Nieuwstopic Pakawi Park

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Nieuwstopic Pakawi Park

Bericht door Zoozot »

Plaats vanaf 2023 hier in dit topic al het nieuws uit Pakawi Park. Het oudere dierentuinnieuws van deze dierentuin vinden we terug in het Dierentuinnieuws Archief (enkel toegankelijk voor leden). Op naar een jaar vol beestige nieuwtjes en weetjes! :Nick:




Pakawi Park heeft een aantal van de volières op de bovenverdieping van de Tropenhal omgevormd tot een gemengd terrarium voor groene leguanen, kolenbranderschildpadden en penseelaapjes. Een mooie en geslaagde verbetering als je het mij vraagt.

Een klein stukje Zuid-Amerika in de tropenhal.

Onze tropenhal bevat over het algemeen soorten uit allerlei tropische gebieden zoals Afrika, Azië en Amerika. Bovengronds vond je vroeger vooral de vogels en in de verdoken reptielengang de reptielen. Maar nu hebben we die regeltjes wat overboord gegooid.

Enkele volières waarin vroeger vooral één soort vogel per volière te zien was zijn samengenomen en voorzien van isolatie, verlichting en inrichting. Zo wordt het monotone wat doorbroken. Het eerste verblijf of ‘tropenhalterrarium’ is inmiddels al goed in gebruik genomen door de witoorpenseelaapjes, de groene leguanen en de kolenbranders. Ze leven hier door elkaar en allen zijn ze afkomstig uit Zuid-Amerika. We noemen dat een ‘gemengd verblijf’ en het heeft allerlei voordelen. Zo verwarm je slechts één ruimte voor drie diersoorten en omdat de minimumoppervlaktes nodig voor elke soort opgeteld moeten worden, genieten ze allen van een verblijf dat veel groter is dan dat ze er alleen in zouden zitten. Wel moeten wij opletten welke bewoners we aan co-housing laten doen. Als ze totaal andere zaken eten bestaat de kans dat ze een verkeerde voeding nemen, en als ze hetzelfde eten bestaat de kans dat ze ruzie maken. In dit geval zijn de leguanen vooral verzot op groene bladgroenten, de penseelaapjes op kleine stukjes groenten, fruit en insecten. De penseelaapjes eten ook graag ‘gom’ omdat ze in het wild boomsappen eten, de leguanen eten dat dan weer niet. De kolenbranders lusten ook groenten en fruit, maar deze landschildpadden kunnen niet springen of behendig klimmen zoals de andere bewoners. Daarom dat ieder zijn eigen voederschotel heeft die de rest moeilijk kan bereiken.

Bron (met foto's): https://www.facebook.com/pakawipark/pos ... LGPPbQBi6l

Overigens: ik merkte dat er voor dit jaar nog geen apart nieuwstopic voor Pakawi Park is. Ik plaats dit dus voorlopig even hier, maar ik neem aan dat dat topic er in principe wel zou moeten zijn?
Laatst gewijzigd door Gorilla Gust op 22 feb 2023, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Apenarend »

Het blijft er toch maar pover uitzien vind ik.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Boomkangoeroe »

Apenarend schreef:
22 feb 2023, 09:05
Het blijft er toch maar pover uitzien vind ik.
Zelf heb ik pakawipark slechts 1 keer bezocht en daar zal het zo bij blijven denk ik, ik vond het erg dieronvriendelijk en erg vuil in de tuin.
Het heeft dan ook bij mij een erg negatieve beoordeling.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Gorilla Gust »

Zoozot schreef:
21 feb 2023, 22:00

Overigens: ik merkte dat er voor dit jaar nog geen apart nieuwstopic voor Pakawi Park is. Ik plaats dit dus voorlopig even hier, maar ik neem aan dat dat topic er in principe wel zou moeten zijn?
Geheel terecht, en bij deze rechtgezet.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Apenarend schreef:
22 feb 2023, 09:05
Het blijft er toch maar pover uitzien vind ik.
Vergelijkend hoe het er eerder uitzag, wel een vooruitgang. Maar ideaal is nog zeker niet het trefwoord hier. Maar ik ben al blij dat er vooruitgang in zit.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Zoozot »

Gorilla Gust schreef:
22 feb 2023, 20:32
Apenarend schreef:
22 feb 2023, 09:05
Het blijft er toch maar pover uitzien vind ik.
Vergelijkend hoe het er eerder uitzag, wel een vooruitgang. Maar ideaal is nog zeker niet het trefwoord hier. Maar ik ben al blij dat er vooruitgang in zit.
Zo is het inderdaad: naar Pakawi-normen is dit al heel wat en een grote stap in de goede richting. Maar dat wilt niet zeggen dat ze geen lange weg meer te gaan hebben.

Tamandua046
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 jan 2023, 19:25
Favoriete dierentuin: Zoo Köln

Re: Nieuwstopic overige Belgische dierentuinen

Bericht door Tamandua046 »

Apenarend schreef:
22 feb 2023, 09:05
Het blijft er toch maar pover uitzien vind ik.
Helemaal mee eens, met toch wat minimale aanpassingen zou het er al heel wat beter uitzien. De achterkant ziet er gewoon uit als een zeecontainer 🤣

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door ZooMan »

Nu er eindelijk een apart nieuwstopic voor Pakawi Park is zou een update over alles wat er op dit moment gaande is in het park wel op zijn plaats zijn.
- Allereerst de grootste bouwwerf van het park, want op dit moment wordt het grootste cheetaverblijf, tegenover het tijgerverblijf, gerenoveerd. Het vroegere binnenverblijf heeft eraan moeten geloven en de ruwbouw van het nieuwe binnenverblijf staat er inmiddels al. Of er op het gebouw een uitkijkpunt komt zoals bij het vorige gebouwtje zullen we nog moeten afwachten maar ik betwijfel het, al lijkt het me toch wel min of meer noodzakelijk om een goed zicht op het grote verblijf te hebben. Momenteel leven de 2 cheeta's in het aangrenzende en evenals kleinere linkse verblijf. Zoals al opgemerkt in mijn nieuwsoverzicht uit augustus is hun binnenverblijf nu een container.
Hier enkele foto's:
Afbeelding
Afbeelding

- De stokstaartjes die nu in de Tropenhal gehuisvest zijn in afwachting van hun nieuwe verblijf gaan volgens mij binnen de Tropenhal verhuizen. Ze waren eerst gehuisvest in 1 van de volières waar nu het gemengde verblijf voor groene leguanen, witoorpenseelaapjes en de kolenbranderschildpadden gebouwd is, waardoor de stokstaartjes moesten verhuizen. Hoewel er nog 1 of 2 lege verblijven die identiek zijn aan het gemengde verblijf zijn lijkt men toch gekozen te hebben voor de meest rechtse volière in diezelfde rij (de rij het verst verwijderd van de ingang van de hal), aangezien deze volledig ingericht leek te zijn voor een grondbewoner, compleet ingericht met zand en verstopplekken, er hing echter nog geen informatiebordje. In deze volière leefden in het recente verleden ook o.a. witwangdwergooruilen. Dit is echter slechts een vermoeden, en ik kan ook fout zitten, maar het is alleszins opmerkelijk.
- De gordeldieren die voor kort in het 1ste verblijf links zaten bij binnenkomst in de Reptielengrot (oude Reptielengebouw) zijn weer naar de hoop aaneengesloten verblijven verhuisd waar ze tot voor kort vergezeld waren van witoorpenseelaapjes, wat er nu met deze verblijven gaat gebeuren is me onduidelijk. Het verblijf waar ze dus tot voor kort zaten huisvest nu een wurgslang (de soortnaam ben ik vergeten :doh: ).
- Ik merkte ook grote leegstand op in de Reptielengang in de Tropenhal. Ik kan eigenlijk beter opnoemen wat er nog wel was maar de kraaghagedis, de steppevaraan en nog zoveel meer waren verdwenen (ik som er maar 2 op omdat ik niet de mist in wil gaan, en van deze 2 weet ik zeker dat ze er niet meer waren). Dat de groene leguanen niet meer in de gang gehuisvest zijn is logisch omdat ze een nieuw verblijf op de 1ste verdieping van de hal hebben gekregen, maar voor de rest van de dieren is dat toch wat minder duidelijk, al vermoed ik dat hierbij ook deze nieuwe verblijven de boosdoener zouden kunnen zijn. Zo ja lijkt me dat toch wat onlogisch, waarom zou men de reptielen daar huisvesten als men al een nieuwe reptielengang heeft?, die dan nog eens bovendien in dan nog eens in diezelfde hal ligt. In de volières die plaats moesten ruimen voor de nieuwe gemengde verblijven leefden sowieso al vele zoogdieren zoals toepaja's, dus zou het toch logischer zijn om in de nieuwe verblijven hoofdzakelijk zoogdieren te huisvesten :s .
- In het linkse voormalige tijgerverblijf leeft nog steeds een poema, maar in het rechtse verblijf, waar Paka en Awi nog een tijdje gewoond hebben en waar al verschillende diersoorten in afwachting van de start van de bouw van Monkey Island hebben geleefd, was er nu een toch wel gekke en opmerkelijke mix gehuisvest, namelijk geiten en 2 Chinese kraanvogels.
- Ik weet niet of dit al ergens opgemerkt is maar in de volière waar tot recent nog bosuilen en boeboekuilen gehuisvest waren leefden nu 2 kookaburras.
- Opnieuw weet ik niet of dit al eens vermeld is geweest maar er leven nu ook Mongoolse gerbils in de nursery.

Tot zover mijn update over de stand van zaken in het park.

Papegaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 18 jun 2018, 14:04

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Papegaai »

Online las ik ergens dat er een nieuwe cheeta is aangekomen in Pakawi Park. Ik ben de bron vergeten, en kan het niet meer terugvinden. Weet iemand hier meer over?

De komst van een nieuw jachtluipaard lijkt me een mooie komst. Zeker omdat er vroeger een heuse cheeta breeding in het park zat, is er echt wel de kennis wat betreft fokken met jachtluipaarden en het past mooi in het verhaal van het park. Ik denk dat een nestje jonge jachtluipaarden de komst van meer bezoekers kan bevorderen dus ik hoop oprecht dat dit in de toekomst van het park ligt.

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door ZooMan »

Papegaai schreef:
02 mar 2023, 13:13
Online las ik ergens dat er een nieuwe cheeta is aangekomen in Pakawi Park. Ik ben de bron vergeten, en kan het niet meer terugvinden. Weet iemand hier meer over?

De komst van een nieuw jachtluipaard lijkt me een mooie komst. Zeker omdat er vroeger een heuse cheeta breeding in het park zat, is er echt wel de kennis wat betreft fokken met jachtluipaarden en het past mooi in het verhaal van het park. Ik denk dat een nestje jonge jachtluipaarden de komst van meer bezoekers kan bevorderen dus ik hoop oprecht dat dit in de toekomst van het park ligt.
Er waren inderdaad 2 cheeta's in éénzelfde verblijf bij mijn laatste bezoek, dus de 2 zijn al aan elkaar voorgesteld. Als de 2 baasjes een mannetje en vrouwtje zijn zou het inderdaad mooi zijn om opnieuw wat jonge cheeta's te kunnen bewonderen in Pakawi Park, aangezien dat toch wel eventjes geleden is. Misschien dat dit ook meespeelde in de beslissing om het cheetaverblijf te renoveren.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Limburg vooruit »

Ben niet 100% zeker maar ik dacht dat ze nu een koppel hebben, al een hele tijd hoor.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Zoozot »

Neemt Pakawi met zijn jachtluipaarden deel aan een fokprogramma of vallen hun dieren daarbuiten?

Harm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 mei 2021, 16:35
Favoriete dierentuin: Burgers'

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Harm »

Ze hebben 2 mannelijke cheeta's, vader (Jaffa) en zoon (Speed), zie: https://www.pakawipark.be/pk2/dierennie ... eetah-day/

Deze zijn geen onderdeel van het EEP.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Zoozot »

Oké, bedankt voor het antwoord. Dus wellicht voorlopig toch geen kweek met jachtluipaarden in Pakawi. In ieder geval prima dat men het verblijf eens onder handen neemt; het lijkt er al met al een stuk netter en professioneler uit te gaan zien dan hoe het was.

Papegaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 18 jun 2018, 14:04

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Papegaai »

Harm schreef:
02 mar 2023, 22:40
Ze hebben 2 mannelijke cheeta's, vader (Jaffa) en zoon (Speed)

Deze zijn geen onderdeel van het EEP.
Zou het kunnen dat er dan een vrouwtje is toegekomen? Het bericht wat ik las, was een eerder recent bericht (ergens begin deze week).

Papegaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 18 jun 2018, 14:04

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Papegaai »

Of een extra man?

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Zoozot »

In de tropenhal zijn recent twee grijze bananeneters (Crinifer piscator) toegevoegd.

Bron: Zoochat

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Apenarend »

Mooie toevoeging, amper 9 Europese zoos houden deze soort.

4 toerakosoorten nu in Olmen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Gorilla Gust »

De witoorpenseelaapjes in de tropenhal hebben een flinke upgrade gekregen als verblijf. Ze mogen nu een groot gedeelte van de dag los in de hal rondlopen, tot groot jolijt van de bezoekers.

Het is eens wat anders om een aapje voorbij te zien springen dan enkel maar vogels te zien in onze tropenhal. Het is nog een beetje zoeken hoe ze zullen omgaan met de verschillende soorten vogels. Als dit meevalt hebben we dus voortaan een extraatje in de tropenhal. Zuid Amerikaanse klauwaapjes eten namelijk naast gom (boomsap), fruit en insecten ook wel eens graag een hagedis, eitje of jong vogeltje. Maar de vogels zijn ook slim door hun nesten op moeilijke plaatsen te maken of ze verdedigen de nesten fel. Ook zulke interacties kunnen een verrijking zijn voor alle diersoorten. Nesten verdedigen is immers ook natuurlijk gedrag, en zonder ‘natuurlijke’ vijanden willen vogels hun agressie dan wel eens op de verkeerde uitwerken, zoals hun partner. Nu kunnen ze zich focussen op de aapjes en de aapjes hebben hun handen vol met het ontdekken van de tropenhal.

Zie je iemand met een waterspuit op een aapje spuiten? Geen angst, dat zijn onze stewards die een oogje in het zeil houden om te zien dat de aapjes geen mensen lastig vallen, maar ook dat de mensen de aapjes niet lastig vallen door ze te voederen! Ook als de aapjes iets verkeerd doen, zoals aan kabels bijten of vogels lastig vallen, kunnen ze een onverwachte douche krijgen. Zo leren ze wat kan en wat niet kan. We experimenteren deze paasvakantie met deze nieuwe vorm van een gemengd verblijf om daarna te evalueren of het blijvend kan zijn. Kom dus zeker kijken nu het kan!

https://www.pakawipark.be/pk2/dierennie ... -business/

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Gorilla Gust »


Of foto's op https://www.facebook.com/laafsekikkers/ ... %2CO%2CP-R

De witoorpenseelaapjes in de tropenhal hebben een flinke upgrade gekregen als verblijf bij Pakawi Park. Ze mogen tijdens een pilootproject gedurende de Paasvakantie nu een groot gedeelte van de dag los in de hal rondlopen, tot groot jolijt van de bezoekers.

Helaas zagen we tijdens ons bezoek geen toezicht met de gekende waterspuit om de aapjes in het gareel te houden, of om de bezoekers te wijzen op het feit dat het om klauwaapjes gaat. Maar deze zouden wel aanwezig zijn aldus het park. Wij genoten intussen alvast van de aanblik van deze aapjes, en vooral hun nieuwsgierige karakter nu ze voor het eerst de grote tropische serre konden verkennen.

Of de vogels het even leuk vinden? Dat zal de gewenning en het resultaat van de test uitwijzen. Wij zijn alvast benieuwd, en duimen voor een mooi resultaat!

Even verderop was het jachtluipaardenperk al voor één stuk opgeleverd. Inclusief de fraaie auto doorheen de ruit zoals in andere parken. Niet vernieuwend, maar wel knap gedaan. Ook het hekwerk sluit mooi aan op de nieuwe projecten zoals die van de tijgers en de witte leeuwen eerder.
https://www.facebook.com/laafsekikkers/ ... %2CO%2CP-R
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie