Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 455
Lid geworden op: 16 aug 2014, 18:28
Favoriete dierentuin: Avifauna

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Elwing »

Ja! Ik ben benieuwd wat er verder nog tevoorschijn gaat komen.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6565
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Apenarend »

Elwing schreef:
15 apr 2024, 14:18
Nu de roofvogelverblijven worden afgebroken komt er een muur met een rij dichtgemetselde bogen aan de oostkant van het station in zicht die waarschijnlijk in meer dan een halve eeuw het daglicht niet heeft gezien. Vraag voor de historici: hoe oud zijn deze bogen? Zijn ze ouder dan het huidige station? Ze zijn stilistisch heel anders (en veel eenvoudiger uitgevoerd) dan de corresponderende bogen aan de Pelikaanstraat.

Afbeelding

Afbeelding

En verderop wordt er vrolijk en vakkundig verdergebeukt. Inmiddels gaat het gebouw met de achter-de-schermen bassins van de zeeleeuwen tegen de vlakte. Het stationsgebouw wordt beschermd met een rubber scherm.

Afbeelding
Dat moet bijna uit 1905 stammen, toen opende het nieuwe stationsgebouw. In 1836 werd het stuk Mechelen-Antwerpen van spoorlijn 25 geopend maar het eindstation in Antwerpen was toen een houten gebouw en de spoorlijn liep toen nog grotendeels buiten de stad. Die verhoogde bedding, die loopt van Berchem tot Antwerpen en wordt ter plekke 'de centers' genoemd, werd aangelegd rond 1900, toen ook het nieuwe station in aanbouw was. Het bestaat uit bruggen, bogen, verfraaid met torentjes, kantelen, enz. het huidige niveau +1 was toen het normale niveau.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 455
Lid geworden op: 16 aug 2014, 18:28
Favoriete dierentuin: Avifauna

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Elwing »

Ik weet er ook niet veel van, maar als dit (https://www.lijn-12.be/antwerpen-centraal.php) klopt stond de overkapping van de perrons er al voor het stationsgebouw werd gebouwd; en het oude gebouw werd afgebroken in 1899.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6565
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Apenarend »

Interessant, thx. Indien ik die tekst goed interpreteer kwam die verhoogde bedding reeds tussen 1895 en 1899 tot stand.

Ik wist ook niet dat die overkapping er eerst stond en dat pas toen dat klaar was, het oude station werd afgebroken.

Mooi is ook die tweede foto, van Antwerpen-Oost: daarachter moet de zoo liggen maar van het monumentale pand aan het Astridplein en de toegangspoort is nog geen sprake.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 455
Lid geworden op: 16 aug 2014, 18:28
Favoriete dierentuin: Avifauna

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Elwing »

Ja heel leuk en fascinerend, wanneer zo iets na zo veel tijd boven water komt. En het idee dat de Zoo er al een halve eeuw en meer was voor het station werd gebouwd is iets dat mijn verstand een schop geeft. Want het is zo'n belangrijk, fantastisch gebouw. Het is iconisch! Maar het werd pas opgeleverd in 1905. Er zit hier een heel goed verhaal, ik hoop dat iemand ons hier meer over kan vertellen!

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2489
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door zoofan »

Tweeling bij de dwergzijdeaapjes. (Gazet van Antwerpen)

Gebruikersavatar
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 797
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:35
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Rafiaan »

De pelikanen zijn ingetrokken in het verblijf naast dat van de nijlpaarden.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Zoozot »

Op het ledenplatform "MijnZOO" is gemeld dat de uilenkopmeerkatten verhuisd zijn naar het mensapengebouw voor het al langer geplande samenleven met de gorilla's. Men verduidelijkt dat de introductie van de twee soorten stapsgewijs zal verlopen en opgevolgd zal worden onder constante monitoring van de verzorgers en gedragswetenschappers van het CRC.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7659
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

Onbegrijpelijk!!!
Doe ze dan weg als je er perse vanaf wil. Europa is de enige back up van die soort, daar experimenteer je niet mee.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2489
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door zoofan »

Hoe zeer ik het ook betreur want ik vind het een prachtige soort, de genetische basis van de dieren die nu nog leven is heel erg klein. Ik vermoed dat de soort op uitfaseren staat.

En wie weet lukt het wel nu er voldoende klimstructuren voorzien zijn. De gorilla's komen nu toch ook meestal enkel buiten om te eten en gaan dan terug binnen liggen.

Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Laafsekikker »

Tweeling geboren in ZOO Antwerpen bij de allerkleinste aapjes ter wereld
Fijn nieuws uit ZOO Antwerpen: het koppel dwergzijdeaapjes heeft een tweeling op de wereld gezet. Dat is heel bijzonder, want deze diersoort is de allerkleinste aapjessoort ter wereld. “Ze zijn nog enorm klein maar je ziet hen vrij duidelijk op de rug van hun ouders. Ze verkeren in goede gezondheid”, vertelt verzorger Pearl. De habitat van deze kwetsbaar bedreigde diersoort staat onder druk door boskap.

De bevalling verliep vlot en moeder Una schonk het leven aan drie jongen waarvan één het helaas niet heeft gehaald. De twee andere kleintjes stellen het goed. Ook vader Vigo ontfermt zich over de jongen, die zich met plezier ook aan hem vastklampen. De verzorgers houden hen goed in de gaten en vooral het staartje wordt met zorg geïnspecteerd. “Wanneer de staart van een dwergzijdeaapje gekruld is, is dit een goed teken”, legt verzorger Pearl uit. “Wanneer die slap hangt, kan dit wijzen op het feit dat het jong nog geen melk bij de moeder dronk.” Gelukkig hebben beide jongen voorlopig een mooi gekrulde mini-staart.

Naast de staart geeft ook de kleur van de vacht iets prijs over de gezondheid van de jonge dieren. Die lijkt heel erg op de schors van een boom en zorgt voor de nodige camouflage. Hoe beter hun camouflagepak, hoe veiliger de kleine aapjes zijn voor roofdieren die net als zij in de Zuid-Amerikaanse regenwouden leven.

De kleinsten van de kleinsten
Met een gemiddelde lengte van twintig centimeter – staart inclusief! – en een gewicht van zo’n 140 gram is een dwergzijdeaapje de allerkleinste apensoort ter wereld. Hun jongen zijn nóg lichter natuurlijk: zij hebben een geboortegewicht tussen de 10 en 15 gram.

Of het jongens of meisjes zijn, is nog niet geweten. Verzorger Pearl verduidelijkt: “Aangezien de jongen nog voor enkele maanden afwisselend aan hun ouders hangen, kunnen we het geslacht nog niet vaststellen.” Binnen enkele maanden laten ze de ouders los en zetten de allerkleinsten de eerste grote stappen richting zelfstandigheid.

Jong geweld versus krasse knar
“Het jonge geweld zorgt voor nieuw leven in de dierentuin, maar ook soortgenoot Francky heeft een record op zijn naam staan. Hij is de buurman van het jonge gezin”, vertelt ZOO Antwerpen. “De krasse knar is met zijn gezegende leeftijd van 19 jaar het oudste dwergzijdeaapje ter wereld.”


Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2489
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door zoofan »

De wrattenzwijnen lopen redelijk ontspannen tussen de giraffen die er zich ook niet aan storen.

De Australische volière in het vogelgebouw is volledig leeggehaald.

Voor de volière van de omei timalia is een rieten mat gezet, waarschijnlijk om ze niet te veel last te geven van de werken tegenover hen.

Er staat een transportkist bij de okapi's.

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 455
Lid geworden op: 16 aug 2014, 18:28
Favoriete dierentuin: Avifauna

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Elwing »

Inmiddels wordt ook de ruimte van de zeeleeuwenshow afgebroken. Ik dacht eigenlijk dat dat deel zou blijven?
Afbeelding

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7659
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

Ik dacht dat dat hele gebouw geklasseerd was. Hebben ze ons blijkbaar 20 jaar wijs gemaakt om geen investeringen te moeten doen.
Er blijft nauwelijks iets van staan.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 455
Lid geworden op: 16 aug 2014, 18:28
Favoriete dierentuin: Avifauna

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Elwing »

Er zijn volgens mij wel wat decoratieve objecten verwijderd voor de sloop. Zoals de glas-in-beton ramen boven de in- en uitgangen van het nocturama. Die zie ik terug op de tekeningen voor het nieuwe complex. Het is vreemd, omdat voor zo ver ik kan zien, de vorm van het oude complex grotendeels terugkomt in het nieuwe gebouw. Op zo'n verregaande manier dat ik er van uit ging dat een groot deel van het oude gebouw hergebruikt gaat worden. Maar het lijkt er nu echt op dat het tot de bodem afgebroken wordt. Misschien hergebruiken ze alleen de fundering? We zullen zien :s

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6565
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Apenarend »

Ik heb die uitgebreide plannen die een paar jaar geleden toegankelijk waren via het e-loket helaas niet bewaard, om goed te kunnen zien wat er nu veranderd is tegenover toen. Ik herinner mij alvast nog dat het gebouw niet mocht verhoogd worden, maar dat men wel kelderverdiepen zou bouwen, en dan moet je bijna onvermijdelijk eerst volledig afbreken.

Op zich is het vrij normaal dat er in overleg met de monumentenadministratie plots andere mogelijkheden zijn.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Zoozot »

Elwing schreef:
24 apr 2024, 18:00
Inmiddels wordt ook de ruimte van de zeeleeuwenshow afgebroken. Ik dacht eigenlijk dat dat deel zou blijven?
Limburg vooruit schreef:
24 apr 2024, 19:06
Ik dacht dat dat hele gebouw geklasseerd was. Hebben ze ons blijkbaar 20 jaar wijs gemaakt om geen investeringen te moeten doen.
Er blijft nauwelijks iets van staan.
Het Jubileumcomplex is geklasseerd in die zin dat het deel uitmaakt van Zoo, die in 1983 als één geheel tot beschermd monument is verklaard. In de praktijk moet de Zoo daardoor bij elk bouwproject afwegen met de monumentencommissie wat men wel en niet mag doen. In het geval van het Jubileumcomplex is het verdict kennelijk geweest dat het mag worden afgebroken op voorwaarde dat het visueel min of meer identiek weer wordt heropgebouwd, met behoud van een paar originele elementen en de oude bomen rondom. Naar verluidt verkeerde het oude gebouw in heel slechte staat.

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 455
Lid geworden op: 16 aug 2014, 18:28
Favoriete dierentuin: Avifauna

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Elwing »

Interessant. 50+ jaar zout water kan niet goed zijn geweest voor al dat beton. Wel weg er mee, een mooi gebouw is het nooit geweest...Maar het was wel een uniek gebouw met een paar aardige elementen. Die komen waarschijnlijk terug, en ook worden de stenen leeuwen die onderdeel waren van het leeuwenpaleis uit 1876 dat in 1966 is afgebroken opnieuw geïntegreerd in het nieuwe gebouw.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7659
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

Het complex is nooit moeders mooiste geweest, toch heb ik het altijd iets dat nooit mocht verdwijnen gevonden.
Maar het zoute water gaat inderdaad betonrot veroorzaakt hebben.
Dat er iets moois in de plaats komt daar twijfel ik niet aan. Alleen spijtig voor de indeling.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2489
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door zoofan »

Pas nu het afgebroken wordt, merk ik hoe ingenieus die verschillende delen (nacht verblijven roofdieren, nachtdieren deel, ...,) rond en boven elkaar zaten.

Plaats reactie