Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Apenarend »

Boomkangoeroe schreef:
24 jan 2024, 18:19
Ze zouden er nu beter de plannen van voorheen bijhalen en bvb enkele dybowskiherten bij plaatsen of een varkensoort dit zou het lege perk een leuke toevoeging opleveren
Ik veronderstel dat er een nieuwe kweekstier zal komen en wat moet je dan met die herten of zwijnen?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3528
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Droevig nieuws in ZOO Planckendael: de verzorgers vonden giraffenhengst Matombu vanmorgen levenloos in de giraffenlodge. Wat de oorzaak is van zijn overlijden, is op dit moment niet duidelijk en zullen we verder onderzoeken.

Bron: Facebook ZOO Planckendael


Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2489
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door zoofan »

MennoPebesma schreef:
26 jan 2024, 17:39

Droevig nieuws in ZOO Planckendael: de verzorgers vonden giraffenhengst Matombu vanmorgen levenloos in de giraffenlodge. Wat de oorzaak is van zijn overlijden, is op dit moment niet duidelijk en zullen we verder onderzoeken.

Bron: Facebook ZOO Planckendael

Heel erg spijtig nu er net een redelijk onverwante vrouw (moeilijk te vinden) aangekomen was uit Basel.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

Zo oud was die toch nog niet?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2489
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door zoofan »

Nog maar zes jaar.

Thalassa
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 okt 2023, 19:25
Favoriete dierentuin: Planckendael

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Thalassa »

In Planckendael is momenteel (zondagmorgen) 1 van de berberapen ontsnapt, Daio (?). De verzorgers proberen hem nu terug in zijn perk te krijgen. Een deel van het Afrika-gedeelte is afgesloten.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

Thalassa schreef:
28 jan 2024, 09:49
In Planckendael is momenteel (zondagmorgen) 1 van de berberapen ontsnapt, Daio (?). De verzorgers proberen hem nu terug in zijn perk te krijgen. Een deel van het Afrika-gedeelte is afgesloten.
Sorry, maar hoog tijd dat EAZA en minister Weyts hier gaat ingrijpen!!
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Boots »

Oei niet best weer een ontsnapping. Eerlijk gezegd hoop ik dat de media dit even niet oppakt.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

Boots schreef:
28 jan 2024, 13:13
Oei niet best weer een ontsnapping. Eerlijk gezegd hoop ik dat de media dit even niet oppakt.
Waarom niet, omdat het een bekender park is. Er zijn hier en in de pers andere parken al voor veel minder onder vuur genomen.
Misschien ook de vergunning eens afnemen. Voor een kaketoe die alleen zit maken ze van hun oren, maar maandelijks dieren die ontsnappen is blijkbaar geen probleem.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Boots »

Limburg vooruit schreef:
28 jan 2024, 13:17
Boots schreef:
28 jan 2024, 13:13
Oei niet best weer een ontsnapping. Eerlijk gezegd hoop ik dat de media dit even niet oppakt.
Waarom niet, omdat het een bekender park is. Er zijn hier en in de pers andere parken al voor veel minder onder vuur genomen.
Misschien ook de vergunning eens afnemen. Voor een kaketoe die alleen zit maken ze van hun oren, maar maandelijks dieren die ontsnappen is blijkbaar geen probleem.
Het is absoluut een probleem waar officiële instanties onderzoek naar moeten doen en eventueel maatregelen moeten nemen. Alleen ik zeg bewust dat ik hoop dat de media het niet oppakt, omdat dierentuinen al zoveel negatieve aandacht krijgen vanuit de maatschappij.
En er zijn genoeg doorloopverblijven met berberapen dus om in dit geval weer van een mug een olifant te maken, hoeft van mij even niet.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

Boots schreef:
28 jan 2024, 13:30
Limburg vooruit schreef:
28 jan 2024, 13:17
Boots schreef:
28 jan 2024, 13:13
Oei niet best weer een ontsnapping. Eerlijk gezegd hoop ik dat de media dit even niet oppakt.
Waarom niet, omdat het een bekender park is. Er zijn hier en in de pers andere parken al voor veel minder onder vuur genomen.
Misschien ook de vergunning eens afnemen. Voor een kaketoe die alleen zit maken ze van hun oren, maar maandelijks dieren die ontsnappen is blijkbaar geen probleem.
Het is absoluut een probleem waar officiële instanties onderzoek naar moeten doen en eventueel maatregelen moeten nemen. Alleen ik zeg bewust dat ik hoop dat de media het niet oppakt, omdat dierentuinen al zoveel negatieve aandacht krijgen vanuit de maatschappij.
En er zijn genoeg doorloopverblijven met berberapen dus om in dit geval weer van een mug een olifant te maken, hoeft van mij even niet.
Je hebt op uw manier gelijk, maar het gaat mij erom dat door zulke tuinen de mensen zich tegen de dierenparken keren. En er word niets aan gedaan door de overheid.
Als dit een ongeluk is zoals met de flamingovoliere, spijtig maar kan gebeuren. Een boom die al jaren rot is en omvalt, al minder begrip voor. Maar het is gewoon het zoveelste voorval op pakweg 5 jaar.
Moest dit een niet gesubsidieerd park zijn was het al lang onder toezicht of zelfs gesloten.

Moet Planckendael dicht van mij, zeker niet. Maar een bekwaam bestuur en een grondige doorlichting dringen zich echt op.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 753
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Renegade »

Limburg vooruit schreef:
28 jan 2024, 13:37
Je hebt op uw manier gelijk, maar het gaat mij erom dat door zulke tuinen de mensen zich tegen de dierenparken keren. En er word niets aan gedaan door de overheid.
Als dit een ongeluk is zoals met de flamingovoliere, spijtig maar kan gebeuren. Een boom die al jaren rot is en omvalt, al minder begrip voor. Maar het is gewoon het zoveelste voorval op pakweg 5 jaar.
Moest dit een niet gesubsidieerd park zijn was het al lang onder toezicht of zelfs gesloten.

Moet Planckendael dicht van mij, zeker niet. Maar een bekwaam bestuur en een grondige doorlichting dringen zich echt op.
Spreken over vergunningen afnemen of tijdelijke sluitingen opleggen lijkt me er voorlopig wel over.

Maar ik begin me ook als fan stilaan wel zorgen te maken en vragen te stellen over de gang van zaken in mijn 'thuistuin' Planckendael, de plaats waar het voor mij met dieren en dierentuinen ooit allemaal is begonnen.

Sommige zaken die zijn gebeurd zijn niet of beperkt verwijtbaar, maar sommige zaken lijken toch wel minstens mogelijk het gevolg van onzorgvuldig of ondeskundig handelen, en dat stoort mij. Dat bijvoorbeeld de Afrikaanse volière ondanks een recente renovatie toch weer schade opliep bij niet eens zo extreme sneeuwval zorgt bij mij voor vraagtekens.

Volgens mij dringen interne en externe controles en doorlichtingen, en waar nodig veranderingen in werkmethodes en de organisatie zich nu toch echt op om dingen niet verder verkeerd te laten lopen.

Dat alles in Planckendael fout loopt of dat Planckendael een slecht of ondermaats park is kan ik op dit moment echt nog niet aannemen. Maar er zijn wellicht een aantal zaken die voor verbetering vatbaar zijn, en er moeten zeker eens een aantal zaken grondig tegen het licht gehouden worden.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14927
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Gorilla Gust »

De dierentuin ligt door haar bekendheid online al onder een vergrootglas, net zoals Amersfoort zo al een reeks van incidenten kende...

Bij de kleinere tuinen gaan dit soort ontsnappingen (helaas) ook gebeuren, maar vallen ze minder op. Toch ook iets wat je in gedachten moeten houden hoor.

Maar extra controle en kritisch toezicht is wel een verantwoorde gevolg. Meer dan dat ook echter niet in deze fase.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:
28 jan 2024, 14:09
De dierentuin ligt door haar bekendheid online al onder een vergrootglas, net zoals Amersfoort zo al een reeks van incidenten kende...

Bij de kleinere tuinen gaan dit soort ontsnappingen (helaas) ook gebeuren, maar vallen ze minder op. Toch ook iets wat je in gedachten moeten houden hoor.

Maar extra controle en kritisch toezicht is wel een verantwoorde gevolg. Meer dan dat ook echter niet in deze fase.
Dat er meer ontsnappingen zijn dan geweten bij de minder bekend een bezochte zoos, kan ik mij wel inbeelden.

Maar dat lijkt me geen argument noch excuus voor PL. Het lijstje ontsnappingen dat iemand hier afgelopen week op het forum postte, is mij net iets te lang geworden, opdat het nog toevallig kan zijn. Ik treed Renegade om toch een interne en externe controle door te voeren.

Mogelijks is het ook hier een menselijke fout, een deur of luik waarvan men denkt dat het is afgesloten, en dat is ook in de toekomst niet te vermijden. Maar bij die Afrikaanse volière zijn toch echt vraagtekens te plaatsen. Men moet nu niet de NMBS gaan volgen om bij de minste calamiteiten ingevolge een beetje slecht weer, overmacht in te roepen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14927
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Gorilla Gust »

Hoelang gaat dat lijstje trouwens terug? Enkel van de recente jaren, of ook pakweg 20 jaar terug? Want ik weet helaas nog wel ontsnappingen in Planckendael (jachtluipaarden, oude perk) of met enige regelmaat van kangoeroes pakweg richting begin jaren 2000...
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2489
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door zoofan »

Misschien een beter personeelsbeleid voeren. Vroeger waren er verzorgers die er dertig jaar en langer werkten. Die kenden hun dieren, de veiligheidsmaatregelen, de routines en waren op elkaar ingespeeld. Nu zijn er vooral verzorgers die er een jaar of twee werken en dan weer verdwijnen. Niet alleen in Planckendael, ook in de zoo. Elk jaar zie je er nieuwe gezichten onder de verzorgers en mensen ouder dan veertig zijn dat meestal niet (zo lang blijven ze niet).

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:
28 jan 2024, 15:17
Hoelang gaat dat lijstje trouwens terug? Enkel van de recente jaren, of ook pakweg 20 jaar terug? Want ik weet helaas nog wel ontsnappingen in Planckendael (jachtluipaarden, oude perk) of met enige regelmaat van kangoeroes pakweg richting begin jaren 2000...
Akkoord. Ik ging er vanuit dat het een vrij recent lijstje was.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

Apenarend schreef:
28 jan 2024, 15:45
Gorilla Gust schreef:
28 jan 2024, 15:17
Hoelang gaat dat lijstje trouwens terug? Enkel van de recente jaren, of ook pakweg 20 jaar terug? Want ik weet helaas nog wel ontsnappingen in Planckendael (jachtluipaarden, oude perk) of met enige regelmaat van kangoeroes pakweg richting begin jaren 2000...
Akkoord. Ik ging er vanuit dat het een vrij recent lijstje was.
Het is een vrij recent lijstje, pak 5 jaar.

Het personeelsbeleid is om te janken, ze hebben liever iemand met een goed diploma die het verschil tussen een leeuw en tijger niet kent. Maar mensen met kennis door ervaring krijgen geen kans meer.

Maar dit is niet enkel in dierenparken hoor, is overal.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
28 jan 2024, 16:15
Apenarend schreef:
28 jan 2024, 15:45
Gorilla Gust schreef:
28 jan 2024, 15:17
Hoelang gaat dat lijstje trouwens terug? Enkel van de recente jaren, of ook pakweg 20 jaar terug? Want ik weet helaas nog wel ontsnappingen in Planckendael (jachtluipaarden, oude perk) of met enige regelmaat van kangoeroes pakweg richting begin jaren 2000...
Akkoord. Ik ging er vanuit dat het een vrij recent lijstje was.
Het is een vrij recent lijstje, pak 5 jaar.

Het personeelsbeleid is om te janken, ze hebben liever iemand met een goed diploma die het verschil tussen een leeuw en tijger niet kent. Maar mensen met kennis door ervaring krijgen geen kans meer.

Maar dit is niet enkel in dierenparken hoor, is overal.
Dat is helaas tegenwoordig idd bijna overal zo. Waar ik werk zaten we vroeger met 15 juristen, nu zijn we nog met 4 (en we hebben niets meer te zeggen).
De rest is vervangen door mensen die vooral goed zijn in excel statistieken.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Jarne »

Gorilla Gust schreef:
28 jan 2024, 15:17
Hoelang gaat dat lijstje trouwens terug? Enkel van de recente jaren, of ook pakweg 20 jaar terug? Want ik weet helaas nog wel ontsnappingen in Planckendael (jachtluipaarden, oude perk) of met enige regelmaat van kangoeroes pakweg richting begin jaren 2000...
  • Leeuw
  • Hyena
  • Addax
  • Bonobo
  • Kuifmakaak
  • Rode panda
  • Bongo
  • Guineaduif
  • Rode ibis
  • Zwartmaskeribis
  • incastern
  • Madagaskartaling
  • Vlinders
  • Goudkopleeuwaap
  • Witkoppenseelaap
  • Alpenkraai
  • Berberaap
Mijn lijstje was ruwweg van 2018 tot nu

Plaats reactie