Nieuwstopic Monde Sauvage

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door Apenarend »

Wat baat Puy du Fou momenteel aan dierentuinen uit dat er kan beweerd worden dat in dat geval PD er een geduchte concurrent had bij gekregen?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door Limburg vooruit »

Ik weet niet in hoeverre dit park nog kan uitbreiden?
Maar de mooie vlakte achter de roofvogels zou een perfecte aanvulling zijn voor een prairie met bizons, elanden en wapitis,
En de vlakte naast de weg naar de parking zou perfect voor een Aziatische vlakte.

Maar dan moeten deze gronden van het park zijn of aangekocht worden.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door Zoozot »

Apenarend schreef:
13 okt 2023, 18:26
Wat baat Puy du Fou momenteel aan dierentuinen uit dat er kan beweerd worden dat in dat geval PD er een geduchte concurrent had bij gekregen?
Ik bedoelde het niet zozeer als een concurrent op dierentuingebied, maar binnen de recreatiebranche in het algemeen. Momenteel schurken Pairi Daiza en het Franse moederpark van Puy du Fou qua bezoekersaantallen redelijk dicht tegen elkaar aan, en uiteindelijk vissen themaparken en dierentuinen hun publiek toch voor een groot deel uit dezelfde vijver.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door Apenarend »

Zoozot schreef:
13 okt 2023, 18:50
Apenarend schreef:
13 okt 2023, 18:26
Wat baat Puy du Fou momenteel aan dierentuinen uit dat er kan beweerd worden dat in dat geval PD er een geduchte concurrent had bij gekregen?
Ik bedoelde het niet zozeer als een concurrent op dierentuingebied, maar binnen de recreatiebranche in het algemeen. Momenteel schurken Pairi Daiza en het Franse moederpark van Puy du Fou qua bezoekersaantallen redelijk dicht tegen elkaar aan, en uiteindelijk vissen themaparken en dierentuinen hun publiek toch voor een groot deel uit dezelfde vijver.
Op die manier. Maar ze liggen beiden toch nog wel uit elkaar en voor parken die deels ook op een internationaal publiek mikken weet ik niet of ze echt concurrenten zouden zijn: PD heeft het Franse hinterland, MS/Puy du Fou Nederland/Duitsland. Dat deel van het publiek dat sowieso niet jaarlijks terugkeert zou op 2 jaar misschien wel beide bezoeken.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14927
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door Gorilla Gust »

Monde Sauvage bedankt haar fans en bezoekers, en sluit de poorten voor dit seizoen. De verwachtingen voor de komende weken waren te beperkt. De opening in de Kerstvakantie is hiermee helaas geannuleerd.

Op naar het voorjaar in 2024?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door Limburg vooruit »

Gorilla Gust schreef:
07 dec 2023, 22:07
Monde Sauvage bedankt haar fans en bezoekers, en sluit de poorten voor dit seizoen. De verwachtingen voor de komende weken waren te beperkt. De opening in de Kerstvakantie is hiermee helaas geannuleerd.

Op naar het voorjaar in 2024?
Fijn voor de abonnees? Mooi begin na de overname.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14927
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door Gorilla Gust »

Officieel is het park pas volgend jaar van de nieuwe eigenaar... het is eerder een sneller einde. ;)

Wellicht zijn de kosten de moeite niet meer waard daar er weinig echt volledig betalende daggasten zullen komen eind december. Voor een park met maar beperkte bezoekersaantallen snap ik deze beslissing wel, maar het blijft jammer dat ze dit onaangekondigd doen naar hun abonnementhouders.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14927
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door Gorilla Gust »

Na de plotse wintersluiting heeft Monde Sauvage echter ook terug zicht op de seizoensopening in 2024. Die start reeds op 17 februari!
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14927
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door Gorilla Gust »

Zaterdag gaat Monde Sauvage opnieuw open, doch onder nieuwe eigenaars. Ook de abonnement formules wijzigen hierdoor. De omtrek waar de Ami-pass geldig is, werd teruggeschroefd tot de directe omgeving.

Daarnaast is er nu een jaarpas, of een complete jaarpas. Bij deze laatste geniet je ook van voordelen bij de partnerparken zoals Pakawi Park, Familiepark Harry Malter of de Plopsaparken. Hiervoor betaal je tijdelijk 59 euro, tegenover 45 voor de gewone jaarpas.

Een prijsdaling tegenover vorig jaar van 2 euro (tegenover de voordeelprijs voor het abonnement toen), tenzij je partnerkortingen wilt gebruiken. Dan schiet je de eerste korting eigenlijk voor... :s
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14927
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door Gorilla Gust »

Monde Sauvage is afgelopen weekend voor het eerst heropend onder een nieuw bewind. Dat van Alexandre Dallemagne (holdingmaatschappij Sodaphi Group), dit na 45 jaar onder de leiding van Joseph Renson en zijn vrouw Nicole Kindekens. De bladzijde is omgeslagen, maar de nieuwe eigenaar nam zowel de 600 dieren als 30 personeelsleden volledig over, en doet ook nu nog beroep op de expertise van de zoon van de stichter, Ronald Renson.

Na de ondertekening van de verkoopakte die op 7 februari werd ondertekend, zet de Monde Sauvage in Aywaille zijn activiteiten dus voort, maar ze kijken ook naar de toekomst. Meer bepaald de safari. “Het parcours zal worden vergroot, de wilde dieren, de neushoorns, de giraffen en de nijlpaarden zullen dichter bij de bezoekers staan”, aldus Alexandre Dallemagne. We lezen mee met https://lpost.be/2024/02/18/le-monde-sa ... TdPB7bP3y4
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Yapok
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 apr 2018, 13:24
Favoriete dierentuin: Zoo Praag

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door Yapok »

Gisteren voor het eerst in meer dan 20 jaar nog eens in Monde Sauvage geweest. Mijn verwachtingen waren op voorhand al niet heel erg hoog. Maar toch slaagden ze er in om mij in negatieve zin te verrassen. Het park ligt er gewoon echt slecht bij. Hieronder enkele van mijn bevindingen:

- In het eerste deel van de tropenhal stonden zo goed als alle terraria leeg. Het zag er ook niet naar uit dat hier heel snel terug dieren in zouden komen.
- Het tweede gedeelte van de tropenhal (langs het restaurant) was volledig afgesloten. Langs de buitenkant was goed te zien dat er ook verschillende panelen van het dak beschadigd waren.
- Vele roofdieren vertoonden overduidelijk stereotiep gedrag (lynxen, zwarte panters, ijsberen). Geen wonder want deze dieren zitten dan ook allemaal veel te klein.
- Veel soortenbordjes ontbraken volledig en als ze er hingen waren ze ook niet altijd correct. Zo was er een bordje met de naam van de gewone nandoe maar met een afbeelding van een langsnavelnandoe.
- De verschillende shows in het park hebben nauwelijks educatieve waarde. Vooral de papegaaienshow is echt niet meer van deze tijd. De dieren moeten onder begeleiding van een opzwepend muziekje allerlei belachelijke kunstjes uitvoeren.
- In het safarigedeelte was er halverwege een stroomkabel gespannen over de gehele breedte op zo'n 2 meter hoogte (ik vermoed voor de giraffen die wel in een apart verblijf stonden). Het treintje paste er echter niet onder waardoor de chauffeur moest uitstappen en deze met een tak moest verplaatsen om door te kunnen rijden.
- Zowat elke omheining of gebouw kon wel een likje verf gebruiken. Dit lijkt me toch niet de grootste kost maar het geeft toch direct een ander gevoel.
- Veel verblijven waren één grote modderpoel en de dieren hadden nauwelijks een droog plekje om te liggen. Nu weet ik ook dat het veel geregend heeft de laatste tijd maar ik heb al verschillende andere parken bezocht en nergens was het half zo erg als hier.
- er stond een bord bij de omheining van de bizons dat je 2 meter van de omheining moest blijven omdat de bizons je anders zouden kunnen aanvallen. Nu leek mij de omheining ook niet echt stevig en is dit toch gewoon geen veilige situatie.
- Het Adventure Parc was gesloten en werd volledig vernieuwd. Terwijl ik persoonlijk de voorkeur zou geven om dat geld te investeren in de verblijven van de dieren. Want dat is echt dringend nodig!

En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Het is voor mij een beetje de Waalse versie van Pakawi park (de 2 parken zijn waarschijnlijk niet voor niets partners). Alleen hoop ik dat hier de nieuwe eigenaar wel een positief effect gaat hebben op het park. Want nu komt het allemaal nogal amateuristisch over. In deze toestand kan het nog wel eens 20 jaar duren voordat ze mij terugzien.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door Limburg vooruit »

Dan is het nog erger geworden dan bij mijn laatste bezoek 3 jaar geleden. Het park is er in een recordtijd op achteruit gegaan.
Enige jaren terug was dit een leuke jaarlijkse uitstap hier.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door Apenarend »

Het is nu natuurlijk nog niet het ideale seizoen om dat soort parken te bezoeken, maar de opmerkingen over de tropenhal, het stereotiepe gedrag bij de roofdieren en het duidelijke achterstallige onderhoud waren er ook al tijdens mijn bezoek vorig jaar in de zomer.

Het park ligt wel een beetje in een komdal en is omgeven door hoger terrein, dat is niet ideaal bij veel regen.

Al bij al vond ik de apeneilanden en roofvogels achter in het park best wel ok, evenals het nieuwe Zuid-Amerikaanse hooglanden nabij de ingang.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door Limburg vooruit »

Net als bij Olmen en Bouillon weet ik dat er hier veel meer uit het park te krijgen is met een 1malige investering in de bestaande infrastructuur.
Hierdoor komt er meer bezoek, Day brengt meer inkomsten die je opnieuw in het park kan steken.

Ook al ben ik tegen infrastructuur om te overnachten in een park, hier zou dit ook een flinke boost kunnen geven voor het park.
Maar dan moet het park in orde zijn en meer bieden dan nu, nu heb ik persoonlijk geen enkele reden om daar te overnachten, je bent in goed 4 uur rond.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door Apenarend »

Hoeveel bezoekers trekken ze nu jaarlijks, 200.000? Dat is wel weinig om echte grote investeringen te doen. Zo'n quantumsprong qua bezoekers, bv. een verdubbeling, is quasi onmogelijk. Een investeerder schat altijd zijn return on investment in. Ook een kapitaalkrachtige groep zoals in Overloon en Leeuwarden doet geen giga projecten. Waarom bouwt Leeuwarden geen Polarworld of een grote hal met als thema zoetwatersystemen? Simpelweg omdat dat soort projecten op die locatie nooit voor het nodige bezoekersaantal gaan zorgen.

Wie heeft de voorbije 30-40 jaar echt een quantumsprong gemaakt in de Benelux? PD, met een ongekend investeringsbudget. Voor de rest kan ik mij geen zoo voor de geest halen. Procentueel zitten er op die periode wel tuinen met grote verschillen en sommige kleintjes zijn zelfs indrukwekkend gegroeid. Maar wie groot was, is groot gebleven. En de middenmotors moeten trappelen om aan te klampen.
Maar wie hoopt op grote tropische hallen, spectaculaire werelden of multi-soorten complexen heeft nu eenmaal 1 miljoen bezoekers nodig.

MS heeft potentieel om er een echt mooi park van te maken: het ligt m.i. supermooi, op een toeristische locatie, nog min of meer op goeie rijafstand van enkele dichtbevolkte regio's in Nederland en Duitsland, en dichtbij een autosnelweg. In een straal van dik 50 km zijn er eigenlijk op Gaiazoo na geen concurrenten.

Wat zijn de zwakke punten momenteel: het tropenhuis, het restaurant, de roofdieren en de safari. De eerste 3 moeten m.i. volledig de schop op. Op de safari kan je wel vertrekken van de huidige situatie; een paar mooie grote bomen die goed gepositioneerd staan, een riviertje dat de savannen doorkruist, een kopje aan de rand en een beter uitgewerkte nijlpaardenvijver zouden wonderen doen. Mocht ik de nieuwe eigenaar zijn, ik begin daarmee: een upgrade van de safari en aan de rand een mooie wandelzone. Realiseer je daarmee een groei, dan bouw je een nieuw restaurant, anno 2023 willen bezoekers ook een mooie rustplek, met een speeltuin en degelijk eten. Eerlijk gezegd, ik vond dat vorige zomer abominabel: het was er vuil, weinig aanbod, ongezellig.
Daarna kan je stap voor stap de roofdieren aanpakken. Het tropenhuis is een ander verhaal: het kan klein én goed, er zijn voorbeelden legio elders. Maar het kost geld, niet in het minst 's winters, wanneer er geen bezoekers zijn. Maar moeten ze persé een tropenhuis hebben?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14927
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Monde Sauvage

Bericht door Gorilla Gust »

Terug van jaren weggeweest... giraffen op de autosafari! De aparte zone voor de giraffen is geopend, de dieren zitten bij op de grote zone. Wellicht een van de eerste aanpassingen van de nieuwe eigenaar, welke sterker wilde inzetten op deze safari.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie