Nieuwstopic KMDA

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Nieuwstopic KMDA

Bericht door Gorilla Gust »

Plaats vanaf 2023 hier al het nieuws van de KMDA, de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde Antwerpen. De grootste (en enige) dierentuingroep van België, waaronder Zoo Antwerpen, Planckendael en het voormalige Serpentarium vallen.

Het oudere dierentuinnieuws van deze dierentuin vinden we terug in het Dierentuinnieuws Archief.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic KMDA

Bericht door Zoozot »

De KMDA organiseert een wetenschapswedstrijd voor kinderen:

Hé, jij daar! Ben je 8-14 jaar en heb je een neus voor wetenschap? Dan kan je nu jouw kans wagen! Het wetenschapsplatform van ZOO Antwerpen en ZOO Planckendael speurt vijf maanden lang naar de ZOO Science Jongste Wetenschapper.

Alle jongeren met onderzoekstalent maken kans om eind juni 2023 tot de ‘ZOO Science Jongste Wetenschapper’ te worden gekroond.
Eén dag lang mag de winnaar meedraaien als onderzoeker in ZOO Antwerpen, terwijl ook zijn of haar klas een unieke dag achter de schermen van de dierentuin beleeft!

Benieuwd? Of wil je de kinderen of jongeren in jouw buurt al warm maken? Surf dan snel naar www.zooscience.be/jongstewetenschapper.

Bron: https://www.facebook.com/search/top/?q=zoo%20science

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic KMDA

Bericht door Zoozot »

De KMDA-dierentuinen hebben een nieuwe dierenarts: Jonas Spruyt mag het stokje van Francis Vercammen overnemen.

Zoo Antwerpen en Planckendael stellen nieuwe dierenarts voor, Jonas Spruyt (33) uit Mortsel: “Kinderdroom die uitkomt”
Na het pensioen van Francis Vercammen als dierentuindierenarts, gingen Zoo Antwerpen en Planckendael op zoek naar een nieuwe dierenarts en die vonden ze in Jonas Spruyt (33) uit Mortsel. De ambitieuze en avontuurlijke arts heeft al heel wat pluimen verdiend in het buitenland en ziet de uitdaging om met zevenduizend dieren te werken helemaal zitten. “Ik kom al dertig jaar in de Zoo, dit is een kinderdroom die uitkomt”, reageert hij.

Toen dierenarts Jonas Spruyt hoorde dat de Zoo op zoek was naar een opvolger voor Francis Vercammen, sprong hij een gat in de lucht. “Meer dan dertig jaar geleden bracht ik mijn eerste bezoek aan de Zoo. Op deze bijzondere plek ontstond mijn fascinatie voor wilde dieren. Ik heb dan ook geen seconde getwijfeld om me kandidaat te stellen”, zegt hij. “Dit is echt een kinderdroom.”

Die fascinatie voor wilde dieren gaat ver. Na zijn studies diergeneeskunde aan de Universiteit van Gent trok hij naar het buitenland. “Mijn interesse voor geneeskunde van wilde dieren bracht me naar Zuid-Afrika en Azië. Daar werkte ik met onder andere leeuwen, neushoorns, antilopen en giraffen.”

Volledig artikel: https://www.gva.be/cnt/dmf20230321_92626375


jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Nieuwstopic KMDA

Bericht door jackdw »

mOOi ZOO! ... suc6 :Nick: :cow: :lion: :olifant:

Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3806
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: Nieuwstopic KMDA

Bericht door Laafsekikker »

ZOO Antwerpen en ZOO Planckendael verwelkomen nieuwe dierenarts
Wie wordt de nieuwe dierenarts van ZOO Antwerpen? Het is de vraag die de dierentuin maandenlang bezighield. Na een boeiende zoektocht kwam dierenarts Jonas Spruyt (33) uit Mortsel als sterkste kandidaat uit de bus. De ambitieuze dierenarts heeft al heel wat watertjes doorzwommen en begint met volle overtuiging aan dit nieuwe hoofdstuk in zijn carrière. “Instaan voor de gezondheid van 7000 dieren is een hele verantwoordelijkheid maar ik ben er klaar voor”, zegt Spruyt. “Dit is een kinderdroom die in vervulling gaat.”

Vorig jaar schreef ZOO Antwerpen de meest unieke vacature ter wereld uit. Dierenarts Francis Vercammen naderde na 25 jaar trouwe dienst de pensioengerechtigde leeftijd en ging op zoek naar een waardige opvolger. Toen dierenarts Jonas Spruyt op de vacature botste, sprong hij een gat in de lucht. “Het was een kinderdroom om ooit voor de dierentuin te kunnen werken”, zegt Jonas. “Meer dan dertig jaar geleden bracht ik mijn eerste bezoek aan de ZOO. Op deze bijzondere plek ontstond mijn fascinatie voor wilde dieren. Ik heb dan ook geen seconde getwijfeld om me kandidaat te stellen.”

Veelzijdige carrière
Het stond in de sterren geschreven dat Spruyts professionele leven in het teken van dieren zou staan. Nadat hij zijn studies diergeneeskunde aan de Universiteit van Gent met succes afrondde, lonkte het buitenland. “Mijn bijzondere interesse voor geneeskunde van wilde dieren bracht me naar Zuid-Afrika en Azië”, vertelt de avontuurlijke dierenvriend. Ik werkte er onder andere met leeuwen, neushoorns, antilopen en giraffen en bracht onvergetelijke ervaringen mee naar huis.”

Ook in eigen land bouwde Spruyt een veelzijdige carrière uit. Hij werkte aan de Universiteit van Gent, ging aan de slag in een opvangcentrum voor wilde dieren en was actief als plattelandsdierenarts in de Kempen. “Dieren die loeien, blaten, mekkeren, hinniken en knorren, konden op mijn beste zorgen rekenen”, lacht Jonas. Vijf jaar lang doorkruiste hij België, Nederland en Frankrijk om ontsnapte of moeilijk benaderbare dieren vanop een veilige afstand te verdoven. “Een belangrijke competentie voor wie met gevaarlijke of wilde dieren werkt. Ik volgde heel wat bijscholingen om mijn skills te perfectioneren.” Zijn talent om dieren op een efficiënte manier te verdoven leverde hem zelfs de bijnaam ‘de verdovingsdierenarts’ op.

Lievelingsdier

Als gloednieuwe dierendokter is Jonas verantwoordelijk voor de gezondheid van 7000 dieren. Of daar een favoriet tussen zit? “Elk dier is belangrijk”, lacht de sympathieke dierenarts. “Van het kleinste reptiel tot de grootste olifant, elk dier krijgt de zorg die het verdient”, is zijn pragmatische antwoord. Net als zijn voorganger Francis Vercammen staat Jonas dag en nacht klaar om de dieren te helpen. “Verder moet een hedendaagse dierentuinarts inventief zijn en wetenschappelijk onderbouwde beslissingen nemen”, meent Jonas. Wetenschappelijk onderzoek speelt een belangrijke rol in de moderne dierentuinwerking. Daarom zal Jonas naast de dagelijkse interventies in ZOO Antwerpen en ZOO Planckendael ook meewerken aan wetenschappelijk onderzoek van het Centre for Research and Conservation, het wetenschapscentrum van de ZOO en Planckendael.


Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic KMDA

Bericht door Gorilla Gust »

Wil jij deel uitmaken van een enthousiast team dat de magische dierenwerelden van ZOO Antwerpen en ZOO Planckendael tot leven brengt? Ben jij creatief, gedreven en heb je een passie voor het creëren van unieke belevingen? Dan is de KMDA op zoek naar jou! ZOO Antwerpen, een van de oudste dierentuinen ter wereld, is op zoek naar een getalenteerde tijdelijke collega of freelancer om de bezoekersbeleving in onze parken naar het volgende niveau te brengen. De missie: connecting life by showing life. Als Experience Designer / Imagineer speel jij een cruciale rol in het ontwerpen en realiseren van vernieuwende concepten en attracties die de bezoekers van de parken keer op keer versteld doen staan.

https://kmda.cvw.io/?q=senior_experienc ... tYQAvD_BwE

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic KMDA

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:
19 nov 2023, 15:54

Wil jij deel uitmaken van een enthousiast team dat de magische dierenwerelden van ZOO Antwerpen en ZOO Planckendael tot leven brengt? Ben jij creatief, gedreven en heb je een passie voor het creëren van unieke belevingen? Dan is de KMDA op zoek naar jou! ZOO Antwerpen, een van de oudste dierentuinen ter wereld, is op zoek naar een getalenteerde tijdelijke collega of freelancer om de bezoekersbeleving in onze parken naar het volgende niveau te brengen. De missie: connecting life by showing life. Als Experience Designer / Imagineer speel jij een cruciale rol in het ontwerpen en realiseren van vernieuwende concepten en attracties die de bezoekers van de parken keer op keer versteld doen staan.

https://kmda.cvw.io/?q=senior_experienc ... tYQAvD_BwE

Voor het jubileumcomplex dan maar?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Nieuwstopic KMDA

Bericht door seborga »

In de jaarlijkse perstekst over de bezoekersaantallen lezen we dat de KMDA met maar liefst 250 000 abonnees opnieuw een record brak. In 2014 waren dat er nog 'slechts' 200 000, dus + 20 procent op amper 10 jaar tijd!

Een extra statistiek die ik behoorlijk indrukwekkend vind, is dat ze niet alleen hun eigen record verpulverd hebben maar dat er ook geen enkele dierentuin in Europa beter doet. Best knap toch!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic KMDA

Bericht door Gorilla Gust »

Zijn er veel Europese cijfers qua abonnementhouders in dierentuinen? Ik lijk die niet zo uitvoerig tegen te komen.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 132
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic KMDA

Bericht door daniel1109 »

Hoewel het indrukwekkend is, lijkt het mij ergens toch ook zorgwekkend. Er komen dus eigenlijk maar relatief weinig dagjesmensen naar Planckendael en Antwerpen. Gezien de prijzen moet men dus 4 keer in een jaar gaan om het abbonement er uit te halen. Dat komt dan al neer op 1 miljoen van de 1,78 miljoen bezoekers. Er zijn dus nog geen 800.000 dagjesmensen voor de 2 parken samen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic KMDA

Bericht door Limburg vooruit »

daniel1109 schreef:
11 jan 2024, 21:22
Hoewel het indrukwekkend is, lijkt het mij ergens toch ook zorgwekkend. Er komen dus eigenlijk maar relatief weinig dagjesmensen naar Planckendael en Antwerpen. Gezien de prijzen moet men dus 4 keer in een jaar gaan om het abbonement er uit te halen. Dat komt dan al neer op 1 miljoen van de 1,78 miljoen bezoekers. Er zijn dus nog geen 800.000 dagjesmensen voor de 2 parken samen.
Dat was mijn idee dus ook, maar ik zweeg maar al.
Als je weet dat Antwerpen met een aquarium, reptielenhuis en vogelhuis voorlopig hun aantal soorten kan behouden is in Planckendael op 2 jaar tijd zo'n 20% van de soorten verdwenen. Van 202 naar 166. Maar de inkom is wel enorm.
Planckendael is mooi, maar ze hebben zeer weinig te bieden voor mensen zonder kinderen. Dat is ook de enige reden dat ik er om de 3 jaar eens heen ga, zodat zoonlief zich kan uitleven op de speeltuinen. Maar die begint ouder te worden, dus die vraag gaat sneller stoppen dan ik denk.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwstopic KMDA

Bericht door Jarne »

daniel1109 schreef:
11 jan 2024, 21:22
Hoewel het indrukwekkend is, lijkt het mij ergens toch ook zorgwekkend. Er komen dus eigenlijk maar relatief weinig dagjesmensen naar Planckendael en Antwerpen. Gezien de prijzen moet men dus 4 keer in een jaar gaan om het abbonement er uit te halen. Dat komt dan al neer op 1 miljoen van de 1,78 miljoen bezoekers. Er zijn dus nog geen 800.000 dagjesmensen voor de 2 parken samen.
Is er ooit bevestigd dat er zo wordt geteld? Ik zou eigenlijk verwachten dat men abonnees hoogstens 2 keer telt (1 keer Antwerpen en 1 keer Planckendael). Een gemiddelde van 4 bezoeken per jaar voor abonnees lijkt me ook eerder weinig, ik vermoed dat je toch eerder richting 6 ofzo gaat dan. En gezien de drukte in de parken kan ik me moeilijk voorstellen dat ze maar 300.000 dagmensen hebben over beide parken heen.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic KMDA

Bericht door Zoozot »

Jarne schreef:
11 jan 2024, 22:01
daniel1109 schreef:
11 jan 2024, 21:22
Hoewel het indrukwekkend is, lijkt het mij ergens toch ook zorgwekkend. Er komen dus eigenlijk maar relatief weinig dagjesmensen naar Planckendael en Antwerpen. Gezien de prijzen moet men dus 4 keer in een jaar gaan om het abbonement er uit te halen. Dat komt dan al neer op 1 miljoen van de 1,78 miljoen bezoekers. Er zijn dus nog geen 800.000 dagjesmensen voor de 2 parken samen.
Is er ooit bevestigd dat er zo wordt geteld? Ik zou eigenlijk verwachten dat men abonnees hoogstens 2 keer telt (1 keer Antwerpen en 1 keer Planckendael). Een gemiddelde van 4 bezoeken per jaar voor abonnees lijkt me ook eerder weinig, ik vermoed dat je toch eerder richting 6 ofzo gaat dan. En gezien de drukte in de parken kan ik me moeilijk voorstellen dat ze maar 300.000 dagmensen hebben over beide parken heen.
Dat denk ik ook. Ik heb niet meteen informatie kunnen vinden over de exacte manier van tellen, maar het lijkt mij eerlijk gezegd redelijk logisch (en ook eerlijker) dat bezoekende abonnees maar één keer worden meegeteld in het totaalaantal. Dat geldt waarschijnlijk niet alleen voor de KMDA-cijfers, maar voor bijna alle bezoekersaantallen die in dit topic aan bod komen. Ik kan me nauwelijks voorstellen parken van het formaat van de KMDA-tuinen financieel gezond zouden kunnen blijven als er zo'n laag aantal percentage dagjesmensen over de vloer zouden komen. In mijn eigen ervaring is het wel degelijk zo dat de KMDA-parken een relatief grote kern van vaste bezoekers hebben, maar niet dat die kern zo buitenproportioneel groot is ten opzichte van het aantal dagtoeristen.

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 132
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic KMDA

Bericht door daniel1109 »

Zoozot schreef:
11 jan 2024, 22:59
Jarne schreef:
11 jan 2024, 22:01
daniel1109 schreef:
11 jan 2024, 21:22
Hoewel het indrukwekkend is, lijkt het mij ergens toch ook zorgwekkend. Er komen dus eigenlijk maar relatief weinig dagjesmensen naar Planckendael en Antwerpen. Gezien de prijzen moet men dus 4 keer in een jaar gaan om het abbonement er uit te halen. Dat komt dan al neer op 1 miljoen van de 1,78 miljoen bezoekers. Er zijn dus nog geen 800.000 dagjesmensen voor de 2 parken samen.
Is er ooit bevestigd dat er zo wordt geteld? Ik zou eigenlijk verwachten dat men abonnees hoogstens 2 keer telt (1 keer Antwerpen en 1 keer Planckendael). Een gemiddelde van 4 bezoeken per jaar voor abonnees lijkt me ook eerder weinig, ik vermoed dat je toch eerder richting 6 ofzo gaat dan. En gezien de drukte in de parken kan ik me moeilijk voorstellen dat ze maar 300.000 dagmensen hebben over beide parken heen.
Dat denk ik ook. Ik heb niet meteen informatie kunnen vinden over de exacte manier van tellen, maar het lijkt mij eerlijk gezegd redelijk logisch (en ook eerlijker) dat bezoekende abonnees maar één keer worden meegeteld in het totaalaantal. Dat geldt waarschijnlijk niet alleen voor de KMDA-cijfers, maar voor bijna alle bezoekersaantallen die in dit topic aan bod komen. Ik kan me nauwelijks voorstellen parken van het formaat van de KMDA-tuinen financieel gezond zouden kunnen blijven als er zo'n laag aantal percentage dagjesmensen over de vloer zouden komen. In mijn eigen ervaring is het wel degelijk zo dat de KMDA-parken een relatief grote kern van vaste bezoekers hebben, maar niet dat die kern zo buitenproportioneel groot is ten opzichte van het aantal dagtoeristen.
Hoezo zou dat logisch zijn? Het lijkt mij juist logisch dat de bezoekersaantallen juist alle bezoekers betreft. Of dat nu abbonees of niet zijn.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic KMDA

Bericht door Zoozot »

daniel1109 schreef:
11 jan 2024, 23:40
Hoezo zou dat logisch zijn? Het lijkt mij juist logisch dat de bezoekersaantallen juist alle bezoekers betreft. Of dat nu abbonees of niet zijn.
Het zou logisch zijn omdat je er dan van uit kunt gaan dat het gecommuniceerde aantal effectief een indicatie is van het aantal individuele personen die in de loop van het jaar in het park geweest zijn, en niet eenvoudigweg de bezoekersaantallen van alle dagen bij elkaar opgeteld. Men houdt er dus juist rekening mee dat er in dat laatste geval een vertekend beeld kan ontstaan omdat er abonnementhouders zijn die het park meerdere dagen per jaar bezoeken. In het jaartotaal wordt iedere persoon daarom idealiter maar één keer meegeteld, ongeacht hoeveel keer die dat jaar aan de poort is gepasseerd.

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 132
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic KMDA

Bericht door daniel1109 »

Zoozot schreef:
12 jan 2024, 01:32
daniel1109 schreef:
11 jan 2024, 23:40
Hoezo zou dat logisch zijn? Het lijkt mij juist logisch dat de bezoekersaantallen juist alle bezoekers betreft. Of dat nu abbonees of niet zijn.
Het zou logisch zijn omdat je er dan van uit kunt gaan dat het gecommuniceerde aantal effectief een indicatie is van het aantal individuele personen die in de loop van het jaar in het park geweest zijn, en niet eenvoudigweg de bezoekersaantallen van alle dagen bij elkaar opgeteld. Men houdt er dus juist rekening mee dat er in dat laatste geval een vertekend beeld kan ontstaan omdat er abonnementhouders zijn die het park meerdere dagen per jaar bezoeken. In het jaartotaal wordt iedere persoon daarom idealiter maar één keer meegeteld, ongeacht hoeveel keer die dat jaar aan de poort is gepasseerd.
Naar mijn mening geeft dit nu juist een vertekend beeld. Een bezoeker is een bezoeker. Ongeacht of deze een dagbezoeker is of met een abbonement.

Kijk bijvoorbeeld maar naar de cijfers van Pairi Daiza. In boekjaar 2022-2023 een omzet van 105 miljoen euro. Ruim 2 miljoen bezoekers die dan gemiddeld 38 euro entree betalen. Dat zou dan al neerkomen op 76 miljoen euro aan entree. En dan maar 29 miljoen verdienen op parking, merchandise en eten? Tuurlijk niet. Abbonees zitten waarschijnlijk gewoon in het aantal bezoekers bij elk bezoek meegeteld

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic KMDA

Bericht door Limburg vooruit »

Als ik een park ben tel ik elke bezoeker, abonnement of niet. Hij/zei is namelijk daar geweest.
Hij/zei heeft verteerd, de meeste abonnees gaan iets eten en/of drinken.

Bij de voetbal word iedere persoon geteld, abonnee of tickethouder, je zou anders nogal taferelen zien 😀
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
nathalie
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 53
Lid geworden op: 01 okt 2023, 11:25
Favoriete dierentuin: Chester, Hamerton

Re: Nieuwstopic KMDA

Bericht door nathalie »

seborga schreef:
11 jan 2024, 19:42
In de jaarlijkse perstekst over de bezoekersaantallen lezen we dat de KMDA met maar liefst 250 000 abonnees opnieuw een record brak. In 2014 waren dat er nog 'slechts' 200 000, dus + 20 procent op amper 10 jaar tijd!

Een extra statistiek die ik behoorlijk indrukwekkend vind, is dat ze niet alleen hun eigen record verpulverd hebben maar dat er ook geen enkele dierentuin in Europa beter doet. Best knap toch!
Dit betekend voor beide parken tesamen?

Dan vind ik de uitspraak 'geen enkele dierentuin in Europa beter doet' wel wat vreemd?

lintworm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 91
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic KMDA

Bericht door lintworm »

Bij een andere tuin met heel veel abonnementen, Zoo Basel, bestaat ongeveer de helft van alle entrees uit abonnementshouders. In Artis is dit bijv. een ruime kwart en een abonnementshouder bezoekt de tuin daar gemiddeld 4.4x per jaar. Voor de KMDA zou dat dan kunnen betekenen dat als het gelijk is aan Artis 1.1 miljoen bezoekers abonnementhouder zijn en er slechts 770.000 dagjesmensen zijn in beide parken samen. Dat kan natuurlijk, maar zou bijzonder laag zijn en geeft aan dat ze qua dagjesmensen wel echt een probleem hebben. Met Pairi Daiza als concurrentie is dat misschien niet eens heel gek.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic KMDA

Bericht door Gorilla Gust »

Zoozot schreef:
11 jan 2024, 22:59
Jarne schreef:
11 jan 2024, 22:01
daniel1109 schreef:
11 jan 2024, 21:22
Hoewel het indrukwekkend is, lijkt het mij ergens toch ook zorgwekkend. Er komen dus eigenlijk maar relatief weinig dagjesmensen naar Planckendael en Antwerpen. Gezien de prijzen moet men dus 4 keer in een jaar gaan om het abbonement er uit te halen. Dat komt dan al neer op 1 miljoen van de 1,78 miljoen bezoekers. Er zijn dus nog geen 800.000 dagjesmensen voor de 2 parken samen.
Is er ooit bevestigd dat er zo wordt geteld? Ik zou eigenlijk verwachten dat men abonnees hoogstens 2 keer telt (1 keer Antwerpen en 1 keer Planckendael). Een gemiddelde van 4 bezoeken per jaar voor abonnees lijkt me ook eerder weinig, ik vermoed dat je toch eerder richting 6 ofzo gaat dan. En gezien de drukte in de parken kan ik me moeilijk voorstellen dat ze maar 300.000 dagmensen hebben over beide parken heen.
Dat denk ik ook. Ik heb niet meteen informatie kunnen vinden over de exacte manier van tellen, maar het lijkt mij eerlijk gezegd redelijk logisch (en ook eerlijker) dat bezoekende abonnees maar één keer worden meegeteld in het totaalaantal. Dat geldt waarschijnlijk niet alleen voor de KMDA-cijfers, maar voor bijna alle bezoekersaantallen die in dit topic aan bod komen. Ik kan me nauwelijks voorstellen parken van het formaat van de KMDA-tuinen financieel gezond zouden kunnen blijven als er zo'n laag aantal percentage dagjesmensen over de vloer zouden komen. In mijn eigen ervaring is het wel degelijk zo dat de KMDA-parken een relatief grote kern van vaste bezoekers hebben, maar niet dat die kern zo buitenproportioneel groot is ten opzichte van het aantal dagtoeristen.
Het probleem is dat elk park op zijn eigen manier de abonnementhouders telde vroeger dat zagen we ook bij bijvoorbeeld Burgers' Zoo die plots naar een andere manier van tellen overstapte... en daardoor een sprong maakte in de statistieken. Zover ik de parken kan inschatten gaan de meeste parken de cijfers vooral overschatten indien ze geen exacte cijfers gaan gebruiken. Elke abonnementhouder twee keer tellen lijkt me een methode die ze hoe dan ook niet gaan hanteren. Dat snijd in je cijfers, en zorgt voor een onderschatting, en het is vooral een wijze waarbij je niet kan uitpakken met grote cijfers. ;) Indien men uitgaat van een schatting gaat men inderdaad minimaal vier maal nemen.

Maar aangezien men steeds vaker de abonnement scant, is er niet bepaald een schatting meer nodig toch? Die exacte cijfers lijken me zo duidelijk voorhanden.

Qua abonnementhouders... hoeveel mensen hebben een abonnement zonder korting denken jullie? Leden van de grootste vereniging van bedienden biedt al haar leden en werkgevers immers korting aan op een abonnement, ook mensen die voor de overheid werken hebben die optie. Ik ken niet veel parken die op een dergelijke schaal dit aanbieden als de KMDA.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie