Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door daniel1109 »

Elwing schreef:
26 mar 2024, 19:00
Limburg vooruit schreef:
26 mar 2024, 18:31
Tja dat trekt geen volk hé

Nu, dat weet ik niet. Ik ben dat volk dat ieder jaar opnieuw moet beslissen of ik mijn abbo verleng of niet, en die beslissing wordt ieder jaar moeilijker. Want ik vind dat veel verloren heb. De soorten waar ik iedere keer opnieuw naar kijk en waar ik voor kom zijn vaak de kleinere soorten- en ik houd oprecht van vogels. De steppeslurfhondjes. De zwartvoetpinguins. De volière met de kluten, kemphanen, hoppen, wevers- daar gebeurt altijd wat. De zonnerallen, de stokstaartjes, de vosmangoesten, de trompetvogels. De soorten die interessant gedrag vertonen, en veel verandering door het jaar heen. Daar vorm je een band mee, en die band is belangrijk om abonnees te houden.

Soorten die ik altijd opzocht maar er niet meer zijn waren de lori's, de vissende ratten, de luiaards, de kea's, de tamandua's, de caracara's, de sneeuwuilen...

Waar je voor komt is voor iedereen anders, wie weet wat volk trekt, of niet? Waarschijnlijk iets van een balans tussen de klassieke publiekstrekkers, en de minder bekende soorten voor nerds als ik, maar voor mij is die balans verstoord geraakt.
Je kunt ook publiekstrekkers hebben die minder ruimte nodig hebben (Koala's, Tasmaanse duivels, boshonden, Lynxen, dwergnijlpaarden. Uiteindelijk kun je als tuin wel de bekende publiekstrekkers willen hebben, maar als deze in te kleine verblijven komen te zitten dan jaagt dat eerder bezoekers weg

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 455
Lid geworden op: 16 aug 2014, 18:28
Favoriete dierentuin: Avifauna

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Elwing »

Er wordt lekker doorgebeukt! :battere:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Apenarend »

Thx voor de foto's! Alleen al om nog eens te kunnen inschatten hoe het er vroeger binnenin moet uitgezien hebben.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 293
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door ZooMan »

Het doet toch wel pijn om zoveel 'erfgoed' en herinneringen naar het verleden verloren te zien gaan eerlijk gezegd. De sloopwerken zijn toch wat ingrijpender dan ik dacht dat ze gingen worden, en ook een beetje nutteloos in mijn ogen.
Hopelijk dat we er iets echt goeds voor terugkrijgen, maar voorlopig zie ik dat toch nog niet zo. Zo klinkt het aquarium dat in de plaats van het Nocturama en Aquaforum wel veelbelovend, maar langs de andere kant is het nutteloos en origineel. Vooral omdat er al een heel erg mooi aquarium in de Zoo is...
Het Nocturama daarentegen was iets heel unieks en was samen met het Aquaforum en eigenlijk de rest van het gebouw pure nostalgie.
Maar laten we nu maar hoopvol zijn voor de toekomst, dat men er iets van maakt waar men trots op kan zijn :god:

Gebruikersavatar
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 797
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:35
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Rafiaan »

De volwassen man van de uilenkopmeerkatten is gewoon nog aanwezig. Dinsdag was hij weer gewoon te bekijken in het Kleinapengebouw, al leek hij wel nog apart te zitten van de twee andere meerkatten. Een student wist me vandaag te vertellen dat hij ziek was.

Het Vogelpaleis is terug geopend. De veranderingen in collectie zijn minimaal: er is geen enkele soort bijgekomen die voorheen nog niet in de ZOO te bekijken was. Wel is er wat geschoven met soorten. In het eerste verblijf links zitten nu, naast zwarte ral, twee koningsglansspreeuwen. Buiten aan het Vogelpaleis zit de soort inderdaad niet meer: de Soembawalijsters zijn naar die volière. Ik zag er buiten in die volière wel steevast maar één, terwijl er binnen dus twee zitten nu, waarvan één me een jong exemplaar lijkt.
Turquoise tangares zitten in drie verschillende verblijven; in het derde verblijf links zitten er twee die me nog heel jong leken. Ook de zwartkeelvechtkwartel zit in drie verschillende verblijven (de drie kleine verblijven links).
De tijgervinken zitten in het tweede verblijf links. In het verblijfje tussen het Amerika- en het Aziëverblijf zit een shamalijster. Opvallend: in het Aziëverblijf zitten maar liefst zes Ménégaux' lijstergaaien, die voor heel wat activiteit zorgen. Ook buiten tegenover het berenverblijf zitten er nog (minstens) twee. Misschien heeft de ZOO er een aantal uit Blijdorp gekregen?

De kluten en Socorroduiven zijn begonnen met nestelen.

Aan de Afrikavolière zijn de bordjes van de fluweelwever en de parelkwartel verdwenen. De parelkwartels had ik inderdaad al lang niet meer gezien; de fluweelwevers recenter wel nog, maar toch ook al enkele weken niet meer. De Afrikavolière is hiermee wel een stukje minder attractief geworden. Er blijven nog vijf soorten over, waarvan eigenlijk enkel de grote textorwevers zich echt veel laten zien. Er mist nu ook een uitgesproken grondbewoner.

De werken aan Hippotopia zijn toch iets ingrijpender dan ik had gedacht. Er lijkt iets terug te komen voor de afgebroken avonturenbrug: aan de overkant van het gebouw zijn ze immers een nieuwe ruimte aan het bouwen bovenop.

Het hek tussen de wrattenzwijnen en de giraffen is weggehaald en de giraffen stonden terug in het grote verblijf vandaag: de combi is dus echt begonnen. Al bleven de wrattenzwijnen wel nog braaf ik hun 'eigen' hoekje.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Apenarend »

Bedoel je met de parelkwartel de Madagascar patrijs? Volgens ZTL is het laatste dier in december gestorven.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 797
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:35
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Rafiaan »

Parelkwartel was de naam die de ZOO zelf gebruikte, inderdaad een soort uit Madagascar.

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 455
Lid geworden op: 16 aug 2014, 18:28
Favoriete dierentuin: Avifauna

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Elwing »

De binnenkant van het Nocturama komt in zicht. Zouden ze het helemaal gaan afbreken?

Afbeelding

Natuursteen wordt verwijderd en zo te zien ook bewaard.

Afbeelding

Een blik op de roofvogelgallerij.

Afbeelding


Ook aan het dak van het nijlpaardengebouw wordt gewerkt.

Afbeelding

Afbeelding

mrpee
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 jan 2014, 12:54
Favoriete dierentuin: Burgers

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door mrpee »

De kroeskoppelikanen zitten terug op het water waar ze vroeger zaten.
Wat zou er gebeuren aan het nijlpaardengebouw? Dat zijn toch echt geen kleine werken...

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Apenarend »

Ik kon via de search niet meteen zien of dit hier al vermeld is geweest, maar Antwerpen heeft in 2023 3.3 roodsnavelhokko's ontvangen van Chester (bron: ZTL).

1.1 is daarna naar Planckendael gegaan.

Zijn er momenteel in Antwerpen dan 2 koppels? Eentje in de grote aravolière achter de okapi's, en het andere koppel?
ZTL lijst evenwel slechts 1.1 dieren op, dan moet er nog ergens een verschuiving zijn gebeurd.
In 2023 ontvingen nog andere dierentuinen deze soort (o.m. Stuttgart, Artis en Plzen) maar die kregen allemaal dieren uit Walsrode.
Ergens mankeert er dan 1.1 dieren (overlijdens kunnen natuurlijk).

Waren er op het moment van die 2023 import dan geen dieren meer in Antwerpen? De soort was daar pas nieuw sinds 2020 en leeft betrekkelijk lang, het lijkt me vreemd dat beide dieren van het koppel van 2020 zouden overleden zijn.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Zoozot »

Apenarend schreef:
02 apr 2024, 13:58
Ik kon via de search niet meteen zien of dit hier al vermeld is geweest, maar Antwerpen heeft in 2023 3.3 roodsnavelhokko's ontvangen van Chester (bron: ZTL).

1.1 is daarna naar Planckendael gegaan.

Zijn er momenteel in Antwerpen dan 2 koppels? Eentje in de grote aravolière achter de okapi's, en het andere koppel?
ZTL lijst evenwel slechts 1.1 dieren op, dan moet er nog ergens een verschuiving zijn gebeurd.
In 2023 ontvingen nog andere dierentuinen deze soort (o.m. Stuttgart, Artis en Plzen) maar die kregen allemaal dieren uit Walsrode.
Ergens mankeert er dan 1.1 dieren (overlijdens kunnen natuurlijk).

Waren er op het moment van die 2023 import dan geen dieren meer in Antwerpen? De soort was daar pas nieuw sinds 2020 en leeft betrekkelijk lang, het lijkt me vreemd dat beide dieren van het koppel van 2020 zouden overleden zijn.
Dit is nieuwe info voor mij. Sinds 2020 zit er zonder onderbrekingen een koppel roodsnavelhokko's in de aravolière en die zijn bij mijn weten nooit weggeweest. Als Antwerpen in 2023 nieuwe hokko's heeft ontvangen, dan moeten die achter de schermen zitten of gezeten hebben.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door MennoPebesma »

In juni zal de dan 8-jarige Aziatische olifantenbull Maxmilián (Max) vanuit de dierentuin van Praag naar Zoo Antwerpen verhuizen.

Bron: Zoo Praha

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
04 apr 2024, 16:22
In juni zal de dan 8-jarige Aziatische olifantenbull Maxmilián (Max) vanuit de dierentuin van Praag naar Zoo Antwerpen verhuizen.

Bron: Zoo Praha
Betekent dat dat er binnenkort ook een man uit Antwerpen vertrekt? Het verblijf lijkt me te krap voor 3 dieren.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Joost schreef:
04 apr 2024, 19:16
MennoPebesma schreef:
04 apr 2024, 16:22
In juni zal de dan 8-jarige Aziatische olifantenbull Maxmilián (Max) vanuit de dierentuin van Praag naar Zoo Antwerpen verhuizen.

Bron: Zoo Praha
Betekent dat dat er binnenkort ook een man uit Antwerpen vertrekt? Het verblijf lijkt me te krap voor 3 dieren.
Ja, de bijna 12-jarige Assam verhuisd dit voorjaar naar Zoo Augsburg.

tomplanckendael
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 nov 2022, 17:44
Favoriete dierentuin: planckendael

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door tomplanckendael »

zoals ik gehoord heb is zeeleeuw silver overleden

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door MennoPebesma »

tomplanckendael schreef:
09 apr 2024, 14:57
zoals ik gehoord heb is zeeleeuw silver overleden

Triest nieuws uit ZOO Antwerpen: Californische zeeleeuw Zilver is overleden. Het geliefde zeezoogdier reageerde de laatste dagen lusteloos, at niet meer en had veel pijn. Ook haar zicht ging al een tijdje achteruit tot ze helemaal blind werd. Het ganse team van verzorgers en dierenartsen stelde nog alles in het werk om haar levenskwaliteit te verbeteren, maar het mocht niet baten. Zeeleeuw Zilver woonde samen met Kees, Zoë en Luna in het zeeleeuwenbassin. Ze werd 25 jaar oud, wat bejaard is voor een Californische zeeleeuw.

Bron: Facebook ZOO Antwerpen


Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 455
Lid geworden op: 16 aug 2014, 18:28
Favoriete dierentuin: Avifauna

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Elwing »

Aww, ik dacht al dat het stiller was bij de zeeleeuwen...

Vandaag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We krijgen te zien waar de zoo ophoudt, en het station begint.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Apenarend »

1.0 grijsvleugeltrompetvleugel kwam uit Augsburg. Ik vraag me af waar ze die gaan steken, bij het bestaande koppel aan het vogelgebouw lijkt me niet mogelijk.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 455
Lid geworden op: 16 aug 2014, 18:28
Favoriete dierentuin: Avifauna

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Elwing »

Nu de roofvogelverblijven worden afgebroken komt er een muur met een rij dichtgemetselde bogen aan de oostkant van het station in zicht die waarschijnlijk in meer dan een halve eeuw het daglicht niet heeft gezien. Vraag voor de historici: hoe oud zijn deze bogen? Zijn ze ouder dan het huidige station? Ze zijn stilistisch heel anders (en veel eenvoudiger uitgevoerd) dan de corresponderende bogen aan de Pelikaanstraat.

Afbeelding

Afbeelding

En verderop wordt er vrolijk en vakkundig verdergebeukt. Inmiddels gaat het gebouw met de achter-de-schermen bassins van de zeeleeuwen tegen de vlakte. Het stationsgebouw wordt beschermd met een rubber scherm.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2793
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Boomkangoeroe »

Tis gelijk een goddin die verschijnt dat stationsgebouw jarenlang verscholen achter zo'n grijze muur

Plaats reactie