Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Zoozot »

Papegaai schreef:
29 feb 2024, 13:57
Het gaat om slechts een aantal dieren van de Plackendaelse groep. Voorlopig blijven de Cubaanse flamingo's en een het overige deel van de Chileense kolonie in Planckendael. Hopelijk komen daar geen hybrides van, of kan er een oplossing voor gevonden worden.
Vorig jaar was te merken dat het broedseizoen van de twee soorten niet volledig gelijkloopt (bij de Cubanen iets vroeger dan bij de Chilenen), dus ik vermoed dat het risico op hybriden erg gering is.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

Zoozot schreef:
29 feb 2024, 14:33
Papegaai schreef:
29 feb 2024, 13:57
Het gaat om slechts een aantal dieren van de Plackendaelse groep. Voorlopig blijven de Cubaanse flamingo's en een het overige deel van de Chileense kolonie in Planckendael. Hopelijk komen daar geen hybrides van, of kan er een oplossing voor gevonden worden.
Vorig jaar was te merken dat het broedseizoen van de twee soorten niet volledig gelijkloopt (bij de Cubanen iets vroeger dan bij de Chilenen), dus ik vermoed dat het risico op hybriden erg gering is.
Ik weet het niet, er zijn toch genoeg hybriden te vinden. Maar tot op heden niet in Planckendael.
Zijn flamingo's monogaam?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Dbelgian »

Rafiaan schreef:
29 feb 2024, 14:20
- Bij de Bartletts dolksteekduiven (tegenover het brilberenverblijf) is een jong uitgevlogen.
- Bij de alligators zit naast de tilapia's ook een Afrikaanse soort cichlide.
- In de nursery geen San Francisco kousenbandslang of pannenkoekschildpad meer, zoals heel lang wel het geval was; wel jongen van de blauwe stekelleguaan, sporenschildpad, regenboogboa en Ambonese doosschildpad (twee). Achterin ook o.a. Guatemala stekelleguaan. Die soort zit nu ook bij de reuzenpadhagedissen en niet meer bij de Montagua zwarte leguaan.
- Afrikaanse bloemkever is ook nieuw voor de schermen.
- In de Wintertuin (die van de Griekse Tempel) staat naast de Goulds amadine en de Japanse brilvogel ook de ultramarijnbisschop aangegeven (zit ook aan het Vogelpaleis).
Nachtegaal, Japanse nachtegaal

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 455
Lid geworden op: 16 aug 2014, 18:28
Favoriete dierentuin: Avifauna

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Elwing »

Bouwupdate. Het rieten dak gaat er op bij het nieuwe horecapuntje bij de speeltuin. Mooi vakwerk.

Afbeelding

Afbeelding

De speeltuin in de berenkuil is afgebroken.

Afbeelding

De trap naar de oude roofvogelgallerij in inmiddels grotendeels overwoekerd.
Afbeelding

Het ziet er best triest uit; zelfs de loopbruggen van het nieuwe inkomgebouw liggen er verlaten en wat verwaarloosd bij. Het is hoog tijd dat er schot in komt.
Afbeelding

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6556
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Apenarend »

Ik was al vergeten dat die trap tussen het voormalige dolfinarium en de borstwering van het berenverblijf eigenlijk nog best een behoorlijke ruimte inneemt. Misschien is die wel niet noodzakelijk bij de vernieuwing en kan die in het verblijf worden getrokken.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

mrpee
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 jan 2014, 12:54
Favoriete dierentuin: Burgers

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door mrpee »

-Op het nieuwe horecapuntje is de dakbedekking klaar en liggen de nokpannen er ook al op.
-Vanaf net achter de werfomheining aan de twee ingepakte leeuwenstandbeelden (vlak aan de stokstaartjes) was er een bedrijf een zijwaartse boring aan het doen richting de leeuwen; vanaf daar doorheen het leeuwenverblijf en daarachter het alpacaverblijf naar boven toe waren er in een rechte lijn oranje markeringen aangebracht.
Aan de linkse gelijkvloerse ingang van het jubileumcomplex/nachtdieren is het glas-in-lood raam al weggehaald, aan de rechtse is dit ook bijna weg.
-Het vogelgebouw was gesloten wegens jaarlijkse schoonmaak.
-De nieuwe kijkhut in de buffelsavanne zag er bijna gereed uit
-Ook de nieuwe klimgelegenheden en platformen in het buitenverblijf van de gorilla's schieten goed op

Gebruikersavatar
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 797
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:35
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Rafiaan »

- Bij de zonparkieten zitten nu ook twee bruine zangvogels met een zeer dikke snavel; ik vermoed twee vrouwelijke ultramarijnbisschoppen. Bij de ultramarijnbisschoppen en grijswangparkieten aan het Vogelpaleis zit nu een mannelijke Californische kuifkwartel. Ik vermoed dat die van bij de zonparkieten komt.
- De 'kano' is weggehaald uit het grote zoetwateraquarium met Afrikaanse vissen.
- In het grote zoetwateraquarium met Aziatische vissen hing een net met zes torpedobarbelen in, vermoedelijk dus introductie van nieuwe exemplaren.
- Ik heb al een tijdje geen sterlets meer gevonden. Ik vermoed niet dat ze nog in dat aquarium zitten.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Dbelgian »

Rafiaan schreef:
07 mar 2024, 14:06
- Bij de zonparkieten zitten nu ook twee bruine zangvogels met een zeer dikke snavel; ik vermoed twee vrouwelijke ultramarijnbisschoppen. Bij de ultramarijnbisschoppen en grijswangparkieten aan het Vogelpaleis zit nu een mannelijke Californische kuifkwartel. Ik vermoed dat die van bij de zonparkieten komt.
- De 'kano' is weggehaald uit het grote zoetwateraquarium met Afrikaanse vissen.
- In het grote zoetwateraquarium met Aziatische vissen hing een net met zes torpedobarbelen in, vermoedelijk dus introductie van nieuwe exemplaren.
- Ik heb al een tijdje geen sterlets meer gevonden. Ik vermoed niet dat ze nog in dat aquarium zitten.
grijsborstparkieten

Gebruikersavatar
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 797
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:35
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Rafiaan »

- De Montezumakwartels zijn voor de schermen gekomen en wel bij de zonparkieten.
- De nieuwe uitkijktoren in de Buffelsavanne is in gebruik genomen.
- Wat al wel een tijdje zo is, maar ik nog niet had gemeld: de Savanne is met hoge hekken in twee delen gesplitst: een voor de giraffen en een voor de wrattenzwijnen.
- In het nieuwstopic van Planckendael staat vermeld dat er een Noord-Afrikaans stekelvarken naar de ZOO ging. Ik vond dit verrassend, ik wist niet eens dat ze die soort in Planckendael hadden, maar ik vermoed dat dit dier nu inderdaad voor de schermen is gekomen bij de Zuid-Afrikaanse stekelvarkens. Er is één stekelvarken die anders op me overkwam: het dier was niet alleen afgezonderd van de groep, maar ook anders gekleurd dan de andere stekelvarkens en de kuif had maar heel weinig wit aan de uiteinden.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Zoozot »

Rafiaan schreef:
13 mar 2024, 00:49
- De Montezumakwartels zijn voor de schermen gekomen en wel bij de zonparkieten.
Ik meen ze afgelopen najaar al gezien te hebben in het vogelgebouw, maar toen hing er nog geen bordje van. Bij de zonparkieten lijkt me wel een betere plek.
Rafiaan schreef:
13 mar 2024, 00:49
- In het nieuwstopic van Planckendael staat vermeld dat er een Noord-Afrikaans stekelvarken naar de ZOO ging. Ik vond dit verrassend, ik wist niet eens dat ze die soort in Planckendael hadden, maar ik vermoed dat dit dier nu inderdaad voor de schermen is gekomen bij de Zuid-Afrikaanse stekelvarkens. Er is één stekelvarken die anders op me overkwam: het dier was niet alleen afgezonderd van de groep, maar ook anders gekleurd dan de andere stekelvarkens en de kuif had maar heel weinig wit aan de uiteinden.
Dit is inderdaad opvallend ja. Zowel Antwerpen als Planckendael houden "officieel" alleen maar Zuid-Afrikaanse stekelvarkens. Zou er misschien per ongeluk een fout geïdentificeerd dier tussen zijn geslopen? De Hystrix-soorten zijn op dat vlak vrij berucht.

tomplanckendael
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 nov 2022, 17:44
Favoriete dierentuin: planckendael

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door tomplanckendael »


Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

tomplanckendael schreef:
19 mar 2024, 19:25
https://www.mijnzoo.be/nl/verhalen/zesh ... in-de-maak ze zijn eraan begonnen
Ik krijg die link niet open, met wat zijn ze begonnen?
Voorjaarsbloemen planten en de palmen uit de serre halen?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Jarne »

Limburg vooruit schreef:
19 mar 2024, 21:07
tomplanckendael schreef:
19 mar 2024, 19:25
https://www.mijnzoo.be/nl/verhalen/zesh ... in-de-maak ze zijn eraan begonnen
Ik krijg die link niet open, met wat zijn ze begonnen?
Voorjaarsbloemen planten en de palmen uit de serre halen?
De bouwwerken aan het jubileumcomplex, deze zijn gepland om dit najaar eindelijk echt van start te gaan. Deze lente wordt er al verder aan de voorbereiding gewerkt met een bouwstop in de zomer.

Enkele andere dingen vermeldt/bevestigd in het artikel:
- Bruinkopslingerapen bij de brilberen, klauwapen ernaast (voormalig rode panda verblijf)
- Onderwaterverblijven op de plek van de zeeleeuwen, er wordt bewust geheim gehouden wat dat specifiek inhoudt qua bewoners.
- Sneeuwluipaarden bovenaan (zone roofvogels), tijgers onderaan. Voor elke soort worden 2 overnette verblijven voorzien.
- Het geopperde verblijf voor sneeuwuilen en kraanvogels is op de infographic in het artikel nergens te vinden, ook in de tekst wordt het nergens meer vermeldt.
- Opening voorzien 2027

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Zoozot »

Jarne schreef:
19 mar 2024, 21:35
De bouwwerken aan het jubileumcomplex, deze zijn gepland om dit najaar eindelijk echt van start te gaan. Deze lente wordt er al verder aan de voorbereiding gewerkt met een bouwstop in de zomer.

Enkele andere dingen vermeldt/bevestigd in het artikel:
- Bruinkopslingerapen bij de brilberen, klauwapen ernaast (voormalig rode panda verblijf)
- Onderwaterverblijven op de plek van de zeeleeuwen, er wordt bewust geheim gehouden wat dat specifiek inhoudt qua bewoners.
- Sneeuwluipaarden bovenaan (zone roofvogels), tijgers onderaan. Voor elke soort worden 2 overnette verblijven voorzien.
- Het geopperde verblijf voor sneeuwuilen en kraanvogels is op de infographic in het artikel nergens te vinden, ook in de tekst wordt het nergens meer vermeldt.
- Opening voorzien 2027
Ik heb nog een aantal aanvullingen van zaken die mij nog opvielen:
- Op basis van de visual ziet het ernaar uit dat de onderwaterverblijven niet alleen het Aquaforum zullen behelzen, maar ook de volledige verdieping van het Nocturama.
- De binnenverblijven van de slingerapen lijken zich te gaan bevinden in het zijgebouw met de voormalige "stallen" van het dolfinarium.
- De twee berenverblijven worden samengesmolten tot één groot verblijf; de trap tussen de twee verdwijnt.
- Het tijgerverblijf is wel in twee delen onderverdeelbaar.
- Het gedeelte met de "kleine" roofvogelvolières (uilen e.d.) is niet zichtbaar op de visual en wordt ook niet vermeld in het artikel.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6556
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Apenarend »

Komt er dan maar 1 beer meer terug?

Staat er ook iets in over hoe het binnenin zal zijn? Indien ik het mij nog goed herinner zouden de slingerapen ook binnen te zien zien, maar dat kan ik mij moeilijker voorstellen indien ze in dat zijgebouw terecht komen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Zoozot »

Apenarend schreef:
19 mar 2024, 22:12
Komt er dan maar 1 beer meer terug?

Staat er ook iets in over hoe het binnenin zal zijn? Indien ik het mij nog goed herinner zouden de slingerapen ook binnen te zien zien, maar dat kan ik mij moeilijker voorstellen indien ze in dat zijgebouw terecht komen.
Er staat niets over aantallen van de gehouden dieren, maar men schrijft beren wel in het meervoud. Naar andere dierentuinen kijkende is beren met 2-3 in één verblijf houden sowieso niet heel ongebruikelijk.

Afgaande op de visual lijkt het erop dat langs de buitenkant ramen komen in het slingerapengebouw.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 262
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Boots »

Deze doet wel even pijn... 2027...
Tegen die tijd heeft Pairi Daiza de Japanse wereld en the sanctuary geopend. En ik verwacht dat de stepppe ook eerder af zal zijn. Ik sluit ook niet uit dat Burgers zoo eerder een groot project aankondigd en af heeft. Ik sluit zelfs niet uit dat Blijdorp het olifanten verblijf eerder vernieuwd heeft dan dat het jubelieum complex klaar zal zijn.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

Zonder Antwerpen echt af te kraken, maar Antwerpen en bouwen is altijd een tijdrovende aandoening.
De zoo leent zich moeilijk voor zwaar materiaal, de tuin is beschermd en mag dus niet vernield worden voor materiaal te zetten.
De poort aan de ploegstraat waarlangs je achter het hele complex kan raken is volgens mij niet groot genoeg voor zwaar materiaal.

Dit neemt niet weg dat ik de bouwwerkzaamheden in Antwerpen altijd buiten proportie vind qua bouwtijd en kostprijs.

Maar het zoutwatergedeelte wekt wel mijn interesse, de tijgers en sneeuwluipaarden blijf ik een foute keuze vinden, enkel op het goedkoop in onderhoud gelet.
Geen verwarming bv.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

zoeff
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 nov 2010, 14:15

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door zoeff »

Hopelijk is het al wel haalbaar om de rechterzijde eerder open te stellen zodat je de beren / apen alvast kunt tonen. 2027 is anders wel echt heel ver weg ;)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6556
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Apenarend »

2027 is idd lang, maar toch niet vergeten dat de graad van afwerking in Antwerpen wel wat hoger ligt dan in PD.

Wellicht gaat het ook om een spreiding van de investeringsbudgetten (al komt dat meestal wel duurder uit) over meerdere boekhoudjaren.

De zoutwatertank zal vermoedelijk de haaien (en zeeschildpadden) omvatten, ik kan me niet meteen iets anders voorstellen. Het maakt dat de grootste dieren uit het aquarium kunnen vertrekken, een beslissing die ik wel kan begrijpen. Wild word ik er niet van, ik kan me maar weinig haaientanks herinneren die er echt spectaculair uit zagen. Of men zou dat nooit uitgevoerde idee uit Vriesland moeten hernemen, en een mooie hoge kelptank maken.

Zelf kijk het meest uit naar de klauwaapjes, dat kan wel iets moois worden.

Ik hoop wel dat men niet de fout gaat maken door helemaal geen verwarming aan te leggen bij de roofdieren, dat zou ook de verdere toekomst hypothekeren qua soorten.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie