Nieuwstopic Pakawi Park

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7636
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Limburg vooruit »

Er zijn volgens een artikel op hun site 2.1 jachtluipaarden aanwezig, het vrouwtje zit nog achter de schermen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14917
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Gorilla Gust »

Vanmiddag was er alvast minimaal één dier in het rechterdeel zichtbaar. De binnenstal en het linkerdeel waren nog niet voltooid.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Zoozot »

Volgens een bijdrage op Zootierliste is luipaard Kobe onlangs overleden. Voor zover bekend was hij de laatste raszuivere Centraal-Afrikaanse luipaard (Panthera pardus shortridgei) van Europa.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7636
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Limburg vooruit »

Volgens zootierliste zijn de degus uit collectie. Best spijtig, is altijd een diertje dat leven in de brouwerij bracht, al wil ik ze niet als huisdier.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
20 jun 2023, 12:46
Volgens zootierliste zijn de degus uit collectie. Best spijtig, is altijd een diertje dat leven in de brouwerij bracht, al wil ik ze niet als huisdier.
Waar zaten die degoes dan de laatste jaren? In mijn herinnering zaten ze vroeger in de kinderboerderij, maar die is al een paar jaar gesloopt.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7636
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Limburg vooruit »

Zoozot schreef:
20 jun 2023, 12:50
Limburg vooruit schreef:
20 jun 2023, 12:46
Volgens zootierliste zijn de degus uit collectie. Best spijtig, is altijd een diertje dat leven in de brouwerij bracht, al wil ik ze niet als huisdier.
Waar zaten die degoes dan de laatste jaren? In mijn herinnering zaten ze vroeger in de kinderboerderij, maar die is al een paar jaar gesloopt.
Ik zag ze laatst naast de witbuikegel zitten. De chinchilla (ook weg) is verdwenen net voor de afbraak van de kinderboerderij. Maar ik kom nog maar sporadisch in de zoo, dus de degoes kunnen best al een hele poos weg zijn hoor.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
20 jun 2023, 12:52
Zoozot schreef:
20 jun 2023, 12:50
Limburg vooruit schreef:
20 jun 2023, 12:46
Volgens zootierliste zijn de degus uit collectie. Best spijtig, is altijd een diertje dat leven in de brouwerij bracht, al wil ik ze niet als huisdier.
Waar zaten die degoes dan de laatste jaren? In mijn herinnering zaten ze vroeger in de kinderboerderij, maar die is al een paar jaar gesloopt.
Ik zag ze laatst naast de witbuikegel zitten. De chinchilla (ook weg) is verdwenen net voor de afbraak van de kinderboerderij. Maar ik kom nog maar sporadisch in de zoo, dus de degoes kunnen best al een hele poos weg zijn hoor.
Ik ben er ook al van vorig jaar niet meer geweest hoor, dus het zou best kunnen dat ze nog een tijd in de oude nursery hebben gezeten. Heb er misschien nooit echt op gelet.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7636
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Limburg vooruit »

Geen schande hé, ik denk dat er niemand naar olmen gaat om de degoes te zien.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14917
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Gorilla Gust »

Volgens het staatsblad is er op de laatste algemene vergadering van Pakawi Park besloten, met eenparigheid van de stemmen, om Wim Verheyen Management Bv zijn mandaat als bestuurder te beëindigen.

https://www.staatsbladmonitor.be/bedrij ... 0422438562
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7636
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Limburg vooruit »

Gorilla Gust schreef:
20 jun 2023, 19:56
Volgens het staatsblad is er op de laatste algemene vergadering van Pakawi Park besloten, met eenparigheid van de stemmen, om Wim Verheyen Management Bv zijn mandaat als bestuurder te beëindigen.

https://www.staatsbladmonitor.be/bedrij ... 0422438562
Vreemde zaken daar, eerst een eigenaar die zijn eigen park niet meer in mag, nu de andere minderheidsaandeelhouder die buiten vliegt/opstapt??

Ik begin stilletjes aan bepaalde dingen te twijfelen, geen leuke ideeën trouwens.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

tomplanckendael
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 nov 2022, 17:44
Favoriete dierentuin: planckendael

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door tomplanckendael »

is dit het definitieve afscheid van de familie verheyen dat sinds lange tijd met het park verbonden was

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7636
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Limburg vooruit »

tomplanckendael schreef:
20 jun 2023, 21:43
is dit het definitieve afscheid van de familie verheyen dat sinds lange tijd met het park verbonden was
Ik denk het wel
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 293
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door ZooMan »

Rare beslissing :s , aangezien de andere eigenaar ook wel eens kan afhaken/wegvallen nu er een onderzoek naar hem lopende is (en hij zijn eigen park niet eens meer inmag/inmocht), of heb ik iets over het hoofd gezien en is het onderzoek naar hem al beëindigd?
In ieder geval spijtig dat de Verheyen-familie nu geen inspraak meer heeft in het dierenpark, ze hielden toch wel een beetje 'de ziel' van het park levend.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Zoozot »

Pakawi Park werkt mee aan de bestrijding van invasieve Amerikaanse stierkikkers door gevangen exemplaren als voedsel voor dieren te gebruiken:

Vraatzuchtige Amerikaanse stierkikkers worden voedsel voor dieren in Pakawi Park Olmen

Verschillende dieren in het Pakawi Park in Olmen (Balen) krijgen voortaan Amerikaanse stierkikkers op hun menu. De stierkikker komt hier van nature niet voor en is een bedreiging voor inheemse dieren en planten. Daarom worden er zoveel mogelijk gevangen en gedood. In plaats van ze als afval te verwerken, worden ze voortaan dierenvoeding voor de dierentuin.

De Amerikaanse stierkikker wordt in de Kempen al enkele jaren bestreden. Het is een uitheemse soort die een bedreiging vormt voor inheemse dieren en planten, want de kikker is heel vraatzuchtig. "Tussen Lier en Balen hebben we een heel grote populatie zitten", zegt Sarah Descamps van LIFE-project 3n-Stierkikker. Dat project probeert er zoveel mogelijk te vangen met fuiken. "Het probleem was dat we die dieren moesten euthanaseren met chemische stoffen. Daarna moesten ze dan als chemisch afval verwerkt worden door Rendac."

In samenwerking met Pakawi Park worden de kikkers nu op een duurzamere manier verwerkt. Ze worden verdoofd en ingevroren om aan de dieren van het park te voeren. "We doen dat al enkele jaren met de Chinese wolhandkrabben (ook een invasieve soort die bestreden wordt, red.), vooral voor de otters, omdat het belangrijk is dat die schaaldieren in hun dieet hebben", zegt Robby Van der Velden, bioloog in het Pakawi Park. "Daarom dachten we ook aan de stierkikkers. Die worden normaal vernietigd. Dit is dus veel duurzamer en dan moeten er ook geen andere dieren gebruikt worden. De stierkikkers worden eerst verdoofd en dan ingevroren."


Volledig artikel: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/06/22 ... ark-olmen/


Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14917
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Gorilla Gust »

4 jaar Pakawi Park... en een blik op de toekomst met Tara's World en een tijgerdemo tegen juli 2024, alsook renovaties voor de (gekleurde) leeuwen en de start van Monkey Island in het najaar van 2024!

Aldus een video met eigenaar Tommy Pasteels in het park op https://fb.watch/luWWkxyG9u/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7636
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Limburg vooruit »

Gorilla Gust schreef:
30 jun 2023, 21:51
4 jaar Pakawi Park... en een blik op de toekomst met Tara's World en een tijgerdemo tegen juli 2024, alsook renovaties voor de (gekleurde) leeuwen en de start van Monkey Island in het najaar van 2024!

Aldus een video met eigenaar Tommy Pasteels in het park op https://fb.watch/luWWkxyG9u/
Ik heb hier heel gemengde gevoelens bij,en eigenlijk druk ik me dan nog positief uit.

Die nieuwe eigenaar ligt me voor geen meter.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 860
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door JvG »

Limburg vooruit schreef:
30 jun 2023, 23:03
Gorilla Gust schreef:
30 jun 2023, 21:51
4 jaar Pakawi Park... en een blik op de toekomst met Tara's World en een tijgerdemo tegen juli 2024, alsook renovaties voor de (gekleurde) leeuwen en de start van Monkey Island in het najaar van 2024!

Aldus een video met eigenaar Tommy Pasteels in het park op https://fb.watch/luWWkxyG9u/
Ik heb hier heel gemengde gevoelens bij,en eigenlijk druk ik me dan nog positief uit.

Die nieuwe eigenaar ligt me voor geen meter.
Gevoelsmatig gaat deze video vooral over "leuke circus/muziekfestiviteiten" dan de daadwerkelijke dieren waarbij veel ook nog tralies/hekwerk voor te zien waren. Hopelijk heeft het niet teveel gekost want menig filmer zou het beter kunnen qua dierenshots... deze video maakt niet dat ik er weer graag eens heen zou gaan (ik ben er 1 keer geweest in 2009 :s )

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7636
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Limburg vooruit »

Sinds de overname ben ik er nog 1 keer geweest. Het park evolueert positief, traag maar positief.
Maar de kermisattracties, shows en het stoeffen over dieren aaien (in dit filmpjede giraffen) storen mij. Ook hun plannen met de tijgerdemo doen me het ergste vrezen.

Die langharige figuur is geen dierentuineigenaar, die is erger dan charel (vorige eigenaar).
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 138
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door daniel1109 »

Limburg vooruit schreef:
01 jul 2023, 09:46
Sinds de overname ben ik er nog 1 keer geweest. Het park evolueert positief, traag maar positief.
Maar de kermisattracties, shows en het stoeffen over dieren aaien (in dit filmpjede giraffen) storen mij. Ook hun plannen met de tijgerdemo doen me het ergste vrezen.
Ik ben er 2 jaar geleden eens geweest. En hoewel sommige delen er goed uitzagen met zat ruimte voor de dieren, waren er toch wel overwegend veel plekken die ik erg ondermaats vond.

In het filmpje wordt een spelende chimpansee getoond, maar die zitten toch in echt een dramatisch slecht verblijf. De leeuwen vond ik erg armoedig met een gaashekje door het midden, olifanten verblijf is kaal en veel te klein, meerdere katachtigen in te kleine verblijven waarbij stressgedrag zichtbaar was.

En als je dan dit filmpje ziet lijkt het meer een promo voor een kermis/circus (of iets camping achtigs met een animatie team) dan een dierenpark. Het werkt voor mij eerder afkerend dan uitnodigend. De mensen die spreken voelen ook zo nep aan. Alsof ze ingehuurd zijn om alles te zeggen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7636
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Limburg vooruit »

daniel1109 schreef:
01 jul 2023, 18:06
Limburg vooruit schreef:
01 jul 2023, 09:46
Sinds de overname ben ik er nog 1 keer geweest. Het park evolueert positief, traag maar positief.
Maar de kermisattracties, shows en het stoeffen over dieren aaien (in dit filmpjede giraffen) storen mij. Ook hun plannen met de tijgerdemo doen me het ergste vrezen.
Ik ben er 2 jaar geleden eens geweest. En hoewel sommige delen er goed uitzagen met zat ruimte voor de dieren, waren er toch wel overwegend veel plekken die ik erg ondermaats vond.

In het filmpje wordt een spelende chimpansee getoond, maar die zitten toch in echt een dramatisch slecht verblijf. De leeuwen vond ik erg armoedig met een gaashekje door het midden, olifanten verblijf is kaal en veel te klein, meerdere katachtigen in te kleine verblijven waarbij stressgedrag zichtbaar was.

En als je dan dit filmpje ziet lijkt het meer een promo voor een kermis/circus (of iets camping achtigs met een animatie team) dan een dierenpark. Het werkt voor mij eerder afkerend dan uitnodigend. De mensen die spreken voelen ook zo nep aan. Alsof ze ingehuurd zijn om alles te zeggen.
De chimpansees spelen eigenlijk best veel hoor, ondanks het ondermaats verblijf. Een verblijf dat thans nog steeds aan de eisen voldoet.

Olifanten zijn savannebewoners, daar staan ook bijna geen bomen. Het verblijf is voorzien voor 4 dieren terwijl ze altijd gezegd hebben er maximaal 3 te willen. Maar momenteel staat er maar 1 dier na de plotse dood van nummer 2.

Voor de rest ben ik het zeker eens met uw mening.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Plaats reactie