Nieuwstopic Monde Sauvage

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14903
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door Gorilla Gust »

Plaats vanaf 2023 hier in dit topic al het nieuws uit Monde Sauvage. Het oudere dierentuinnieuws van deze dierentuin vinden we terug in het Dierentuinnieuws Archief (enkel toegankelijk voor leden). Op naar een jaar vol beestige nieuwtjes en weetjes! :Nick:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14903
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door Gorilla Gust »

Bij de heropening van het seizoen vandaag werd ook duidelijk dat de sneeuw niet alleen mooie plaatjes wist op te leveren in Monde Sauvage. De zware sneeuwval zorgde voor een poosje terug ook voor problemen in de grote volière aan de speeltuin. Dit wordt op korte termijn weer hersteld. De dieren stellen het in tussentijd goed, en zitten tijdelijk elders.

Verderop in het park zien we ook de aanzet voor een nieuwe volière aan de achterzijde van de tropische serre, alsook een volière voor Oeraluilen naast de Sneeuwuilen in het park zelf. Het voormalige olifantenperk had nu (tijdelijk?) in afwachting van zijn bestemming als (nogmaals) uitbreiding op het neushoorngebied enkele moerasantilopen.

De kleine aapjes (pinche, witoorpenseelaapjes) waren momenteel niet zichtbaar, maar ook de route was licht aangepast (gesloten deuren) in verband met potentieel warmteverlies in de tropische serre. Wellicht zitten deze elders tijdelijk lekker warm. De kleine panda's waren ook niet zichtbaar, net zoals eind vorig jaar. Daar werden toen ook aanpassingswerken aangekondigd, maar voorlopig geen zichtbare veranderingen.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14903
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door Gorilla Gust »

De roofdierenhoek van Safaripark Monde Sauvage kreeg de laatste jaren diverse kleinere updates. Een kleinere collectie, maar met méér ruimte.
Nu ook de tijgers uit de collectie van park ging, kreeg het koppeltje Amoerluipaarden nu beschikking over drie perken. Hierdoor kan er ook volop op de kweek van deze prachtige roofdieren worden ingezet. :kat:

Het verblijf van de Voskoesoes en Borstelstaartkangoeroes een update, zodat deze dieren in de tropische serre beter zichtbaar worden naar het publiek toe. Het gaat immers om (vooral) nachtactieve diersoorten. De ramen van het voormalige horecapunt zijn nu verduisterd, langs een overdekte gang kan het publiek vanaf nu deze bijzondere dieren proberen te vinden.

Verder in de tropische dome van Monde Sauvage verdwenen helaas de witoorpenseelaapjes en pincheaapjes uit de collectie, zij wonen nu in Parc Animalier de Bouillon, in de Ardennen. Hun plekjes worden nu aangepast, klaar voor een nieuwe bewoner. Bij de voormalige stek van de pincheaapjes woont nu reeds een Violette toerako. Bij de witoorpenseelaapjes hun oude stek zoals vertrouwd de Kuiftinamoes.

Aan de rand van de tropische dome zien we ook een nieuwe voliere in aanbouw... Wordt vervolgd! :anders:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Waterbok
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 66
Lid geworden op: 03 mar 2019, 20:05
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door Waterbok »

Gorilla Gust schreef:
02 apr 2023, 17:19
De roofdierenhoek van Safaripark Monde Sauvage kreeg de laatste jaren diverse kleinere updates. Een kleinere collectie, maar met méér ruimte.
Nu ook de tijgers uit de collectie van park ging, kreeg het koppeltje Amoerluipaarden nu beschikking over drie perken. Hierdoor kan er ook volop op de kweek van deze prachtige roofdieren worden ingezet. :kat:
Ik dacht dat de amoerluipaarden niet zuiver waren...dit blijkt dus niet te kloppen neem ik aan?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6479
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door Apenarend »

Waterbok schreef:
02 apr 2023, 18:05
Gorilla Gust schreef:
02 apr 2023, 17:19
De roofdierenhoek van Safaripark Monde Sauvage kreeg de laatste jaren diverse kleinere updates. Een kleinere collectie, maar met méér ruimte.
Nu ook de tijgers uit de collectie van park ging, kreeg het koppeltje Amoerluipaarden nu beschikking over drie perken. Hierdoor kan er ook volop op de kweek van deze prachtige roofdieren worden ingezet. :kat:
Ik dacht dat de amoerluipaarden niet zuiver waren...dit blijkt dus niet te kloppen neem ik aan?
Indien we ZTL kunnen geloven is er 1.1 amoerluipaard en 1.0 onzuiver/onbekend in Monde Sauvage.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2471
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door zoofan »

Vorig najaar zag ik een koppeltje samenzitten dat het erg goed met elkaar kon vinden en waarvan het vrouwtje toen duidelijk krols was.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1548
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door Zoozot »

Waterbok schreef:
02 apr 2023, 18:05
Ik dacht dat de amoerluipaarden niet zuiver waren...dit blijkt dus niet te kloppen neem ik aan?
Dat ging over een eerdere generatie amoerluipaarden in Monde Sauvage meen ik. De huidige exemplaren zullen wel zuiver voor de kweek zijn.
Apenarend schreef:
02 apr 2023, 18:55
Indien we ZTL kunnen geloven is er 1.1 amoerluipaard en 1.0 onzuiver/onbekend in Monde Sauvage.
Die onzuivere 1.0 is een oudere zwarte panter die nog elders in de roofdierenhoek zit.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14903
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door Gorilla Gust »

Zoozot schreef:
02 apr 2023, 22:11
Waterbok schreef:
02 apr 2023, 18:05
Ik dacht dat de amoerluipaarden niet zuiver waren...dit blijkt dus niet te kloppen neem ik aan?
Dat ging over een eerdere generatie amoerluipaarden in Monde Sauvage meen ik. De huidige exemplaren zullen wel zuiver voor de kweek zijn.
Apenarend schreef:
02 apr 2023, 18:55
Indien we ZTL kunnen geloven is er 1.1 amoerluipaard en 1.0 onzuiver/onbekend in Monde Sauvage.
Die onzuivere 1.0 is een oudere zwarte panter die nog elders in de roofdierenhoek zit.
Er zijn trouwens ook twee zwarte panters ondertussen, dat terzijde.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 749
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door Renegade »

Vraag over de zeeleeuwen in Monde Sauvage.

Op een van de infopagina's over de dieren vermelden ze een show, maar ik vind daar niks van terug bij de dagprogramma's.

Nu vraag ik mij af of je de zeeleeuwen ook gewoon zo kunt zien of dat dit afhankelijk is van de shows. Want ze hebben wel Patagonische zeeleeuwen...

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14903
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door Gorilla Gust »

Ja, je kan het showbad buiten de presentatie (showband enkel in het hoogseizoen/ weekend) vrij bezoeken. De dieren zijn dan ook gewoon zichtbaar.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1548
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door Zoozot »

Recent is er een eland geboren in Monde Sauvage

Bron: Facebook Monde Sauvage

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3427
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door MennoPebesma »

Vanuit Parc Animalier de la Barben kwam vrouwelijke rode panda Alaya naar Monde Sauvage. Zij zal een koppel gaan vormen met mannetje Yamzho, die enkele weken geleden in Monde Sauvage aankwam.

Bron: Facebook Monde Sauvage

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14903
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door Gorilla Gust »

Naast de dome werd de nieuwe volière voor de groene ara's opgeleverd. Verder waren er vandaag in het park vooral kleine esthetische (nieuw hek, paaltjes, ... ) op te merken qua vooruitgang. De menukaart in de horeca wisselde ook netjes met het seizoen. Net zoals voorheen met minimale wijzigingen, maar toch leuk om er aan te denken.

Een warme dag vandaag... maar prima vertoeven in de bossen die het park toch rijk is. En op zulke dagen ook heerlijk rustig. De kleine panda's en jonge eland waren reeds voor het publiek zichtbaar trouwens. :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6479
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door Apenarend »

Vandaag naar Monde Sauvage geweest.

Zowel de zwarte luipaarden als de amoerluipaarden zaten bij elkaar, en zeker bij de zwarte ging het er zeer gemoedelijk en amoureus aan toe. Ik vind het een goede verbetering dat de tijgers daar weg zijn: het verblijf was te klein. En hoewel ze hoger hadden gemogen, zijn de 5 perken wel vrij goed geschikt voor luipaarden. Van een van de luipaardkatten heb ik een glimp kunnen opvangen tussen de bamboe.

De chimpansees zaten binnen. Een deel van hun gracht en die van de vari stond 'droog' en men was een ontzaglijke hoeveelheid dood materiaal, modder en bladeren aan het uitscheppen. Ook kregen de chimps een nieuw (?, een derde) uitzichtplatform van 3 etages hoog.

De nieuwe aravolière aan de ingang voldoet, maar spectaculair is ze niet.

Het blijft een park met ups (antilopencollectie, fossa) en downs ('tropische' 'serre', ijsberen) en daartussen veel middelmatigheid. De savanne zou eens een upgrade moeten krijgen, ook de uitzichtpunten langs het wandelpad (een goed idee maar nu is dat een hoop opgevoerde grond, 2 banken en een afsluiting) kunnen een pak mooier. Voor de ijsbeerhouding lijkt er mij voldoende ruimte om nog meer bos toe te voegen.
Het is ook geen enkele toegevoegde waarde wanneer je op de wandelroute spreekt over het 'Noord-Amerikaanse Wo' (de ud waren er 5 jaar geleden ook al afgevallen) en je de bezoeker leidt naar wat potentieel een knaller van een gethematiseerd verblijf kan zijn, met name de omgevallen reuzensequoia, om daar dan de Aziatische binturong te tonen.

Wel aangenaam verrast door het Zuid-Amerikaanse deel, met een mooi manenwolfverblijf en een leuke kuifseriemia-volière. Al kan ik me ook weer ergeren aan de naamgeving van dit nieuwe deel : indien men met 'Zuidamerikaanse hoogvlakte' de altiplano bedoelt, is het wel jammer dat je dan op de gedomesticeerde lama na geen soorten toont die daar wonen. Ik vraag me af wat er mis was met 'Zuidamerikaanse graslanden'?

Doen jullie eigenlijk de safari met de eigen wagen of met de safari'bus'?

Voor het ultieme ergenismomentje was het daarna nog maar enkele stappen: men vraagt in dit park, na het betalen van een toegang van 27 euro en een verplicht parkeerticket (ik denk niet dat er een bushalte tot aan de parkingang reikt) van 6 euro durven ze hier nog 0.30 eurocent voor het toilet vragen. Ik heb dat dus niet betaald en vraag me af wat buitenlandse bezoekers hier eigenlijk moeten van denken.
Laatst gewijzigd door Apenarend op 21 jun 2023, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14903
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door Gorilla Gust »

Wij doen de safari steeds met de eigen wagen... vooral uit comfort. De zitbankjes zijn niet ideaal in het treintje. ;)

Het toilet is hier ook wel een ergernis qua bij betalen. :zotteke:

De parking en haar tarief is eerder standaard, veel tuinen vragen dat in onze gebieden, ook als er vrijwel geen alternatieven in de buurt zijn. Is dat fair? Nee, maar wel marktconform mochten ze noordelijker gelegen hebben. Onder het beleid van de Olmense Zoo vroegen ze er ook geld voor (onder de vlag van Pakawi voorlopig niet) bijvoorbeeld in Olmen. Dat is ook een plek waar bijna geen bussen rijden.
Maar goed, wij nemen steeds een abonnement in Monde Sauvage, voor 59 euro (inc parkeren), welke je er snel uit hebt dankzij de partnervoordelen.

Maar mooi voor de chimpansees, die konden wel een extra klimtoren gebruiken!
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14903
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door Gorilla Gust »

Na 50 jaar wordt het Safaripark Monde Sauvage in 2024 verkocht aan de groupe SODAPHI. Hierbij hoort ook een ambitieus plan om het park te vergroten en het toeristische aanbod te optimaliseren. Uiteraard nog steeds in lijn met de waarden van de vorige eigenaar.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 7899580649
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7599
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door Limburg vooruit »

Gorilla Gust schreef:
12 okt 2023, 12:08
Na 50 jaar wordt het Safaripark Monde Sauvage in 2024 verkocht aan de groupe SODAPHI. Hierbij hoort ook een ambitieus plan om het park te vergroten en het toeristische aanbod te optimaliseren. Uiteraard nog steeds in lijn met de waarden van de vorige eigenaar.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 7899580649
Weer een familiepark minder. Spijtige zaak.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1548
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door Zoozot »

Gorilla Gust schreef:
12 okt 2023, 12:08
Na 50 jaar wordt het Safaripark Monde Sauvage in 2024 verkocht aan de groupe SODAPHI. Hierbij hoort ook een ambitieus plan om het park te vergroten en het toeristische aanbod te optimaliseren. Uiteraard nog steeds in lijn met de waarden van de vorige eigenaar.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 7899580649
Laat ons hopen dat een overname door een wat kapitaalkrachtiger moederbedrijf het park vruchten kan doen afwerpen, want het park zal het financieel niet gehad hebben in de laatste jaren.

In de Franstalige krant L'Echo is gisteren ook een interview verschenen met Alexander Dallemagne, de CEO van SODAPHI, waar alvast een tipje van de sluier wordt opgelicht van zijn plannen met het park:
"La première chose sera de faire la continuité du beau projet familial des fondateurs", dit-il. Dans les deux prochaines années, Le Monde Sauvage va ainsi avoir un continent asiatique, un projet de Joseph Renson qu’il n’a pas pu finaliser. "Les animaux sont déjà là", explique Dallemagne.
(...)
"Ensuite, nous voulons amener notre valeur ajoutée en intégrant notamment une offre de logement", ajoute le patron du groupe Sodaphi. Son idée est que cette offre de logement se focalisera vers la région d’Aywaille et pas uniquement sur le parc. "Ce qui permettrait d’avoir un plus pour les gens qui aiment les animaux, conjugué à un mix de loisirs classiques dans la région comme des visites ou des balades à vélo", détaille le CEO. Ce faisant, Alexandre Dallemagne aimerait que les futurs visiteurs restent plusieurs nuits sur place et non une seule. Les équipes actuelles du parc resteraient toutes en place.
Nederlandse vertaling:
Spoiler: geef het geheim prijs!
"In de eerste plaats moet de continuïteit van het mooie familieproject van de oprichters worden gewaarborgd", zegt hij. In de komende twee jaar krijgt Le Monde Sauvage een Aziatisch continent, een project van Joseph Renson dat hij niet kon afronden. "De dieren zijn er al," legt Dallemagne uit.
(...)
"Ten tweede willen we waarde toevoegen door ook een verblijfsaanbod te doen," voegt de baas van de Sodaphi-groep eraan toe. Zijn idee is dat dit accommodatieaanbod zich zal richten op de regio Aywaille en niet alleen op het park. "Dit zou iets extra's bieden voor mensen die van dieren houden, gecombineerd met een mix van traditionele vrijetijdsactiviteiten in de regio, zoals sightseeing of fietsen", legt de CEO uit. Daarbij zou Alexandre Dallemagne graag zien dat toekomstige bezoekers meerdere nachten blijven in plaats van slechts één. De huidige teams van het park blijven allemaal op hun plek.
Link naar het volledige artikel: https://www.lecho.be/entreprises/divert ... 98661.html

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1548
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door Zoozot »

Er is nog wat extra's over de overname van de Monde Sauvage naar boven gekomen: volgens Looopings zou ook het beroemde Franse spektakelthemapark Puy du Fou een bod hebben uitgebracht, maar dit is afgewezen: https://www.looopings.nl/weblog/23797/B ... wezen.html

Ik denk dat het niet te onderschatten is wat voor een aardverschuiving het teweeg had kunnen brengen in de branche als deze koop was doorgegaan, laat staan dat de Monde Sauvage zoals we het nu kennen voortbestaan zou hebben. Pairi Daiza had er misschien een geduchte concurrent bij kunnen krijgen...

Laat me zeggen dat het me geen slechte zaak lijkt dat het uiteindelijk een kleinere lokale investeringsmaatschappij is geworden.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14903
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door Gorilla Gust »

Indien dit naar Puy du Fou had gegaan... had er best wel wat fraais voor terug kunnen komen. Maar of je dan nog een dierentuin hebt lijkt me sterk, dan koopt men eerder de grond, en verhuizen vele dieren uit het park. Op enkele dieren ter 'decoratie' en shows om. Deze keuze is dus zeker niet de slechtste geweest.

Maar met Forestia en haar lodges letterlijk om de hoek, is het wel even kijken hoe ze dit aanpakken. Beide parken zijn immers niet dagvullend van zichzelf. Ik heb echter geen idee wat de bezettingsgraad in Forestia is momenteel?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie