Nieuwstopic Parc Animalier de Bouillon

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Nieuwstopic Parc Animalier de Bouillon

Bericht door Gorilla Gust »

Plaats vanaf 2022 hier in dit topic al het nieuws uit Parc Animalier de Bouillon. Het oudere dierentuinnieuws van deze dierentuin vinden we terug in het Dierentuinnieuws Archief (enkel toegankelijk voor leden). Op naar een jaar vol beestige nieuwtjes en weetjes! :Nick:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Parc Animalier de Bouillon (2022)

Bericht door Gorilla Gust »

De Markors zijn nog steeds niet terug... dus wellicht volledig uit de collectie. Op hun oké staan nu de thars uit Bioparc Doué-la-Fontaine. Hun buren waren vandaag Siberische steenbokken (gemengd met twee bharals).

Verder viel het me op dat er plots een kea in de collectie zat, drie jongen bij de poema's. Bij de tijger en gaur zagen we vandaag steeds maar één dier, de kooi bij de manoels was alsnog/ terug leeg en zonder een bordje.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Parc Animalier de Bouillon (2022)

Bericht door Zoozot »

Gorilla Gust schreef:
12 mar 2022, 19:18
De Markors zijn nog steeds niet terug... dus wellicht volledig uit de collectie. Op hun oké staan nu de thars uit Bioparc Doué-la-Fontaine. Hun buren waren vandaag Iberische steenbokken (gemengd met twee bharals).
Iberische steenbokken? Dat zouden dan de enige buiten Spanje zijn.

Of is er een S weggevallen bij 'Siberische steenbokken'? :sssst:

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Parc Animalier de Bouillon (2022)

Bericht door Gorilla Gust »

Uiteraard Siberische... iets te snel getypt inderdaad.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Parc Animalier de Bouillon

Bericht door Zoozot »

Parc Animalier de Bouillon heeft enkele witoorpenseelaapjes ontvangen uit Monde Sauvage.

Bron: https://www.facebook.com/Parcanimalierd ... JNKDxmsZal

lintworm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 91
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic Parc Animalier de Bouillon

Bericht door lintworm »

Ik loop nu door Bouillon en mijn vraag aan jullie: had België geen minimumeisen voor dierenverblijven, of geldt dat alleen voor Vlaanderen? Als niet-hoefdier heb je het op zijn zachst gezegd niet ruim... Met een dood nyalakalf in de stal en heel veel fouten op de infoborden houdt het sowieso niet over. Leuke diersoorten, maar daar stopt het vaak bij. Het voelt alsof de eigenaar van BestZoo een wildpark begonnen is...

Overigens geen gaur meer te zien. Nieuw lijken tayra's.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Parc Animalier de Bouillon

Bericht door Zoozot »

lintworm schreef:
06 sep 2023, 13:10
Ik loop nu door Bouillon en mijn vraag aan jullie: had België geen minimumeisen voor dierenverblijven, of geldt dat alleen voor Vlaanderen? Als niet-hoefdier heb je het op zijn zachst gezegd niet ruim... Met een dood nyalakalf in de stal en heel veel fouten op de infoborden houdt het sowieso niet over. Leuke diersoorten, maar daar stopt het vaak bij. Het voelt alsof de eigenaar van BestZoo een wildpark begonnen is...

Overigens geen gaur meer te zien. Nieuw lijken tayra's.
Er zijn minimumeisen die voor heel België gelden, maar wetende dat deze zijn opgesteld in 1999 zijn ze -naar de standaarden van vandaag- behoorlijk achterhaald (bv. 100m2 voor een 2 tijgers, geen verplicht buitenverblijf voor primaten). In Vlaanderen zijn er sinds een paar jaar nieuwe, verstrengde normen van kracht, maar in Wallonië geldt nog steeds de 'oude' wetgeving.

Voor als je geïnteresseerd bent, enkele linken naar de Belgische wetgeving:
- De Belgische minimumnormen voor zoogdieren van 1999: https://codex.vlaanderen.be/Zoeken/Docu ... ID=1256504
- De bijgestelde Vlaamse normen voor primaten en zeezoogdieren: https://codex.vlaanderen.be/PrintDocume ... rint=false
- De bijgestelde Vlaamse normen voor alle andere zoogdieren: https://codex.vlaanderen.be/PrintDocume ... rint=false

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Parc Animalier de Bouillon

Bericht door Apenarend »

lintworm schreef:
06 sep 2023, 13:10
Ik loop nu door Bouillon en mijn vraag aan jullie: had België geen minimumeisen voor dierenverblijven, of geldt dat alleen voor Vlaanderen? Als niet-hoefdier heb je het op zijn zachst gezegd niet ruim... Met een dood nyalakalf in de stal en heel veel fouten op de infoborden houdt het sowieso niet over. Leuke diersoorten, maar daar stopt het vaak bij. Het voelt alsof de eigenaar van BestZoo een wildpark begonnen is...

Overigens geen gaur meer te zien. Nieuw lijken tayra's.
Als multi zootripper moet je nu eenmaal ook bij dit soort parkjes langsgaan ;) .
Na Donnersberg vind ik alles behoorlijk, maar ik heb voor de komende reis minstens 1 kandidaat in gedachten die hen kan kloppen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

lintworm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 91
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic Parc Animalier de Bouillon

Bericht door lintworm »

Apenarend schreef:
06 sep 2023, 20:24
lintworm schreef:
06 sep 2023, 13:10
Ik loop nu door Bouillon en mijn vraag aan jullie: had België geen minimumeisen voor dierenverblijven, of geldt dat alleen voor Vlaanderen? Als niet-hoefdier heb je het op zijn zachst gezegd niet ruim... Met een dood nyalakalf in de stal en heel veel fouten op de infoborden houdt het sowieso niet over. Leuke diersoorten, maar daar stopt het vaak bij. Het voelt alsof de eigenaar van BestZoo een wildpark begonnen is...

Overigens geen gaur meer te zien. Nieuw lijken tayra's.
Als multi zootripper moet je nu eenmaal ook bij dit soort parkjes langsgaan ;) .
Na Donnersberg vind ik alles behoorlijk, maar ik heb voor de komende reis minstens 1 kandidaat in gedachten die hen kan kloppen.
De enige reden om het te bezoeken is omdat we er vlakbij vakantie houden, normaal probeer ik dit soort troeptuinen te vermijden. Over een paar weken ben ik in de hoek van Donnersberg, maar die laat ik lekker links liggen. Mogelijk later deze week nog naar Han, dat wildpark zou er beter bij moeten liggen. Wat ook wel mag met een entree (alleen wildpark) net zo hoog als Burgers' Zoo...
Zoozot schreef:
06 sep 2023, 13:44
lintworm schreef:
06 sep 2023, 13:10
Ik loop nu door Bouillon en mijn vraag aan jullie: had België geen minimumeisen voor dierenverblijven, of geldt dat alleen voor Vlaanderen? Als niet-hoefdier heb je het op zijn zachst gezegd niet ruim... Met een dood nyalakalf in de stal en heel veel fouten op de infoborden houdt het sowieso niet over. Leuke diersoorten, maar daar stopt het vaak bij. Het voelt alsof de eigenaar van BestZoo een wildpark begonnen is...

Overigens geen gaur meer te zien. Nieuw lijken tayra's.
Er zijn minimumeisen die voor heel België gelden, maar wetende dat deze zijn opgesteld in 1999 zijn ze -naar de standaarden van vandaag- behoorlijk achterhaald (bv. 100m2 voor een 2 tijgers, geen verplicht buitenverblijf voor primaten). In Vlaanderen zijn er sinds een paar jaar nieuwe, verstrengde normen van kracht, maar in Wallonië geldt nog steeds de 'oude' wetgeving.

Voor als je geïnteresseerd bent, enkele linken naar de Belgische wetgeving:
- De Belgische minimumnormen voor zoogdieren van 1999: https://codex.vlaanderen.be/Zoeken/Docu ... ID=1256504
- De bijgestelde Vlaamse normen voor primaten en zeezoogdieren: https://codex.vlaanderen.be/PrintDocume ... rint=false
- De bijgestelde Vlaamse normen voor alle andere zoogdieren: https://codex.vlaanderen.be/PrintDocume ... rint=false
Dank, dus voor Wallonië dus echt schandalig laag, dan snap ik dat alle verblijven op papier voldoen, die normen waren in 1999 al goed gedateerd. Heeft de Zoo van Antwerpen toen sterk gelobbyd?

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Parc Animalier de Bouillon

Bericht door Zoozot »

lintworm schreef:
07 sep 2023, 19:32
Dank, dus voor Wallonië dus echt schandalig laag, dan snap ik dat alle verblijven op papier voldoen, die normen waren in 1999 al goed gedateerd. Heeft de Zoo van Antwerpen toen sterk gelobbyd?
Ik geloof dat de KMDA vertegenwoordigd is in de commissie die de wetgeving heeft opgesteld, zowel bij de oude als bij de nieuwe.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Parc Animalier de Bouillon

Bericht door Limburg vooruit »

Zoozot schreef:
08 sep 2023, 11:30
lintworm schreef:
07 sep 2023, 19:32
Dank, dus voor Wallonië dus echt schandalig laag, dan snap ik dat alle verblijven op papier voldoen, die normen waren in 1999 al goed gedateerd. Heeft de Zoo van Antwerpen toen sterk gelobbyd?
Ik geloof dat de KMDA vertegenwoordigd is in de commissie die de wetgeving heeft opgesteld, zowel bij de oude als bij de nieuwe.
Niet ontkennen dat de wetgeving was en is opgesteld rondom de KMDA, zodat het paradepaardje in orde blijft, waarom is de minimum oppervlakte voor 2 olifanten tot op de vierkante meter het verblijf van Antwerpen?
Zo zijn er nog wel wat voorbeelden.

