zijn er ook een aantal dieren aangekomen.
Volgens iemand in de reacties zijn de twee dieren die vorig jaar waren aangekomen afgelopen winter overleden.
Dat zijn dan ook niet de eerste Hagenwallabies die ze in korte tijd hebben weten kwijt te spelen.... Zitten ze nog steeds in de Australische voliere of hebben ze nu een iets minder ongeschikt verblijf?

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1588
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Zoozot »

lintworm schreef:
02 mei 2024, 16:38
Dat zijn dan ook niet de eerste Hagenwallabies die ze in korte tijd hebben weten kwijt te spelen.... Zitten ze nog steeds in de Australische voliere of hebben ze nu een iets minder ongeschikt verblijf?
Sinds de soort is teruggekeerd naar het park zitten ze in één van de buitenperken aan het koalahuis. Op zich een betere verblijfplaats dan de volière, al heb tijdens mijn bezoek vorige zomer gezien dat ze er niet overal veilig zijn voor de handen van bezoekers.

Plaats reactie