Nieuwstopic Pairi Daiza (2020)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2020)

Bericht door Laafsekikker »

Reuzenpanda’s en conservatiewerk van Pairi Daiza bekroond met vier awards

Pairi Daiza en de Pairi Daiza Foundation zijn vandaag bij de Giant Panda Global Awards – de ‘oscars van de pandawereld’ – bekroond met vier awards. De organisatie Giant Panda Global – een referentie voor pandafans over de hele wereld – en haar 330.000 stemmers belonen daarmee onder meer de inspanningen die Pairi Daiza en haar Foundation doen voor de conservatie van deze bedreigde en iconische dieren.

Dat 2019 een fantastisch jaar was voor het pandaproject van Pairi Daiza, hoeven we u natuurlijk niet te vertellen. Op 8 augustus jongstleden werd het jarenlange werk van onze verzorgers, dierenartsen en wetenschappers beloond met de geboorte van twee nieuwe jongen: Bao Di en Bao Mei. Dat brengt het totale aantal pandageboortes in Pairi Daiza op drie, en het aantal panda’s dat in Pairi Daiza verblijft op vijf. Het hoogste aantal panda’s van alle dierentuinen ter wereld, China niet meegerekend.

De organisatie ‘Giant Panda Global’ besloot dan ook haar jaarlijkse awardceremonie deze keer in de Chinese tuin van Pairi Daiza te houden. Een evenement waar pandafans over de hele wereld ieder jaar opnieuw naar uitkijken, en waarbij de meest bewonderenswaardige panda’s, verzorgers en projecten in de bloemetjes worden gezet. Met maar liefst vier prijzen was de balans voor Pairi Daiza dit jaar erg vruchtbaar.

• Zo werd de geboorte van onze pandatweeling Bao Di en Bao Mei beloond met goud als ‘Pandageboorte van het jaar’.

• Ook Pairi Daiza-dierenarts Tim Bouts viel in de prijzen en won goud in de categorie ‘Panda-dierenarts van het jaar’.

• Onze gewaardeerde pandaverzorgers, die in hun leven in het teken stellen van deze prachtige dieren, wonnen het brons in de categorie ‘Pandateam van het jaar’.

• Last but not least wint de Pairi Daiza Foundation – die onder meer het onderzoek financiert van de Belgische wetenschapster Jella Wauters naar het ontwikkelen van een zwangerschapstest voor reuzenpanda’s – voor haar inspanningen het brons in de categorie ‘Beste non-profitproject’. Deze mooie bekroningen voor onze experts – en vooral die voor het conservatiewerk van de Pairi Daiza Foundation – geven ons goede moed om te blijven ijveren voor het voortbestaan van de reuzenpanda, zoals we dat al jaren doen.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

En met 145.000 bezoekers tijdens de winter, sluit Pairi Daiza af op 2.164.457 bezoekers. Aldus het Franse plusartikel https://www.lacapitale.be/497566/articl ... _en_videos
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Tec7
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: PD

Bericht door Tec7 »

145.000 op 3 weken vakantieperiode valt wel mee, ik vermoed dat het slechte weer ook wat spelbreker was.
In de winter is elk dierenpark treurig, het park moet het dan vooral van de thematisering hebben.
Ik lees ook meer slechte reviews dan gewoonlijk, niet toegankelijke gebieden, modderige parcours, dieren die binnen zitten, weinig eetgelegenheden die open zijn (ja, vind maar eens werkvolk om midden in de winter 3 weken te openen)

Ik begrijp de teleurstelling wel, na hoge verwachtingen te hebben gecreëerd.

Hopelijk volgend jaar meer geluk met het weer en nog meer thematisering en attracties :)

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Voor slechts drie weken.... zijn dan genoeg mensen hoor. Maar het is wel een punt dat de meeste bezoekers echt in de Kerstweekends zelf kwamen, daarbuiten was het aangenaam rustig. :)

snoopy11
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Bericht door snoopy11 »

De mensen moeten het natuurlijk ook ontdekken dat het park open is in de winter. De thematisatie was top, ik zou niet weten weten wat er nog extra zou bij kunnen. Ik vond het zelfs zeer meer sfeer hebben dan de winterefteling. Misschien nog op een aantal tijdstippen ergens een koortje dat kerstliederen zingt, maar verder zag er alles top uit.

Persoonlijk vond ik dat er meer dan genoeg eetgelegenheden open waren. Wij zijn geweest op vrijdag na kerst, en op de kleine standjes na was bijna alles open. Ook op de kerstmarkt kon je meer dan genoeg je honger stillen.

Het weer zat inderdaad niet mee. Wij hebben ons bezoek ook een paar dagen uitgesteld, want aan een park in de gietende regen heb je echt niets. Ik vraag mij wel af, mocht er nu pakken sneeuw gevallen zijn, hoe de wegen er dan zouden bij liggen om het park te bereiken. Ik denk dat dat meer volk zou tegenhouden om te gaan dan de regen. Aan de andere kant, moet het wel zeer sfeervol zijn, om het park in de sneeuw te ontdekken.

Bijna alles was toch ook toegankelijk, behalve de delen waar ze aan het werk waren. 's Avond werden er wel een aantal delen afgesloten, maar dat was voornamelijk volgens mij toch uit veiligheidsveroorziening. Je wil niet hebben dat het er ijsplekken ontstaan op het steile pad naar de olifantentempel, dan zou je wel eens vlugger beneden kunnen zijn dan je zou willen.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

De presentatie (tropische serre) van de afgelopen buurinformatie-avond staat ondertussen trouwens ook online, zie ook http://www.brugelette.be/infos-communal ... Ea5UFQ9oqk

Tec7

Bericht door Tec7 »

Jammergenoeg staat er ook geen verdere info over de "oasis blue".
Maar wel een foto :google:

Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe »

Tec7 schreef:
09 jan 2020, 23:43
Als je goed kijkt op de foto kun je grote gebouw linken met de Hangende tuinen van Babylon,
verder zie je ook foto's waar Mr Domb cactussen uitselecteerd die dan waarschijnlijk naar de oasis serre zullen worden gebracht, hier zie je dit al deels komen aan de verhoogde perken in de serre met die stenen dit liet me ook meteen denken aan een droge woestijn. Dus denk ik dat de Blue oasis een soort land van de droogte zal worden en fauna en flora zal tonen die meer voorkomen in drogere regio's op aarde want hier heeft de tuin nog geen grote collectie van. Ondermeer met de dromedarissen, heel wat reptielen en wat aanvullende soorten zie ik dit wel goed komen.

Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Boomkangoeroe Mike schreef:
10 jan 2020, 00:32
Tec7 schreef:
09 jan 2020, 23:43
Als je goed kijkt op de foto kun je grote gebouw linken met de Hangende tuinen van Babylon,
verder zie je ook foto's waar Mr Domb cactussen uitselecteerd die dan waarschijnlijk naar de oasis serre zullen worden gebracht, hier zie je dit al deels komen aan de verhoogde perken in de serre met die stenen dit liet me ook meteen denken aan een droge woestijn. Dus denk ik dat de Blue oasis een soort land van de droogte zal worden en fauna en flora zal tonen die meer voorkomen in drogere regio's op aarde want hier heeft de tuin nog geen grote collectie van. Ondermeer met de dromedarissen, heel wat reptielen en wat aanvullende soorten zie ik dit wel goed komen. Ook de hoge muren rond dit gedeelte maken deze sfeerbeleving meteen duidelijk. Al snap ik dan niet waarom men een zelfde uitvoering wil maken rond de lagune en het sanctuary, of mss zullen ze hier meer met terrassen werken met een tropisch uitziende beplanting....

Tec7

Bericht door Tec7 »

Interessant, is dit eigenlijk al officieel "aangekondigd"? En gaan ze dit bouwen voor of na de sanctuary en lagune? :google:
We worden wel verwend zeg :bravo:

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

Pairi Daiza Foundation redde vorig jaar meer dan 700 reptielen van de dood

In het kalenderjaar 2019 kwamen meer dan 700 reptielen – schildpadden,
slangen, hagedissen,… – terecht in het opvangcentrum van de Pairi Daiza
Foundation. Het gaat om dieren die door hun eigenaars achtergelaten werden of
in beslag genomen werden door de politie. Al deze reptielen werden zo van een
zekere dood gered.

Sinds jaar en dag worden reptielen of amfibieën zonder thuis opgevangen in de Mersus Emergo,
een gigantische replica van een walvisvaarder waarin het opvangcentrum van de Pairi Daiza
Foundation ondergebracht is. In 2019 moesten onze gepassioneerde reptielenexperts jammer
genoeg bijna dubbel zo vaak in actie schieten als het jaar voordien. In de maand juli alleen al
werden 158 reptielen in Pairi Daiza ondergebracht.

Om precies te zijn gaat het voor het jaar 2019 om een globaal cijfer van 723 dieren. Meer dan
80% daarvan waren geelwang- of roodwangschildpadden. Deze kleine dieren zijn vrij
verkrijgbaar in dierenwinkels en worden vaker wel dan niet door hun eigenaars in de natuur
gedropt van zodra ze een zekere grootte bereiken. Daar komen ze ofwel op tragische wijze aan
hun einde, ofwel richten ze verwoestende schade aan in de plaatselijke ecosystemen, zoals
vijvers. Enkel sensibilisering kan soelaas bieden, iets wat de Pairi Daiza Foundation tracht te
doen door een deel van de opgevangen reptielen in het reptielenverblijf van Pairi Daiza aan het
publiek tentoon te stellen. Het publiek kan er de verhalen achter enkele van deze opgevangen
dieren lezen en zo stilstaan bij deze problematiek .

Daarnaast werkt het opvangcentrum van de Pairi Daiza Foundation nauw samen met politie- en
douanediensten, die regelmatig reptielen in beslag nemen in het kader van gerechtelijke acties.
Ook deze dieren kunnen terecht in de veilige verblijven van het reptielengebouw van Pairi Daiza,
waar ze tot het einde van hun dagen de allerbest mogelijke verzorging krijgen van een team van
toegewijde reptielenkenners.

TommyLeuven
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door TommyLeuven »

ik zie al wat dieren in gedachten voor het woestijn gedeelte texaanse ratelslang fennek drommedaris texaanse vogelspin korsthagedis renkoekoek aasgier beetje gelijk burgers dessert

Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Bericht door Dustin1999 »

Ja dat Oasis Blue komt tegelijk met Sancutary en Lagune is een deel van het grote project.

Ik ben hier zo benieuwd naar en daar komt ook de grootste cactussencollectie van de wereld dus het belooft weer een prachtig en mooie woestijnhal te worden met hopelijk veel unieke en bijzondere woestijndieren.

Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Dustin1999 schreef:
10 jan 2020, 22:08
Ja dat Oasis Blue komt tegelijk met Sancutary en Lagune is een deel van het grote project.

Ik ben hier zo benieuwd naar en daar komt ook de grootste cactussencollectie van de wereld dus het belooft weer een prachtig en mooie woestijnhal te worden met hopelijk veel unieke en bijzondere woestijndieren.
Dit zijn veronderstellingen hé, niks is zeker over deze projecten...

Dustin1999
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Bericht door Dustin1999 »

Ow ik dacht dat die plannen wel definitief waren aangezien er een heel document of enquete is gemaakt met plattegronden en concept arts. Maar we zullen het vanzelf horen of het definitief doorgaat maar dat verwacht ik eigenlijk wel.

snoopy11
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Bericht door snoopy11 »

Bij Oasis Blue, denk ik eigenlijk eerder aan water, dan aan cactussen. Dus ik dacht dat er daar een nieuw groot aqaurium ging komen, omdat dit toch ook één van zijn vele wensen waren voor het park, en dat de huidige Oasis ging omgevormd worden naar een woestijnhal. Misschien met uitbreiding naar het huidige inkomstenplein. Vindt het langs een andere kant wel spijtig dat de huidige ingang zou verdwijnen, deze heeft ook wel iets, met die houten poort. We krijgen natuurlijk wel een prachtige inkom terug.

Vraag me wel af hoe de huidige inkom gaat geïntregeerd worden in het geheel. Want ik vermoed dat deze wel beschermd monument zal zijn.

Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Ik dacht ook eerst aan een aquarium maar wat wij zien op al deze beelden is wat er zich boven de grond afspeelt, het land van de droogte maar soms kijken we nog veel te weinig in etages denk ik wie/wat zegt dat er ook niks onder de grond zit?

Waterbok
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door Waterbok »

Hoe zit het eigenlijk met de plannen van de dwerg-pinguïns en weet iemand toevallig of de boskalkoen nog aanwezig is?

Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

De boskalkoen heb ik al een tijdje niet meer gezien, het zou kunnen dat deze achter de schermen zit maar weet dit niet zeker.
Wat betreft de dwerg-pinguïns denk ik dat deze plannen uitgesteld zijn...

Apenarend
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Boomkangoeroe Mike schreef:
12 jan 2020, 19:31
De boskalkoen heb ik al een tijdje niet meer gezien, het zou kunnen dat deze achter de schermen zit maar weet dit niet zeker.
Wat betreft de dwerg-pinguïns denk ik dat deze plannen uitgesteld zijn...
Is er toch nog maar van mei 2019? Bizar dan.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie