Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

Zoozot schreef:
22 feb 2024, 10:37
Op het abonneeplatform MijnZoo.be wordt gemeld dat leeuwenman Nestor Antwerpen gaat verlaten om op lange termijn conflicten met zijn zonen te vermijden. Hij blijft op Belgische bodem en verhuist naar Bellewaerde, waar hij met twee andere leeuwinnen uit Tsjechië een nieuwe kweekgroep zal vormen. Alle overige leeuwen (leeuwin Tasa en de jongen Whisker, Xesar, Xabi en Xira) blijven in Antwerpen.
Vreemd, waarom de zoon niet naar bellewaerde sturen?
Spijtig, ik vind Nestor een prachtige man.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
22 feb 2024, 11:26
Vreemd, waarom de zoon niet naar bellewaerde sturen?
Spijtig, ik vind Nestor een prachtige man.
Volgens het artikel is een andere reden dat ze Nestor vanuit het fokprogramma de kans willen geven met andere leeuwinnen te paren, omdat hij een genetisch vrij waardevol dier schijnt te zijn. Dan is het waarschijnlijk een afweging geweest tussen Nestor houden en alle andere leeuwen wegsturen, of Nestor naar elders brengen. De optie waarbij het minste aantal dieren getransporteerd moeten worden lijkt me in dat dilemma sowieso het verkieslijkst.

Alternatief kan ik me ook indenken dat het verblijf in Bellewaerde misschien meer capaciteit en expansiepotentieel heeft voor het houden van een grote kweekgroep dan Antwerpen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

Zoozot schreef:
22 feb 2024, 11:58
Limburg vooruit schreef:
22 feb 2024, 11:26
Vreemd, waarom de zoon niet naar bellewaerde sturen?
Spijtig, ik vind Nestor een prachtige man.
Volgens het artikel is een andere reden dat ze Nestor vanuit het fokprogramma de kans willen geven met andere leeuwinnen te paren, omdat hij een genetisch vrij waardevol dier schijnt te zijn. Dan is het waarschijnlijk een afweging geweest tussen Nestor houden en alle andere leeuwen wegsturen, of Nestor naar elders brengen. De optie waarbij het minste aantal dieren getransporteerd moeten worden lijkt me in dat dilemma sowieso het verkieslijkst.

Alternatief kan ik me ook indenken dat het verblijf in Bellewaerde misschien meer capaciteit en expansiepotentieel heeft voor het houden van een grote kweekgroep dan Antwerpen.
Klopt, voor zover mijn geheugen terug gaat is Nestor zijn vader nog wildvang.
Ik kan me niet meer herinneren of de 2 5lingen jaren terug ook van deze man waren of van zijn voorganger.
Zo ver rijkt mijn geheugen niet meer, dan zitten we ergens in de jaren '90.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
22 feb 2024, 12:02
Klopt, voor zover mijn geheugen terug gaat is Nestor zijn vader nog wildvang.
Ik kan me niet meer herinneren of de 2 5lingen jaren terug ook van deze man waren of van zijn voorganger.
Zo ver rijkt mijn geheugen niet meer, dan zitten we ergens in de jaren '90.
Nestors vader was Victor, inderdaad ook de vader van die explosieve geboortes in (dacht ik) 2001. Victor was geen wildvang, maar in de Zoo zelf geboren uit ouders waarvan de afkomst wellicht duidelijk is. Nestors moeder Maouli kwam volgens mij wel uit Afrika.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

Zoozot schreef:
22 feb 2024, 12:22
Limburg vooruit schreef:
22 feb 2024, 12:02
Klopt, voor zover mijn geheugen terug gaat is Nestor zijn vader nog wildvang.
Ik kan me niet meer herinneren of de 2 5lingen jaren terug ook van deze man waren of van zijn voorganger.
Zo ver rijkt mijn geheugen niet meer, dan zitten we ergens in de jaren '90.
Nestors vader was Victor, inderdaad ook de vader van die explosieve geboortes in (dacht ik) 2001. Victor was geen wildvang, maar in de Zoo zelf geboren uit ouders waarvan de afkomst wellicht duidelijk is. Nestors moeder Maouli kwam volgens mij wel uit Afrika.
Ah, dan was ma wildvang (waarschijnlijk).
Ik meen me toch te herinneren dat er sprake van wildvang was.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14926
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Gorilla Gust »

Zoozot schreef:
22 feb 2024, 11:58
Limburg vooruit schreef:
22 feb 2024, 11:26
Vreemd, waarom de zoon niet naar bellewaerde sturen?
Spijtig, ik vind Nestor een prachtige man.
Volgens het artikel is een andere reden dat ze Nestor vanuit het fokprogramma de kans willen geven met andere leeuwinnen te paren, omdat hij een genetisch vrij waardevol dier schijnt te zijn. Dan is het waarschijnlijk een afweging geweest tussen Nestor houden en alle andere leeuwen wegsturen, of Nestor naar elders brengen. De optie waarbij het minste aantal dieren getransporteerd moeten worden lijkt me in dat dilemma sowieso het verkieslijkst.

Alternatief kan ik me ook indenken dat het verblijf in Bellewaerde misschien meer capaciteit en expansiepotentieel heeft voor het houden van een grote kweekgroep dan Antwerpen.
Het huidige leeuwenperk heeft een groots leeg plein voor haar voeten in Bellewaerde, dus dat is zeker niet onmogelijk. Maar ik betwijfel of dat echt daar in de pijplijn zit, de dierenzone is nog maar pas gerenoveerd daar.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Limburg vooruit schreef:
22 feb 2024, 11:26
Vreemd, waarom de zoon niet naar bellewaerde sturen?
Volgens de curator van Zoo Antwerpen is voor Nestor gekozen omdat hij erg zuivere genen heeft. Van Tasa is dat onduidelijk en dus is Nestor genetisch belangrijker dan zijn zoons.

Bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240222_95147104

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Jarne »

Nestor zijn genetische lijn is ook zeldzamer dan die van Tasa, wat hem genetisch veel waardevoller maakt.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Zoozot »

Gorilla Gust schreef:
22 feb 2024, 19:14
Zoozot schreef:
22 feb 2024, 11:58
Alternatief kan ik me ook indenken dat het verblijf in Bellewaerde misschien meer capaciteit en expansiepotentieel heeft voor het houden van een grote kweekgroep dan Antwerpen.
Het huidige leeuwenperk heeft een groots leeg plein voor haar voeten in Bellewaerde, dus dat is zeker niet onmogelijk. Maar ik betwijfel of dat echt daar in de pijplijn zit, de dierenzone is nog maar pas gerenoveerd daar.
Ik bedoelde vooral expansie in de zin van groepsexpansie, dus meer potentieel (ruimte vooral) om met natuurlijke aanwas een grote groep op te bouwen. Het verblijf in Antwerpen is qua capaciteit beperkt tot een man, max. twee vrouwen en eventuele jongen; als ze willen doorkweken, zullen ze telkens weer de jongen uit de vorige nesten kwijt moeten zien te geraken.

Papegaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 18 jun 2018, 14:04

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Papegaai »

Heeft iemand weet hoe het EEP van de Afrikaanse leeuw juist in elkaar zit?

Bij Aziaten is het duidelijk daar willen ze enkel voortbouwen op de Aziatische ondersoort, hoewel wat genetische diversiteit toevoegen van een eenmalige Afrikaan mij nog geen slecht plan lijkt. Maar bij Afrikanen heb je nog vele subondersoorten, worden deze allen als zuivere bloedlijnen gefokt of toch hybrides tussen de verschillend subondersoorten. Bij sommige subondersoorten zoals Berberleeuwen, Krugerleeuwen, ... zie je wel eens dat er toch geprobeerd wordt om de bloedlijnen zuiver te houden.

Maar neem nu Nestor als voorbeeld, hij is één van de weinige West-Afrikaanse leeuwen in gevangenschap dus super om vers bloed in de lijnen te brengen. Maar dan kweek je toch allemaal hybrides? Ziet het EEP gewoon de Afrikaanse leeuw als één ruime ondersoort dan?

Kan iemand me ook verduidelijken waarom de mannelijke jongen van Nestor zogezegd geen voordelen bieden voor het EEP, maar de leeuwinnen wel? De hybride zit toch in beide geslachten, en zal dus ook bij de vrouwen worden doorgegeven.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

Voor zover ik het nog begrijp heb je de Noordelijke en Zuidelijke leeuw.

De Noordelijke omvat de Aziatische en Berberleeuw.
De Zuidelijke omvat alle andere 'ondersoorten.

Maar het EEP volgt deze indeling nog niet.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Papegaai schreef:
24 feb 2024, 09:34
Heeft iemand weet hoe het EEP van de Afrikaanse leeuw juist in elkaar zit?

Bij Aziaten is het duidelijk daar willen ze enkel voortbouwen op de Aziatische ondersoort, hoewel wat genetische diversiteit toevoegen van een eenmalige Afrikaan mij nog geen slecht plan lijkt. Maar bij Afrikanen heb je nog vele subondersoorten, worden deze allen als zuivere bloedlijnen gefokt of toch hybrides tussen de verschillend subondersoorten. Bij sommige subondersoorten zoals Berberleeuwen, Krugerleeuwen, ... zie je wel eens dat er toch geprobeerd wordt om de bloedlijnen zuiver te houden.

Maar neem nu Nestor als voorbeeld, hij is één van de weinige West-Afrikaanse leeuwen in gevangenschap dus super om vers bloed in de lijnen te brengen. Maar dan kweek je toch allemaal hybrides? Ziet het EEP gewoon de Afrikaanse leeuw als één ruime ondersoort dan?
Het Afrikaanse leeuwen EEP is nog vrij nieuw. Als het goed is houden ze zich binnen dit EEP aan de nieuwe taxonomische indeling van de leeuw (Panthera leo), die waarbij er maar twee ondersoorten zijn. Dit zijn:

Noordelijke leeuw (ook wel West- en Centraal Afrikaanse leeuw genoemd) (Panthera leo leo)
Hieronder vallen o.a.:
Aziatische leeuw (Panthera leo persica)
Berberleeuw (Panthera leo leo)
West-Afrikaanse leeuw (Panthera leo senegalensis)

Zuidelijke leeuw (ook wel Oost- en Zuid Afrikaanse leeuw genoemd) (Panthera leo melanochaita)
Hieronder vallen o.a.:
Somalische leeuw (Panthera leo somaliensis)
Angola leeuw (Panthera leo bleyenberghi)
Transvaalse leeuw (Panthera leo krugeri)
Kalahari leeuw (Panthera leo vernayi)

Nestor is een West-Afrikaanse leeuw en Tasa zou een Berberleeuw zijn. Dit betekend dus dat Antwerpen een zuivere groep Noordelijke leeuwen zou moeten hebben. Aziatische leeuwen blijven overigens wel hun eigen EEP houden.

Er wordt binnen het EEP nog volop onderzoek gedaan naar de ondersoorten binnen de populatie. Vanuit daar zal een beslissing genomen worden hoe de Afrikaanse leeuwen populatie beheerd zal gaan worden.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Zoozot »

Papegaai schreef:
24 feb 2024, 09:34
Kan iemand me ook verduidelijken waarom de mannelijke jongen van Nestor zogezegd geen voordelen bieden voor het EEP, maar de leeuwinnen wel? De hybride zit toch in beide geslachten, en zal dus ook bij de vrouwen worden doorgegeven.
Ik weet niet of dit is wat er staat. In de artikelen lees ik dat Nestor genetisch waardevoller wordt geacht dan zijn kinderen, niet dat de vrouwelijke jongen waardevoller zouden zijn dan de mannen. Dat is ook evident: Nestor komt uit een vrij zuivere lijn leeuwen met West-Afrikaanse oorsprong die nog vrijwel niet gemixt is met andere leeuwenpopulaties in Europa, terwijl de jongen genen dragen van hun moeder, die uit een lijn "berberleeuwen" komt die al in grotere mate vertegenwoordigd is in de dierentuinen.

Het is volgens mij dus ook niet gezegd dat Nestors jongen geen voordelen kunnen bieden voor het EEP; het lijkt me dat het voor nu simpelweg prioriteit heeft dat Nestor zijn genen nog wat veder kan verspreiden voor de jongen aan de beurt komen.

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Dbelgian »

Chileense Flamingo's in/aan het rotondegebouw!

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Jarne »

Zoozot schreef:
24 feb 2024, 11:26
Papegaai schreef:
24 feb 2024, 09:34
Kan iemand me ook verduidelijken waarom de mannelijke jongen van Nestor zogezegd geen voordelen bieden voor het EEP, maar de leeuwinnen wel? De hybride zit toch in beide geslachten, en zal dus ook bij de vrouwen worden doorgegeven.
Ik weet niet of dit is wat er staat. In de artikelen lees ik dat Nestor genetisch waardevoller wordt geacht dan zijn kinderen, niet dat de vrouwelijke jongen waardevoller zouden zijn dan de mannen. Dat is ook evident: Nestor komt uit een vrij zuivere lijn leeuwen met West-Afrikaanse oorsprong die nog vrijwel niet gemixt is met andere leeuwenpopulaties in Europa, terwijl de jongen genen dragen van hun moeder, die uit een lijn "berberleeuwen" komt die al in grotere mate vertegenwoordigd is in de dierentuinen.

Het is volgens mij dus ook niet gezegd dat Nestors jongen geen voordelen kunnen bieden voor het EEP; het lijkt me dat het voor nu simpelweg prioriteit heeft dat Nestor zijn genen nog wat veder kan verspreiden voor de jongen aan de beurt komen.
Dit inderdaad, Nestor is waardevoller dan zijn kinderen. Het is overigens zo dat Nestor zijn zonen zelfs nog net een beetje waardevoller zijn dan zijn dochters doordat enkel de zonen het Y-chromosoom van hem meedragen.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2436
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door rick04 »

Dbelgian schreef:
24 feb 2024, 15:46
Chileense Flamingo's in/aan het rotondegebouw!
Op de plek van de Kroeskoppelikanen? Of samen?
You can find me in the zoo :)

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Zoozot »

rick04 schreef:
24 feb 2024, 18:26
Dbelgian schreef:
24 feb 2024, 15:46
Chileense Flamingo's in/aan het rotondegebouw!
Op de plek van de Kroeskoppelikanen? Of samen?
De kroeskoppelikanen waren op die plek sowieso maar tijdelijk bedoeld, tot de flamingo's zouden terugkeren. Nu dat gebeurd is, is het plan normaal gezien dat de pelikanen zullen doorverhuizen naar de oorspronkelijke pelikanenvijver aan de nijlpaarden (daar waar tot vorig jaar de zeehonden inzaten).

Best opvallend dat we plots Chileense flamingo's krijgen in Antwerpen; dat zou dus betekenen dat de Cubaanse flamingo's definitief in Planckendael blijven?

Gebruikersavatar
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 797
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:35
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Rafiaan »

Wat nieuwtjes van eergisteren:
- Bij de Chinese krokodilstaarthagedissen en Chinese danio's zit nu ook een soort steenkruiper. Ik telde er zeven, maar het kunnen er nog meer zijn. Ze doen me denken aan het geslacht Sewellia. Bij de alligators zijn dan weer Mozambiquecichliden geplaatst.
- In de nursery zitten nu (o.a.) kleine Koreaanse vuurbuikpadden en achterin ook een oorkikker.
- Bij de oranjeoogkrokodilskink heeft de vaste tomaatkikker de Aziatische hoornkikker vervangen. Daardoor heeft die flink moeten inboeten qua ruimte, maar is die wel veel beter te bekijken. In het terrarium van de valse tomaatkikker zit nu de Jamaicaboa (volgens Zootierliste hebben ze in 2022 een vrouwtje uit Londen gehaald, maar zat die achter de schermen). De gekko is er ook verdwenen.
- Nieuw voor de schermen is een wipneusslang die een terrarium deelt met de ernstig bedreigde Peruviaanse wandelende takken.

Gisterenvoormiddag werden er wat bordjes vervangen bij het Vogelpaleis. Opvallend is dat er bij de Europavolière een bordje voor de vorkstaartscharrelaar is bijgekomen.

Verder is leeuw Nestor gisteren op transport gegaan.

Papegaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 18 jun 2018, 14:04

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Papegaai »

Dbelgian schreef:
24 feb 2024, 15:46
Chileense Flamingo's in/aan het rotondegebouw!
Het gaat om slechts een aantal dieren van de Plackendaelse groep. Voorlopig blijven de Cubaanse flamingo's en een het overige deel van de Chileense kolonie in Planckendael. Hopelijk komen daar geen hybrides van, of kan er een oplossing voor gevonden worden.

Gebruikersavatar
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 797
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:35
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Rafiaan »

- Bij de Bartletts dolksteekduiven (tegenover het brilberenverblijf) is een jong uitgevlogen.
- Bij de alligators zit naast de tilapia's ook een Afrikaanse soort cichlide.
- In de nursery geen San Francisco kousenbandslang of pannenkoekschildpad meer, zoals heel lang wel het geval was; wel jongen van de blauwe stekelleguaan, sporenschildpad, regenboogboa en Ambonese doosschildpad (twee). Achterin ook o.a. Guatemala stekelleguaan. Die soort zit nu ook bij de reuzenpadhagedissen en niet meer bij de Montagua zwarte leguaan.
- Afrikaanse bloemkever is ook nieuw voor de schermen.
- In de Wintertuin (die van de Griekse Tempel) staat naast de Goulds amadine en de Japanse brilvogel ook de ultramarijnbisschop aangegeven (zit ook aan het Vogelpaleis).

Plaats reactie