Maar als ik in Monde Sauvage kom bedenk ik me dat het nog slechter kon, al zijn daar de olifanten vertrokken. Dit terwijl er met een minimaal budget makkelijk iets aan het verblijf/stallen kon gedaan worden.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Parc Animalier de Bouillon

Bericht door Gorilla Gust »

De olifanten zijn in Monde Sauvage vertrokken omdat ze (op advies van de EAZA) niet enkel de stal zouden willen aanpassen, maar het gehele perk. En dan direct voor een periode van +10 jaar waarin het de wettelijke eisen zou kunnen doorstaan. En daar was geen budget voor. Op termijn gaat hun stal en perk ten gunste naar de neushoorns verder.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Parc Animalier de Bouillon

Bericht door Limburg vooruit »

Gorilla Gust schreef:
08 sep 2023, 18:18
De olifanten zijn in Monde Sauvage vertrokken omdat ze (op advies van de EAZA) niet enkel de stal zouden willen aanpassen, maar het gehele perk. En dan direct voor een periode van +10 jaar waarin het de wettelijke eisen zou kunnen doorstaan. En daar was geen budget voor. Op termijn gaat hun stal en perk ten gunste naar de neushoorns verder.
Spijtig, een safaripark zonder olifanten. Maar niet overal in Afrika leven natuurlijk olifanten.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic Parc Animalier de Bouillon

Bericht door aardvarkentje15 »

lintworm schreef:
07 sep 2023, 19:32
De enige reden om het te bezoeken is omdat we er vlakbij vakantie houden, normaal probeer ik dit soort troeptuinen te vermijden. Over een paar weken ben ik in de hoek van Donnersberg, maar die laat ik lekker links liggen. Mogelijk later deze week nog naar Han, dat wildpark zou er beter bij moeten liggen. Wat ook wel mag met een entree (alleen wildpark) net zo hoog als Burgers' Zoo...
Ben zelf nog nooit in Han geweest, maar de foto's en beelden van o.a. GG die ik heb gezien, liegen er niet om. De hoefdieren lopen daar bijna letterlijk vrij rond in een enorme natuurlijke vallei met prachtige vergezichten. langs t wandelpad ook ruime verblijven. Dieren bekijken is soms echt zoeken als n speld in een hooiberg volgens mij. Han vergelijken met boullion is ook als t vergelijken van een appel met n peer.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Parc Animalier de Bouillon

Bericht door Apenarend »

Han is goed, maar zoals Lintworm aangeeft, wel pokkeduur. Al ben ik nu vergeten of het om een verplichte combi gaat met de grotten, dan wel of je het wildpark ook zonder verplicht nummer kunt bezoeken.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Parc Animalier de Bouillon

Bericht door Gorilla Gust »

Het wildpark kan ook solo bezocht worden hoor. Maar de prijs is inclusief treintje (welke wij meestal niet doen).
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Parc Animalier de Bouillon

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:
12 sep 2023, 20:53
Het wildpark kan ook solo bezocht worden hoor. Maar de prijs is inclusief treintje (welke wij meestal niet doen).
27 euro, ja man.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic Parc Animalier de Bouillon

Bericht door aardvarkentje15 »

Apenarend schreef:
12 sep 2023, 21:44
Gorilla Gust schreef:
12 sep 2023, 20:53
Het wildpark kan ook solo bezocht worden hoor. Maar de prijs is inclusief treintje (welke wij meestal niet doen).
27 euro, ja man.
Is zeker duur, maar je krijgt er wel iets fantastisch voor terug dus.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6504
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Parc Animalier de Bouillon

Bericht door Apenarend »

aardvarkentje15 schreef:
13 sep 2023, 16:46
Apenarend schreef:
12 sep 2023, 21:44
Gorilla Gust schreef:
12 sep 2023, 20:53
Het wildpark kan ook solo bezocht worden hoor. Maar de prijs is inclusief treintje (welke wij meestal niet doen).
27 euro, ja man.
Is zeker duur, maar je krijgt er wel iets fantastisch voor terug dus.
Eigenlijk betaal je voor het landschap, want veel hebben ze zelf niet gedaan.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Parc Animalier de Bouillon

Bericht door Gorilla Gust »

Een landschap... is soms ook een prijs waard. Wij nemen vaak een abonnement, en genieten dan ook van de partnervoordelen om de prijs te drukken.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie