Nieuwstopic Pakawi Park

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Limburg vooruit »

Zoozot schreef:
06 okt 2023, 10:19
ZooMan schreef:
05 okt 2023, 20:52

- Tussen de chalet (voormalige directeurswoning) en de Roofvogelarena wordt gewerkt aan ‘Tara’s Kingdom’, dat normaal gezien volgend jaar zou openen. Hieronder een foto dat ik vanaf het Savannegebouw heb kunnen nemen;
Afbeelding
Het hekwerk doet alvast een groot roofdier vermoeden. Wat zijn jullie vermoedens en gedachtes hierover?
Was dat niet dat ding waarover het woord "tijgerdemo" was gevallen?
Klopt, en indien het dat is hou ik hier echt mijn hart vast. De eigenaar is 50 jaar te laat geboren of helemaal het noorden kwijt. Ik denk dat Weyts al lang spijt heeft dat hij de familie verheyden heeft buiten gepest. Of de nieuwe eigenaar is een persoonlijke vriend van deze Minister?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 293
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door ZooMan »

Zoozot schreef:
06 okt 2023, 10:19
Was dat niet dat ding waarover het woord "tijgerdemo" was gevallen?
Zo had ik er nog niet over nagedacht. Ernaast is inderdaad een "demo in opbouw" aangegeven op de plattegrond. Maar hoe gaat men dan daar een tijgerdemo doen? Men kan toch moeilijk de tijgers elke keer verplaatsen, of zouden er nog extra tijgers bij komen?

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Zoozot »

ZooMan schreef:
06 okt 2023, 20:40
Zo had ik er nog niet over nagedacht. Ernaast is inderdaad een "demo in opbouw" aangegeven op de plattegrond. Maar hoe gaat men dan daar een tijgerdemo doen? Men kan toch moeilijk de tijgers elke keer verplaatsen, of zouden er nog extra tijgers bij komen?
Het laatste lijkt me evident.

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2489
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door zoofan »

Op hun Instagram staat dat er een witwanggibbon geboren is. Maar op de foto's lijkt het een withandgibbon. Ook de namen van de dieren die er bij staan, zijn namen die eerder gebruikt werden bij nieuws over withandgibbons.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Apenarend »

zoofan schreef:
17 okt 2023, 19:40
Op hun Instagram staat dat er een witwanggibbon geboren is. Maar op de foto's lijkt het een withandgibbon. Ook de namen van de dieren die er bij staan, zijn namen die eerder gebruikt werden bij nieuws over withandgibbons.
Ze hebben volgens ZTL ook alleen maar withandgibbons.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Limburg vooruit »

zoofan schreef:
17 okt 2023, 19:40
Op hun Instagram staat dat er een witwanggibbon geboren is. Maar op de foto's lijkt het een withandgibbon. Ook de namen van de dieren die er bij staan, zijn namen die eerder gebruikt werden bij nieuws over withandgibbons.
Ze hebben al jaren geen witwanggibbon meer, deze is al enkele jaren dood en ze hebben van deze soort nooit een koppel gehad. De wintwanggibbon (naam ontglipt me) heeft de laatste jaren samen met een geelwanggibbon op het eiland gezeten waar nu de neusberen leven.

De winhandgibbons zitten aan de grote voliere en hebben al vaker jongen gehad.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Limburg vooruit »

Kan iemand mij zeggen welke soort zebra ze in Olmen hebben, volgens zootierliste zijn het damara steppezebra's. Maar volgens mij zijn de 2 Antwerpse dames beide overleden/weg en vervangen door nieuwe dieren.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
25 okt 2023, 12:32
Kan iemand mij zeggen welke soort zebra ze in Olmen hebben, volgens zootierliste zijn het damara steppezebra's. Maar volgens mij zijn de 2 Antwerpse dames beide overleden/weg en vervangen door nieuwe dieren.
De huidige zebra's zijn inderdaad niet meer de ex-damarazebra's uit Antwerpen. Maar de zebra's die er nu zitten, lijken qua uiterlijk nog steeds damarazebra's te kunnen zijn (o.a. bruine schaduwstrepen, dunnere strepen naar de poten toe), al zouden het ook chapmans of hybrides kunnen zijn. Hun herkomst is me in ieder geval niet bekend.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Limburg vooruit »

Zoozot schreef:
25 okt 2023, 12:51
Limburg vooruit schreef:
25 okt 2023, 12:32
Kan iemand mij zeggen welke soort zebra ze in Olmen hebben, volgens zootierliste zijn het damara steppezebra's. Maar volgens mij zijn de 2 Antwerpse dames beide overleden/weg en vervangen door nieuwe dieren.
De huidige zebra's zijn inderdaad niet meer de ex-damarazebra's uit Antwerpen. Maar de zebra's die er nu zitten, lijken qua uiterlijk nog steeds damarazebra's te kunnen zijn (o.a. bruine schaduwstrepen, dunnere strepen naar de poten toe), al zouden het ook chapmans of hybrides kunnen zijn. Hun herkomst is me in ieder geval niet bekend.
Oké, bedankt. Qua uiterlijk ga ik ook voor Damara's. Maar misschien wist iemand hier de herkomst.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14927
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Gorilla Gust »

Op zaterdag 09 en zondag 10 december nodigt Pakawi Park je uit voor een onvergetelijk LEGO-spektakel! Dit najaar kun je genieten van een beestachtig leuk familie-evenement waarbij je voor slechts €15,- toegang krijgt tot het dierenpark én de magische LEGO-beurs.

De tweede editie... weliswaar vijf euro duurder dan vorig jaar. Toen hadden ze best een grote opkomst, welke ten gunste van het nieuwe chimpansee-project ging. Nu is er geen specifiek doel/ inzameling meer aan gekoppeld.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14927
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Gorilla Gust »

De nieuwe dienstregeling van De Lijn heeft zo ook zijn negatieve gevolgen voor het Pakawi Park in Olmen (Balen). De bus die het traject verzorgt van het Limburgse Beringen naar Mol zal tijdens vakanties en weekends niet meer stoppen aan de zoo. “Bizar en eigenlijk te gek voor woorden”, zo stelt Tommy Pasteels, directeur van het Pakawi Park. “Juist op de momenten dat mensen plannen maken om naar de zoo te gaan, worden die haltes geschrapt. Als er minder mensen zouden komen, niet.”

https://m.gva.be/cnt/dmf20231117_943766 ... H0Z2BSh-f4
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
nathalie
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 okt 2023, 11:25
Favoriete dierentuin: Chester, Hamerton

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door nathalie »

Hoe kon het ook anders? Bij De Lijn zijn ze al jaren niet meer van de slimste ... jeetje.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Limburg vooruit »

Limburg vooruit schreef:
17 okt 2023, 19:44
zoofan schreef:
17 okt 2023, 19:40
Op hun Instagram staat dat er een witwanggibbon geboren is. Maar op de foto's lijkt het een withandgibbon. Ook de namen van de dieren die er bij staan, zijn namen die eerder gebruikt werden bij nieuws over withandgibbons.
Ze hebben al jaren geen witwanggibbon meer, deze is al enkele jaren dood en ze hebben van deze soort nooit een koppel gehad. De wintwanggibbon (naam ontglipt me) heeft de laatste jaren samen met een geelwanggibbon op het eiland gezeten waar nu de neusberen leven.

De winhandgibbons zitten aan de grote voliere en hebben al vaker jongen gehad.
Op hun eigen site blijven ze over witwanggibbons spreken. Onbegrijpelijk, maar voor mij wel het bewijs dat de dieren voor de huidige eigenaar bijzaak zijn.
Waarom koop je dan zoiets.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Leen
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 aug 2020, 09:43
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Leen »

Het verblijf is aangekondigd aan de buitenkant van het park aan allen die passeren langs parking 1.
[ nieuw verblijf naast de lodge ]

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pakawi Park

Bericht door Limburg vooruit »

De 12 jaar oude hyenaman is naar bouillon verhuisd, uit Obterre kwam er een 1,5 jaar oude man. Deze zal in eerste instantie aan het 13 jarig vrouwtje gekoppeld worden, maar als deze overlijd komt er een jonge vrouw naar Olmen.

Geen idee of dit vrouwtje ooit jongen heeft gehad.

Bron: site pakawi.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Papegaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 18 jun 2018, 14:04

Re: Nieuwstopic Pakawi Park

Bericht door Papegaai »

Dit lijkt mij ook die 'tijgerdemo', uit 'geruchten uit de wandelgangen' wordt er achter de schermen een tijger gehouden. Deze wordt op circus-achtige wijze door de directeur en zijn vrouw gehouden en getraind, 's avonds wordt er met hem/haar door het park gewandeld, vermelde mijn bron... Helaas wordt dit dus naar alle waarschijnlijkheid een erg hoog circus-gehalte en weinig educatiefs en moeten we geen trainingsmoment als in Bellewaerde bij de Amoerluipaarden verwachten. Erg jammer natuurlijk, dat deze verwachtingen in vervulling gaan en dit park meer en meer een kermis/circus wordt...

Deze bron wist me ook 'goed nieuws' te vertellen. Blijkbaar zou Libéma interesse getoond hebben dit park over te nemen, helaas de prijs was te duur. Wellicht wacht de groep nu tot het park kopje onder gaat, om het dan goedkoper over te kopen. Ik kan het alleen maar toejuichen dat Libéma dit park zou opkopen en er zo een pareltje kan uitgroeien in Olmen, want dat kan wel mits voldoende geld. Moest dit gebeuren zal de KMDA waarschijnlijk ook een gezonde concurrentie aanvoelen om zaken als het jubileumcomplex eindelijk te presenteren.

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 547
Lid geworden op: 16 jun 2020, 22:30
Favoriete dierentuin: CNME

Re: Nieuwstopic Pakawi Park

Bericht door meubilaie2 »

Haha als dat waar is dan is dat bijzonder leip.

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pakawi Park

Bericht door daniel1109 »

Het zou mooi zijn als Libéma het over zou nemen. De potentie zit er wel in het park. Ze hebben echt wel leuke diersoorten. Alleen zal de focus meer op de dieren moeten komen te liggen en niet op de kermisachtige dingen eromheen

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pakawi Park

Bericht door Limburg vooruit »

Een overname zou geweldig zijn, eerder door wie. Maar op libema zit ik nu niet echt te wachten.
Maar alles beter dan die huidige pipo.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14927
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pakawi Park

Bericht door Gorilla Gust »

Het is geen echt geheim dat Libema hier interesse in had, dat klopt. Mogelijk nu ook nog. Maar er is toen bij de doorstart van de Olmense Zoo voor een ander parcours gekozen, eentje met minder grote veranderingen (helaas).

Al had men toen wellicht ook niet gedacht dat de familie ondertussen volledig uit de dierentuin werd gezet.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie